Väga keerukas on tõmmata piiri, kus lõpeb autoritruudus ja kust algab kordus. Nii traditsioonilises kunstis nagu ooper töötab alati paremini hea kordus kui kistud originaalsus.
Hiina nüüdisooperi sündmustik on selge ja üheselt mõistetav, tegelased piiritletud, muutumatud ja turvalised, süžeekäänakute ega tegelaste ümberkostümeerumise üle pead vaevata ei ole vaja.
Shanghai ooperiteatri lavastus „Riskantne mäng“ 21. VII Saaremaa ooperipäevadel Kuressaare lossi ooperimajas. Muusika ja libreto Wen Deqing, lavastaja Chen Xinyi, dirigent Zhang Chengjie, lavakunstnik Gao Guangjian, kostüümikunstnik Li Ruiding, valguskunstnikud Zhang Shunchang ja Liu Shenhui. Osades Zheng Yao (kerjus), Yang Xiaoyong…
Arne Mikk on arvestanud Vene konservatiivse publikuga ning lavastus mõjub bolševistlikust groteskist ning revolutsionääridest ja sürrealistidest hoolimata filmilikult realistlikuna.
Kontsert „Armastuse jõud“. Laval Elina Netšajeva (sopran), Ksenia Kutšukova (sopran), Andrei Bogatš (tenor) ja üle-eestiline noorte sümfooniaorkester, dirigent Jüri-Ruut Kangur. 28. V Alexela kontserdimajas.
Pole vaja olla ablas tähetark, et vaimustusest hulluda sopran Elina Netšajeva sünnikaardi peale. Mõnikord ei ole isegi loodus kade ja pillab ühe lapsukese peale lausa peoga puhast ilu, kuhjaga karismat, peent muusikatunnetust ning harva esinevat virkust. Tema selja taga on toetav perekond, prantsuse lütseumi konservatiivne kasvatus, intuitiivselt aristokraatlik…
Kai Rüütel: „Covent Gardeni casting’u-agent on mulle lojaalne, pakkudes sageli väiksemaid rolle. See pole sugugi tavaline. Väga paljud noored lauljad teevad Jette Parkeri programmi läbi ja neid ei kutsuta tagasi.“
Eesti metsosopran Kai Rüütel on ilmselt kõige suuremale publikule esinenud Eesti ooperilaulja. Tema suvine ülesastumine Londoni kuninglikus ooperimajas Verdi ooperis „Othello“ jõudis kinodesse üle maailma, sh Mustamäe Apollosse. Rüütli asemel oleksid tahtnud olla ilmselt paljud,…
Mõnigi kriitik viskab pärast debüüti sule igaveseks nurka, sest isegi mõõtmatu au ja kuulsus ning tohutu honorar ei kaalu üles sildistamist ja pimedat viha.
Kontserdielu kipub inimene vabatahtlikult arvustama ainult ühel patoloogilisel põhjusel: ebanormaalse huvi ja lausa kirgliku armastuse korral muusika vastu. Klassikaraadio toimetajana saan tihti kirju ja kõnesid nii muusikutelt kui ka kuulajatelt, kes arvavad teisiti. Kui nad just ei usu, et kriitik on paadunud misantroop,…
Pärnu ooperipäevad 7.–9. VII Pärnu kontserdimajas,
Saaremaa ooperipäevad 25.–31. VII Kuressaare lossi ooperimajas.
Kui mullu Pärnu ooperipäevi ei toimunudki ja Saaremaad külastanud Milano trupi etendustel võis pisaraid valada mitte meeleliigutusest, vaid pigem nördimusest viletsa muusikalise taseme üle, siis tänavu tegi Eesti Kontsert mulluse pettumuse kuhjaga tasa. Pärnus sai näha Donizetti tundmatut noorusooperit ja Štšedrini kolhoosipoeesia unustatud pärli. Saaremaa festival algas kauaoodatud eesti algupärandiga ja lõppes trupi kodumaalt Poolast kaasa toodud hilisromantilise…
XIX Suure-Jaani muusikafestival. 17. – 23. VI Suure-Jaanis ja selle ümbruses, metsas ja soos, vihmas ja tuules, kirikus ja rehe all.
Parafraasi tähtsusest Eesti kunstlaulus. Rahvuslind kui keelpillikvarteti special guest star.
Kodumaine viis läks rappa, ERSO mängis Villem Kappi. Täiesti subjektiivne ja ebaakadeemiline valik muusikalis-looduslikke hetki.
