2019-17 (3739)

Üha hõredam pilt
Aasta tagasi külastas festivali „HeadRead“ itaalia kirjanik Domenico Starnone, kelle romaan „Seotud“ ilmus eesti keeles. Kirjanikuga vestles Maarja Kangro.
Dmitri Kotjuh / www.kotjuh.com

Üha hõredam pilt

Eesti keeles avaldatud raamatul on kerge peaaegu jäljetult pildilt kaduda, kuigi tegu võib olla mujal maailmas erakordselt menuka teosega.

Kirjutamine on erootiline tegevusala
Kirjanik Ralf Rothmann: „Autori või üleüldse kunstnikuna tuleb elada igal silmapilgul avali südamega.“
Gerhard Leber / Scanpix

Kirjutamine on erootiline tegevusala

Ralf Rothmann: „Ei ole ühtki teist kunstiliiki, mis elavdaks inimese sisseelamisvõimet ja hoiaks seda elusana sel määral, nagu kirjandus seda suudab.“

Maarjamäe mäluta memoriaal
Maarjamäe memoriaal on ajaloolise maakunsti grandioosse skaalaga unikaalne teos, millest võib saada monumentaalne tühermaa.
Tõnu Tunnel

Maarjamäe mäluta memoriaal

Maarjamäe memoriaali ei devalveeri mitte negatiivsed pärandnarratiivid, vaid poliitilise töö lagunemisseisund ja institutsiooniline hoolimatus.

Kleepige see luuletus harvesterikabiinidesse

Nad saabusid aprillikuu viimasel päeval. Nagu ikka reisilt tullakse: kohvrid musta pesu ja taskud vidiitkaarte täis. Veidi ärevalt kõõlusid nad aampalgil, tunnistasid rehetuppa kogunenud külalisi ja kuulasid:
Olõ viimäne vana puu.
Mu ümbre oll´ kunagi kõivisto,
pihlap ni haavisto,
tammik, niinemõts, vahtrik,
kuusisto, palo.
Nõnda algab Kauksi Ülle luuletus „Imäpuu“, mis sai Juhan Liivi luuleauhinna.
Mis on…

Revolutsiooniline deklaratsioon

Eelmisel nädalal võttis Eesti Teaduste Akadeemia üldkogu aastakoosolekul vastu deklaratsiooni. Et viimati juhtus midagi sellist kaksteist ja enam aastat tagasi, tuleb avaldusse tõsiselt suhtuda.
Napilt viiest punktist koosneva ülilakoonilises stiilis avalduse mõistmiseks on vaja meenutada konteksti, miks see on sündinud. Eesti teaduse kroonilisest alarahastusest on räägitud ja kirjutatud lugematu arv kordi,…

Jumalaema kultusest ja konkubinaadist

Transtsendentne jumalus oli põrmlikust lihtsurelikust nii kaugel, et tundus õigem pöörduda Tema poole vahendajate, jumalaema ja pühakute kaudu.

„Maarjamaa“ päritolu peaks olema tuttav igale eestlasele, kuid põhjuslikud seosed, mille tõttu nimi ilmunud, nii üldtuntud ehk pole. Need saab esitada väga lühidalt ja kokkuvõtlikult: XIII aastasada, kõrgskolastika võrsutaja,…

Pidu Ivo ja Kadri pool

Võib-olla mitte kuigi kauges tulevikus küsib komisjon või uuritakse referendumil, kas selline teater on vajalik. Kellele on vaja maali- ja teatrikunsti sümbioosi, mis on lastud läbi dadaistliku purusti?

Tartu Uue teatri „mobiilsed definitsioonid“, lavastaja Kadri Noormets, helikunstnik Andres Lõo, valguskunstnik Karl Marken, dramaturgiline tugi Aare…

Väsimatu juubilari hoogsate tuuridega pidu

Ette teada suurepärased külalised tulevad ja lähevad, nad on alati kindel valik, aga nad ka rabavad harvemini. Rabavad noored, kes veel ei ole legendid, aga kellest kunagi saavad.

