2018-21 (3692)

Üks roll

„Ütelge mulle üks ilus poisslapse nimi!“
Seda lauset teavad kõik eestlased: sellega tülitab Oskar Lutsu „Kevades“ koolivendi Kiir. Vähesed mäletavad aga, et raamatus kuulub ütlejate hulka Ants Vipper. Tema vastab nii:
„„Ilus poisslapse nimi. . . . Kui juba, siis ikke eesti nimi. Veel ilusam on mõni vana eesti nimi, nagu Lembit, Kaupo, Vambola.“ Ta jääb imestades vait, sest Heinrich Georg Aadniel vehkleb kätega…
Filmilahing palmide all
Ebatavalise kübaratrikiga hakkama Belgia film „Tüdruk“, mis võitis neli väiksemat auhinda, kusjuures neljalt erinevalt žüriilt.
Kaader filmist

Filmilahing palmide all

Tänavune Cannes’i filmifestival näitas, et oma positsiooni festivalimaastikul tuleb otsustavalt kaitsta. Esimesed sammud tehti õiges suunas.

Kas põhiseadus on Eesti arengu jalapomm?

Heauskselt oletades, et ettevõtjate ind ja kavatsused pole üdini ebasiirad, ei saa mööda küsimusest, kas nad on pigem kavalad kui rumalad või vastupidi.

Iga kord, kui mõnd kaalukusele pretendeerivat dokumenti lugedes jõuan kohani, kus kirjeldatakse „erinevaid välja­kutseid“, hakatakse „tegevusi tegema“ ja midagi „paika panema“, kustub suur osa autorite…

Pildilt maas – Murrakud riiulis

Ühel pärastlõunal astus minu juurest läbi juristiharidusega kroonuametnik, kes on väga huvitatud keskaegsest arhitektuurist. Ta märkas ka dialektoloog Evi Juhkami kokku pandud paksu kõvakaanelist köidet „Harju-Madise murrak“ (murdetekstid on toimetanud Mari-Liis Kalvik ja keelelise ülevaate kirjutanud Helmi Neetar, Tallinn 2012). Ta imestas, milleks selline raamat üldse ja miks minul. Siis ilmnes, et väga kõrgel…
Õpime väärtustama korrastatud võhiklust
Suured avastused jõuavad kõige tõenäolisemalt nende inimesteni, kes ei näe probleemi, vaid lahendust – neile ei ole kunagi õpetatud, et miski on võimatu.
Pixabay

Õpime väärtustama korrastatud võhiklust

Kunstnikel on kaasa sündinud ja välja arenenud hulk omadusi, mida tippettevõtetes üritatakse väsimatult juhtidele õpetada.

Klassikalise muusika suurim apostel ja teravaim kriitik
Richard Taruskin: „Me näeme juba allakäiku klassikalise muusika majanduslikus küljes ja samuti uusi kirjaoskusjärgseid muusikaloovuse viise – muutust, muusikalise kaanoni evolutsiooni.“
Kristi Saarvelt

Klassikalise muusika suurim apostel ja teravaim kriitik

Richard Taruskin: „Minu meelest on vaenulik arvustus austusavaldus. Kui õnnestub tekitada vaidlus või vastuolu, siis see tähendab, et tegu on millegi olulisega.“

Kooliruum ja koolirõõm

Kool on koht, kus õpitakse õppima. Ruum saab seda toetada: olla paindlik, pakkuda tegutsemis- ja süvenemisvõimalusi, kutsuda liikuma, soodustada avatust ja koostööd.