Kohutav paljastus. Pööripäevaeelse festivali laulsid heliloojate Kappide majamuuseumis lahti mulluse Mart Saare konkursi võitjad, lauljad Aule Urb ja Tambet Kikas ning pianist Joonatan Jürgenson. „Tänapäeval öeldakse selle kohta plagiaat,“ kommenteeris mürkrohelisse rõivastunud Aule Urb Brahmsi…
Jerry Bocki muusikal „Viiuldaja katusel“ 5. VI rahvusooperis Estonia. Lavastaja Georg Malvius, dirigent Kaspar Mänd, kunstnik Ellen Cairns, valguskunstnik Palle Palmé, koreograaf Adrienne Åbjörn. Osades Mait Malmsten, Evelin Võigemast, Helgi Sallo, René Soom, Kadri Kipper, Anett Schneider, Kaia Oidekivi, Norman Salumäe, Reigo Tamm, Karl-Erik-Tamme, Georg Gurjev jt.
Ütlen kohe ausalt, et ma ei ole hull muusikalide järele, pigem väldin neid. Aga seekord ootasin etendust lausa maniakaalse ärevusega. Tunnete juured ja seega ka tegutsemise ajendid viivat…
J. S. Bachi „Matteuse passioon“ 10. III Estonia kontserdisaalis: lavastaja Lembit Peterson, kunstnik Lilja Blumenfeld, valguskunstnik Kalle Karindi, esitasid Tallinna Kammerorkester, Eesti Filharmoonia Kammerkoor, RO Estonia poistekoor, solistid Anto Õnnis (Evangelist), Taaniel Kirikal (Jeesus), Taavi Tampuu (Pilaatus), Olari Viikholm (Peetrus), Rainer Vilu (Juudas), Katrin Targo (sopran), Iris Oja (metsosopran), Valter Soosalu (tenor) jt, dirigent Risto Joost.
Kavalehel hindab Toomas Siitan „Matteuse passiooni“ Bachi teoloogilise ja muusikalise mõtlemise kontsentraadiks. Kui jätta kõrvale suurteoses peituv sügav…
Dmitri Hvorostovski, uusaastakontsert, Tšaikovski konkursi võitja, „Aida“ esietendus, Floridante, Tubina „Reekviem“, uus meesvokaalansambel, Soome soprani sooloõhtu. Päris korralik saak aasta tavaliselt kontserdivaese esimese kuu kohta, kui muusikud-korraldajad jõuluralli järel hinge tõmbavad.
Pruuniks teiseks juuniks – rahu, sõbrad! Tõnu Kaljuste leidlikult üles ehitatud uusaastakontserdi kava (1. I Estonia kontserdisaalis) ei viruta ühiskondlike valupunktide pihta kirvega, pigem masseerib neid hellalt. Tiibeti päritolu veel imelapse eas kitarrivirtuoosi Kuang Junhongi vilkad ämbliksõrmed jahmatavad. Valel ajal…
Franz Schuberti Lied’i-tsükkel „Talvine teekond“: Atlan Karp (bariton) ja Ralf Taal (klaver) 26. XI Kadrioru kunstimuuseumis.
Schuberti surmahaiguse pitseri all ägava superteose valusegune poeesia nii magusas enesehaletsuses kui ka elulõpu joobumuses kätkeb endas romantilise ajastu ideaale luules ja muusikas. Ükskõik kui infantiilsena võib tänapäeval tunduda ühe noore inimese soov surra armastatust ärapõlatuna, on selle teose sisus hulga enam, kui need XIX sajandi alguses elanud Wilhelm Mülleri tänases mõistes ehk suhkruga üle…
ERSO kammerkontsert „Kaks tuvi“ 20. XI Estonia kontserdisaalis, kõlasid lavamuusikaseaded ERSO keelpilli- ja puhkpilliansamblite esituses.
ERSO uus hooaeg on kirju nagu soovikontserdi kava. Aga publik seda armastab – saal on alati täis. Võimas orkestrimuusika ja suurvormid leiavad Eestis enamasti rohkem kuulajaid kui tagasihoidlikumad koosseisud. Küll tõi ERSO peaaegu täissaali ka kammerkontserdiks, olgu siis selle taga orkestri kõrge tase, publiku ootuste täitmine, tubli turundustöö või kõik kolm. Esindusorkester ei jäta ükskõikseks, kõlagu…
Monika-Evelin Liiv ja Marje Lohuaru 29. IX Estonia kontserdisaalis, Iris Oja ja Kadri-Ann Sumera 30. IX Tallinna Keskraamatukogu saalis ning Mati Turi ja Martti Raide 6. X Estonia kontserdisaalis.
