2008-14 (3199)

Vaino Vahing 15. II. 1940 – 23. III. 2008

Vaino Vahingu surm ei tulnud päriselt ootamatuna, sest tervisehädad kimbutasid teda viimases elujärgus sageli. Ometi rabab surm oma lõplikkuses ikka. Lisaks ühe markantse isiksuse kustutamisele lükkab see nüüd jälle kaugemale ühe ajastu, mida Vahingu päevaraamatute hiljutine avaldamine taas püüdis ligemale tuua. Vahing kuulus väga selgesti kindlasse kirjanduslikku eakaaslusse, mida on…

HARRI PUDERSELL 5. VI 1922 – 18. III 2008

Eesti kunstiüldsust on tabanud valus kaotus. 18. märtsil lahkus jäädavalt meie hulgast silmapaistev vanema põlvkonna kunstiõpetaja, maalikunstnik Harri Pudersell. 1922. aastal Tartus sündinud kunstniku noorus ja loometee algus olid tihedalt seotud Kõrgema Kunstikooliga Pallas, kus ta õppis aastatel 1943-1944, seejärel Tartu Riikliku Kunstiinstituudiga, mille lõpetas 1950. aastal ja asus samas…

Enn Sarv 13. V 1921 – 22. III 2008

Õigusteadlane, matemaatik, tõlkija ja ajaloouurija Enn Sarv sündis Tallinna linnaarsti Nikolai Sarve pere esimese lapsena. Ta õppis Jakob Vestholmi gümnaasiumis ning astus 1939. aasta sügisel Tartu ülikooli õigusteaduskonda. Samal semestril liitus ta Eesti Üliõpilaste Seltsiga, mille vilistlane oli ka tema isa.
Saksa okupatsiooni ajal oli ta üks rahvusliku vastupanuliikumise aktiviste ning…

Lahkunud on Denis Cosgrove – viimaseid suuri geograafe

Eelmisel reedel läks manalateed vastne TLÜ audoktor Denis Cosgrove. Mees, kes lükkas käima kultuurilise pöörde geograafias; kes näitas, kuidas iga sotsiaalmajanduslik formatsioon loob oma maastiku, milles väljenduvad selle formatsiooni väärtused, sümbolid ja praktika; et maali või teksti kujul esitatud maastik on samapalju maastik kui see, mida näeme „väljas”, ning et…

Meil pole provintsi ja pole ka selget turuliidrit

Tiit Ojasoo lavastus „ĆŻĻ ehk Garjatšije estonskije parni”. TIIT OJASOO
Sõnalavastuste žürii võttis 2007. aastal vaatluse alla 86 lavastust, mis valminud nii teatrites kui ka MTÜde ja produktsioonifirmade looduna. Valikukriteeriumiks oli Eesti Näitlejate Liidu liikmete või meie kahe teatrikõrgkooli üliõpilaste osalemine lavastuses. Juhtumeid, kus kutseline lavastaja töötas harrastusnäitlejatega, me ei käsitlenud.…

Teatri aastaauhindade laureaadid 2008

SÕNALAVASTUSE ALAL
Žürii: Jaak Allik (esimees), Mari-Liis Küla, Madis Kolk, Reet Mikkel, Aare Pilv, Pille-Riin Purje, Anneli Saro.

Mäng tulega –võimalus vaimustuda ja valgustada

 
Teatri tekke kohta on mitmeid hüpoteese, aga mind köidab neist kõige rohkem see mõistujutu vormis lugu.

Priit Põldroosi nimeline auhind – Aarne Üksküla

Aarne Üksküla VAT-teatri lavastuses „Teener”. VAT
Auhinna nominentide tutvustamine on õnneks hakanud tavaks saama.

Algupärase dramaturgia auhind – Andrus Kivirähk

Algupärase draamakirjanduse hõllandus on Eesti teatrites üllatavalt suur ning seetõttu oli ka tekste, mis vastasid preemia statuudile – avalik esitamine 2007. aastal – üllatavalt palju. Ent kahjuks oli lõpliku valiku tegemine liigagi lihtne: kohe esimesel koosistumisel said selgeks need vähem kui kümmekond teksti, mis tõusid kõigi arvates kõrgemale teatud kunstilisest…

Karl Adra nimeline

Auhind on asutatud 2003. aastal Eesti Kultuurkapitali näitekunsti sihtkapitali otsusega ja see antakse draamanäitlejale, kel korrektne eesti keel, kõnekultuur ja kelle sõnum jõuab kõige selgemini publikuni. Žürii koosseisus Aarne Üksküla, Anu Lamp, Kalju Orro, Tõnis Rätsep, Peeter Tammearu määras auhinna tänavu Eesti Draamateatri näitlejale Guido Kangurile. Auhind anti  üle 20.…

