2024-21 (3996)

„Tahtsin teha midagi, mis inimestele rõõmu valmistab“

„Tahtsin teha midagi, mis inimestele rõõmu valmistab“

Ave Taaveti meelest on kõige suurem kompliment, kui lugejad ütlevad, et mõni ta pilt või lugu on neil tuju rõõmsaks teinud.

Lömitav alateadvus
Lenda, lenda, lenda, ropp lind, väikehuik!    
 Martien Brand / Wikimedia Commons / CC BY 2.0

Lömitav alateadvus

Kui eesti keele kaitseks pauk käis, oli kolmandik riigikogust põõsas.

Mutandid Tallinna poliitmaastikul

Isamaa ja Reformierakonna võimekus oma niigi kipaka poliitvankri ette lennukate mõtetega lollpäid leida on jätkuvalt suur. See on peaaegu samaväärne EKRE omaga ning kahtlemata suur saavutus, sest püha perekonna juhitud küünilis-paranoilises poliitprojektis on võimalik esile tõusta üksnes eriti nüridel, ent see-eest silmapaistvalt lojaalsetel isenditel, kes füürerite otsustes kunagi ei kahtle.…

Pett(um)us

Kirjutasin hiljuti, kuidas kliimaseaduse eelnõu ootus meenutab Godotʼ ootamist.1 Ma ei aimanud, et see niimoodi lõpeb, Godotʼd teatavasti ei tulnudki, kuid näidendi lõpust märksa üllatavam puänt on, et ka kaua oodatud kliimaseaduse eelnõu ei tulnud. Selle asemel serveeris kliimaminister Kristen Michal fanfaaride saatel hoopis kliimakindla majanduse seaduse eelnõu kavandit.
Juba siin…
Tähendamissõnad ja följetonid

Tähendamissõnad ja följetonid

Oleme eesti rahva ennemuistsete lugude varal kasvanud ja aeg-ajalt tulevad need nüüdisautorite loomingus tagasi uue näo ja teoga.

Turvaline paik ebaturvalistele teemadele
Kalamaja muuseumi direktor Kristi Paatsi näeb, et Euroopa muuseumide aastaauhind süstis uhkust Kalamaja elanikesse ja see näitab, et ollakse õigel teel.      
Krõõt Tarkmeel

Turvaline paik ebaturvalistele teemadele

Kristi Paatsi: „Muuseum on inimestele, me tahame, et nad siia tuleks, et nad tunneks end oodatult ja saaksid panustada muuseumi tegevusse.“

Luban üht, aga teen teist
Põhjamere piirkonna linnu ühendava projekti „Share-North“ liikumisviiside püramiidi kohaselt tuleb meeldiva linnaruumi nimel keskenduda kõigepealt nõrgematele ehk jalakäijatele, seejärel ratturitele, siis ühissõiduki- ja alles siis autoliikluse vajadustele.          
 www.share-north.eu

Luban üht, aga teen teist

Tallinna linna rohealgatustel on sageli puudu selged suunised ja eesmärgid, mis tekitaksid ühtse infovälja ja motiveeriksid kodanikke.

Kas kohanemine või alistumine?
Tehumardi monumentaalansambel (Allan Murdmaa, Riho Kuld, Matti Varik, sammas valmis 1966., II järguna vennaskalmistu 1975. aastal) on muinsuskaitse alla võetud kui Eesti XX sajandi teise poole kunstiliselt terviklik memoriaal. Praegu arutatakse, mis sellest edasi saab.     
 Yksikuitaja / CC BY-SA 3.0 EE / Wikimedia Commons

Kas kohanemine või alistumine?

Eesti kunstiakadeemias tutvustati hiljuti arutelul „Monumendi uued raamid – Tehumardi“ esimesi visioone, kuidas monument ümber mõtestada.

Hargnev sisikond kui uute omailmade astenduv pungumine
Inimkesksusest eemaldumine. Brenda Purtsaki pealkirjata maal eelmise aasta näitusel „Sünnitus“ Arsi projektiruumis.      
Stanislav Stepaško

Hargnev sisikond kui uute omailmade astenduv pungumine

Posthumanismi praktiseerimine kunstis on paradoksaalne, sest kunstiruum juhtub olema spetsiifiliselt inimlik valdkond, inimjärgsesse paradigmasse mahutub see üksnes riivamisi.