Eesti keeles puudub oma termin laulja ja pianisti ansambli täpsemaks määratlemiseks. Sõna „kammerlaul“ all mõistetakse igasugust klassikalises stiilis laulmist, mis ei ole ooper või suurvorm. Kitsamalt peetakse kammerlaulu all tavaliselt silmas kunstlaulu, mille traditsioon puhkes õide romantismiajal: see ei…
Saaremaa ooperipäevad 20.–26. VII Kuressaare lossi ooperimajas ja Laurentiuse kirikus.
Attenzione! Esimest korda külastab Eestit ooperiteater Itaaliast! Vägeva eelreklaami toel müüdi etendused juba enne festivali algust välja. Lubati lausa lauljaid La Scalast – unustades küll täpsustada, kas tegemist on solistide või koorilauljatega.
Tsiteerin festivalile järgnenud pressiteadet: „Tänavuste ooperipäevade peakülaliseks oli võrratu Teatro di Milano ooperi sünnimaalt, Itaaliast, mis oli teadaolevalt üleüldse esmakordne Itaalia ooperiteatri külaskäik Eestisse. Kõik suure saali etendused Verdi „Rigoletto“,…
Suure-Jaani muusikafestivali esimesed kolm päeva 18. – 20. VI Hüpassaares, Lubjassaares, Kondase majas ja Suure-Jaani keskkooli aulas.
Jaanipäevaga lõppev Suure-Jaani muusikanädal sookontserdi, Mart Saare lauljate konkursi ja kohustusliku vihmasabinaga on leidnud oma õiglase paiga igas muusikasuves, nagu Viljandi folk või augustikuine Birgitta festival. Festivalipuudust ei saa kurta – uudiseks oleks pigem, kui mõni suvenädal osutuks kontserdivabaks. Siiski on Suure-Jaani üks väheseid ses sündmuste reas, kus klassikalisele kammermuusikale alati kõvasti rõhku pannakse, tegemata kohalikule publikule allahindlust…
Kai Rüütel (metsosopran) ja Roger Vignoles (klaver) sarjas „Ilus möldrineiu“ 17. III Estonia kontserdisaalis.
Kammerlaulu kohta on teada, et sellega leiba lauale ei saa – seda viljeldakse kas missioonitundest või puhtast laulmisrõõmust. Aga mis te arvate, kui palju võtab aega, et kõigepealt ära tõlkida ja siis sõna-sõnalt pähe õppida kaks tundi saksa- või prantsuskeelseid laulusõnu, lihvida hääldus perfektseks, töötada välja kõik fraasid ja nüansid, teha seda kõike veel stiilipuhtalt, kauni vokaaliga,…
Orthodox Singers Valeri Petrovi juhatusel: „Kolmekuningapäev ja õigeusu jõulud“ 7. I Tallinna toomkirikus, „Helilised šedöövrid“ 11. I Kadrioru kunstimuuseumis.
Ortodoksi kirikumuusikaansambli lauljad alustasid tänavu oma 26. hooaega, tihedat juba aasta esimestest päevadest peale. Õigeusu esimesel jõulupühal antud kirikukontsert ja Peeter Suure ajale pühendatud muuseumiõhtu näitasid kaheksa liikmega ansambli oskust end sobitada erineva akustikaga ruumidesse, aga ka suurt ja laia vokaalimaailma, millest (õigeusu) kirikukaugel inimesel ehk aimugi pole. Orthodox Singersi repertuaar viib…
„Lauritsa lubadus”, muusikaline suurvorm Püha Laurentsiuse martüüriumi ja Kuusalu Lauritsakivi legendi ainetel. Tauno Aintsi muusika, Urmas Lennuki libreto, lavastaja Saima Kallionsivu, muusikajuht ja dirigent
Ott Kask. Osades Ero Esko, Lauri Esko, Riina Maidre, Triin Jõeleht ja Rasmus Merivoo. Kolga-Kuusalu kammerkoor ja Kuusalu keskkooli noortekoor (dirigent Taavi Esko), Kuusalu kunstide kooli sümfooniaorkester ja Kuusalu pasunakoor, Kolga rahvatantsurühm. Maailmaesiettekanne 9. VIII Kuusalu kirikuaias.
Naissaare I laulupeo „Paadi puudutus” peakontsert 28. juunil Naissaare Lõunakülas Omari küüni Hellerella aias. Collegium Musicale, segakoor Huik, segakoor Head Ööd, Vend, kammernaiskoor Sireen, Eesti Filharmoonia Kammerkoori meeskoor, ERRi segakoor, Prangli ja Kihnu lauljad, Georg Otsa nimelise muusikakooli keelpilliorkester. Dirigendid Ülle Tuisk, Tiiu Sinipalu, Kaspar Mänd, Endrik Üksvärav, Hirvo Surva, Heldur Harry Põlda, Tiinamai Keskpaik ja Maria Michelson, kunstiline juht Tõnu Kaljuste.
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.