2018-04 (3675)

Üks roll

Mõni aasta algab kohe eriti suure hooga, kärtsu ja mürtsuga. Iseenesest ju ootuspärane, et ka riigi juubeliaasta, kuigi jah, enamik meist ootas ilmselt teistsuguseid hooandjaid.
Kõige selle taustal tundub, et hädasti on vaja üle korrata mõned semiootika ja lingvistika põhimõisted, millest kaks olgu siin ka välja toodud.
Esiteks „konnotatsioon“ (keskld connotatio <…

Virtuaalreaalsus pole reaalsus

Kuna tehnoloogilised vahendid jõuavad peatselt ka Eesti koolidesse, on kerkinud esile nendega seotud oskuskeele arendamise vajadus.1 Asjatundjad saavad segakeeles omavahel hakkama, kuid koolihariduses ei tohi piirduda toortõlgete või sisutühjade moesõnadega. Tehistõelisus on seejuures üks tehnoloogilisi uuendusi, mille ümber kohati tuliseks vaidluseks läheb. Küsitakse, kas ei halvenda see laste päris elus…
Luulest teispool luulet

Luulest teispool luulet

Väike vestlus Carolina Pihelga luule muukimiseks

Kirsiaja diagnoos
„Kirsiaia“ hullumaja ainus normaalne inimene on Lopahhin (Kaspar Velberg).
Siim Vahur

Kirsiaja diagnoos

Kadunud on täiskasvanud inimene, kõik kuuluvad ühte hormoonide küüsis rabelevasse teismeliste punti. Vot selline haiguslugu doktor Tšehhovilt ja lavastaja Nüganenilt.

Rütmist väljas elu

Mängufilm „Arütmia“ (Venemaa 2017, 116 min), režissöör Boriss Hlebnikov, stsenaristid Boriss Hlebnikov ja Natalja Meštšaninova, operaator Ališer Hamidhodžajev. Osades Irina Gorbatšova, Aleksandr Jatsenko jt.
Vene filmikunstis on üks täitsa omaette melanhoolse komöödia žanr, täpselt kaasaega tabav ja kergelt ühiskonnakriitiline armastuslugu. See omamoodi, heasüdamlik filmikunst on suurele vaatajaskonnale vaatamata siiski hingepalsam eelkõige intelligentsile.…

Pealelend – Heili Einasto, raamatu „Rahel Olbrei, Eesti tantsuteatri rajaja“ autor

Eesti Teatriliit on andnud välja tantsukriitiku ja -teadlase Heili Einasto teose „Rahel Olbrei, Eesti tantsuteatri rajaja“. Rahel Olbrei (1898–1984) oli Estonia püsiva balletitrupi asutaja (1926) ja koreograaf, kellele ballett oli mõtestatud kunst, mitte üksnes kaunite liigutuste efektne sooritamine. Just tänu tema õhtut täitvatele jutustavatele ballettidele, mis olid alati dramaatiliselt pingestatud…

Ängistuse ületamine

MIM näib olevat kokkulepitud mängureeglitest loobunud – ja mitte vormi-, vaid ideetasandil n-ö normaalsuse teadlikult hüljanud.

Ooperi „Eesti ajalugu. Ehmatusest sündinud rahvas“ esietendus 19. I Rahvusooperis Estonia koostöös Kanuti Gildi saaliga. Libreto ja muusika Manfred MIM, dirigent Kaspar Mänd, koormeister Elmo Tiisvald. Lavastus, libreto töötlus ja täiendused, partituuri…

Subliimne banaalsus

Andres Toltsi näitus Kumus tõestab taas, et meie kunstiklassika peaks jõudma esinduslikku näituseruumi sagedamini.