Kriitikaauhind – Ivika Sillar

KALJU ORRO
Kriitika aastaauhinna üle otsustab juba aastaid Eesti Teatriliidu juhatus. Palusin tänavuste kriitikaauhinna nominentide ja laureaadi kohta kommentaari teatriliidu esimehelt Rein Ojalt, kes vabandas eitavat vastust andes ajanappusega ja lisas: „Teatriliidu esimees žürii otsust ei kommenteeri. Ja ma ei mäleta, et teatriliidu esimees seda kunagi teinud oleks.”  Vastus konkreetne ja…

Muusikalavastuse auhind – Dmitri Bertman ja Mart Madiste

Dmitri Bertmani lavastus „Wallenberg”.
Muusikateater on liikumises ülespoole, seda võib tõdeda juba mitu viimast hooaega. Siin ei  saa piirduda ainult Estonia ja Vanemuisega, sest oopereid on lavastanud ka Nargen Opera ja Pärnu Ooper. Nominentide rea lõpusirgel oli žürii kaalukausil kümmekond tegijat, kellest joone peale jäi kuus. Teater algab lauljast. Vahepealne madalseis…

Salme Reegi nimeline teatriauhind – Finn Poulsen

Finn Poulsen JUTA KUHLBERG
Salme Reegi nimelise teatriauhinna žürii on vähemalt viimastel aastatel teadlikult või vähem teadlikult lasknud end mõjutada laureaadi väljaselgitamisel kandidaadi varasematest ja ka tulevastest töödest. Tulevastest selles mõttes, et ilmselt ei jää (žürii arvates) laureaadil auhinnatud töö selles vallas viimaseks ning auhind võiks nii talle kui ka teistele…

Tantsulavastuse auhind – Oksana Titova

Oksana Titova lavastus „Hamlet”.
Nominente välja sõeludes oli žürii ühtpidi õnnelik, et valida oli kümmekonna lavastuse hulgast ja teistpidi raskustes, sest mitmed tööd olid meie meelest võrdsed, kuid nende hulgast tuli ikkagi valik teha.  Laureaadi osas ilmutas žürii siiski harva esinevat üksmeelt. Oksana Titova lavastatud „Hamletis” on lavakujundus, muusika ja koreograafia…

Balletilavastuse auhind – Marina Kesler

Marina Kesleri lavastus „Libahunt”. 4XHARRI ROSPU
Ühest küljest polnud meil raske otsustada, kuigi kõrvuti oli kaks interpreeti: Olga Rjabikova täiuslikult esitatud Sülfiidi roll Estonia samanimelises balletis ja inglanna Hayley-Jean Blackburn kahe rolliga Vanemuise lavastustes, nimiosaline „Giselle’is” ja Tatjana „Oneginis”. Ja nende kõrval siis lavastaja ja koreograaf Marina Kesler ning tema ballett…

Teater on vanade meeste mängumaa

Astrid Saalbach arvab, et naised peavad võitlema.
Astrid Saalbach on üks Taani kõige hinnatumaid näitekirjanikke, kes pälvis 2004. aastal näidendiga „Maailma lõpp” Põhjamaade näitekirjaniku auhinna. Auhind järgnes kajana Saalbachi triloogiale „Hommik ja õhtu” (1990), „Õnnistatud laps” (1996) ja „Mullast oled sa võetud, mullaks pead sa saama” (1998), kus ta uurib inimkäitumise…

Õnne ja tarkust aidamehele!

Täna avatakse Eesti Pärimusmuusika Keskuse uus kodu – pärimusmuusika ait Viljandis Kirsimäel. Homme, 29. märtsil kell 19 jätkuvad pidustused pärimusmuusika aida esimese rahvapeoga. Palju õnne!
Merli Antsmaa

Tööpakkumine kommunismiga lõpparve tegijale

Oma aastataguses pikas artiklis kirjutas okupatsioonirežiimide kuritegude väsimatu valgustaja, läinud nädalal meie hulgast lahkunud Enn Sarv: „Pärast Euroopa ülima kohtu otsuseid [jaanuaris 2006 – K.T.] on Eesti Vabariigi okupeerimine Nõukogude Liidu poolt aastail 1940–1991 saanud vaieldamatuks juriidiliseks faktiks, mille eitamine tähendaks Euroopa Liidus kehtiva õiguskorra eitamist. Euroopa kohtu otsustes inimsusevastaste…

