2024-35 (4010)

„Kõik mehed pole sellised!“

Naistevastane vägivald on ühiskonniti niivõrd normaliseeritud (loe: nähtamatu), et šokeerivaid uudiseid täis meediaruum kahjuks vaevalt enam kedagi üllatab. Naisi pekstakse, naisi vägistatakse, naisi pannakse põlema – ja ometigi näen nendele uudistele oma ühismeedias enamjaolt ikkagi naisi (ja teisi vähemusi) reageerimas valulikult (ja vihaselt). Sestap küsin: mis teil viga on, (cis-)mehed,…

Ilu ei panda padaje

Mis ühendab Belgia arhitektide kavandatud Balti jaama ootepaviljoni ja Reet Ausi tehtud Eesti olümpiakoondise paraadvormi ning loodust linnas? See, et neid peetakse inetuks ja seetõttu sobimatuks.
Selle aasta Tallinna arhitektuuribiennaali (TAB) installatsioonikonkursi võitsid Belgia arhitektid Elisabeth Terrisse de Botton ja Matthieu Brasebin ootepaviljoni kavandiga „Aeg pole raisata“. TABi programmi on alati…
Esimene Rakvere pilwelõhkuja  – wiiekümne wersta peale ümberringi näha!
Rakveresse kavandatav tornmaja koos kaubanduskeskusega.      
 Arhitektuuribüroo Peil OÜ

Esimene Rakvere pilwelõhkuja – wiiekümne wersta peale ümberringi näha!

Kas Lääne-Virumaa pealinna kavandatav kvartalisuurune ärikeskus ja 16korruseline tornmaja on linna moodne elavdamine või iganenud ruumilahendus?

„Me ei ole laisad lohed“
Vestlusring kunsti ja vaimse tervise suhetest. Vasakult Kadi Jaanisoo, Flo Kasearu, Karel Koplimets ja Sigrid Viir.        K
arin Vicente

„Me ei ole laisad lohed“

Nii mõnedki vabakutselised maadlevad tänapäeval vaimse tervise probleemidega ning sotsiaalsete garantiide puudumine teeb olukorra ainult hullemaks.

Vapper imeilus südantmurdev Lviv
Sõjas langenute hauad Lvivis      
Erakogu

Vapper imeilus südantmurdev Lviv

Ukrainlased mitte ainult ei kaitse oma kultuuripärandit, vaid ka evakueerivad, digiteerivad ja vahendavad. Lisaks arhiveerivad nad sõda.

Venemaad võib / ei või tulistada? ehk Uppis julgeolekupoliitika

Putini „аналогов нет“-retoorika on osutunud blufiks: sõditakse peamiselt elavjõuga Teise maailmasõja ajast pärit stalinlikul meetodil – inimelu ei maksa midagi.

Ukraina relvajõudude tungimise pärast Venemaale Kurski oblastisse olid lääne poliitikud ilmselgelt hämmingus, sest Venemaa on tuumariik, kelle territooriumist pole pärast Teist maailmasõda keegi lapikestki hõivanud. Lääne reaktsioon oli…
Looduse kaitse. Lootuse kaitse
Nigula kaitseala keskusest on järele jäänud vaid sildisein, ka keskusehoone läheb varsti müüki.     
 Kristel Vilbaste

Looduse kaitse. Lootuse kaitse

Looduskaitse peab uuesti muutuma looduse kaitseks. Praegune süsteem teeb Eesti loodusväärtused haavatavaks, loodust kaitstakse pigem paberil.

Iseduse dramaturgia väsinud hingedele
Loora Kaubi väljapanek „Kuigi tihti tajub ta mingit eredamat valgust“. Näitusevaade.           
 Elo Vahtrik

Iseduse dramaturgia väsinud hingedele

Ehkki näitusel võimust võtnud pimedus õigustab end kõigi tööde puhul, peitub neis ka mingi teatav helgus.

Aadu Must kui Eesti ajaloo Conan Doyle

Aadu Must kui Eesti ajaloo Conan Doyle

Aadu Musta ei ole kannustanud konkreetsed teemad ja küsimused, vaid soov leida üles võimalikult palju olulist materjalist, mis heidab valgust Esticale.

