2025-06 (4030)

Õõvaoru lood

Eesti Kultuurkapitali 100. aastapäevale pühendatud esseevõistluse võitis pseudonüüm, mitteisik, kes esines auhinnagalal videopöördumises 19aastase tütarlapsena, aga kelle taga peidab end keegi teine, üldse mitte algaja kirjutaja … Ja meesterahvas. Arvan nii, sest Nora Maria Londonit on tehisaru loodud videos kujutatud mehepilguga (male gaze’iga): maskuliinne, naist eelkõige seksuaalobjektina nägev pilk on loonud laureaadiks…

Tehisaru ja kultuurisektori tulevik arvudes

Möödunud nädalal sai ootamatult hoo sisse arutelu, kas Eesti peaks tehisaru treenimiseks korporatsioonidele rohkem sisu loovutama – ja millegipärast tasuta. Kuigi siinmail on tehisaruteemaline keskustelu võrdlemisi tekstikeskne, tuleb silmas pidada, et generatiivne tehisintellekt, mis aitab kellelgi (kas naljaviluks või professionaalsel tasemel ideegeneraatorina) luua teksti, pilti, muusikat või muud, on treenitud…
Andmetesse valatud raamatukultuur
Ilmunud raamatute koguarv ajas       
Allikas: Eesti Rahvusbibliograafia. Joonise autor Peeter Tinits

Andmetesse valatud raamatukultuur

Eesti Rahvusbibliograafia väärtuslik andmestik on teisendatud ajakohasesse formaati ja eeltöödeldud nii, et uurija saaks seda kohe kasutama hakata.

Pimeduse advokaat
Arhitekt, fotograaf ja Lancasteri ülikooli ööuurija Élisabeth de Bézenac soovitab minna välja ja tunnetada, milline on pime öö.      
 Mari Möldre

Pimeduse advokaat

Élisabeth de Bézenac: „Öö on hämmastav, maagiline. Öö ja pimedus teritavad meeli, viivad avastusteni enda ja maailma kohta.“

Eestlased ei ole mitte ainult lugejarahvas, vaid ka kirjutajarahvas
Kai Olivia Arrak on ühes Eesti Kultuurkapitali kirjanduse sihtkapitali aastaauhindade põhižüriiga läbi töötanud kõik mullu ilmunud eesti luule- ja proosaraamatud ning hulga muidki teoseid.     
Sandra Jõgeva

Eestlased ei ole mitte ainult lugejarahvas, vaid ka kirjutajarahvas

Kai Olivia Arrak: „Meil on sisemine sund kirjutada sõjamälestusi, metsavendadest-sugulastest, lugusid sõpradest ja töökaaslastest, matkaseiklustest, elust Siberis või kauges riigis, kuhu vabatahtlikuna satutud.“

Šveitsi kellassepa belle époque ja neoklassitsistlik Nipernaadi
Karis Trassi seniste prantsuse ooperi rollide, veidi introvertse Lapse ja saladusliku Mélisande’i kõrval mõjus Raveli ooperi „Hispaania tund“ tegus Concepción vägagi eheda ja võluvana.      
 Veljo Poom

Šveitsi kellassepa belle époque ja neoklassitsistlik Nipernaadi

„Pulcinella“ peategelase chaplinlik olemus koos magusate barokkaariatega tekitab nostalgiat kadunud ajastu järele, mängulise „Hispaania tunni“ dekameronlik koomika ei muutu piinlikuks.

Kas maksud teevad õnnelikuks?
Joonis 3. Samasugune graaf, mis joonisel 2, aga lisandunud on maksud (M).

Kas maksud teevad õnnelikuks?

Keskeltläbi suurendavad maksud jõukust, peamiselt hariduse kaudu, ja suurendavad rahulolu nii tervise, hariduse kui ka jõukuse kaudu.

Maskuliinsuse kriis ja heteropatriarhaadi juured

Arvamus, et mehed pole enam need, mis nad olid, pole sugugi hiljutine nähtus. See on üks kellegi kontrolli alla saamise viisidest.