Mõtteid ajakirjanduseetikast

Eesti esimene dokument, kus sõnastatud ajakirjanduseetika põhimõtted, ajakirjandusüli­õpi­laste Academia Journalistica aukoodeks (1980) sisaldab kuldaväärt juhise, mis peaks olema igale ajakirjanikule endastmõistetav: „Ma ei õienda ajakirjanduse kaudu isiklikke arveid ega taotle omakasu”. Selle reegli kirjutamata jätk on, et seda ei lubata ajakirjanduse kaudu teha ka kellelgi teisel. Midagi peab olema hullusti…

Kaubastaja koorem

Internetiga on seni käitutud samuti nagu pressiga: kuna tegu ei ole piiratud ressursiga, siis on seda väljast reguleeritud minimaalselt.
Eesti keeles kirjutatakse Internet suure algustähega. Selline on õigekeelsusnorm. Omal ajal, kui norm oli uus, siis põhjendati seda sellega, et Internet on nagu kohanimi, ruum, kuhu minna. Nagu Suure-Jaani. Selline arusaam on…

Roppused ja demokraatia

Juba ammu ei ela me mitte apoteooside, vaid difa­matsioonide ajastul. Avalikul areenil tegutsemine toob kiitust ja poolehoidu kaasa märksa harvemini kui hukkamõistu või vastuseisu. Kriitilisust või eriarvamust väljendatakse mitmeti: erinev kontekst, olgu kultuuriline, ühiskondlik, ajalooline või muu, seab sellele kindlad raamid. Kui osalejaid iseloomustab suhteline võrdsus, on suhtluses ja kõnes…

Kirjeldusi sugulasrahvaste minevikust

Keelelise mitmekesisuse säilimise küsimused on eelmise sajandi algusega võrreldes täna ilmselgelt aktuaalsemad.
Nii tuleb Eiseni käsitluses selgelt esile rahvusliku elujõu seos moderniseerumisega: mida tugevamaks on rahvas arenenud, seda kindlamalt on ta hüljanud endisaegsed kombed, rahvaluule, riietuse ja uskumused.

Filosoofiatõlge – kas tõlkija jõudemonstratsioon või tühimiku täitmine?

Meetodikeskse mõtlemise korral valib meetod ise, mis on tähtis, mis mitte.
Ernst Cassirer, Keel ja müüt. Tõlkinud Margit Rennebaum. Eesti Keele Sihtasutus, 2007. 160 lk.

Hea vaim ja paha võim

Tuline diskussioon Vabadussõja võidu samba ümber on taas päevakorda toonud vana hea võimu-vaimu väidetava vastuseisu. Diskussioon on uus, teema ise vana.
Kui vana? Usun, et enamik meist tõttab kinnitama: aga loomulikult sama vana kui ühiskond. Võim ja vaim on vastandid igal ajal ja igal juhul, nad on seda juba definitsiooni kohaselt.

Magus elu

Tegelikkusest neoliberalistlikus Eestis
30. I  Eesti Päevalehe online-uudises ütleb Andrus Ansip selge sõnaga, et töölepinguseadus väljendab Reformierakonna poliitilist tahet!

Eesti esimene keeletehnoloog Johannes Aavik

Mõte Johannes Aavikust kui keeletehnoloogist ilmus uuesti kuhugi ajukäärudesse, kui vaatasin Anu Lambi tudengitega 2006. aastal lavastatud „Keeleuuenduse ∞ kurvi”. Noor näitlejatar proovis publiku peal läbi kõikvõimalikud Aaviku veenva valemi põhjal moodustet häälikukombinatsioonid valimaks kõlaliselt sobivaimat vastet mõistele ’kedagi uskuma panema’. Innukas neidis loendas neid järjekindlalt kui arvuti ja kombinatsioone…

Tehnoloogiaarendus versus sisuloome

Tänasel emakeelepäeval tuleb tõdeda, et infotehnoloogia arendamine on vaieldamatult prioriteetseim valdkond tänapäeva (info)ühiskonnas. Suurt teabehulka hõlmavad andmebaasid pakuvad tõhusat tuge traditsioonilistele trükistele. Iga uus tehniline lahendus toob kasutajale mugavuse, kuid suurendab ka ohtu kaotada inforuumis orientiir. Kui tehnoloogia areng vastab ootustele, ja on neid isegi ületamas, siis tegelikkuses hakkab varitsema…

Kaugelt kostub viiulite mängu…

Laulutekste ei käsitleta tavaliselt kirjandusena, kuid hea muusikaga koos mõjub hea tekst palju paremini kui paberil.

Salaaken paralleelmaailma

Piret Bristol, Paralleelmeri. Tuum, 2007. 168 lk.
 „Meie elu mõte on tühiasjade sekka pöördumatult kaotsi läinud; keegi ei tea enam oma õnnetuse põhjust või mis on tähtis, mille nad on ära kaotanud. Nad on unustanud, et kõige tähtsam on olla hea” (lk 147).