Rändest, ilma liigse selgitamiseta
Kaks peategelast, kelle pärisnimed on Seydou Sarr ja Moustapha Fall (peaaegu eristamatud nende karakterinimedest) ei olnud varem filmis näidelnud ning neile ei avaldatud ka, mis filmi lõpus saab, et nad ei kaotaks oma usutavust.     
 Kaader filmist

Rändest, ilma liigse selgitamiseta

Tundmatus annab „Mina, kaptenile“ huvitava lisakvaliteedi. Võõrapärasus muudab kujutatu müütiliseks, millele aitab kaasa ka erakordselt kaunis kaameratöö ning vägagi paslik Aafrika rütme kasutav helitaust.

Vähe vaikust
Tallinna Kammerorkester koos Tõnu Kaljustega on loonud Pärdi esitamise kõlaideaalid, nad on seadnud lati nii endale kui ka teistele väga kõrgele.     
 Anneli Ivaste

Vähe vaikust

Pärdi päevade publikuhuvi järgi otsustades on vajadus enda sisse vaadata, mõttemaailma korrastada ja rahu saavutada karjuvalt suur.

„Draama“ programmis ainuvalitsesid Tallinn ja Tartu
Juhan Ulfsak oli tänavuse festivali „Draama“ programmis seotud kolme lavastusega, mille seas ka „Fun Fact“.     
 Ivian Kan Mujezinović

„Draama“ programmis ainuvalitsesid Tallinn ja Tartu

Enamikku tänavuse „Draama“ festivali lavastustest ühendas teatav iroonia: seniste konventsioonidega mängiti vähem või rohkem süngel moel.

Laste intervjueerimisest ehk Mis läks valesti „Reporteri“ uudisloos 

Septembri alguses tekitas palju pahameelt Kanal 2 uudistemagasinis „Reporter“ esitatud ülevaade kooliaasta avaaktustest üleminekukoolides, s.t vene­keelsetes koolides, kus sellest õppe­aastast õpitakse eesti keeles. Seal näidati lapsi, kes ei saanud reporteri küsimustest aru ega osanud anda pikemaid kui ühesõnalisi vastuseid.
Niisiis mitmes mõttes hea näide teemast, mille kohta peaks silmaringi avardama.
Ajakirjanduseetika. Alustame…
Kallis päevik … 
Anu Soojärv
Triin Reidla 

Kallis päevik … 

Minu vasakul õlavarrel on lohk. Nüüdseks on see peaaegu märkamatuks muutunud, pidin õnaruse leidmiseks tükk aega sõrmedega nahka kompama. Kui viimaks leidsin, mõistsin kohe, et see ongi see! Lohu põhi asub sügaval, see on sitke ja kange nagu kõvaks tallatud maapind. On selge, et läbistus on olnud mu õlavarres kaua,…
Staatus: vaba!
Kohtumisõhtul ütles Dmitri Krõmov, et käsitleb oma praegust eemalolekut kodumaast komandeeringuna, mille eesmärk on katsetada, kes lendu saab tõusta ka ilma stardirajata (kodumaata).      
Elena Mkrtchian / Kultivaator

Staatus: vaba!

Krõmovi festivalil nägi tema kahe viimase ja nüüd Venemaal keelatud Moskva-lavastuse videosalvestust ning selle lõpetuseks korraldati Vene teatris kohtumine maestro endaga.

Kauge kella kaja
Korngoldi viiulikontserti mängitakse meil harva. Teosest kujunes kahtlemata ERSO hooaja avaõhtu kõrgpunkt – ääretult nauditav esitus solistilt (Bomsori Kim, esiplaanil) ja orkestrilt!      
 Teet Raik

Kauge kella kaja

Avakontserdil tuli ettekandele Erkki-Sven Tüüri spetsiaalselt selleks kontserdiks kirjutatud ning ERSO-le pühendatud orkestriteos „Sulavad kellad“.

Muusika kui steriliseeritud müra1
Vahest see ongi roll, milles Tallinna Uue Muusika Ansambel eesotsas Arash Yazdaniga end Eestis teostab – uue muusika liikluskorraldajana.       
Marta Giaccone

Muusika kui steriliseeritud müra1

Ühe musitseerimises osalejana oli TUMA kampa võtnud elektri ning suurem osa esitatud teostest pärines Hugo Morales Murguia sulest.

