2016-05 (3575)

Kits ja tiiger

Juba novembri lõpust on ühismeedias kassivideotele konkurentsi pakkunud ja meeldimisi kogunud üks ebatõenäoline paar Primorski loomaaias: tiiger ja talle söödaks viidud kits, kellest ei saanudki einet ja kes rahumeeli kiskjaga puuri jagab. On ju nunnu vaadata ja annab veel lootust ka, et erinevused tõepoolest rikastavad?
Umbes nii võiks mõelda ka meie…
Loomstaaride kirju elu
Ahvstraktsed kunstiteosed Cheetalt. Internet

Loomstaaride kirju elu

Hollywoodi lapsstaaride kohta peab enamasti paika kaks korduvat motiivi. Ühest räägitakse rohkem, teisest vähem, aga need on omavahel seotud. Lapsstaari karjäärikaarde on ette kirjutatud hukulemääratus: nad müüvad süütust, aga süütuks saab jääda ainult seni, kuni ollakse laps. Kiirelt ja palju oma kirevast elukeskkonnast õppivad lapsstaarid saavad täiskasvanuks varem kui lapsed…

Nahakaupleja Lillo ehk Värvime kaardi kollaseks

Sõdalasel Pontusel käis kummaline kihu,
langenute nahad nülgis, jättes paljaks lihu.
Nahkureil neid parkida ja pehmitada lasi:
inimnahast teha iga nahast tehtav asi.1
Ja ma küsin: kas sina, Ekspert, Ametnik või Ajakirjanik, kes sa kaasakiitmisega jätad avalikkusele mulje, justkui oleks minister Arto Aasa nimeline haldusreform midagi tõelist ja tõsist, oled ka püüdnud mõttega läbi lugeda…
Murekoht looduskaitses
Katharina Grepp. Kõik on üks. Joonistus, 2016.

Murekoht looduskaitses

Meie huvides on looduse huvid, sest meie olemegi loodus.

Tagasi tulevikku

Anna Virtanen: „Minu töömeetod eeldab teemaga seotud sidususpunkte loovate kunstiteoste kaasamist.“

Eesti väikelinnade vabaõhufestival „Kilomeeter skulptuuri (KmS)“ naaseb sel suvel Rakverre. Selle programm koosneb ka tänavu külaliskuraatori projektist ja avatud konkursi töödest. Seekordne kuraator on Anna Virtanen Helsingist.
Anna Virtanen on õppinud kunstiajalugu ja kureerimist Helsingi ja Aalto ülikoolis. 2015.…

Konflikt tasakaaluka mõistusega

Kooseluseaduse ja pagulasprobleemi puhul jääb mulje, et soovitaksegi võimalikult teravat vastasseisu maksimaalse pealiskaudsuse tasandil.

29. jaanuari Sirbis räägib Tõnis Saarts Eesti poliitika uuest tuumikkonfliktist, mida pagulas- ja kooseluküsimus ta meelest ilmekalt iseloomustavad. Siit johtuv liberaalsuse-konservatiivsuse vastasseis sunnib Eesti erakondi muutuma ja määrab nende arengu. Samal päeval, kui Mart…

2x Pealelend – Joanna Kalm, „Débutante’i“ koreograaf-lavastaja; Sylvia Köster, „Star’i“ koreograaf-lavastaja

10. veebruaril stardib Sõltumatu Tantsu Laval taas uute koreograafide sari „Première“: kaheksas toimumisaasta toob vaatajate ette Joanna Kalmu lavastuse „Débutante“ („Debütant“) ja Sylvia Köstri lavastuse „Star“ („Täht“). Kalm on lõpetanud Tallinna ülikooli koreograafia erialal ja Londoni Kaasaegse Tantsu Kooli diplomiprogrammi. Köster õpib Viljandi kultuuri­akadeemia etenduskunstide osakonnas, samuti on ta täiendanud…

Surmatehas läbi vangi silmade

László Nemes: „Ma ei tahtnud teha kaunist filmi.“

Budapestist pärit László Nemes on üks nooremaid režissööre, kes on oma filmiga pääsenud Cannes’i põhiprogrammi. Mitte et see talle korda läheks. „Alguses ei tahtnud me isegi filmi siin näidata, aga see on ikkagi Cannes – kuidas sellisest võimalusest keelduda?“ lausub ta…

Peesitamise peidetud formaalsus

Holger Looduse „Urlaub“ on üks terviklikumaid ja toimivamaid näitusi, mida üldse Eestis on näha saanud.