Õrn ilma rõvedata

„Õrn” lembelüürik Beier on ta enda sõnutsi veidi laps ja veidi narr. Just see päästabki tema tekstid üheülbalisusest ning ülevoolavast pateetilisusest.
Priidu Beier, Saatmata kirjad. Luuletusi aastatest 1976–2000. Verb, 2007. 152 lk.

Esseem – vormilt luule, sisult essee

Esseem kuulub oma vormilt kindlasti luule valdkonda, sest nii esseemi kui ka luuletuse puhul on tegu värssidega.
I

Bachi muusika tähe all

Mustoneni passioon.
Läinud lihavõttenädal oli igas mõttes üle ootuste muusikasõbralik – tõi see ju muu hulgas eesti publiku ette kaks Johann Sebastian Bachi (1685–1750) passiooni. Alles see oli (16. III), kui sai kuulda Bachi Matteuse passiooni (Corelli Barokkorkester ja Voces Musicales, dirigent Risto Joost), millele järgnes vähem kui nädalase intervalliga (21. III) Bachi…

Kas me armastame Ellerit?

Sten Lassmanni monoetendus Heino Elleri klaverimuusikaga.
Ka me armastame Heino Ellerit (1887–1970)? Seda eesti heliloojat, eesti muusika teerajajat, Tartu koolkonna (Eduard Tubin, Eduard Oja, Olav Roots, Karl Leichter) rajajat. 1940.–1970. aastani Tallinna konservatooriumi professorit, kelle õpilased Villem Kapist kuni Arvo Pärdi ja Lepo Sumerani moodustavad eesti heliloomingu tulise magma ning kelle…

Peep Lassmann 60!

Kontsert „PEEP LASSMANN 60” Estonia kontserdisaalis 19. III, kavas Liszti, Sumera, Tulevi, Steineri ja Kõrvitsa klaveriteosed.
Oma 60. sünnipäeva 19. märtsil tähistas sooloõhtuga Estonia kontserdisaalis pianist Peep Lassmann. Ligemale neli aastakümmet on möödunud 1969. aastast, mil tollal 21aastane konservatooriumi tudeng äratas suurt tähelepanu Tallinnas toimunud üleliidulisel pianistide konkursil, saavutades seal diplomi. Aeg on…

Pealelend

ÜLO KRIGUL, helilooja, Eesti muusika päevade korraldaja
Sõidad 1. aprillil Viini. Mis teed seal?

Kaks Bachi suurvormi kontserdisaalis

Olid ajad eesti muusikaloos, kus suurvorm tähendas ka suurt koosseisu, s.t sümfooniaorkestrit 80 mängijaga, samavõrdset koori ja suurt orelit. Need ajad on möödas vähemalt barokkmuusika ettekannete puhul ning loomulikult on see õige ja otstarbekas. Kuigi aeg-ajalt meenub Roman Matsovi öeldu, et Johann Sebastian Bach on pigem gootika kui barokk. Kõik…

Kõusaare kõuline debüüt

Kõusaarel on, mida sellele maailmale öelda, ta soovib meid raputada: inimesed, vaadake, kuhu põrgusse me oleme sattunud!
Poeg Magnus (Kristjan Kasearu) ja isa (Mart Laisk) Kadri Kõusaare „Magnuses”. KAADER FILMIST

Enn Säde silmast ja meelest

On märtsi lõpp1977, Lennart Meri ja Rein Maran Ropi tundrus Käsivarre Lapis, 1200 km Helsingist. Eile oli vägev lumetuisk, istusime põdrakasvatajate onnis muust maailmast ära lõigatuna. Täna sätime koos saami poistega porokarju üle vaatama. „Linnutee tuulte” filmirühm on läbi ime lõpuks Soomes. „Visake küürud seljast, poisid, oleme vabal maal!” –…

Kes armastab punast „kommunarkat”?

Sündmus langeb kokku poliitiliselt keerulise ajaga, mil aadlikud ja papid tunglevad Soome, kuna Venemaal ootab neid mahalaskmine.
Kooliõpetaja Maaria (Minna Haapakylä) osutub kommunistide poolehoidjaks, kes varjab kahte haavatud punast.

Kes otsib superstaari?

Praegusel identiteetide ja kangelaste murenemise ja muutumise ajastul näib Ameerika propagandaliini päästerõngaks olevat kristlik ideoloogia.
Režissöör Peter Travise filmis „Vaatenurk” näeb terrorismi USA presidendi algatatud tippkohtumisel. KAADER FILMIST
Sirp