2021-21 (3843)

Solidaarne tasustamine
Fideelia-Signe Rootsi meeleavaldus „Kunst pole mu hobi, vaid töö!“ Euroopa 2011. aasta kultuuripealinna ürituste raames Vabaduse väljaku klaaskuplis.
Indrek Mänd

Solidaarne tasustamine

Kõiki kunstivaldkonna inimesi – olgu nad tööandjad või töövõtjad – ei õnnestu veenda, et solidaarne mudel on hea mudel, ent seda ei ole ka ebavõrdne kohtlemine.

Kuidas hoida vanalinna mitmekesisust ja elukõlbulikkust?
Airbnb korterid Tallinna vanalinnas ja selle ümber.
AirDNA.com

Kuidas hoida vanalinna mitmekesisust ja elukõlbulikkust?

Vanalinna elanike muredesse elukeskkonna pärast ei tohiks suhtuda kergekäeliselt, sest ainult elanikkonna olemasolu hoiab ajaloolise linnakeskkonna elava ja mitmekesisena.

Lavastus, mida polnud

Segased ja piiratud olud toovad esile inimeste nutikuse. Muidugi mitte kõigi puhul, sest palju on neidki, kes kurdavad, halisevad ja langevad letargiasse. Uute võimaluste otsimine on siiski levinud: teate küll neid jutte, et kui üks uks sulgub, avaneb kuskil kohe teine uks või vähemalt kassiluuk. Mõelgem kas või kõigile neile toredatele…

Kellu lummus

„Iga kord, kui kuulen sõna „kultuur“, haarab käsi kellu järele,“ muheles kord kunagine kultuuriminister Rein Lang. Juba Antiik-Rooma keisritele oli selge, et võitmaks rahva poolehoidu peab rahvale kinkima rajatisi, vägevad rajatisi, kus toimuvad vägevad vaatemängud, valitseja kõikvõimsuse monumente.
Poliitik teab, et kaunimagi kõnekujundiga ei ületa praegu uudisekünnist, küll aga raha eraldamisega…

Tõnu Kilgas 13. VIII 1954 – 25. V 2021

Lahkunud on Estonia teatri kauaaegne opereti- ja muusikalisolist Tõnu Kilgas. Tartus sündinud laulja ja näitleja lõpetas 1977. aastal Heino Elleri nimelise Tartu Muusikakooli laulu (Leida Jürgensi ja Alma Kurtna klass) ja koorijuhtimise erialal. Aastatel 1976–1984 töötas ta Vanemuises ja 1984–2001 Estonias, hiljem Vanalinnastuudios ning jätkas laulmist ja näitlemist vabakutselisena.
Tõnu Kilgase särav näitlejatee viis ta paljude teatrite…
Kuuldused kirjandus­muuseumi surmast on liialdatud
Tõnis Lukas: „Loomulikult peab kirjandusmuuseum olema nähtav, kuna ülesanne on tal suur, võlu ja hoogu peab olema.“
Sille Annuk / Tartu Postimees / Scanpix

Kuuldused kirjandus­muuseumi surmast on liialdatud

Eesti Kirjandusmuuseumi uus direktor Tõnis Lukas soovib rakendada muuseumi heaks kõik oma kogemused, teadmised ja kontaktid.

Ootan aega, kui inimesed enam ei valitse
Sepideh Ardalani ja Sandra Kosorotova installatsioon „Surmaaed“ (2021) on surma ja taassünni täiuslik metafoor – lõtvunud taimede kompost väetab uue põlvkonna tärkajaid.
Hedi Jaansoo

Ootan aega, kui inimesed enam ei valitse

Kuraatorid Saskia Lillepuu ja Ann Mirjam Vaikla osutavad nii tekstides kui ka teostega, et inimene ei ole maailma kese, vaid osa kõigist elusolenditest Maa peal, nagu nemadki on osa meist.

Elu väljaspool mugavustsooni
Mads Mikkelsen „Õigluse ratsanikes“ enesessetõmbunud eriväelase Markusena, kes hakkab uurima, kas ta naise surma põhjustanud rongiõnnetus polnud mitte ette kavatsetud.
Kaader filmist

Elu väljaspool mugavustsooni

Mads Mikkelsen: „„Õigluse ratsanike“ aluseks on peaaegu täiesti stiilipuhas realistlik draama, mille juurest tuli ehitada sild Anders Thomase filmide hullumeelsesse maailma.“

Andi Villenthal 9. VI 1948 – 22. V 2021

Nagu klaverimängija ei tea päris täpselt, mis harmooniat ta mängib, enne kui bassi­mees pole oma nooti tõmmanud, ei ole ka elu sisul lõplikku vormi, enne kui kaks joont on alla tõmmatud. Mõne teose puhul arvame justkui ennustavat tema ülesehitust ja kulgu. Mõne puhul kõlab aga lõpp­akord nii äkki, et me…
Inimese tragikomöödia antropozoonooside rullimise ajastul
„Kõigi piirangute lõpu“ hamletlik peategelane Nero Urke võrratus kehastuses tunneb isoleeritust, kõrvalejäämist, äralõigatust, kannatusi, hirme.
Gabriela Urm

Inimese tragikomöödia antropozoonooside rullimise ajastul

Nero Urke neurootiline tühikõlaline püüd sõnastada, „milles üldse seisneb inimese, meie olemise ja tsivilisatsiooni tähendus“, on Ivar Põllu uuslavastuse pärl.