„Keskkond vormib inimese,“ tõdeti 10. mail Tallinnas haridus- ja teadusministeeriumi ning arhitektide liidu koostöös toimunud konverentsil „Muutuv kooliruum“. Õppijast lähtuv, nutikust ja ettevõtlikkust toetav, liikuma kutsuv ning õnnelikke inimesi kujundav üldharidus…

Uste avaja Gert Preegel

Gert Preegel: „Keemia on keel ja keemik peab olema väga suur optimist, sest õppimiseks on väga palju võimalusi, aga väga vähe tulemuse saamiseks.“

Peagi aastaseks saava Eesti Noorte Teaduste Akadeemia peasekretär Gert Preegel on Tallinna tehnikaülikooli keemia ja biotehnoloogia instituudis tööstuskeemia labori juhataja. Vabal ajal lööb Gert kaasa Fine 5 tantsuteatris,…

Vaikne mäss

Katrina Kalda kujutab romaanis „Maa, kus puudel pole varju“ diktatuuri kammitsais vaevleva inimese sisemisi heitlusi ja humaansuse minetanud ühiskonna mandumist.

Katrina Kalda 2010. aastal ilmunud debüütteos „Eesti romaan“ pani kriitikud nii meil kui ka Prantsusmaal tõmbama paralleele Sofi Oksaneni loominguga.1 Kalda teine romaan „Jumalate aritmeetika“ andis võrdlustele üksnes kaalu juurde. Mõlemad otsustasid siis aga Eesti lähimineviku (ajutiselt) sinna­paika…

Nüüdistantsu õpikunäide

Eesti Tantsuagentuuri „Ainukordus“, koreograafid-lavastajad Maria Uppin ja Marie Pullerits, kunstnik Kaia Tungal, valguskujundaja Ants Kurist. Helilooja Sander Saarmets. Tantsivad Häldi Kasak, Kadri Sirel, Maria Uppin, Marie Pullerits ja Valeria Januškevitš. Esietendus 5. V Eesti Tantsuagentuuri teatrisaalis.
Koreograafide Maria Uppini ja Marie Pulleritsu „Ainukordus“ mõjub kui nüüdistantsu õpikunäide, mida saab soovitada sellest žanrist aimusaamiseks ka tantsukaugematele huvilistele.
Avastseen: avatud…

Nagu prooviruum otse-eetris

Leedu saja aasta juubeliga seotud sissevaade leedu muusikalukku ei olnud pateetiline, vaid vaimukas ja mitmekihiline.

Ansambel U: kontsert „URR-19: Leedu“ 15. V Eesti Raadio 1. stuudios. Kavas Marius Baranauskase, Dominykas Digimase, Jurgis Mačiūnase, Onutė Narbutaitė ja Vykintas Baltakase teos.
Ansambli U: tegevuses juhindutakse suuresti filosoofilisest muusikalise maailma mõtestamise vajadusest ning ka kavades lähtutakse seetõttu aspektidest, mida…

Tanel Saare filmivormilised teatrisaladused

Kuna lavastuse „Blow-up“ visuaalne pool oli võrdlemisi paeluv, siis seda enam oleks oodanud, et näitlejatele oleks antud keerulisemaid ja kaalukamaid ülesandeid.

VAT-teatri „Blow-up“, Michelangelo Antonioni 1966. aasta samanimelise mängufilmi ainetel, lavastaja Tanel Saar, kunstnikud Pille Kose ja Eve Ormisson, valguskunstnik Karl Marken, helilooja Kristjan Kallas. Mängivad Liisa Pulk, Kaia Skoblov,…

Rõõm, puhas rõõm

Maxim Mjödov: „Igal perel on oma arhiiv selles peituvate haruldustega, vaja vaid leida õige viis, kuidas arhiiviga ringi käia ja seda praeguses ajas võimalikult huvitavalt näidata.“

Maxim Mjödovi näitus „Kanikulõ“ dokfoto galeriis kuni 27. VI.
Maxim Mjödov (1983) ei ole fotokunstis tundmatu nimi: 2014. aastal pälvis ta noore fotokunstniku autasu ja sellega kaasnes…
Kitšikülvajate paraad
Aasta alguses Peterburi teele paigaldatud konarliku kujundusega lipuvärvides koloss, Lasnamäe ärimeeste „EV 100“ puhul tehtud kingitus, on kaheksa meetrit kõrge ja ligi 46 meetrit pikk.
Lasnamäe linnaosa valitsus

Kitšikülvajate paraad

Kui kingitud hobuse suhu ei vaadata, siis kuidas suhtuda (Tallinna) avalikku ruumi siginevatesse kingitud skulptuuridesse? Neid piinlikkusi ei saa ju kapipõhja peita.

