2022-48 (3920)

Emotsionaalsus ja elitaarsus

Saksa romantiku Caspar David Friedrichi kuulsal maalil „Rändaja udumere kohal“ (1818) imetleb kaljunukil vaataja poole seljaga seisev mees hunnitut udusse mähkunud vaadet. Ses on lootust ja tabatud imet. Päris ime, vahest ainult õige kribul õnnehetk, tuleb meiega tuppa pimedal ajal süüdatud küünla leegiga. Alati pole palju vaja. Äpu näärilaulu kõige…

Igatsus keskmise järele

Kas suhtuda metsa kui liigirikkasse elusloodusesse või majandatavasse tuluallikasse? Kas õige on sõita auto või jalgrattaga? Kas Eesti hoiab õigel kursil Reformierakond või EKRE? Kas õige pere moodustavad vaid vähemalt kolme lapsega mees ja naine või on see mõiste avaram? Kas Nõukogude ajal püstitatud monumendid on julgeolekurisk või tohib arutleda…
Jätta ilus jälg
Torm Parts

Jätta ilus jälg

Sovettide Ameerika-imetlus on hästi teada. Kuna imetlus ja vihkamine on olnud algusest peale vastastikune, pole mõtet arutada, kumma roll ses kõrgmodernistlikus ürituses on olulisem.

Vastureaktsioon vasakpoolsele identiteedipoliitikale

Vastureaktsioon vasakpoolsele identiteedipoliitikale

„Identiteedis“ lahkab Francis Fukuyama viimase kümnendi suuremaid poliitilisi murranguid, eeskätt parempopulismi tõusu ja liberaaldemokraatia allakäiku. Selle pea ülemaailmse probleemi põhjusi näeb Fukuyama liberaalsete, demokraatlike, eeskätt vasakpoolsete jõudude takerdumises üha spetsiifilisemasse identiteedipoliitikasse ja sellest tulenevas parempopulistide katalüüsitud vimmas ja pahameeles.
Endine neokonservatiiv Fukuyama sai 1990. aastatel kuulsaks raamatuga „Ajaloo lõpp ja viimane…
Naiste emantsipatsioon Eesti NSVs ja  Taanis – kaks maailma plakatite kaudu
She Xiaoyi. Võidetud kuulsus, 1982.

Naiste emantsipatsioon Eesti NSVs ja Taanis – kaks maailma plakatite kaudu

Filmirežissöör ja kirjanik Kadri Kõusaar, kunstnik, EKA professor Liina Siib ja Taani radikaalfeminist Lisbeth Jørgensen vestlesid naiste emantsipatsioonist Ida- ja Lääne-Euroopas.

Ood keelele ja teaduslikule meetodile

Ood keelele ja teaduslikule meetodile

S. I. Hayakawa raamatus on kaks suuremat teemat: keele ja sõnaraamatute maailma suhe ning keel ühiskonnas – meedias ja suhtluses.

Suitsu nurk XVIII – Maarja Pärtna „Süvik“
Maarja Pärtna Tartus Plasku katusel. Alar Madisson / Eesti Kirjandusmuuseum

Suitsu nurk XVIII – Maarja Pärtna „Süvik“

1) Sellel maal pole kõrgusi, kuid on sügavikud: rabajärvede külmad põhjad, traumade pimedad karstikoopad, looklevad kaevanduskäigud kivi sees. 2) Kitsa kaevusuu kohal, mille süvik varjab unustatud asju, kõnnin mina mööda nõrka niiti nagu ämblik, kes ei tea veel, millist võrku ta koob. 3) Aga all hämaras põhjas ergavad varemed – nende vahel seisab…
Feministliku, mitte naiskunstiajaloo poole!
Tikkimine on sama tõsine tehnika kui video või maal.
Joosep Kivimäe

Feministliku, mitte naiskunstiajaloo poole!

Seminar „Kunst, käsitöö, afekt: naisajalugude dokumenteerimine ja maailmade loomine“ EKAs 25. XI, korraldajad Margaret Tali (EKA) ja Ulrike Gerhardt (Potsdami ülikool), esinejad kunstnikud Mare Tralla (London ja Tallinn), #FramedinBelarus (Rufina Bazlova ja Sofia Tocar, Praha), Katrin Mayer (Düsseldorf ja Berliin) ja kunstiteadlane Katrin Kivimaa (EKA).
Kunstiteadlased Margaret Tali ja Ulrike Gerhardt…
Filmihuvilise palve
Kuigi on ilmunud režissööride ja näitlejate elulugusid, siis ühestki korralikult läbi õmmeldud Eesti filmiajaloost ei ole võimalik rääkida.
Tristan Priimägi

Filmihuvilise palve

Eestil on täiesti puudu oma kirjalik filmiajalugu. Kuidas me saakski oodata Eesti filmist lugupidamist, kui Eesti film ise endast lugu ei pea?

Üks avaldamata vestlus Lembit Ulfsakiga II
Lembit Ulfsak Moonika Siimetsa lühifilmi „Deus ex machina“ võttel, aastal 2005.
Moonika Siimets

Üks avaldamata vestlus Lembit Ulfsakiga II

Lembit Ulfsak: „Ei saa hakata demonstreerima näitlejameisterlikkust. Igas stseenis tuleb küsida, miks sa seda teed. Kuhu tahad välja jõuda? Mida tegelased tahavad ja mis edasi saab?“

Kunst või teadus?
Jaanus Samma on teinud eripalgelise näitusematerjali vahendamisel hea töö, kuigi kooldunud õppetahvlite puhul ei ole see olnud just lihtne ülesanne.
Kerttu Palginõmm

Kunst või teadus?

