2024-18 (3993)

Mart Kangro pühitseb suhtelisust
Mart Kangro: „Praeguses turbulentses ajas kipub kultuur, või siis kitsamalt kunst, olema see viimane, mida vajalikuks peetakse, ning esimene, mida ohverdada või mille arvelt kokku hoida.“    
  Piia Ruber

Mart Kangro pühitseb suhtelisust

Tantsija, koreograaf ja lavastaja Mart Kangro: „Kõige suhtelisus on minu ideoloogia. Aga see ei tähenda, et kõik on ükstaskõik. Igal asjal on tähendus ja igal teol tagajärg.“

Välismissiooni ootel
Sõtta, vennad, sõtta! Nii mindi aastal 2015.      
Marianne Loorents / Õhtuleht / Scanpix

Välismissiooni ootel

Kes ei haara võimalusest Venemaa militarism nüüd ja igaveseks lõpetada, paradiisi ei pääse.

Kirjandus ja tegelikkus

Hilistalvel ilmus eesti keeles Tõnu Õnnepalu tõlkes prantsuse kirjaniku Édouard Louis’ autobiograafiline romaan „Muutuda: meetod“. Häbitundeta ausalt kirja pandud lugu jutustab vaeses Põhja-Prantsusmaa tööstus­alevis kasvanud minategelase meeleheitlikust katsest välja võidelda töölis­klassist ja kõigest, mis sellega kaasneb: kõnepruugist, halvast hingeõhust, robustsetest kommetest, madalast haridusest, ühekülgsest toiduvalikust ning nähtusest, mida võib nimetada…

Antiurbanistlik Eesti film

Eestis on juba mõnda aega levinud kuvand, et kui tahad, et elust või inimesest asja saaks, siis tuleb maale kolida. Eesti kollektiivses alateadvuses on kaks linnastumise sümbolit: üks on ebamäärane Kirde-Eesti oma kaevanduste ja tööstusega, teine Tallinn, mida muu Eesti põlgavalt Kilulinnaks kutsub. Viimast tunduvad iseloomustavat põhiliselt kaks joont: parteilisema…
Kas võõraid õgida on väär?
MAHKU kollektiivi seinamaal Giardini näitusepaviljoni fassaadil põhineb kapewë pukeni legendil.     
 Maria-Kristiina Soomre

Kas võõraid õgida on väär?

Veneetsia seekordse kunstibiennaali peanäituse pärliks on postamendid ja juhtmotiiviks antropofaagia. Parim viis seda näitust kogeda on ehk selle kataloog.

Keila poleemikamagnet
Keila lauluava on hea lisandus siinsete omapäraste lavade ritta.      
Johan Tali

Keila poleemikamagnet

Arhitektuuriajaloost vaatavad vastu mitmed eksperimentaalsed lavad. Rahvusaate pühapaikadeks peetavate platside sappa sobib jääpurikatega Keila laululava ilusasti.

Uut Baltikumi majandusajaloos
Praegune metsarohkus on tingitud sellest, et Nõukogude ajal sai niitudest ja karjamaadest mets. Pildil 1960. aastatel veetud metsaistutusvaod endisel mereäärsel karjamaal.     
Erakogu

Uut Baltikumi majandusajaloos

Kartul on apoliitiline, tema hektarisaaki ei mõjuta maailmasõda ega sundkollektiviseerimine, vaid ainult ilmastik. Teravili on poliitiline põllukultuur: sõda, stalinism ja eriti kollektiviseerimine vähendavad saaki.

Eesti kinode väike välimääraja
Täiesti eraldiseisvaks nähtuseks on Tartu Elektriteater. Tudengilinna kino edu taga on meeletu töö ja pühendumus, sageli nutikas reklaam ja otsusekindlus mitte lasta end loksutada ka korduvatel uutel koduotsingutel.     
Ruudu Rahumaru

Eesti kinode väike välimääraja

Vaatajate arvu põhjal kipub eesti film ühes muu maailma väärtfilmiga teisejärguliseks jääma. Levi ja reklaami kõrval võiksid ka kohalikud kinod eesti uudisfilme toetada.

Võimusuhted on tehnoloogia puhul kõige olulisem asi
Cory Doctorow’ meelest peavad utopistid mõtlema sellele, kuidas inimkond oma tulevaste läbikukkumiste juures väärikuse säilitaks.         
 Julia Galdo ja Cody Cloud (JUCO) / www.jucophoto.com / Creative Commons Attribution / CC BY-SA 2.0 / Flickr

Võimusuhted on tehnoloogia puhul kõige olulisem asi

Cory Doctorow: „Sageli peetakse düstoopiliseks niisugust kirjandust, kus kõik läheb halvasti. Tegelikus düstoopias lähebki kõik halvasti, aga sinna ei saa midagi parata ega olukorda kuidagi muuta.“

Üks tont käib ringi mööda Utoopiat
Teekaardi tüüpi utoopia kirjelduse fookuses pole mitte parem ühiskond oma hulgalistes üksikasjades, vaid selle protsessi kirjeldus, kuidas sinna saada.      
Piia Ruber

Üks tont käib ringi mööda Utoopiat

Kui klassikalist maakaardi tüüpi utoopiat kummitav igavus võis võrsuda selle staatilisusest, siis nüüdisaegse teekaardi tüüpi utoopia võimalik igavus peegeldab keskkonnakriisi leevendusprotsessi võimalikku igavust.