Holger Looduse näitus „Urlaub“ ehk eesti keeli „Puhkus“ on väiksusest hoolimata läbimõeldud ja jääb meelde. Mõne aasta eest noore kunstniku auhinna pälvinud, ent ammugi sellest määratlusest välja kasvanud Looduselt on Vaala galeriis väljas…
Arbeit macht frei
„Sauli poeg“ on väljapaistev filmidebüüt nii lavastaja László Nemesile kui ka peaosalist Sauli mängivale Géza Röhrigile.
Kaader filmist

Arbeit macht frei

Mängufilm „Sauli poeg“ („Saul fia“, Ungari 2015, 107 min), režissöör László Nemes, stsenaristid László Nemes ja Clara Royer, operaator Mátyás Erdély, helilooja László Melis. Osades Géza Röhrig, Levente Molnár, Urs Rechn ja Todd Charmont.
Ajalool olla komme ennast korrata: eelmise sajandi alguses nõudsid Euroopa rahvad kõva juhikätt, nüüd on see lihtsate lahenduste ja…
Juurtest sild ja teised
Tauno Aintsi uueks Kontserdisarjaks valminud lisalugu kaheksale solistile, vibrafonile ja kvartetile pani kõik soolopillid koos kõlama.
Rene Jakobson

Juurtest sild ja teised

„Kaheksa“: kitarrisolistid Andre Maaker, Riho Sibul, Jaak Sooäär, Robert Jürjendal, Ain Agan, Paul Daniel, Mai Agan ja Ain Varts, keelpillikvartett Prezioso ja Madis Metsamart (löökpillid) uudisteostega 24. I Estonia kontserdisaalis.
Tõeliselt avardava elamuse pakkus Liis Viira teos: hästi palju oli ilu ja veel rohkem millegi põneva ootamist. Selline oleks väga lühike kokkuvõte kontserdist…

Hiir hüples ja kass kargles

Teatrilaval näeb aeg-ajalt ikka loomi: koeri, kasse, muidki pudulojuseid. Kui jätta kõrvale Durovi loomade teater Moskvas (see meenutab rohkem tsirkust), siis ilmuvad loomad teatrilavale enamasti episoodilistes rollides ja nende tarvitamist seal ei saa pidada ka kuigi kontseptuaalseks. Ütleme otse välja, loomade ülesanne teatris on olla hästi nunnu ja/või pakkuda vaatajatele…

Tule too tuld, kui julged

Mullu ilmunud helikandja „Pihlamarjasõda“ on produtseerinud Hiiumaalt pärit helilooja ja muusik Indrek Liit (sünd 1983). Plaadi professionaalidest ja harrastajatest muusikute ning tekstiautorite kvaliteedis ja hoiakus ei paista erinevust olevat. Peamiselt kuuluvad tekstid Kärdlas elavale tunnustatud poetessile Ave Alavainule, kelle kogumikust „Hiiumaal“ on Liit noppinud ilusaid ja hingeminevaid, mõnusaid ja humoorikaid luuletusi Hiiumaa…

Latte-vanemad ehk Lastekasvatamise võimalikkusest kesklinnas

Põhjamaade pealinnades on viimase kümne aasta trend, et noored perekonnainimesed valivad elukohaks linnasüdame, mitte pealtnäha rahulikuma eeslinna. Mida tähendab linnaplaneerimise seisukohalt laste tagasitulek kesklinna? Millest on tingitud vanemate valik kesklinna jääda? Kas linnakeskkond soodustab vanemapuhkuse veetmist ja ka sealt edukat naasmist?
30 ringis lapsevanematele on vanemahüvitise suurus ja vanemapuhkuse pikkus vaid…
Solveigid ja irdinimesed