Eeva-Aet Jänes 30. V 1942 – 9. IX 2024

Lahkunud on maalikunstnik Eeva-Aet Jänes (kunstnikunimega Eva Jänes), kes jääb Eesti kunstilukku ennekõike monumentaalmaali viljaka ja võimeka viljelejana, aga ka lõuenditel geomeetrilises maalikeeles universaalseid väärtusi otsinud maalikunstnikuna.
Eeva-Aet Jänes sündis 30. mail 1942 Tallinnas, kuid tema lapsepõlvelinnaks sai Paide, kuhu põgeneti sõja eest. Tema kunstianne avaldus varakult, mõjutajate seas oli ka…
Kooskõlalisus on muusade sõber
Mederi klavessiinisüit c-moll jõudis tänu muusikateadlase professor Toomas Siitani tööle Berliini arhiivides eesti publiku ette klavessinist Saale Fischeri meisterlikus esituses.       
Kristiāna Vaickovska

Kooskõlalisus on muusade sõber

Floridante hooaja avakontserdile pealkirjaga „Meder ja Buxtehude“ oli kuulajaid kutsutud nautima ehedat Läänemere barokki, seda nii esitajate kui ka muusikateoste loojate poolest.

Kas usuhüpe?
„Üle on jäänud õunapuu otsa lendamisest kõverdunud turvavõrgu postid“. Näitusevaade.       
Anna Mari Liivrand

Kas usuhüpe?

Kui vetruval pinnasel ennast piisavalt kõrgele põrgatada, käib laskudes kehast alati läbi külm jutt.

Kuidas leida jalgealust kaduvas maailmas
Elias (Simon Sears) on sissepoole elav kliimateadlane, kes unistab ühel päeval maailma päästmisest. See võimalus avaneb aastaid hiljem, kui temast saab rahvusvahelise missiooni eestvedaja, kelle sihiks inimkonna tulevikku mõjutava merepõhjas asuva lõhe sulgemine.     
 Kaader filmist

Kuidas leida jalgealust kaduvas maailmas

Kunstilise tervikuna ajab Taani ulmedraama „Igavesti“ endale seatud lati maha, kuid väärib tähelepanu ambitsioonikuse tõttu rääkida ühtaegu inimlikust armastusest ja globaalsetest keskkonnamuutustest.

Pealelend – Peeter Simm,  filmirežissöör
Arvo Iho

Pealelend – Peeter Simm, filmirežissöör

Artise kinos toimub 24. septembrist kuni 15. oktoobrini Peeter Simmi filmide retrospektiiv, näidatakse nelja mängufilmi: „Ideaalmaastik“ (1980), „Inimene, keda polnud“ (1990), „Head käed“ (2001) ja „Üksik saar“ (2012) ning lühifilme „Tätoveering“ (1977) ja „Aida“ (1999).
Kuidas te sellistesse üritustesse praegu suhtute? Eks neid Peeter Simmi loomingu ülevaateid on õnneks aeg-ajalt…
Kolmkümmend näidendit äratundmishetkede sillal
„Kolm kasvuvalulugu“: Kaarel Targo, Mart Aas, Kaija M. Külm ja Ken Rüütel loevad-esitavad „Vedelvorsti“.      
Gabriela Urm

Kolmkümmend näidendit äratundmishetkede sillal

Eesti Teatri Agentuuri idee tähistada oma 30. aastapäeva maratoniga, kus loetakse ette katkendeid kolmekümnest eesti näidendist, on vaimustav, ehkki omajagu riskantne.

Unustusse vajumise hirm ja valu
Kaks filmimeest Kristjan Svirgsden ja Edvard Oja võtavad unustuse vastumürki, kaamera suunas lendab banaanikoor. Kõrvalt manitseb Edvard Oja ema.       
Kaader filmist

Unustusse vajumise hirm ja valu

Omaette teosena on filmile „Sülita mulle näkku“ keeruline praegu alla kirjutada, kuid Vainokivi käekirja ja stiili austajatele on sel kindlasti oma väärtus olemas.

Sirp