Pärnu muusikafestivali kontserdid läksid tänavu täissaalidele, pakkudes mõnusat atmosfääri, tipptasemel interpretatsioone ja unustamatuid kunstilisi plahvatusi.
Ülo Kriguli teose laineid kujutav ülesehitus ja filosoofiline mitmekihilisus ühes kaasahaarava rütmimustriga näitas Flandria Sümfooniaorkestrit väga intensiivse ja erksa kollektiivina.
Indrek Leivategijale oli see ERSO ees debüüt, Andres Kaljuste on ERSO ees olnud viiuldajana ja juhatanud lühemaid kontserte, kuid tegi debüüdi ERSO täispika kontserdiõhtu dirigendina.
Ester Mägi looming on läänemaailma muusika arenguga kaasas käinud, ent ükski stiiliuuendus ei ole haaranud tema tegemisi üleni endasse ega pannud kaotama omanäolisust.
ERSO veebikontsert „Ester Mägi 99“ 8. I Estonia kontserdisaalis. Eesti Riikliku Sümfooniaorkestri kammeransamblid, kavas Ester Mägi kammermuusika.
On kontserte, mis jäävad meelde, ilma et tekiks tahtmist esitatut kriitika abil lahterdada või lahata. Ester Mägi muusika on kõlanud meie kontserdisaalides ja mälus juba kolmveerand sajandit…
Avakontserdi kava oli põhjamaine, karge ja tugines rahvustundele. Lood põimusid sisutihedalt kokku ja moodustasid vennalikult üksteise kõrval seistes toeka rivi.
Sellist elevust nagu viimastel nädalatel Erkki-Sven Tüüri üheksanda sümfoonia „Mythos“ esiettekande eel ei ole ammu kogeda saanud.
Viktoria Mullova (viiul), Eesti Festivaliorkester, dirigent Paavo Järvi 16. I Estonia kontserdisaalis. Kavas Tüüri sümfoonia nr 9 „Mythos“ esiettekanne, Šostakovitši ja Brahmsi teosed.
Kontsert „Tallinn –> Ann Arbor“ sarjas „Suurlinna tuled“ 19. I Estonia kontserdisaalis. Triin Ruubel (viiul), Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, dirigent Arvo Volmer. Kavas Arvo Pärdi, Felix Mendelssohn-Bartholdy ja Eduard…
Helide sees üleskasvamine on eluviis, sest vaikus on muusikute peres teatavasti harv nähtus.
Eesti professionaalne muusikaharidus ulatub vaid mõne põlvkonna taha ja napilt üle saja aasta on möödas sellest, kui meie esimesed andekad muusikud läksid Peterburi konservatooriumi kõrgharidust saama. Meie seas on praegugi muusikute dünastiate tuntud vanaisad, kes alustasid muusikuteed näiteks Tartu või Tallinna muusikakoolis lihtsa maalapsena teiste omasuguste seas, kõik võrdsena stardipaku taga. Praegu on nad muusikaperede alustalad,…
„Tahan kogu aeg midagi salvestada ja minu plaadistamiskire kohta tehakse juba nalju,“ on öelnud riikliku kultuuri elutööpreemia laureaat Neeme Järvi.
„Ma armastan kogu aeg, iga päev. Hommikust õhtuni armastan ma muusikat,“ ütleb maestro Neeme Järvi. Kas pole juba see suurim preemia ja kirg, mis inimest iga jumala päev õnnelikuks teeb? Eks rõõmu teeb ka kodumaal saadud riiklik tunnustus oma 80. juubelisünnipäeva aastal. „Oligi juba aeg,“ ei hoia premeeritu…
Jaanuarikuu avas kontserdiaasta eriliste ja märgiliste muusikasündmustega, mida jääme mäletama veel aastakümnete möödudes.
Jaanuari muusikaelu kipub olema pigem vaikus pärast raju, mil seljataha on jäänud pühadeoratooriumid, koorimuusikast pungil kirikud ja suur kiire, mis on tänapäeva inimese pärisosaks saanud. See jaanuar oli teistmoodi. Kuu lõpus rehkendust tehes jäi tallele mitu õhtut, millest ilmajäämise korral oleksin maha maganud aasta erilisemad muusikasündmused. Kindlasti ei jää ka ühelgi…
Klaverifestival on maailm, mis oma tuttavlikkuses mõjub turvaliselt, ent millest ei puudu uudsuse pinge.