Festival „Jazzkaar“ 19. – 28. IV Tallinnas ja üle Eesti.
Juubelile saab vastu minna mitut moodi. Võib korralikult hinge tõmmata…
Filmikunstile truu mees
Louis Garrel Abelina koos oma abikaasa Laetitia Castaga Marianne’i rollis filmis „Truu mees“.
Kaader filmist

Filmikunstile truu mees

Louis Garrel: „Huumorimeel oli üks „Truu mehe“ stsenaariumi kirjutamise võtmeelemente. Püüdsime vaatajate ootustega pidevalt mängida.“

Kuidas hinnata taluarhitektuuri?
Sassi-Jaani rehielamu esindab vabaõhumuuseumis Lääne-Eesti ehitustraditsiooni. Kõver katus tõmmati sirgu, et see sobiks paremini loodjoonega harjunud silmale.
Toomas Tuul / Eesti vabaõhumuuseum

Kuidas hinnata taluarhitektuuri?

Taluarhitektuur ei sünni ega muutu üksnes ajaloo tõmbetuulte mõjul, vaid pragmaatiliste otsuste tõttu – ehituslugu peegeldab iga omaniku väärtusi.

Hilja Sepp 31. X 1920 – 20. IV 2019

Kõrges vanuses on lahkunud näitleja ja muuseumiteadur Hilja Sepp.
1940. aastal lõpetas ta Tartu tütarlaste gümnaasiumi. 1940–1941 õppis Tartu ülikoolis saksa keelt.
Oma teatriteed alustas Hilja Sepp juba lapsena, tantsides Ida Urbeli tantsurühmas. 1942–1954 oli ta vaheajaga Vanemuise näitleja (1944–1945 Estonias). Ta tundis hästi ka teiste teatrite näitlejaid-lavastajaid ning väga paljusid teatritöötajaid,…
Lavastus, mille sisustavad artistid
Robert Annus usaldab muusikat ja ei püüa sellele olemuslikult võõrast külge pookida. Lavastus on minimalistlik ja delikaatne ning seda lausa määrani, mis võib jätta mulje lavastuse kui sellise puudumisest.
Maris Savik

Lavastus, mille sisustavad artistid

„Madama Butterflys“ on psühholoogilist veenvust ja kunstilist läbitunnetatust, mis kipub muusikateatri keerukas ja kohmakas masinavärgis aeg-ajalt kaotsi minema.

Väike kaalukas suurprojekt

DYCE on veel üks huvitav lähenemine, kuidas tutvustada publikut kaasavalt, kuid sisulises pooles järele andmata noore põlvkonna heliloojate loomingut.

Kontsert „Värske veri“, üleeuroopalise noorte heliloojate konkursi DYCE ehk „Discovering Young Composers of Europe“ finaalkontsert 28. IV Kanuti gildi saalis. Ansambel U:, ansambel Cikada, Divertimento Ensemble, ansambel Taller Sonoro.
Üleeuroopalise…
Kuidas rääkida arhitektuurist?
Victoria Thornton: „Me ei saa muuta maailma, aga saame avada ukse arusaamisele ja kaasamõtlemisele. Suurem teadlikkus võimaldab häid algatusi.“
Silvia Pärnmann

Kuidas rääkida arhitektuurist?

Avatud uksed, silmad ja meeled aitavad ruumi märgata ja ühist keelt leida. Kogemuse kaudu õppimine ja objektiivne dialoog toob välja arhitektuuri väärtused.

Parimad noored ilukirjanduse tõlkijad

Selgunud on kirjanike liidu tõlkijate sektsiooni III noortele tõlkehuvilistele korraldatud ilukirjanduse tõlkevõistluse tulemused.
Selle aasta tõlkesuunad olid inglise-eesti (Chimamanda Ngozi Adichie, „How Did You Feel About It?“), rootsi-eesti (Fredrik Lindström, „Eftermiddagar i parken“), soome-eesti (Tuuve Aro, „Ennen sadetta“), eesti-vene (Janar Ala, „Sült“) ja eesti-seto (Mart Kivastik, „Jaama 12“). Võistlusele laekus 132…
Krista Kaer
Krista Kaer
Ann Alari