Võtta sõna ja rääkida teadusest – miks ja kuidas?
Tanar Kirs Ene Mihkelsoni Seltsi ja Liivi Muuseumi korraldatud koolitusel „Juhan Liivi ja Ene Mihkelsoni luule lugemine“ vahendamas õpetajatele teadmisi luulest ja selle õpetamisest (2022).     
Aija Sakova

Võtta sõna ja rääkida teadusest – miks ja kuidas?

Teaduskommunikatsiooni plaan aitab valida parimad kommunikatsioonikanalid, hoida fookust ja säilitada motivatsioon ka siis, kui peaks tekkima tagasilööke.

Käes on füüsika (erialavaliku) aeg
Pole vahet, kas huvitud tuule-, päikese- või tuumaenergiast, kuid tõsist karjääri sa ei tee, kui puuduvad teadmised nii alus- kui rakendusfüüsikast ja materjaliteadusest. Pildil Lõuna-Eesti suurim päikesepark Valga vallas.     
 Arvo Meeks / Lõuna-Eesti PM / Scanpix Baltics

Käes on füüsika (erialavaliku) aeg

Infotehnoloogia ja geneetika areng on olnud eeskujuks, kuid kõik eeldused on loodud, et nende kahe särava valdkonna kõrvale tõuseks füüsika ja materjaliteadus.

Tuhat lehekülge eesti grammatikat
Autorite enamik „Eesti grammatika“ esitlusel TÜ eesti ja üldkeeleteaduse instituudis 27. II 2024: vasakult Liina Lindström, Eva Liina Asu, Pire Teras, Reet Kasik, Annika Viht, Helle Metslang, Tiit Hennoste, Pärtel Lippus, Renate Pajusalu, Külli Habicht ja Andriela Rääbis.      
Andres Tennus

Tuhat lehekülge eesti grammatikat

„Eesti grammatika“ on kirjaliku ja suulise ühiskeele grammatika. Kui ühiskeel kattub mõnes kohas normkirjakeele või murdekeelega, esinevad need muidugi ka grammatikas.

Peame Iisraeli kuristiku servalt tagasi tõmbama
Omer Bartov: „Alternatiiv käimasolevale sõjale Gazas on USA ja rahvusvahelise üldsuse strateegiline ja poliitiline algatus sõja lõpetamiseks ja poliitilise protsessi käivitamiseks. Kui rahvusvahelist sekkumist ei tule, on ilmselge võimalus konflikti piirkondlikuks laienemiseks.“ Pildil Omer Bartov toetamas üliõpilaste proteste Pennsylvania ülikooli kampuses.     
Erakogu

Peame Iisraeli kuristiku servalt tagasi tõmbama

Omer Bartov: „Just Iisraeli enda väite tõttu, et see riik kehastab inimkonna võidukäiku kurjuse üle, ei saa lubada, et see tõmbaks meid kõiki massimõrvade ja ebainimlikkuse pimedusse.“

Kui elu oli lill
Kõik kolm lillemüüjat on värvikad tüübid. Anfissa – Ireen Kennik, Merike – Kadri Rämmeld, Pilvi – Karin Tammaru.      
Priit Loog

Kui elu oli lill

Lavastaja Laura Jaanholdile on lilleturg kui märk, mille kaudu jutustada möödunud ajast, ning need prouad-tädid-tüdrukud on kui mineviku ja toonase elulaadi saadikud.

Sous le soleil ehk igal asjal on koht päikese all
„Tundmatute asjade mets“ on jõudnud lavale hübriidvormina, kus ühendatud elusad näitlejad ja eluta asjad, foto- ja videokunst, 2000. aastate televisioon ja 2020. aastate netipoed.     
Henry Griin

Sous le soleil ehk igal asjal on koht päikese all

Argikultuuri uurijad – nendeks võiks pidada ka selle lavastuse meeskonda – keskenduvad igapäevasele, iseenesestmõistetavale, argiteadmisele.