Tallinna klaverifestival 4. – 12. XI.
Käes on lumesegune novembripimedus, mille saab üle elada vaid tänu sellele, et miski tekitab eredat sisemist põlemist. Väliselt sama must-valge, ent olemuses muusika lugematuid värve võimaldav klaver passib talvekuuga hästi. Kui praegu kestab III Tallinna rahvusvaheline pianistide konkurss, siis äsja lõppes X rahvusvaheline pianistide festival, mis kannab nüüd uut nimetust…
Kuninglik Filharmooniaorkester on iseäranis tugev dramaatilise ja tumedamat sorti muusika esitamisel.
Kuninglik Filharmooniaorkester (London), dirigent Charles Dutoit. Kontsert 27. IX Estonia kontserdisaalis.
Mis meenub briti klassikalisele muusikale mõeldes? Väljapaistvad heliloojad – kindlasti. Suurepärased solistid – loomulikult. Ja muidugi Euroopa üks suuremaid klassikalise muusika festivale BBC Proms, millega festivali hing ja süda Sir Henry Wood juba 120 aastat tagasi sealses ühiskonnas klassikalisse muusikasse palju soojema suhtumise lõi. Nii muusikapatroonid kui ka…
Tallinna muusikaelus paistis november otsekui mullune rahvusvaheline festival „Klaver“: pianiste esines mitmeid ja need neli, keda kuulama sattusin, esindasid üsna erinevaid suundi, mille üle tasub mõtiskleda. Mis toob publiku tänapäeval saali? Millised on väärtused, mida artistid avastavad ning mis tekitab kuulajas rahulolu ja kõrgendatud meeleolu? Et jutt ei läheks minu eriala tõttu pelgalt klaverdajate keskseks, toon sisse ka…
Bernard Clarke,
Limericki RTE Lyric FM raadio toimetaja
Max Fage-Pedersen,
Kopenhaageni raadiojaama P2 toimetaja
Rostrumi delegaadid heitsid Sirbi palvel pilgu Eesti muusika kõlapinnale Iirimaal ja Taanis.
Kui palju tuntakse Eesti heliloojate loomingut teie kodumaal ja palju mängitakse seda teie programmis?
Bernard Clarke: Olen Eestis esimest korda. Iirimaal domineerib eesti muusika puhul mõstagi Pärdi looming ECMi plaatidelt. Laialdasemalt tuntakse ka Tormist ja Tüüri. RTE…
IX rahvusvaheline pianistide festival „Klaver 2014”: 14 kontserti, 26 esinejat Inglismaalt, Prantsusmaalt, USAst, Saksamaalt, Venemaalt, Ukrainast, Leedust ja Eestist. 24. X – 2. XI Estonia kontserdisaalis.
Eesti muusikaelu on mitmekesine. See lause mõjub tüütu ja kulununa, aga ometi pole see väide tühja täis. Eestis on muusikafestivale rohkem kui mõnes priskemas riigis ja õhinapõhiselt (loe: vaesusele vaatamata) suudame korraldada maailmatasemel…
Eesti Kontserdi hooaja teine avang: I, Culture Orchestra, solist Khatia Buniatishvili (klaver, Gruusia), dirigent Kirill Karabits (Ukraina) 3. IX Estonia kontserdisaalis.
Pärnus käib suviti tihe puhkamistöö. Linnaruum on hoolitsetud. Tänavatel tunnetab hilisõhtuni erksat elurütmi. On soe ja ilus. Ühel pool meri, teisel jõgi. Keset kõike seda asetseb aga Eesti parim kontserdimaja ja lisaks suveilule annab Pärnu võimaluse kaevuda muusikakultuuri süvakihtidesse. Tänavu kolmandat aastat peetud festival, mis kahel eelmisel korral kandis Järvi suvefestivali nime, on nüüdseks saanud Pärnu muusikafestival ja…
Dominy Clementsi ooper „Valgustatud pimedusejünger” Noblessneri valukojas
Noblessneri valukojas (vt reklaam lk 28) tuleb lavale ooper Naissaarel sündinud leiutajast Bernhard Schmidtist, kelle nimi on astronoomia ajaloos auväärsel kohal. Jaan Kross kirjutab temast oma romaanis „Vastutuulelaev”, ent vaatamata ebatavalisele ja värvikale eluloole ei ole Schmidt oma sünnimaal nii tuntud kui võiks. Nargeni festivalil on koondunud rahvusvahelised jõud, kes on Schmidtist…
VIII rahvusvaheline pianistide festival „Klaver” esindas head maitset ja kõrget taset.
