2024-37 (4012)

Et säiliks julgus minna tundmatusse
Juhan Ulfsak
 Virge Viertek

Et säiliks julgus minna tundmatusse

Von Krahli teatri uus loominguline juht Juhan Ulfsak: „Väiketeatrite küsimus on praegu konkreetne: kas lööd laiade hööveldamata laudadega oma ukse kohe kinni või punnitad veel natuke ja lööd siis?“

Muret ja meeleheidet!

Olen juba varateismeeast saadik usinalt osalenud kõikvõimalikel meeleavaldustel, alustades Pärnu maantee Rahva Raamatu sulgemise vastasest protestist aastal 2004 ning lõpetades vaba Tiibetit (2008) ja Ukrainat (2022), loomaõigusi (2007), õpetajate (2024) ja Tartu linna kultuuritöötajate palku (2023) toetavate meeleavalduste väisamisega. Olen allkirjastanud kümneid petitsioone, et ära hoida näiteks abielureferendumit (2021 – kas…

Reaalsus on vaataja silmades?

JUHAN RAUD

Umbes nädal tagasi esitles suurkorporatsioon Meta (kunagi tuntud kui Facebook) uusi liitreaalsuse prille Orion. Praeguse seisuga on prototüüpi toodetud umbes 1000 eksemplari ja kes teab, kas see kunagi ka laia tarbijaskonnani jõuab, ent arvata võib, et Zuckerberg ja teised sinnapoole oma samme seavad. Alles eelmisel aastal esitles Apple…
Pühas jões on pinge sees
Visuaalteatri keelde tõlgitud „Püha jõe kättemaksus“ tunneb vaataja ära Aino Kalda teksti ekstaatilise tundelaengu.     
 Siim Vahur

Pühas jões on pinge sees

EMTA lavakunstikooli XXXII lennu noored lavastajad ja näitlejad on harutanud lahti Aino Kalda „Püha jõe kättemaksu“ tähendustest, sümbolitest ja viidetest tiine tekstilõnga.

Kärpekäärid kunstisaalis

Keeruline seis on pikaaegsete rahvusvaheliste projektidega, mida rahastuskindluse kõikumine mõjutab. See on karm signaal arvestades, kui suur mõju on muuseumidel Eesti kunsti nähtavusele rahvusvahelisel areenil.

Kultuuriavalikkus on tavaliselt harjunud septembris soovima kultuuriministrile eelarvekõnelusteks südikust ja sitkust võitluses rahastuse tõusu eest. Tänavu aga oli kasvu asemel oodata…
Põhk, mustersüsteem ja „1 + x“
Põhula(va) Paide vallimäel.      
 Evert Palmets

Põhk, mustersüsteem ja „1 + x“

Augustis jõudis lõpusirgele projekti „1 + x“ uurimisrühma 15 kuud kestnud teadus-arendusprojekt, mille käigus uuriti põhust ehitamist ja mustersüsteemis projekteerimist.

Arhitektuur kui koosloomine
Elina Alatalo on arhitekt-aktivist, kelle jaoks ei tähenda aktivism millegi vastu seismist, vaid eri seisukohtade poolt olemist ja nende kokkutoomist.       
Mattias Malk

Arhitektuur kui koosloomine

Elina Alatalo: „Arhitekti töö ei kao, kuid ruumilooja ülesanded teisenevad ühiskonna muutumisel ja uute vajaduste esilekerkimisel mitmekesisemaks.“

Lihtsalt Carmen
Helen Lokuta, kes laulis Carmenit ka kahes eelmises Estonia lavastuses (1998 ja 2011), tundis end femme fatale’ina täiesti omas elemendis.      
 Siim Vahur

Lihtsalt Carmen

Muusikateadlane William Osmond pidas põneva loengu Carmeni 150 aasta vastukajadest, tähelepanu­väärsematest lavastustest ja konnotatsioonidest popkultuuris, kuid Estonia laval on lihtsalt Carmen.

Sisukas september
Kristiina Poska on dirigendina mõttega kogu aeg justkui natuke kõlavast eespool, tänu millele ei ole ühtegi tühja ega seisvat hetke ning nii moodustub esimesest viimase noodini läbimõeldud tervik.      
 Teet Raik

Sisukas september

Peale Arvo Pärdi muusika kõlas septembrikuistel kontsertidel rohkesti ka teiste eesti heliloojate loomingut ning kavades oli märkimisväärselt palju uudisteoseid.

Film kui kultuuride ühenduslüli
Teresa Vieira: „Eripalgelise programmitiimiga tulevadki programmid iseenesest mitmekesised. Seega ei ole küsimus ainult selles, kuidas paika seada kvoodid, vaid tuua kokku tiim, kes filme valib.“      
 Linghuan Zhang

Film kui kultuuride ühenduslüli

Teresa Vieira: „Ida-Euroopa filme on festivalidel üha rohkem, sest need on järjest paremad, aga oluline on ka inimestega suhelda, toimuvaga kursis olla.“

Kirjandusauhinnad tulevad kevadel pisut teisiti
Piret Viires: „Kirjandusauhindade väljaandmine emakeelepäeval on ilus traditsioon. Kui traditsioonid on juba loodud, tuleb neid hoida.“     
 Krõõt Tarkmeel

Kirjandusauhinnad tulevad kevadel pisut teisiti

„Sihtkapitalid on žüriisid kokku pannes alati püüdnud jälgida, et nende koosseis oleks mitmekesine ja tasakaalus,“ kinnitab Piret Viires. „Otsused on aga nende enda teha.“

Tõlkija ja tekst ehk Luuletõlke professionaalne ebaprofessionaalsus

Tõlkija ja tekst ehk Luuletõlke professionaalne ebaprofessionaalsus

Kõne August Sanga luuletõlkeauhinna pälvimise puhul 30. septembril 2024

Gulag kestis edasi ka pärast Stalinit

Gulag kestis edasi ka pärast Stalinit

On arvatud, et just Anatoli Martšenko märtrisurm oli Mihhail Gorbatšovile viimaseks tõukeks langetada otsus vabastada kõik poliitvangid.