Ööbikud

Kevadõhtu luhal. Soe päikesekuma, loendamatud lendavad ebe-mutukad jõe kohal vee peegelduses kahekordistumas. Lõkete valged suitsuvõrgud seovad õitevahus võrakuplid üheksainsaks lõhnavaks pilveks. Fosforestseerivad rohelised õngeotsad tähistavad jaaniussidena kalameeste vaikivaid peidukohti, kuhu ei ulatu lõbusate seltskondade naer ega laul.
Ja muidugi linnud – need tuhanded nähtamatud hõiskajad. Vemmeldav veri ja halastamatu võitlus sääse­rikkaima territooriumi ja siretiivalisima kaasa pärast. Esirinnas mõistagi ööbikud, need…

Kummaline must raamat

Vana hipipoeeti ei näi kõigutavat miski: kirjutab aga julgelt oma asja edasi ja just nii, nagu oskab.

Reet Linna teatas hiljuti Naistelehes, et mõtleb vahel, kui vähe on tal veel elada jäänud. Hannes Varblase (1949) uus luule­raamat „Teise üksinduse aegu“ räägib vananemisest ja hirmust kaduvuse ees luulekeeles.
Varblase uut luulekogu on peetud tumedaks, süngeks, kuid…

Pealelend – Taaniel Raudsepp

Tallinna Kunstihoone suurprojekt „Riik ei ole kunstiteos“ on läbi, kevadnäituski avatud. Kuidas oled ise Katerina Gregose kuraatoriprojektiga rahul? Kas Eesti konteksti arvestades oleks võinud midagi teistmoodi teha?
See näitus oli suunatud Eesti Vabariigi sajandal aastapäeval kõnetama laia publikut, Eesti ühiskonda. Võib öelda, et see õnnestus hästi: ma ei ole oma elus mitte üheski kunstinäituse külalisraamatus…

Kommentaar – Liikuma kutsuv kool

Meie uuringud näitavad selgelt, et lapsed liiguvad liiga vähe. Vaid ligi veerand lastest liigub Maailma Terviseorganisatsiooni soovitustest lähtuvalt piisavalt – iga päev vähemalt ühe tunni. Vähese liikumisaktiivsuse probleemi ühe põhjusena võib välja tuua ühiskondlikud ja keskkondlikud muutused, mis toetavad istuva ajastu teket. Vastukaaluks peame üha enam teadlikult tegutsema selle nimel, et kujundada liikumist…
Sten Lassmann
Sten Lassmann. Foto Kaupo Kikkas

Sten Lassmann

Sten Lassmann
on pianistina salvestanud kogu Heino Elleri klaveriloomingu Londoni plaadifirmale Toccata Classics üheksal CD-l ning kaitsnud samal teemal ka doktori­kraadi Londoni kuninglikus muusika­akadeemias. Ta on EMTA klaveri­osakonna lektor ning rahvus­vahelise festivali „Klaver“…

Vähe vett, palju küsimusi

Must valgel oli „Enne meid oli veeuputus“ absurdselt naljakas mõttemäng, aga laval kukkus see välja nagu ilutulestik päikeselisel õhtupoolikul Kalamajas.

Vaba Lava ja Nukuteatri „Enne meid oli veeuputus“, autorid ja lavastajad
Jaak Kilmi ja Kiur Aarma, dramaturgid Piret Jaaks ja Andris Feldmanis, kunstnik Liina Keevallik, muusikajuht Lydia Rahula, videokunstnik Aljona Movko,…