Krista Kaer

KRISTA KAER, tõlkija
Viimasel ajal on aina rohkem räägitud inglise keele üha suurenevast mõjust eesti keelele. Palju on olnud juttu noorte kõnepruugist, kus eesti ja inglise keel on tihtipeale täiesti läbisegi. Jääb üle vaid loota, et tegu on mööduva nähtusega ning ühel hetkel avastatakse, et eesti keeles on samuti võimalik ennast väljendada.…
Kaugete kehade muuseum
Populaarsete koerakujukeste paigutus aknal (kas näod või seljad vastamisi) andis meremeestele märku, kas prostituut on vaba või mitte.
Aron Urb

Kaugete kehade muuseum

Saskia Boddeke on loonud teatraalse keskkonna, ühendanud ajaloolise ja praegusaegse, tõe ja fiktsiooni, et rääkida ihast liigse romantikata.

Isegi tõde võib tahta tunda

Isegi tõde võib tahta tunda

Nagu näha viimase aja lustakast kaklusest Ahto Lobjaka mõttearenduste üle, ei ole tõejärgsuse diskussioon pärast asjaomase kogumiku ilmumist kuigivõrd selgemaks saanud.

Pealelend – Ann Mirjam Vaikla, Narva „Urban Labi“ algataja ja pea­korraldaja

11. mail toimub Narvas „Urban Lab“ teemal „Territooriumite (ümber)mõtestamine“. Millega on tegu ja kellele see korraldatakse?
Narva „Urban Lab“ uurib linnaruumile omaseid protsesse ja muutusi Narva linnas. Labori algatasid 2018. aastal Narva kunstiresidentuur ja kollektiiv Ruumiringlus. Sel aastal keskendume töötubades piiri temaatikale – piir kui eraldaja, kuid ka ühendaja. Esimeses töötoas…
Puhta teatri kriitika
Lavaloo raamiks on valitud ajaloost teada fakt, et Kantil (Kalju Orro) oli kombeks korraldada oma sõprade ringile õhtusööke-koosviibimisi, mis venisid enamasti pikale.
Siim Vahur

Puhta teatri kriitika

Tallinna Linnateatri uuslavastus „Kant“ on tuttavalt linnateaterlik-nüganenlik, mis on korraga nii pluss kui ka miinus.

Pealelend – Saskia Boddeke, projekti „Seks ja meri“ kuraator

Saskia Boddeke on Hollandi multimeediakunstnik, teatri-, ooperi- ja filmilavastaja. Oma lavastustes, aga ka teatraalsetes installatsioonides on ta kõrvuti reaalsete tegelastega alati kasutanud ohtralt uusmeedia tehnikat (projektsioone, arvutiprogramme, audiovisuaalseid tunnuspilte). Tema multimeedia installatsioone, kus heli- ja valgusefektide, lõhnade ja esemelise keskkonna koosmõjul on tähtis koht, on näidatud kõikjal üle maailma.
Projekt „Seks…

Sõnavabadusest ajuvabaduseni

Pidurdamatu sõnavabadus on välja toonud kõik selle, mis varem jäi varjule aju kõige sügavamatesse kihistustesse, nagu instinktid või viha.

Sõnavabaduse viimase aja seisust kõneldes võib eristada kaht suurt etappi: sõnavabadus enne internetti ja ühismeediat ning pärast seda. Käsitlen ühismeediana ka meediaportaalide kommentaariumi –…

Aivar Leštšinski 14. VII 1958 – 29. IV 2019

Igavikuteele on lahkunud kooriühingu kauaaegne muusikanõukogu esimees ja mentor, koorijuht Aivar Leštšinski.
Aivar Leštšinski lõpetas Tallinna riikliku konservatooriumi kooridirigeerimise eriala professor Arvo Ratassepa klassis ning Peterburi kunstiakadeemia Ilja Repini nimelise instituudi kunstiajaloo ja kunstiteaduse eriala.
Aastatel 1991–1995 õpetas ta koorijuhtimist Tallinna pedagoogikaülikoolis. Aivar Leštšinski juhatas segakoori Noorus, Tallinna Ülikooli kammerkoori ja neidudekoori…
Sirp