Andres Toltsi näitus „Maastik vaikeluga“ Kumus kuni 1. IV. Kuraator Anu Allas, kujundaja Tõnis Saadoja ja graafiline kujundaja Tuuli Aule.
Juubelinäitus kipub Eesti kunstimaailmas tabu olema, sest see viitab vanadusele ja traditsioonile. Paljudel juba…

Ilma hormoonideta tragöödia

Tiit Palu on loonud „Medeias“ tragöödiale helistiku, mille peale, usun, aplodeerivad Elysioni väljadel nii Euripides kui ka Platon.

Vanemuise „Medeia“, teksti autor (Euripidese ainetel), lavastaja ja muusikaline kujundaja Tiit Palu, kunstnik Eugen Tamberg, valguskunstnik Karmen Tellisaar. Mängivad Maria Annus, Külliki Saldre, Merle Jääger ja Kärt Tammjärv. Esietendus 20.…

Müüdi kristalliseerumine

Sellist elevust nagu viimastel nädalatel Erkki-Sven Tüüri üheksanda sümfoonia „Mythos“ esiettekande eel ei ole ammu kogeda saanud.

Viktoria Mullova (viiul), Eesti Festivaliorkester, dirigent Paavo Järvi 16. I Estonia kontserdisaalis. Kavas Tüüri sümfoonia nr 9 „Mythos“ esiettekanne, Šostakovitši ja Brahmsi teosed.
Kontsert „Tallinn –> Ann Arbor“ sarjas „Suurlinna tuled“…

Saadoja kohtab Dückerit

Tõnis Saadoja näitus „Stuudio“ Tallinna Kunstihoone galeriis kuni 11. II.
Tõnis Saadoja maalinäitus „Stuudio“ keskendub väliste tunnuste järgi historitsistlikule klaaspärlimängule, rakendab maalitehnilist virtuoossust koos mõõduka dekonstruktsiooniga või kui Saadoja saatetekstist laenata, täidab ta sel näitusel „lõputuid valgeid laike juba mitu korda lõpetatuks peetud mängus“. Võimalik, et ma olen need valged laigud…
Keerulistest asjadest lihtsalt rääkimise keeruline kunst
„Kutsu mind oma nimega“ räägib ennekõike noorusele omasest segadusest, esimese armastuse ilust ja valust. Pildil Oliver (Armie Hammer) ja Elio (rolli eest ka parima meesnäitleja Oscarile kandideeriv Timothée Chalamet).
Kaader filmist

Keerulistest asjadest lihtsalt rääkimise keeruline kunst

Mängufilm „Kutsu mind oma nimega“ („Call Me by Your Name“, USA 2017, 132 min), režissöör Luca Guadagnino, stsenarist James Ivory, operaator Sayombhu Mukdeeprom, põhineb André Acimani samanimelisel romaanil. Osades Armie Hammer, Timothée Chalamet, Michael Stuhlbarg jt.
Mängufilm „Õnnistatud maa“ („God’s Own Country“, Suurbritannia 2017, 104 min), režissöör-stsenarist Francis Lee, operaator Joshua…

Satiiri surm

Mängufilm „Stalini surm“ (Suurbritannia 2017, 106 min), režissöör Armando Iannucci, stsenaristid Armando Iannucci, David Schneider ja Ian Martin, operaator Zac Nicholson, helilooja Christopher Willis, põhineb Fabien Nury ja Thierry Robini samanimelisel koomiksil. Osades Steve Buscemi, Simon Russell Beale, Jeffrey Tambor, Jason Isaacs, Olga Kurõlenko, Paddy Considine, Rupert Friend, Andrea Riseborough, Richard…

Tuttav, aga siiski omamoodi

Renaldo Veeberi loomepärand on meheliku rohmakuse juures meisterlik, ehe ja terviklik. Tema kunstnikukuvandisse sobivad ka sepised.