Kui sain kutse osaleda Progressiivse Liikumise korraldatud aruteluõhtul „Meesõiguslus = misogüünia?“, mõjus see ootamatult, nagu oleks keegi keset unne suikumist toas lambi süüdanud. Meeste õigustest pole kombeks rääkida.…
Teatriraamat, tarviline vara

Teatriraamat, tarviline vara

Räägitakse, et teater on kaduv kunst – kaob kohe ära. Kaob tõesti, kuid mitte päris kohe ja korraga, vaid vargsi ning mitmes jaos, jupi kaupa. Esimene imeline kadumine leiab aset iga mängukorraga: etendus on ainuline ja kui see läbi saab, siis teist täpselt samasugust ei tule enam kunagi, tee või…
Kaks lünka minu riiulis 
Katri Smitt 
Erakogu 

Kaks lünka minu riiulis 

Avastasin üllatusega, et eelmisel aastal loetust on mind enim jäänud saatma kaks teost, mida mu enese raamaturiiulis tegelikult polegi.  
Esimese neist, Sven Mikseri „Vareda“, laenasin emalt ja selle lugemiseks kulus napilt paar õhtut, ent teose kohalolek mu meelelaotuses püsib siiani. „Vareda“ on kõige paremas mõttes nii üdini kohalik, et selline…
Mozart nüüdismuusikaga
Paula Ernesaksa esitusega oli selge, et pillimängus ei loe muu kui oskused ja musikaalsus.       Rene Jakobson
 Rene Jakobson

Mozart nüüdismuusikaga

Juha Kangas oli valinud TKO kavva kaks äärmiselt huvitavat nüüdismuusikateost, mis kõlasid kõrvuti petlikult lihtsate Mozarti teostega.

Eneseotsingud loovuse ja unustuse piiril

Eneseotsingud loovuse ja unustuse piiril

„Keedetud hirvede aeg“ on rohkem kui ühe inimese lugu: see on meditatiivne uurimus kohanemise ja loobumise, mälu ja unustamise, vabaduse ja võimu teemal.

„Päevaraamatu“ neli kihti
Kooris kõnelemine on huvitav ja nüüdisteatris vähe kasutatud, kuid lahutamatute kaksikute (Ken Rüütel ja Veiko Porkanen) puhul täiesti põhjendatud võte.      
Maris Savik

„Päevaraamatu“ neli kihti

Romaani ja lavastuse tegevus toimub mingi riigi piiri ääres, maal vanaema juures, kuhu kaks poissi on suurlinnast ära saadetud, sest seal pole sõja tõttu enam midagi süüa.

Mis need ohjad meida hoidvad
Ühe aasta koori tiitli sai meeskoor Sakala (dirigendid Liisi Toomsalu (fotol) ja Loviisa Steinfeld).      
 Vahur Lõhmus

Mis need ohjad meida hoidvad

Kas kooriühingu aastapreemiate gala peaks olema klassikaline kontsertaktus, omaette kontseptuaalne tervik või heal tasemel koore ühekaupa eksponeeriv koorikontsert?

Rohkem kurja tegevaid ja kuritegelikke naisi, palun!

Rohkem kurja tegevaid ja kuritegelikke naisi, palun!

Kirjanduses napib konfliktsete naiste portreid, kuigi naised valetavad, joovad, suitsetavad ja võivad äraelamiseks korda saata kuritegusid samamoodi kui mehed.

Hirvedest kogu nende ilus ja rohmakuses

Hirvedest kogu nende ilus ja rohmakuses

Piret Raud mõtiskleb romaanis „Keedetud hirvede aeg“ loojate ja publiku kunstile seatud muutlike ootuste üle.

Põhja tasane kõla
Hiiu kandle solist Liisa Koemets orkestri Põhjakõla ees     
 Helin Pihlap

Põhja tasane kõla

Orkestri Põhjakõla kontserdi tõmbenumbriks kujunes esimese Hiiu kandlele ja keelpilliorkestrile loodud kontserdi, Tauno Aintsi „Tundmatu teekond“ esiettekanne.

Sirp