VIII rahvusvahelisel pianistide festivalil „Klaver” sai 26. X – 2. XI kuulata välismaiste tippude muusikatõlgendusi (Nelson Freire, Andreas Staier, Miroslav Kultõšev, Cédric Tiberghien), meie tunnustatud pianistide esinemisi (Ivari Ilja, Vardo Rumessen), noori andeid (Maksim Štšura, Sten Lassmann, Kristi Kapten, Holger Marjamaa jt), jazzpianismi kõrget taset (Kristjan Randalu) ning…
Asia-Pacific United Orchestra (APUO, Aasia ja Vaikse Ookeani Piirkonna Ühendorkester) 25. VIII Estonia kontserdisaalis.
Eelmisel laupäeval oli Eesti muusikaelus tähelepanuväärne sündmus: esines kõrgetasemelistest Aasia Vaikse ookeani piirkonna muusikutest koosnev orkester, mida juhatas tunnustatud dirigent Bertrand de Billy (Viini Raadio Sümfooniaorkestri peadirigent aastatel 2002–2010). Ühendorkester on veel üsna noor orkester, mis loodi aastal 2010 ÜRO akadeemilise mõju suurendamise teemalise konverentsi…
ERSO 85 hooaja lõpusirge Estonia kontserdisaalis: 26. I V kontsert „Pianissimo”, kavas Johannes Brahmsi Kolmas sümfoonia ja Franz Xaver Scharwenka Neljas klaverikontsert, solist Aleksandr Markovitš; 4. V hooaja lõppkontsert „Imperaator”, kavas Johannes Brahmsi Neljas sümfoonia ja Ludwig van Beethoveni Viies klaverikontsert, solist Kalle Randalu. Kontserte juhatas ERSO peadirigent Neeme Järvi.
ERSO 85. hooaeg oli edukas mitmes mõttes: orkestri juurde…
„Eliitkontserdid” II : „Liszt 200” – Ralf Taal, kavas „12 transtsendentset etüüdi”. 11. X Estonia kontserdisaalis.
Pianismimaailma oluliste heliloojate sünnipäevaga seotud tähtpäevi on jagunud viimastesse aastatesse õige ohtrasti, olgu selleks Mozarti 250. (2006), Mendelssohni 200. (2009) või Schumanni 200. ja Chopini 200. (2010) sünniaastapäev. Just homme, 22. oktoobril möödub 200 aastat Ferenc Liszti sünnist. Kõikide nimetatute teoseid mängitakse maailmalavadel…
Takahiro Akiba klaveriõhtu 26. VII Tallinna raekojas.
Ei tule just tihti ette, et jaapani muusikud oma pilgu eesti heliloojate suunas pööravad. Üks selline muusik on noor pianist Takahiro Akiba (1984), kes puutus eesti muusikaga esmakordselt kokku kümne aasta eest, olles tänaseks esitanud eesti helitöid Jaapanis esmaettekandes, korraldanud eesti autorite loomingu kontserte ning kirjutanud magistritöö Eduard Tubina „Virmaliste sonaadi” struktuurist.…
Kontsert „Noored talendid”: Kaija Lukas (viiul), Indrek Leivategija (tšello), Maksim Štšura (klaver). 15. II Estonia kontserdisaalis. Kammermuusikat peavad paljud interpreedid põnevaimaks muusikaliseks suhtlusvormiks, mis võimaldab kogeda laval ühist muusikalist
hingamist. Kuid selle saavutamine polegi alati lihtne: mida väiksem on koosseis ja mida vägevam helilooja, seda raskem on teose mõtestamine ja sünergia saavutamine. Meie esindussaalis kohtusid sel korral kolm…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.