Renaldo Veeberi (1937–2010) näitus Kiek in de Kökis kuni 11. II.
Minu lemmiktööd Renaldo Veeberi loomingus on esimesed kuivnõelagravüürid, millega ta näitustel tähelepanu äratas ja mis kohe ka muuseumikogusse osteti: „Mees, kellel on käsi…

Vastukaja – Teaduse helge tulevik

Eelmise aasta suvel ilmus Sirbis Kurmo Konsa artikkel „Teaduse tume tulevik“,1 milles ta järeldab, et kuna teadustulemused on tavainimesele liiga keerulised, andmeid on kogutud hoomamatul hulgal ja nende hulgast vajaliku info väljasõelumine on raske, siis tänapäeva ja tuleviku ühiskonna toimimisel saab hoopis olulisemaks sobivate faktiliste teadmiste väljanoppimine ja omavahel seostamine.…
Kultuuriajaloost nokastanud ehk Kurgedega kurbuse kallale

Kultuuriajaloost nokastanud ehk Kurgedega kurbuse kallale

„Musta päikese“ jaburate sündmuste, tegelaste ja kujundite parmas avardab Eesti kultuurilugu, et juhatada lugeja kollektiivse psüühe süvakihtideni.

Pealelend – Jaak-Adam Looveer, Tallina linnaplaneerimise ameti peaarhitekti büroo linnaplaneerija

Tallinna linnavalitsus tegi reedel avalikuks kaasava linnaplaneerimise mobiilirakenduse AvaLinn. Kuidas idee sündis ja millised on tulevikuplaanid? 
Selle mobiilirakendusega katsetame kaasamist uuel viisil: võimalikult bürokraatiavaba koosloomevahend teeb selle lihtsamaks nii linnale kui ka lõppkasutajale. See ei asenda muidugi seadusekohast kaasamist, vaid täiendab seda. Kõik avaliku ruumi ja tänava projektid peaksid tulevikus olema projekteeritud…

Kunst kui vallatu reaalsus

Kui kunst lubab naerda iseenda üle, siis ühtpidi on ta jõudnud tõelise täiuseni, teistpidi aga vajab uut vahetust. Ikoonilise kunsti, näiteks kirja tüpograafiline vormistamine või raamatukujundus, paradoksi traagika seisnebki selles, et kui ta on haruldaselt ilus – nagu ta näiteks varasemal Richard Kaljol Shakespeare’i juurde oligi – , siis on…

Vjatšeslav Gvozdkov 20. IV 1947 – 21. I 2018

21. jaanuaril suri oma kodus Samaras ootamatult Vjatšeslav Gvozdkov, mees, keda mäletatakse hea sõnaga neljas Eesti teatris ning meenutavad tuhanded teatrisõbrad.
Gvozdkovi ja eesti teatri teed ristusid 1982. aasta suvel Thbilisis, kus korraldatud festivalil mängis Tallinna Noorsooteater Karusoo lavastust „Olen 13aastane“ ning tol ajal Gvozdkovi juhitud Doni-äärse Rostovi Noorsooteater Kuternitski näidendit…
Anima ja animus, animism
Jass Kaselaane „Lelud“ seisavad nagu puuslikud tribüünil, Edith Karlsoni lühter toimib skulptuurse animatsioonina.
Stanislav Stepaško

Anima ja animus, animism

„Hudnoi“ on lihtne näitus, kuid Karlsoni tööde lihtsus on allegooria ja Kaselaan on betoonvalu igas staadiumis viimistlenud, et saavutada ürgset lihtsust.

Kiti Põld
Kiti Põld

Kiti Põld

Kiti Põld
on vabakutseline dramaturg. Ta on lõpetanud Tartu ülikooli teatriteaduse eriala ning õppinud Drakadeemias dramaturgiat ja stsenaristikat, töötanud dramaturgina Endla teatris.
Milline on Eesti kultuuripoliitika suurim õnnestumine või läbikukkumine?
Viimase kümnendi olen elanud lastekultuuri kaastarbijana. Riigi toetus on siin kõige sagedamini osaline. Seega on valdkonniti võimalik loodavat suunata erineval määral, kusjuures palju…
Sirp