Õnnelikud lapsed on oht Eesti tulevikule?

Praeguse haridussüsteemi prioriteediks on, et koolilõpetajad oleksid eeskätt täisväärtuslikud inimesed, kes oma heaolu pinnalt suudavad luua paremat maailma ka kõigile teistele.

Nagu teisteski väljaannetes, ilmus kooliaasta esimese nädala Sirbis mitu haridusteemalist kirjutist. Kuid muu sisuka ja põneva kõrval maalis Kaarel Tarandi ironiseeriv arvamuslugu „Õnneaeg…
Argidialektika XXIX. Dialektika ja emergents
Banksy. Piranha Tank. London 2024.       
Banksy

Argidialektika XXIX. Dialektika ja emergents

Olemise ja tunnetuse vormid arenevad dialektiliselt. Nagu oleme varem korduvalt näinud: on olemise vorm ning on miski, mis sellele vastu paneb, seda eitab, ründab ehk kõige üldisemalt, mis tekitab sellele esimesele olemise vormile probleemi. Ta tõmmatakse välja oma vahetust enesesolust ja on sunnitud mingil moel lõimima seda teist olemise vormi.…
Kes kosutab kunstivaataja keret?
Kadi-Ell Tähiste
Ranno Ait

Kes kosutab kunstivaataja keret?

Hiljutine Veneetsia biennaali külastus äratas minus suurtel kunstifestivalidel ikka ja jälle tekkiva küsimuse. Miks on nii, et kuigi võimalust minna tualetti ja kohvikusse pakutakse iga mõnesaja meetri tagant, jääb enamasti tagaplaanile inimlik soov veidi pikutada? 
Vaimsete väljakutsete kõrval on suurnäitused ka füüsiliselt üsna nõudlikud. Nii pole imestada, et vaatamata köitvale kunstile…
Pealelend – Juulius Vaiksoo, tantsija ja Ð-festivali korraldaja
Arhiiv

Pealelend – Juulius Vaiksoo, tantsija ja Ð-festivali korraldaja

Sõltumatu tantsu festivalilt, mis toimub Tallinnas 5. oktoobrini, saab omakorda alguse Ð-festival, mille raames näitavad tänavu Islandi kunstiülikoolis nüüdistantsu eriala lõpetanud tantsijad oma diplomitöid selle kursuse välistudengite kodulinnades. Tallinnast siirdutakse oktoobri esimeses pooles edasi Soome, kus antakse etendusi Lohjas ja Tamperes, ning seejärel Rootsi Karlskronasse. Ð-festivali korraldajate ja sellel osalejate…

Tõnu Maarand 16. IV 1940 – 28. IX 2024

Skulptor Tõnu Maarand sündis 1940. aastal Tartus muusiku pere­konnas. Tulevane kunstnik õppis Tallinna 10. keskkoolis (praegune Nõmme gümnaasium), kuhu jääb teda mäletama 2002. aastal valminud president Lennart Mere bareljeef kooli raamatukogu sambal.
Keskkooli lõpetamise järel astus Tõnu Maarand Eesti Riikliku Kunsti­instituudi skulptuuriosakonda ning lõpetas õpingud 1965. aastal skulptori diplomiga. Loomingulist tegevust…
Poetessi krutskid

Poetessi krutskid

Doris Kareva luulekogu on võimalus siseneda intertekstuaalsesse ja keelemängulisse-mõnulisse pillerkaarimaailma.

Näitus kui kunstnike telefonimäng
Kas juhuslikud dialoogid või ristuvad monoloogid? „Kutsutud on kõik, välja arvatud need, kes ei ole“. Näitusevaade.       
Anu Vahtra

Näitus kui kunstnike telefonimäng

Formaat, kus iga kunstnik valib järgmise osaleja, teeb väljapaneku mänguliseks ja spontaanseks, kuid teosed on jäänud seetõttu omavahel nõrgalt seotuks.

Juustust kuu
„Surematud“ on üles ehitatud kahe suunamudija (Katariina Tamm ja Mari Abel) teekonnale surematusse.     
 Virge Viertek

Juustust kuu

„Surematud“, mille kandvaks ideeks on pealiskaudsuse kriitika, on – vastuolulisel moel – ka ise pealiskaudne.

Kas oleme häireolukorras?
Maailma tippteoste hulgas on mõned, mis kutsuvad aeg-ajalt esile spontaanseid, s.t planeerimata kordusi. Üks neist on Elgari tšellokontsert, mille esitas ERSO ees solistina Alban Gerhardt.      
 Teet Raik

Kas oleme häireolukorras?

„Aegis“ on Elis Halliku esimene teos, mille on välja andnud kirjastus Schott. Autori sõnutsi tähendab tänapäevane aegis’e sümboolika tegutsemist võimsa, heatahtliku jõu kaitse all.

Kas ristisõda on meie sõda?

Kas ristisõda on meie sõda?

Ristisõda seisab siiani Euroopa ajaloo keskel, keskaja keskel. Saades aru ristisõjast, saame aru Euroopast ja tema ajaloost.

Sirp