Burlesk ja grotesk
Keegi ei saa öelda, et „Mootorsaed laulsid“ kutsub inimesi tapma. Vastupidi, vägivalda näidates eitatakse vägivalda. Pildil Killer (Martin Ruus).      
Kaader filmist „Mootorsaed laulsid“

Burlesk ja grotesk

Kontrakultuurist läbi kahe HÕFFil linastunud eesti filmi, „Mootorsaed laulsid“ ja „Tulnukas II. Valdise tagasitulek 17 osas“.

Järgmine kord pisut pikemalt, palun!

Paari-kolme mõtet hõlmavad raamatu-, kontserdi-, näitusekäsitlused ei suuda pakkuda täieväärtuselist mõtestust, vaid jäävad balansseerima kuhugi vahendatud tutvustuse ja reklaami piirimaile.

Minu sõber, laia lugemusega vana kooli intellektuaal räägib mõnikord, et vaatab peaaegu igal õhtul vene kultuurisaateid. Põhjendab ta seda asjaoluga, et meie…

Utoopia nimega Kultuur

Artikkel sarjast „Millest mõtled?“

Jaak Tombergi hiljuti ilmunud monograafia „Kuidas täita soovi“ on ootamatult pessimistlik siiraste utoopiate suhtes. Võrreldes Andrei Tarkovski „Stalkerit“ vendade Strugatskite jutustusega „Väljasõit rohelusse“, millel film põhineb, täheldab Tomberg: „.. kahtlustan, et „Stalker“ peegeldaks hästi ka nüüdisaega, mil düstoopiate küllus on samavõrra märgatav kui utoopiate puudus.“ Tõepoolest,…
Muutlikud suhted kehaga 
Olaf Mertelsmann
Sillerkiil / CC BY-SA 4.0 / Wikimedia Commons 

Muutlikud suhted kehaga 

Lapse ja teismelisena olin pikka aega oma kehaga rahulolematu – olin kuni 9. klassini oma klassis kõige väiksem ja teised kiusasid mind. Ilmselt seepärast hakkasin palju sporti tegema. Hiljem osalesin juba võistlustel ja lõpuks ka kasvasin. Hoolitsesin oma keha eest kuni ülikooli lõpetamiseni ja õppisin spordi kaudu midagi olulist: esikohal…
Head Juhan Liivi aastat!
Liivi muuseum Rupsil     
Ahto Sooaru / Liivi muuseum

Head Juhan Liivi aastat!

30. aprillil täitus 160 aastat Juhan Liivi sünnist. Sel puhul peeti Alatskivil konverentsi „Juhan Liiv eesti kultuuri keskmes ja maailmakirjanduse lävel“. Ettekandega esinesid Joonas Hellerma, Rahel Ariel Kaur, Tanar Kirs, Liina Lukas, Ene-Reet Soovik, Jüri Talvet ja Mart Velsker.
Seejärel kuulutati välja Liivi luuleauhinna tänavune laureaat. Kandidaatidena oli žürii esile tõstnud…
Puhasta oma meeled
Adrian Kissi teosed EKKM-i näitusel „Päästik“. Näitusevaade.     
Paul Kuimet

Puhasta oma meeled

Võiks öelda, et „Päästik“ kasutab külastaja käivitajana nostalgiat ühe tõeliselt hea peo suhtes. See on põgenemine, aga mitte maailma hädade eest peitu pugemine, vaid enese laadimine.

Sünnipäeva piiritu helgus
Karin Tuule loomingut sai tema autorikontserdil kuulda ilmselt selle kõige autentsemal kujul, autorile kõige lähemal seisvate koosseisude esituses ja enamasti ka tema enda juhatusel.     
 Tiit Mõtus

Sünnipäeva piiritu helgus

Kõlanud laulud saab teksti poolest jagada kolmeks: eesti luuleklassikal põhinevad, nüüdisteksti kaudu intiimsema puudutusega ning rahvaluulest ainest võtnud palad.

Väärtusetu viik
Peategelasena kehtestab Maljanov tervele lavastusele pingenivoo, mis kannab Johan Elmi rollilahendust kuni lõpuni.    
 Pressifoto

Väärtusetu viik

Tegemist on küll lavakunstikooli magistriõppe raames sündinud lavastusega, aga töö näitlejaga vajanuks siiski repliigi tasandil lavastaja Tormi Toropi suuremat tähelepanu.

Pealelend – Kaisa Sööt
Liina Soosaar

Pealelend – Kaisa Sööt

Tänavuse Veneetsia biennaali Soome paviljoni „The pleasures we choose“ ruumikujundaja on samuti eestlane – Kaisa Sööt.

Suur üksildane rändur
Maa-aluseid kunstiteoseid, kus kristalselt puhtas jääs on pikad käigud, mille laes on lühtritena jääpurikad ning väljast tulev valgus murdub muinasjutulistes värvitoonides, võib Söödi sõnul pidada Antarktise üheks imeks.     
Andres Sööt

Suur üksildane rändur

Andres Söödi fotonäitusel kerkivad esile pildid, kus piiritul maastikul on imeväiksena tunduvad inimesed või objektid, andes edasi, kuivõrd mastaapne on maailm ja kui väike inimene.

Pealelend – Ott Kagovere
Erakogu

Pealelend – Ott Kagovere

Tänavusel Veneetsia biennaalil märkis žürii erilise tunnustusega ära Kosovo rahvuspaviljoni näituse „The Echoing Silences of Metal and Skin“. Kosovo paviljoni graafilise disaini autor on eestlane Ott Kagovere.
Kuidas sa sattusid Kosovo paviljoni tiimi? Mis lugu seal taga on?
Ma kujundan raamatuid ühele Soome kirjastusele, mille nimi on Rab-Rab Press. Selle kirjastuse juht…
Sirp