Solveigid ja irdinimesed

Mats Traadi raugematu huvi Eesti ja eestlaste saatuse ning ajaloo draamade vastu on köitev ennekõike seepärast, et ta tõstab ühiskonna virvarris ja rahvuslikus ajaloos esiplaanile mis tahes eluala indiviidi ainulaadsuse. Traat kujutab inimese vaimulaadi, kõikvõimalikke eetilisi valikuid, fataalseid nõksatusi ja juhuseid üksikjuhtu mõistva soojusega, pelgamata seejuures üheplaanistavat üldistusjõudu.
Tüse proosakogumik „Kolm Solveigi“…

Teistsuguse ruumitunnetusega Island

Kumu islandi nüüdiskunsti näitus „Saaga. Islandi kunsti lood“ on kindlasti parim osis, mille sealsest kunsti üldpildist välja lõigata saab. Iseäranis, kui lähtuda läänelikust vaatenurgast, mida iseloomustab professionaalsuse mõiste.
Islandil käies hakkas mulle just Reykjavíki näituste ja muuseumide väljapanekutel silma fotoinstallatsioon. Ruumi- ja videoinstallatsioonid jäid kuidagi kas venitatuks või surutuks, omamoodi hajutatuks,…

Frigofoobia ja teised hirmud

Näituse fookus oli ruumil, helil ja objekti vormimängudel põhineva tajukogemuse loomisel.

Näitus „False Evidence Appearing Real“ ehk „Petlik tõendusmaterjal, mis ilmneb tõelisena“ EKKMis 29. – 31. I. Osalesid EKA installatsiooni ja skulptuuri osakonna tudengid Ellen Vene, Karoliina Kull, Sigrit Lõhmus, Martijn Petrus, Karl Johanson, Kristin Reiman, Kadi-Maarja…

Tartu teater kuue kaaslase kõrval

Teatriuurija Hedi-Liis Toome: „Kui vaatajal tekib teatrilavastusega isiklik suhe, hindab ta nähtut ka kõrgemalt.“

Teatriuurija Hedi-Liis Toome kaitses lõppenud aasta eelviimasel nädalal Tartu ülikoolis teatriteaduse alal doktorikraadi väitekirjaga „Teatri toimimine Tartus. Võrdlev perspektiiv“ („The functioning of theatre in the city of Tartu: a comparative perspective“). Toome uuris teatri…

Tumeda õe meedium

Eesti Ülim Must Poetess Joanna Ellmann oli autorina küps juba esimeses kogus. Alustanud õudset teekonda kohtumisele iseendaga debüütkogus „Liiva­terade lend“ (2008), on ta kaanesaatesõnas fikseerinud noore inimese kohta võrdlemisi ebahariliku ja kummalise autoripositsiooni: „Arvan, et kirjutamine peaks toimuma läbi vaatluste ja kirjelduste, hoidudes hinnangutest“. Mõelgem siinkohal igasugusele noorte poeetide kõvahäälsete…

Alasti sõnast sünnib pinge

Tartu Üliõpilasteatri „Kirsiaeda“ iseloomustab tinglikkus ja minimalism.

Tartu Üliõpilasteatri „Kirsiaed“, autor Anton Tšehhov, lavastaja ja muusikaline kujundaja Kalev Kudu, valguskujundaja Enor Niinemägi, liikumisjuht Jaanika Tammaru. Mängivad Tairi Leis, Mark Harald Männik, Kristi Luha, Kristel Raudik, Mihkel Kohava, Priit Kivisilla, Alina Annely Strokin, Epp Valdaru, Annabel Berg, Elo Järv, Anneli…

Vaimukas ja veidi irooniline kommentaar

Kuraatorit on huvitanud küsimus, millisel määral on islandi kunstis säilinud või on siiani aktuaalne jutustamise traditsioon.

Näitus „Saaga. Islandi kunsti lood“ Kumus kuni 20. III.
Kuraatorid Norbert Weber ja Halldór Björn Runólfsson. Kunstnikud Björk, Dieter Roth, Erró, Gabríela Fridriks­dóttir, Helgi Thorgils Fridjónsson, Johann Heinrich Hasselhorst, Hrafnkell Sigurdsson,…

Tulgu mis tuleb

Agamben rõhutab korduvalt, et paljas elu „pole lihtsalt looduslik reproduktiivne elu“, vaid pigem „inimese ja metslooma, looduse ja kultuuri vahelise eristamatuse ning pideva üksteiseks ülemineku tsoon“.

