2008-21 (3206)

Piirid ja piiritus

Mitte teha poliitilist teatrit, vaid teha teatrit poliitiliselt.
„Little red (play): herstory”, dokumentaal-muinasjutt, kus suure punase peaga Punamütsike-Pioneer-Temponaut teeb ajareisi utoopiasse.

Võib-olla pidanuks Nora koju jääma?

Jelinek kuvab jõhkra pildi ühiskonnast, kus valitsevad meeste perverssed mängud ja reeglid.
„Mis juhtus pärast seda, kui Nora oma mehe maha oli jätnud ehk Ühiskonna toed”: Weygang – Juhan Ulfsak, Nora – Riina Maidre. PEETER JALAKAS

Teod

Veiko Tubin, Tallinna Linnateatri trupijuht
 

Tristan ja Isolde – Liebestod

Richard Wagneri ooperi „Tristan ja Isolde” esietendus rahvusooperis Estonia 17. mail.

Ajutine tagasilöök

 
Nõukogude statistikale seatud ülesannete hulgas oli tähtsamaid andmete esitamine nii, et poleks võimalik rahvastiku ega majanduse seisundi muutuste kohta järeldusi teha. Vaeva nähes sai ka toona esitatust tuletada enam-vähem usaldusväärseid andmeid, kuid esitajad ise lähtusid põhjendatud eeldusest, et suurem jagu ei viitsi vaeva näha ning jääb esitatut uskuma. See lootus,…

231 miljonit krooni kärbumist

Intervjuu kultuuriminister Laine Jänesega

Ajaloolane ja ajaloo allikas

Piip oli veendunud, et Eesti iseseisvus sündis 1918. aasta novembris.
Ants Piip, Õiguse jõud. Koostaja ja eessõna autor Priidu Pärna. Sarjas „Eesti mõttelugu”, nr 77. Ilmamaa, 2007. 520 lk.

Kidu keset õitsemist

Repertuaariteatrile on iseseisvuse taastamise järgsel ajal nii mõndagi ette heita olnud. On väidetud, et teater pole innovatiivne ning on näiteks filmi ja kujutava kunstiga, aga ka kirjandusega võrreldes moodsatele rahvusvahelistele suundumustele vähe avatud. Paradoksaalselt säilisid just teatris aga varakapitalismi kõige armutumatel aastatel, mil mõnegi kunstiliigi eluküünal peaaegu kustus, kadestamisväärselt lopsakad…

Viienda põlvkonna tervishoiumaailma sünnivalud

Hedonistlik riskiühiskond ei loe haigeksjäämist õnnetuseks, vaid eluga kaasas käivaks paratamatuseks.
Rein Vahisalu, Viies kabinet. Ajakirjade Kirjastus, 2008. 132 lk.

Keelekaitse ja keelearendus

Keel on rahva ja rahvuse suurimaid kultuuriväärtusi. Mainitud tõde tõuseb eriti esile Eesti-suguste väikeriikide puhul. Seetõttu on põhjust tervitada viimastel kuudel meie ajakirjanduses puhkenud keelepoleemikat. Mitmetes väljaannetes on sõna võtnud eesti keele uurijad, kirjanikud, inspektorid. Laiapõhjalist diskussiooni ärgitab mure, et koos eestlaste arvu pideva vähenemisega ähvardab vene ja inglise keele…

Tundmatu suurmees Konstantin Konik

repro ajakirjast nädal pildis
Eesti uuema ajalooga on kord juba niimoodi, et sellest on avalikkusele teada vaid käputäis inimesi: Päts, Laidoner, Tõnisson ning heal juhul veel mõned. Kuigi ka nende kohta pole taasiseseisvunud Eestis suudetud avaldada ühtegi uut elulooraamatut, on vähemalt nimetatud meeste nimed enam-vähem tuntud. Samas on selge, et üksi…

Ussisõnade teadja

Hindrik Prants, Soome sild. Eesti-Soome ühtsus aastatuhandete jooksul. Loomingu Raamatukogu 2008. 104 lk.
Ajaloolased võib grupeerida sellisteks, kes esitavad rohkem küsimusi, ja neiks, kes annavad vastuseid. Mõnedel aegadel on enam ühtesid, teistel teisi. Hindrik Prants kuuluks sellise jagamise korral aega ja inimeste hulka, kes pakuvad vastuseid, mida paljud ootavad ning…

007 ja Kubin Corporation

Kujutage ette, kui peaksite pärast mõne James Bondi poolt efektselt ja kiiresti purustatud eralinna hävimist vaatama veel päevade kaupa seal hukkunud inimeste matuseid, seda, kuidas nad haudades lagunevad või kuidas lõpuks loodus võtab üle katki pekstud ehitised.
Alfred Kubin, Teisel pool. Eesti Päevaleht, 2007. Tõlkinud Mati Sirkel. 309 lk.

Kaotuse päritavus ja paratamatus: maailm pärast kolonialism

Kõige laiemas tähenduses räägib Kiran Desai „Kaotuse pärand” kolonialismi põhjustatud kaotusest, elust ühiskonnas, mis on olnud allutatud võõrale võimule ja kultuurile.
Kiran Desai, Kaotuse pärand. Tõlkinud Karin Suursalu. Pegasus, 2007. 364 lk.

