
Sel reedel Sirbis
Kaarel Vanamölder, Madli Vanamölder, „Kolonialism ja kogukond“
Lisete Velt, „Õnnelik mai“
Andrus Laansalu, „Mis siis, kui kõik teised on võõrad?“
Tiina Randma-Liiv, Anu Realo, „Sotsiaalteadused kui innovatsiooni nähtamatu katalüsaator“
Intervjuu
arhitektuurikeskuse uue juhi…

Kas kunsti ja dialoogiga maailma päästmise poole?
Bianka Soe: „Mind paelub, et kunstiväli on korraga kriitiline, mitmekesine ja teiste valdkondadega üha enam nii-öelda hüperühendatud.“

Süda tuksub tuks-paus-paus
Kindlat teadmist tõotanud koalitsioonilepe jätab kultuurivalla sügiseni ikkagi teadmatusse.
„Korrektse“ riietuse poliitika
Ebaõnn elada kremli psühhopaadiga samal ajal

Sürrealismi moos illustratsiooni pannkoogil
„Võileivad suve ja tuulega“ on näitus päikeselise meeleolu ja sürreaalse atmosfääriga.

Foto, udu ja joon
Oma uue näitusega on Ove Maidla liikunud graafika, joone ja teravuse suunas, kuid oma valikutest, visioonist ja kujutatust tulenevalt jõudnud välja ikkagi pastoraalsusse.

Lootus paremale tulevikule
Jafar Panahi: „Tunnen, et olen pärast vangiminekut väga palju muutunud. Isegi nii palju, et ütlen iseendale pidevalt: soovin, et see oleks juhtunud varem.“

Liberté, lumière, électricité!
Cannes’i filmifestival kulges prantslaste kohta märkimisväärselt rahulikus ja organiseeritud rütmis. Kahjuks iseloomustas tsiviliseeritus aga ka suurt osa programmist.

Kust tuleb küllus ja kuhu kaob vabadus ehk Mis on hoolivuse hind?
Eesti arvamusruumis sotsiaalsest kasust või kahjust eriti ei räägita, sest siin domineerivad ettevõtjad, majandusajakirjanikud, pankurid ja poliitikud.

Lõputu kasum ei peaks olema inimõigus
Ehk tasuks ehitada ühiskonda, kus avalik huvi ei oleks midagi kõrvalist ja tüütut, vaid esmatähtis ja peamine?

Taabori valgus neljanda seina taga
Kui teatri neljas sein sulgeb vaataja passiivselt omaenda kujutlusse, siis ikonostaas avab performatiivse ukse osaluseks.

„Ma ei taha, et te pea kõrvale pööraksite“
Édouard Louis: „Tihti sunnin lugeja talle midagi äärmiselt isiklikku jutustades palju tugevamini millelegi silma vaatama kui siis, kui toon kuuldavale poliitilise karje.“

Kui magus on liiga magus, tuleb soolast peale võtta. Ja kirjutada
Elena Fischeri „Paradiisiaed“ on oskuslikult komponeeritud, elav, mõnusa dialoogi, tabavate võrdluste ning lihast ja luust tegelastega romaan.

Vahefiniš etenduskunsti mõistemaratonil
Võtted ja arusaamad, mille kaudu määratleti etenduskunsti eripära kümmekond aastat tagasi, on nüüdseks jõudnud ka ülejäänud teatrimaastikule, sealhulgas suurte sõnateatrite lavale.

Palun ärge köhige
Margaret Sarve lavastatud „Ja on kukutud“ on ebaluste ja unistuste, hirmude ja soovide kollaaž, mis pakub põgusa sissevaate kahekümnendates eluaastates inimeste mõttemaailma.

„Homme sõda kui on …“
Merle Karusoo ei anna oma dokumentaallavastuses hinnanguid, ei süüdista ega kaitse kedagi – selle töö on ta jätnud publiku teha. Võib ette kujutada, kui erisugused on need hinnangud sedapuhku.

Väike ja vallatu purjeregatt
Vähestel on meeles, mitu hoonet plaaniti olümpiaks ehitada. Pigem on meeles, et juhtuma hakkab midagi suurt, kuid olümpiale võlgneb Tallinn siiski rohkem, kui arvata võiks.

Tulevikuarhitektuuri labor
Marta H. Wiśniewska: „Lääne mõtteviisis on prügil väga lineaarne teekond: mis silmist, see meelest. Disainerid ja arhitektid peaksid teadvustama oma valikute tagajärgi.“

Pontifex MacMillan
Eesti Filharmoonia Kammerkoori ja Tallinna Filharmoonia esseekonkursi võidutöö 17. IV EMTA suures saalis antud kontserdi „James MacMillan. Stabat Mater “ põhjal.

Armastada ja olla õnnelik
Eino Tambergi 95. sünniaastapäevale pühendatud kontsert oli õrn ja elujaatav, samal ajal sissepoole vaatav nagu helilooja isegi.

Neli pilku
Neli pilku muusikale olid äärmiselt erinevad, mistõttu võib arvata, et ka meie heliloojate järelkasvu muusikaline käekiri on sama mitmekesine.

Vaikusest laetud helid
Ulatuslikele lavateostele vastukaaluks asub Märt-Matis Lille „Prelüüdid vaikusele“ justkui skaala teises otsas ning kätkeb eksperimenti, kui nappide vahenditega on võimalik tsüklilist teost kirjutada.

Ehapuna lummuses
Kontsert „Ehapunas“ oli tundlikult kokku pandud tervik, mis puudutas ja jäi meelde. See tõestas, kui loomulikult võib omavahel sobituda kahe näiliselt kauge helilooja looming.

Üleskutse keskkonnasolidaarsusele
Keskkonnasolidaarsuse lähtekoht on looduse ja keele sarnasus. Võime mõtelda loodusest, selle mitmekesisusest ja ressurssidest kui ühisvarast ja võtta sellest osa nii, nagu osaleme keeles.

Looduses sisaldumise eitamise lõppjärgu arut(l)usi
Paar tüüpilist poliitikakujundajate ränka, eksistentsiaalsete tagajärgedega viga, mille abil püütakse leida mitteeksisteerivat kompromissi looduse ja majandushuvide vahel.
Andres Valkonen 21. VI 1951 – 18. V 2025
1980.…
Viktor Sinjukajev 9. IX 1941 – 23. V 2025
Viktor Sinjukajev sündis 9. septembril 1941. aastal Põhja-Osseetias. Aastatel 1959–1966 omandas Sinjukajev hariduse Leningradi Serovi-nimelises kunstikoolis ja Eesti Riiklikus Kunstiinstituudis. Aastatel 1967–1988 töötas ta Tallinna filmilaenutuskontoris.
Viktor Sinjukajev astus Eesti Kunstnike Liitu 1975. aastal. Aastate jooksul tegi ta nii poliitilisi kui ka kino-…
Artur Sirgu raamatukapp