Itaalia filosoof Giorgio Agamben (sünd 1942) saavutas üleilmse kuulsuse 1995. aastal ilmunud raamatuga „Homo sacer. Suveräänne võim ja paljas elu“ (eesti keeles 2009). Sellega algas…

Vello Pähn: „Estonia nägu on otsimine“

Äsja esietendus Verdi „Aida“. Mis on sulle kui Estonia kunstilisele juhile ja peadirigendile selles teoses kõige tähtsam?
Vello Pähn: Pean „Aidat“ Verdi üheks paremaks ooperiks. Armastan väga ka „Falstaffi“, aga selle dirigeerimine jääb ilmselt unistuseks. „Aida“ on minu meelest samas reas „Don Carlose“ ja reek­viemiga. Olen palju kordi dirigeerinud „Traviatat” ning…

Aasta algas lauluga, halleluuja

Dmitri Hvorostovski, uusaastakontsert, Tšaikovski konkursi võitja, „Aida“ esietendus, Floridante, Tubina „Reek­viem“, uus meesvokaalansambel, Soome soprani sooloõhtu. Päris korralik saak aasta tavaliselt kontserdivaese esimese kuu kohta, kui muusikud-korraldajad jõuluralli järel hinge tõmbavad.
Pruuniks teiseks juuniks – rahu, sõbrad! Tõnu Kaljuste leidlikult üles ehitatud uusaastakontserdi kava (1. I Estonia kontserdisaalis) ei viruta ühiskondlike…

Muutuja X (mees) + muutuja Y (naine) = Z (ühik armastust)

Mängufilm „Minu kuningas“ („Mon roi“, Prantsusmaa 2015, 124 min), režissöör Maïwenn, stsenaristid Etienne Comar ja Maïwenn, operaator Claire Mathon, helilooja Stephen Warbeck. Osades Emmanuelle Bercot, Vincent Cassel, Louis Garrel, Isilkd Le Besco jt.
Kui sulud mängust välja jätta on kolme tundmatuga lineaarvõrrand hõlpsasti lahendatav. Lahendusmeetod on varnast võtta: tundmatute väärtuse…

Milleks meile ooper? Milleks meile „Aida“?

Giuseppe Verdi ooper „Aida“. Dirigent Vello Pähn, lavastaja Tobias Kratzer, kunstnik Rainer Sellmaier, valgustuskunstnik Priidu Adlas, koormeister Elmo Tiisvald. Osades Heli Veskus (Aisa), Monika-Evelin Liiv (Amneris), George Oniani (Radamès). Esietendus rahvusooperis Estonia 22. I.
Uusim „Aida“ lavastus, mida enne Estonia esietendust sai lähipiirkonnas näha, on valminud eelmise aasta sügisel Berliini Deutsche Operis. Seni…

Kuidas teatrikriitik suudlema õppis ehk Kolm viisi isiksuse lõhestamiseks

Aitana Cordero Tallinna Kunstihoones tehtud lavastus on kui antropoloogiline uurimus intiimsuse teemal.

„Three Ways to Master a Kiss or a Twenty Five Minute Kiss at Your Neck“ („Kolm meisterliku suudlemise viisi ehk Kahekümne viie minutiline suudlus sinu kaelal“), idee autor, koreograaf ja lavastaja Aitana Cordero. Laval Doris Feldmann, Jaak Sapas,…

Mehed, puud ja aeg

Timo Marani mullust aastanumbrit kandev luulekogu „Las ma ümisen“ koondus raamatuks päris pikalt. Marani eelmine teos „Metsa pööramine“ tuli välja üle seitsme aasta tagasi, nii et aega on vahepeal läinud, ja just ajast Maran oma uues raamatus läbivalt kirjutabki. Siin on avaluuletuse tsükliline aeg, mida liigendab kogemuse kordumine, ning lõpuluuletuse…
Sirp