Soome ja eesti kunsti kuldajad

Paar võrdlust soome kunstiklassika näituse puhul
Akseli Gallen-Kallela. Pariisi bulvar. 1885. Õli. Kari Lehtinen

Eesti talurahvas fotoaparaadi ees XIX sajandil

Talurahva pildistamisel jäi Eesti Soomest maha, sest Eesti talurahvakultuuri jäädvustavad institutsioonid ei olnud piisavalt initsiatiivikad.
Georg Friedrich Schlater. Helme kihelkonna Taagepera mõisa talupoeg Jaak oma naisega. 1865. Eesti Ajaloomuuseum

Jalutuskäik galeriides

Andres Talil oli õnne, kui tabas parkimist keelava kirja „keep clear” sellisel momendil, kui mitte keegi selle peale ei astunud.
Kaamera ja motiivi ringmäng

Sõrmuste isand Karl Fritsch

Karl Fritsch. Sõrmus. 2004. Oksüdeeritud hõbe, rubiinid, safiirid, ametüst.
Karl Fritschi (1963) tähtis koht Euroopa ehtekunstis on aksioom. Kinnitagu seda väidet kas või maineka Francoise van den Bochi (Hollandi andekas, kuid noorelt lahkunud 1944–1977 ehtekunstnik) auhinna andmine Karl Fritschile 2006. aastal. Auhinda antakse välja 1980. aastast ja seda iga kahe…

Ehte alkeemia Firenzes

Alkeemia põhitõdede tundmine tagab Alchimia vabameelse ehtekoolkonna elujõulisuse.
Tuntud ehtekollektsionäär Karl Bollmann, ametilt Viini advokaat, näituse avakõnet pidamas. Revääril Alchimia koolkonna alustala Manfred Bischoffi ehisnõel „Täiesti ebaõnnestunud katse kampsunit kududa” („Total Failure to produce a pullover”), materjaliks 22-karaadine kuld. Kadri Mälk

Eesti helid võeti omaks

Teist aastat Orchestre de Bretagne’i kunstilise juhina tegutsev Olari Elts tõi Bretagne’i pealinna NYYD Ensemble’i ning tutvustas meie kaasaegset muusikat.
Olari Elts ja Erkki-Sven Tüür. tiina Väljaste

Muusikamaailm

Eesti muusikud maailmalavadel: „Eesti Vabariik 90”
Eesti Filharmoonia Kammerkooril on väliskontsertidest rohke maikuu: Moskva lihavõttefestivalil kavas 5. V Arvo Pärdi „Kanon pokajanen”, 6. V „Nunc dimittis” ja „Bogoroditse dievo”, Veljo Tormise „Laulusild”, Cyrillus Kreegi „Psalmid” 104 ja 141 ning „Õnnis on inimene”, dirigent Paul Hillier; 12. ja 13. V Itaalias Modenas ning Monfalcones Tormise…

Uus ooper sündis läbi tule ja vee

Monika Mattieseni „DMeetri” lavakujundus oli rabav. harri rospu
Muusikaakadeemia ooperid pakkusid uudset kõla- ja lavapilti ning kannavad endas nüüdismuusikateatri rahvusvahelise magistriõppe väljaarendamise pikaajalist projekti. Igati võimas ja vajalik algatus, mis rikastab edasi arenedes oluliselt Eesti ooperiteatri pilti. Kuna projekti praktiline osa ise on veel suurem ja võimsam kui selle esimene õis,…

Noored talendid

Mari Polli ja Mihkel Polli kontserdi raskuskese näis viiuldaja õlgadele nihkuvat.
Kontserdisarjas „Noored talendid” toimus eelmise nädala teisipäeval Estonia kontserdisaalis kammermuusikaõhtu, kus astusid üles viiuldaja Mari Poll ning pianist Mihkel Poll. Muusikutest õde-venda on noorusele vaatamata silma jäänud oma mitmesuguste saavutustega.

Konkurss kui hetkepeegel

Lähitulevikus hakkavad sellel pianistide konkursil osalenud siinse muusikaelu arengut määrama.
Maksim Štšura

Sõbrad vana pöökpuu varjus

Filmis on hulk uskumatuid seiklusi metsas, mille käigus saabki tõeks üks kummaline sõprus – sõprus rebase ja tüdruku vahel.

Enn säde silmast ja meelest

Peeter Simm on tulvil omaenda mõtete murelikku segadust. Võtteplats on Lillekülas raudtee ääres, aasta on 1993. Erastuudio teeb „Ameerika mägesid”, sest Tallinnfilm on verest tühjaks jooksmas. Kõik on nüüdsest vabakutselised. Soomest laenatud kaamera juures toimetab Antti Härkänen, niiskes sügistuules lõdisevad Ago Ruus ja Kaljo Kiisk. See on Peeter Simmi esimene…

Balti näitlejad natside ja rüütlite vahel

Pärast Nõukogude Liidu kokkuvarisemist on baltlastest näitlejad valdavalt keeldunud välismaa lurjuste osi täitmast.
Kuramaa lossi kutsuti kokku mitukümmend näitlejat, ideoloogiarinde veterani, kes on kunagi filmides mänginud fritse ja blondiine. KAADER FILMIST

Fritsud ja blondiinid tõsielus ja mängus

„Fritsud ja blondiinid” paistab röögatult mastaapne katse segada dokumentaalsust ja mängulisust, rohkem irriteeritakse kui dirigeeritakse.
Uldis Lieldidžs kehastab filmis iseennast ja paistab ülekuulatava rollis kannatavat.KAADER FILMIST

Üks, kaks, kolm – ja Cannes’i filmifestival!

Kolmapäeva, 14. mai õhtul avati Cannes’is 61. rahvusvaheline filmifestival. Sõnu, mida Sirbi lugeja selle festivali tähtsuse ja mõõtmete kohta niigi peast teab, ei ole mõtet siia lisada.
Alati on olnud huvitav päev varem kohale tulla ja jälgida, kuidas festival hakkab „tekkima”, tasahilju kuju võtma, kuidas see masin aegamisi hoogu  kogub. Plakateid…

Pealelend

Meelis Muhu, kultuuriministeeriumi filminõunik
 
Sirp