Näitust „Kunst või teadus“ iseloomustab empaatiline lähenemine, mis kipub teadusmaterjalis kaduma minema. Sellega on näitusel loodud pingeväli.

Saab ka teisiti

Saab ka teisiti

Pärast Piret Põldveri raamatu lugemist on lugeja kindlasti mõnda aega tundlikum onuheinolike naljade „jook on kohal, pidu võib alata!“ suhtes.

Mjõllas tulite, mjõllas ää lähete?
India suursaadik Eesti Vabariigis Ajaneesh Kumar Kihnu saarel.
Urmas Luik / Postimees / Scanpix

Mjõllas tulite, mjõllas ää lähete?

Mjõllas tulite, mjõllas ää lähete?, on iga kihnlase esimene küsimus, kui ta kohtab oma saarel võõrast. Sellele küsimusele on tähtis kiiresti või esimesel võimalusel vastus saada, sest võõra kohalolekuga kaasneb üldjuhul pinge, vastutus ja mure ning ka selgusetus, miks ta üldse siia tuli, ja see üritatakse välja uurida järgnevate küsimuste…
Valgust ja rõõmu vanamuusikaga
Ülimat vokaalset võimekust, aga ka väljendusrikast ja värvikat esitusviisi demonstreeris festivalil „Tallinn feat. Reval“ Šveitsi-prantsuse neljaliikmeline ansambel thélème Jean-Christophe Groffe’i juhatusel.
Anna Pärt

Valgust ja rõõmu vanamuusikaga

Suvine Haapsalu vanamuusikafestival on saanud omale võrdväärse sügisese paarilise. Kuidas aga leida kuulajaid Tallinnas novembri sombusel nädalal, kui valitseb tõeline muusika üleküllus?

Lause lõpus oleme kõik samas kohas
Nele Tiidelepa lavastusest „Lause lõppu jõudes oleme unustanud, kust see algas“ jäi kumama leebe eneseteadlik iroonia läbisegi siirusega.
Kertu Rannula

Lause lõpus oleme kõik samas kohas

Lavastus „Lause lõppu jõudes oleme unustanud, kust see algas“ on performatiivne, mõnel hetkel ülimalt koordineeritud, aga kohe seejärel mõjub peaaegu improvisatoorselt.

Kriitikaauhinna kandidaadid 2022
Eelmisel aastal pälvis kriitikaauhinna Mikael Raihhelgauz.
Kris Moor

Kriitikaauhinna kandidaadid 2022

Selgunud on Ants Orase nimelise kirjanduskriitika auhinna tänavused kandidaadid.
Vilja Kiisler, „Nagu meeste ahistamisest vähe oleks. Ta tahab inimest süüa“ (Maarja Kangro „Õismäe ajamasin“, Sirp 21. I 2022)
Merlin Kirikal, „Haprust mitte peletada!“ (Piret Raua „Portselanist nael“, Sirp 22. IV 2022)
Ave Taavet, „Must lagi on ema toal“ (Andrus Kasemaa „Ema tuba“, Sirp 29. VII 2022)
Mihhail Trunin, „Ei ole…
Dialooginäituste dialoog
Laura Põld ei ole dialoogipartneriks valinud Andres Toltsi assamblaaže, millel on nii mõndagi ühist Põllu tekstiilitöödega, vaid 1980. aastate metafüüsilisi maale.
Marje Eelma

Dialooginäituste dialoog

Kuraatorite Peeter Talvistu ja Šelda Puķīte hüpoteesid on ennast igati õigustanud ning nende professionaalne vaist on kiitmist väärt.

BARBI PILVRE, kommunikatsiooniekspert
Barbi Pilvre
Aivar Kullamaa

BARBI PILVRE, kommunikatsiooniekspert

1980ndate lõpul Loomingu tehnilise toimetajana töötades oli minu ülesandeks suhelda tsensuuriga. Peatoimetaja tehtud muutmis- ja kärpeettepanekutega väljatrükitud küljed tuli toimetada ühte kontorisse (nime ei mäleta), kus tsensorid neid paar-kolm päeva lugesid ja seejärel tembeldatud ja allkirjastatult tagastasid – misjärel ajakiri läks trükki. Kogu suhtlus oli meeldiv, prouad tsensorid haritud filoloogid,…
Tahan saada fossiiliks
Kirjanik ja kunstnik Hanneleele Kaldmaa. „Sinustki võib saada fossiil“ on Kaldmaa teine raamat ning autor on selle nii kirjutanud kui ka illustreerinud.
Kris Moor

Tahan saada fossiiliks

Ahjuroop ja taliõun peos, astub ja tantsib Hanneleele Kaldmaa vastu põhjamaisele tardumusele, külmale, pimedale – tulgu või uus jääaeg.

Pealelend – Éric Bultel, Prantsuse Instituudi direktor

5. – 10. detsembrini näidatakse Tallinna Sõpruse kinos Euroopa filmikuu raames Prantsuse uue laine filmide eriprogrammi. Linastub kuue prantsuse režissööri kuus maailma filmiklassikasse kuuluvat teost: François Truffaut’ „Jules ja Jim“, Agnès Varda „Cléo 5st 7ni“, Jacques Demy „Cherbourgi vihmavarjud“, Jean-Pierre Melville’i „Nuhk“, Jacques Rivette’i „Pariis kuulub meile“ ja Jean-Luc Godardi…
Sirp