2024-02 (3977)

Sirbi laureaadid 2023

Sirbi laureaadid 2023

Sirp on oma paremaid autoreid-kaastöölisi laureaadi tiitliga tänanud juba aastast 1964 ja nii tänaseni välja. Toimetuse tänu kuulub lisaks laureaatidele kõigile autoritele, kes on aidanud toimetajatel lehte kvaliteetselt sisustada.
Sadade 2023. aasta jooksul lehele kirjutanud autorite hulgast valis Sirbi toimetus välja kolm laureaati, kelleks on:
Sveta Grigorjeva – hammastega ja hell
„Kes kardab…

Toni Negri ja tootva töö entusiastid

Kireva elukäiguga radikaalse postmarksistliku mõtleja ning endise poliitvangi Antonio ehk Toni Negri (1933–2023) lahkumine 16. detsembril ei tekitanud eesti (ühis)meedias suuremat vastukaja. Ometi on tegu millenniumi ühe olulisema poliitilise filosoofiga, kes sünteesis Foucault’ ning Deleuze’i ja Guattari ideedest koos Michael Hardtiga neo­liberaalse kapitalismi vägagi viljaka ning populaarse kriitilise käsitluse. Negri…

Teatritoolist lilla kints

Kalendriaasta pole teatri hetkeseisu hindamiseks-kirjeldamiseks ehk kõige sobivam ajaühik, sest teatris käib ajaarvamine peamiselt hooaja kaupa ehk sügisest kevadeni ning repertuaari kujunemine ja uuslavastuste väljatoomine on pika vinnaga ettevõtmine – näiteks Tiit Ojasoo ja Ene-Liis Semperi „Mac­bethi“ eeltöö kestnud koguni seitse aastat. Kui lähtuda siiski kalendriaastast ehk äsja otsa saanust,…
Tuleviku uurimine juhatab mugavustsoonist välja
Kristi Grišakov soovitab tulevikust luua rohkem positiivseid lugusid.          
Piia Ruber

Tuleviku uurimine juhatab mugavustsoonist välja

Kristi Grišakov: „Kui mõtleme Eesti tulevikust, siis peame vastama küsimustele, kui palju talume endast erinevaid inimesi ja kui palju oleme valmis ruumi jagama.“

Kultuurianalüütikast kultuuriandmete analüüsini
Konverentsil osalesid mitmed juhtivad praktikud, sealhulgas Maximilian Schich, Varvara Guljajeva, Mar Canet Sola, Mauro Martino, Lev Manovich.       
  Raivo Kelomees

Kultuurianalüütikast kultuuriandmete analüüsini

Teemade ulatus pakkus midagi iga eriala esindajale: turu-uuringud, kirjandusliku edu retseptid, tehisaru visuaalne „maitse“, modernistlike kunstnike näituseaktiivsus jne.

Kuidas elada üheksa kehana?
Näituse üks eesmärke on näidata keha käsitlemise võimalikkusi.         
ERM

Kuidas elada üheksa kehana?

Nii füüsilise keha muutmist kui ka selle sotsiaalset vormimist läbi tugevate filtrite võib käsitleda kultuuri kaudu ilmneva vägivallana, mida ei pruugi olla lihtne märgata.

Kuidas kineetiline konflikt kandub üle küberruumi
Illustratsioon on loodud kasutades DALL-E tehisaru tööriista, mis genereerib teksti põhjal pildi.

Kuidas kineetiline konflikt kandub üle küberruumi

Arvestades ühiskondade järjest suuremat põimingut tehnoloogiaga ja uute tehisaru lahenduste lisandumist on küberturvalisusse investeerimine vältimatu.

Ester Mägilt on seniajani palju õppida
Koorijuht Heather MacLaughlin Garbes, Mägi Ensemble’i juht, on Eestis käinud regulaarselt 2002. aastast ning märganud siinses muusikaelus muutusi.        
  Ailisa Newhall

Ester Mägilt on seniajani palju õppida

Heather MacLaughlin Garbes: „Ester Mägiga seoses meenub kõigepealt tema vaikne vägi. Nimetasin oma koori tema järgi just sellepärast, kes ta oli inimesena.“

Läbi metsa mõistmise suunas
Martti Helde: „Igasugune skandaal on edukas turun-dusmehhanism, aga see tuleb närvirakkude ja stressi hinnaga.“        
  Renee Altrov

Läbi metsa mõistmise suunas

Martti Helde: „Filmi „Vara küps“ eesmärk oli osapoolte argumente mõista ning otsida seeläbi konflikti teravikku, luua neutraalne pinnas, et tekiks mõistmine.“

Soome-ugri ääremaadel kõndijate elus
Arvo Valton grupi soome-ugri kirjanikega 22. VIII 2019 Soome-Ugri Kirjanduste Assotsiatsiooni kongressil Rumeenias Cluj-Napoca (Kolozsvári) linnas.        
 Erakogu

Soome-ugri ääremaadel kõndijate elus

Kas ja kuidas muutub sõja käigus Venemaa demograafiline olukord? Milline koht ja saatus on seal meie hõimurahvastel ja kelle võimuses on seda muuta paremuse poole?

Herderi poliitiline mõte

Herderi poliitiline mõte

Isamaa-armastus on Herderi jaoks loomulik tunne ja ühtlasi moraalne väärtus, mis on riigi ühiskondliku sidususe ja ühtlasi rahvusvahelise suhtluse aluseks.