Kalju Kütt 20. I 1951 – 13. V 2018

Lahkunud on kunstnik, leiutaja, installaator, performance’ite ja näituste tehniline kujundaja, lava-, graafika- ja kalvadosemeister Kalju Kütt. Meistreid sai küll palju, aga ikka tundub, et vähe.
Kui Imme Viidalepp, Tartu ülikooli kunstikabineti kaaslane Kaljo Põllu ajast, mulle Kalju Kütti tutvustas, kuna mul oli vaja abi antiikmööbli restaureerimisel, jättis Tallinna nukuteatrist tulnud noormees tartlaste, provintsilinna asukate…
Lasteteatrit mahehipsterile ja piiririkkujale
„(p)ÖÖ“. Katri Pekri, Taavi Tõnisson ja Kaisa Selde mängivad, mitte ei tee tööd.
Siim Vahur

Lasteteatrit mahehipsterile ja piiririkkujale

Soovitada võib Nukuteatri mõlemat kevadist uuslavastust: kellele vana aja asjad, kellele mõtte- ja mänguvabadus.

Laureaat Lapin

Leonhard Lapin on selline, nagu üks universumikunstnik olema peab: läbinisti elus, juurdleb elu üle iga nurga pealt ja loob alati midagi uut, mis peegeldab tema enda maailma. Ta on selle üle uhke, nagu me kõik võiksime olla uhked oma tegemiste üle ja proovima ikka teha paremini või vähemalt teistmoodi, kui oleme seni teinud.
Leonhard Lapin ütles möödunud aasta lõpul…

Järeldoktorid: talendid koju!

Kolm tegurit, mis kõige enam kujundavad võimalust või otsust Eestisse naasta: pere, sotsiaalne kapital ning kodumaise karjäärivõimaluse olemasolu.

Hiljuti avaldas statistikaamet rõõmustava teate, et 2017. aasta rändesaldo oli juba kolmandat aastat positiivne. Eestisse tuli tagasi 5258 inimest rohkem, kui siit lahkus, pool saabujatest on 20–40aastased eestlased. See annab kahaneva…

Rahvuslik, ilus ja ohutu

Mida näituse lõpu poole, seda hägusemad ja laiemad on välja valitud mälupaigad. Ehk on üldistuste tegemiseks veel liiga vähe aega möödas?

Näitus „Ajalugu pildis – pilt ajaloos“ Kumus kuni 5. VIII. Näitusega kaasneb raamat „Ajalugu pildis – pilt ajaloos. Rahvuslik ja rahvusülene minevik Eesti kunstis“. Näituse kuraatorid ja raamatu…

Kristjan Raua auhind kui demokraatia võrdkuju

Eelmisel kolmapäeval pärjati Tallinna raekojas neljakümne kuuendat korda Kristjan Raua auhinna laureaadid – Art Allmägi, August Künnapu, Leonhard Lapin ja Mall Paris.
Olen viimastel aastatel tõsiselt pead murdnud selle üle, milline koht on Kristjan Raua auhinnal meie teiste kunstiauhindade seas. Milline tähendus on sellel auhinnal meie praeguses väga aktiivses kunstielus?
Kristjan Raua preemia…

Jalgrattapasun ja surnud roti perse ehk Mõista-mõista, millised on sinu ihamasinad

„Anti-Oidipus“ mõjus omal ajal – ja mõjub ilmselt ka praegu – väikekodanliku maailma aknasse heidetud telliskivina. Või kohtusaali eeskotta sokutatud haisva tossupommina. Või ülikoolihoone fassaadile kritseldatud ropu grafitina. Või. . . . ja nii edasi. Mis see siis on: huligaansus, hoiatuslask, ülevoolav kiidukõne narrusele, jumalavallatu akadeemiline…

Õis tundmatust pinnasest

Mängufilm „Tuliliilia“ (Meteoriit, Eesti 2018, 90 min), režissöör Maria Avdjuško, stsenaristid Maria Avdjuško, Leana Jalukse ja Al Wallcat, produtsent Aet Laigu, kaasprodutsent Julien Madon, operaator Thierry Pouget. Osades Ingrid Isotamm, Johann Urb, Eva Eensaar, Rasmus Kallas, Epp Eespäev jt.
Pärast aastakümneid filmides figureerimist on Maria Avdjuško võtnud sisse positsiooni kaamera taga. Kõigepealt lühifilmiga „Nõiutud“ filmilindikassetilt „Paha lugu“…
Sirp