Metsik ida ehk piirilinn Tartu
Mis tahes piiripealne relikt- ehk jäänukkultuur üldiselt kaob varem või hiljem, sest see, mis on kummalgi pool piiri ja mis on nii palju massiivsem, neelab ta alla, korraga mõlemalt poolt. Niisugust kadumist otse meie silme all dokumenteerib Viesturs Kairišsi Piirissaare-film „Eluteelised“.      
Kaader filmist

Metsik ida ehk piirilinn Tartu

Tartu muutub dokfilmikasseti „Metsik lõuna“ visioonis piirilinnaks, mida ta muidu meie teadvuses justkui ei ole.

Hooaja vaimustav lõpp
Just tšellosolist Nicolas Altstaedt (paremal) pani Erkki-Sven Tüüri pähe mõtte kirjutada uus tšellokontsert.     
 Kiur Kaasik

Hooaja vaimustav lõpp

Lõppenud ERSO kontserdihooaega võiks nimetada Mahleri omaks. Raske uskuda, et hooaegu, kus ERSO on kandnud ette lausa kolm Mahleri sümfooniat, on rohkesti.

Me peame rääkima surmast
Surmapositiivsuse liikumise ühe juhi Caitlin Doughty sõnul ei tähenda surmapositiivsus, et surm teeb sind rõõmsaks. Surmapositiivne inimene tahab hoopis ühiskonna hoiakuid parandada. Ta tahab, et surmaga seotud tavad oleksid keskkonnasäästlikumad. Ta tahab, et surmast rääkimine ei oleks nii keeruline ja et keegi ei peaks seda varjama.           
Dennis Bratland / CC BY-SA 4.0 / Wikimedia Commons

Me peame rääkima surmast

Marju Kõivupuu teos pöörab tähelepanu surma tõrjumisele moodsas ühiskonnas ning püüab tuua seda teemat perifeeriast tagasi inimeste sekka.

Pisike maailmaparandamise käsiraamat

Pisike maailmaparandamise käsiraamat

Ajakirja Värske Rõhk headuse erinumbri autorid tegid aasta aega vabatahtlikku tööd: aitasid pagulastel õppida eesti keelt, käisid abiks naiste tugikeskuses, pritsimeeste juures ja mujalgi.

Kas tehisaru asendab ajakirjaniku?

Digitaliseerumise teine vaatus. Tehisaru ajakirjanduses

Tehnooptimismi praegune tuhin keerleb sõnumi ümber, et tehisaru (ingl artificial intelligence, AI) võtab ära suure osa inimeste tööst ning mõni amet, näiteks ajakirjaniku oma, võib sootuks kaduda. Suure tõenäosusega tehisaru ajakirjanikku asendama ei hakka – jah, selleks on võimalus, kuid takistused tehisaru juurutamisel on märksa…
Minu keha 
Peeter Laurits
Rain Avarmaa

Minu keha 

Täna hommikul proovisin filmida üht videot sellest, kui palju on looduses signaale, mida me üldse ei adu. Loomade haistmis-, kuulmis- ja nägemisteravuse kõrval oleme meie peaaegu kurttummad. Lisaks suhtlevad kõige erisugusemad eluvormid ka ultraheli ja infraheli abil, infrapunasel ja ultravioleti lainepikkustel, mikrolainekiirguses ja sellistes inforuumides,…
Ülikooli-ilma pimenurgas
Islandi kirjanik ja ajaloolane Sigrún Pálsdóttir on festivali „HeadRead“ külaline. Pálsdóttiriga saab kohtuda neljapäeval, 30. mail kell 18 Tallinnas Kirjanike Maja musta laega saalis, kus temaga vestleb Rahel Aerin Eslas.     
Stefan Karlsson / HeadRead

Ülikooli-ilma pimenurgas

„Salakambri“ peategelase maailm on doktoritöö kirjutamise käigus küll avardunud, kuid ise on ta aina üksildasem.