Hirmukurrud poliitilise teatri palgel
„Mure staatuse pärast“ (fotol Lauri Kaldoja, Kertu Moppel, Markus Truup ja Elina Reinold) on loenglavastus staatusest, selle säilitamisest ja säilitamisponnistuste jaburusest.      
   Alana Proosa

Hirmukurrud poliitilise teatri palgel

Kertu Moppeli lavastuses „Mure staatuse pärast“ on kõik käsitletud, kõik on korrektne, kuid publiku pihkudest nirisevad teemaarendused läbi nagu liiv.

Muutumise imperatiiv
Lavastuses „Päva lõpuks, kiigu“ saavad lavakunstikooli XXXI lennu tudengid end näidata nii ühtse grupina kui ka individuaalselt, nii koos tegutsedes kui ka üksteisele vastu töötades.        
 Gabriela Urm

Muutumise imperatiiv

„Päva lõpuks, kiigu“ kätkeb endas nii Renate Keerdi kui ka lavakunstikooli XXXI lennu tugevaid jooni: lavastaja ja trupp on ilmselgelt koostööd nautinud ning fantaasialendu pole piiratud.

Maailm on väsinud revolutsioonidest
Kanada hõimuema laulab paavst Franciscusele suu sisse, mida ta arvab Euroopa viiesaja-aastasest tsiviliseerivast missioonist.         
https://www.youtube.com/watch?v=LCs4E5h3AaI

Maailm on väsinud revolutsioonidest

Üks tont käib mööda ilma. See on revolutsioonitont.
Innovatsioon. Pööre. Läbimurre. Avangard. Uudne, moodne, progressiivne, originaalne, tänapäevane.
Lakota indiaani aktivist Russell Means tõdeb oma kuulsas kõnes „Üks ja sama laul“*, et Euroopa ootab alati ärevalt mingit lunastajat, olgu too siis Jeesus Kristus, Karl Marx või Albert Einstein. Meansil on lihtne rusikareegel: „Euroopaliku…
Argidialektika XXIII. Pühendumus ja rahutus
Banksy. Yellow Line Flower Painter. London 2007.
Paolo Redwings / CC-BY-2.0 / Wikimedia Commons

Argidialektika XXIII. Pühendumus ja rahutus

Praegu ma kirjutan seda juttu siin. Liigendan siin mõtteid, juhin mõttehoogu, sulatan üles mõtlemise ja olemise tardumusi, liigun iseenda ja maailma sulaolekusse, elan intensiivsemalt ja ehtsamalt.
Kuid kas ei peaks ma hoopis lapsega rääkima? Sõbrale helistama? Trenni tegema? Raamatut lugema? Tantsima? Puulusikat voolima? Mediteerima? Arvuti taga istudes ja siinset lugu kirjutades…
Õppus 
Karin Bachmann
Nele Tammeaid   

Õppus 

 
Mu keha on mu kõige lähem asi, jagan teda vähestega. Õppekaaslaste puudutused on aga nii mõnegi lähedase inimese puudutustest objektiivselt mõõtes palju intiimsemad – kehale aga tähenduseta. Intiimsustunnetus tõmbub kokku ja isiklik ruum kahaneb olematuks, kuigi puudutajad ei ole arstid, kellele toimingud kehadega on vaikimisi lubatud.  
Lahingpaarilise käsivars on turvaliselt soe.…
Kas Nic Cage on ka sinu unenäo stsenaariumis?
Paul Matthewsil (Nicolas Cage) ei jää muud üle, kui astuda oma raamatu turundusplakatil üles õudusfilmide hirmu Freddy Kruegerina.        
  Kaader filmist

Kas Nic Cage on ka sinu unenäo stsenaariumis?

„Unenäo stsenaarium“ pole pelgalt tühistamiskultuuri kriitika, vaid portree XXI sajandi inimesest, kelle enesehinnang sõltub ennekõike välisest heakskiidust.

Sügiskuldne Borges

Sügiskuldne Borges

Selle „Loomingu Raamatukogu kuldsarja“ raamatu motoks sobib lause: „Igast kirjanikust saab lõpuks tema enese kõige ebaintelligentsem jünger.“

Vabadus armastada

Vabadus armastada

Anna Englund on mänginud „Puust palitus“ vanade naistekaklišeedega ja meisterdanud neist uue aja sisuka ajaviite.

In memoriam Toomas Haldma

21. XI 1957 – 5. I 2024

5. jaanuaril 2024 lahkus Tartu Ülikooli majandusteaduskonna professor Toomas Haldma. Jääme teda meenutama südamliku õppejõu, kauaaegse teadlase ja toetava kolleegina.
Toomas Haldma sündis 21. novembril 1957 Tartus. Ta lõpetas Tartu Riikliku Ülikooli 1981. aastal majandusküberneetika eriala cum laude. Toomase enda sõnul oli erialavalik pooljuhuslik, kuid õige pea pärast õpingute alustamist mõistis…
Ma ei ole muuseumieksponaat
Kuigi Raun Juurika mõtetes ja loomingus on väga palju mängulisust, seisab ta ise oma idee taga – see pole niisama naljategemine või lõõpimine.       
  Kaader filmist

Ma ei ole muuseumieksponaat

Raun Juurika eesmärk on minna koos kuulajatega muusikalisele reisile ja nendega samastuda, mitte et tema peaks olema muuseumieksponaat ja teised vaadaku kaugelt pealt.

Kaanetekst

Kaanetekst

Tõnu Õnnepalu „Udu“

Sirp