Tragikoomiline hullumeelsus
Anders Thomas Jensen on lavastanud 20 aasta jooksul vaid viis mängufilmi, aga arendanud nendega välja täiesti oma tumekomöödia stiili.
Anders Overgaard

Tragikoomiline hullumeelsus

Anders Thomas Jensen: „Ma ei mõista neid loomeinimesi, kes ennast tsenseerivad ja iga asja pärast vabandust paluvad. Kunstnikul on vaata et kohustus teisi solvata.“

Uus teater – Keha

Endiselt kohtab arvamusi, et keha on pind, mida mööda jooksevad määravad piirid. Kui varem peeti keha kasutamist laval tantsuks, siis uuemal ajal räägitakse ka füüsilisest teatrist või leitakse, et keha intensiivsem kasutamine ongi see, mis eristab sõnateatrit etenduskunstidest. Lühidalt: kehalisus on justkui nüüdisaegne, mittekehaline traditsiooniline. Miks on keha jätkuvalt piirivalvur…
Saja-aastane monopol – kas too big to fail?
Kui akadeemilise õigusteaduse peamine metoodiline element – diskursiivsus – on oluliselt kärbitud, siis kas Eestis on üldse enam õigusteadust olemas?
Adobe Stock

Saja-aastane monopol – kas too big to fail?

Õigusteaduse diskursiivse iseloomu tõttu tagab jätkusuutlikkuse vaid vähemalt kahe institutsionaalselt sõltumatu keskuse aus konkurents.

Loomade tööjõud on sotsiaalse õigluse küsimus
On hädavajalik anda tööloomadele täieliku kaitstuse staatus, eriti võttes arvesse nende ebakindlat tulevikku vanaduses, vaesuses, hüljatuses, haiguste või vigastuse korral.
Marine Lecier

Loomade tööjõud on sotsiaalse õigluse küsimus

Inimeste ja loomade vahelised töösuhted vajavad XXI sajandil ümbermõtestamist, nagu ka tööloomade staatus ja õigused paljuliigilises ühiskonnas.

Empsoni väljaheitmine
„Librarian Bomber“. Tänavakunstnik Banksy pildil valmistub raamatukoguhoidja heitma Margaret Atwoodi romaani „Teenijanna lugu“.
Hafuboti / Wikimedia Commons

Empsoni väljaheitmine

Margaret Atwoodi raamatust saab peagi ajalooline materjal ajast, mil kirjaoskus oli ihaldusväärne ning seda laadi loenguid ei tulnud lugejate jaoks lihtsustada.

Esimene aeg saab viimase sõna
Enamasti jääb esiaeg katkiste esemete sisutuks jadaks, kooliõpikutes domineerivad kammkeraamilised potid ja venekirved. Pildil kammkeraamika killud, u 4000–2000 eKr.
Wikimedia Commons

Esimene aeg saab viimase sõna

Pikka aega on lähtutud arusaamast, et oleme omamoodi Euroopa indiaanlased, ürgdemokraatlik põlisrahvas, keda sõjakamad on üha anastada ja põhja poole lükata püüdnud.

Keel, identiteet ja isiksus

Huvitav – ja mingil määral ka pettumust valmistav – oli kuulda, kuidas kolme riigi heliloojad loovad ühiste ja/või laenatud esteetiliste tunnustega muusikat.

Balti muusika päevad / Eesti muusika päevad 22. IV – 2. V, veebiülekanded Eestist, Lätist ja Leedust. Kunstilised juhid Timo Steiner ja Helena Tulve, Tartu programmi kunstiline…

Kunstiresidentuure on vaja, et kunsti ökosüsteem toimiks

Evelyn Grzinich: „Ehk aitab Tartu linna ja „Tartu 2024“ tugi Lõuna-Eesti residentuuride arendamisel tuua selle teema riigi kultuuripoliitikasse.“

Veel paar aastat tagasi, enne pandeemiast tingitud piiranguid võis üks nutikas loomeinimene, kes oli omandanud taotluse kirjutamise oskuse ja orienteerus residentuuride mitmekesisuses, et endale kõige sobivam välja valida, sisustada hõlpsasti kolm-neli aastat…
Muusika kaudu vaikusest valgusesse
Puhas rõõm oli kuulata Reinut Tepi nüansirikast klavessiinimängu, mis lõi Telemanni muusika ettekandele väga tugeva põhja.
Videokaader

Muusika kaudu vaikusest valgusesse

Tõnu Kõrvitsa Vasksile pühendatud uudisteos „Passacaglia“ mõjub kahe helilooja loomingu maitseka sideainena, milles on omajagu lüürilisust ja helgust.

Olulised asjad. 1 + 2 = 12
Anneli Oppari roostevabast terasest 3D-prinditud rinnanõel, mille arvutisse söödetud algoritmilise mustri aluseks on tema sammud ümber oma kodutiigi.
Sigrid Kuusk

Olulised asjad. 1 + 2 = 12

Üks teaduse ja kunsti ühisosi on selgeltnägija roll. Tuhanded teaduse-­Nostradamused on ennustanud kogu aeg. Nad vaatlevad, katsetavad ja mõõda­vad. Tulemustele tuginedes luuakse mudelid ja teadusliku meetodiga kindlaks tehtud seaduspärale toetudes saab mudelite…

Uurimus teaduse ja kunsti ühilduvuse kohta

Balti muusika päevadel võõrustati muljetavaldavat ansamblite, solistide, õpetlaste ja teadlaste hulka.

Balti muusika päevad / Eesti muusika päevad 22. IV – 2. V, veebiülekanded Eestist, Lätist ja Leedust. Kunstilised juhid Timo Steiner ja Helena Tulve, Tartu programmi kunstiline juht Märt-Matis Lill.
Eesti muusika päevadel on nüüdisheliloojate tööd esile tõstetud…
Sirp