Eesti Sinfonietta hooaja lõppkontserdi rikkalik värvipass
Robert Jürjendali uudisteost „Gamma“ läbib äratuntavalt ühtne tunnetus, kuigi helilooja sõnul koosneb see barokkmuusika, ambient’i ja art rock’i motiivide variatsioonidest.          
Rene Jakobson

Eesti Sinfonietta hooaja lõppkontserdi rikkalik värvipass

Viies palas kõlanud helimaalingud tõid vaimusilma samalaadseid pilte nagu 10. mai õhtul enneolematut silmailu pakkunud virmalised.

Siuh-säuh seksikalt tuline show-teater
Rocco psühhopaadist venna Simone (Pääru Oja) ning pühak-prostituut Nadia (Fatme Hetme Leevald) armulugu kujutades on laia emotsionaalse pintsliga üle lavalõuendi tõmmatud.                
 Priit Loog

Siuh-säuh seksikalt tuline show-teater

Kaili Viidase lavastuses on massi, kiiruse ja tehnikaga kõik korras. Täpsus? Paar tüviteemat jääb tabamata.

Iseenda eest põgenejate varjupaigad
Lavastuses „Varjupaik Ouroboros“ võtavad Külli Roosna ja Kenneth Flak koos india tantsukunstniku Rakesh Sukeshiga ette takerdunud, „otsustavalt segaduses ja tõhusalt ebaõnnestuva“ liikumisteekonna.     
Kris Moor

Iseenda eest põgenejate varjupaigad

Lavastuse „Varjupaik Ouroboros“ läbivaks jooneks on katkestuste ahelad kehas, liikumises, kehade koosolemises, kulgemises ja tervikus.

Tasane tiksumine igikestvas kevades
Näituse intuitiivseks lähtekohaks ja iselaadi keskmeks on Viivi Saikkoneni videoinstallatsioon „Armastus on raske“,.     
 Karel Koplimets

Tasane tiksumine igikestvas kevades

Näitus „Igavesti õites“ on esmatasandil haaratav paarikümne minutiga, kuid tahab tegelikult pikemat settimist.

Kas tõuseb taevasse?
Risto Joosti juhtimisel on Vanemuise muusikateater ja orkester kui üks selle olulisemaid alustalasid arenenud seninägematule tasemele.         
 Tiit Mõtus

Kas tõuseb taevasse?

Anna Vanemuise orkestrantidele üks tõsine ja armastatud sümfoonia kätte ning sageli keskendunult kivistunud näod elustuvad ja hakkavad muusikat ka välja kiirgama!

Kärbsepaber kohaliku ja kohatu vahel ehk  Mitmenäoline enesekirjeldus
Kultuuri enesekriitika väljendusena viitab „Tulnukas II“ üpris ausal ja hoiataval kombel mingile mitteruumile, mineviku ja tuleviku vahel rippuvale kärbsepaberile, kuhu inimene võib kergesti kinni kleepuda. Pildil Rita (Kaia Skoblov) ja Maili (Liisa Pulk).     
 Kaader filmist

Kärbsepaber kohaliku ja kohatu vahel ehk Mitmenäoline enesekirjeldus

Ei tasu alahinnata teoseid, milles väljendub meie kultuuri enesekirjeldus.

Sakslaste jaoks tuntuim tartlane

Sakslaste jaoks tuntuim tartlane

Aldolf von Harnack on võib-olla sakslaste jaoks kõige tuntum tartlane – tihti juhtub nii, et kui mõni sakslane esimest korda Tartusse konverentsile tuleb, siis uurib ta kohe, kus on Harnacki maja ja temale pandud mälestustahvel (need on Rüütli tänaval Jaani kiriku taga). Eestlastele aga ei…
Sulev Keeduse filmide ilmasammas
Võõras (Evald Aavik) ja Liisa Piir (Anne Maasik) filmis „Tuulte pesa“.     
 Villu Reiman

Sulev Keeduse filmide ilmasammas

Evald Aavik 24. I 1941 – 7. V 2024.

Kuidas rahvad saaksid üksteist austades rahumeelselt koos elada?

Kuidas rahvad saaksid üksteist austades rahumeelselt koos elada?

Näitus „Oma või võõras? Mitmerahvuseline Eesti“ püstitab küsimuse, kas see, mida siiani on Eesti ajaloos ja kultuuris võõraks peetud, pole mitte üsna omane ehk oma.

Sirp