Klounide meri

Kriitikute kvarteti tekstidžäss
Heie Treier: „Ma tahan teada, mis toimub ja siis seda teistele ka jagada. Ma lähtun ikkagi etteantud näitusest, mitte ei punu omi asju sinna juurde.“

Vajame avarapilgulisemat ja põhjalikumat muusikakriitikat
Nordtradi jm põhjal otsustades on etnovallas sisu ja agendat küll ning pigem ei suuda eesti muusikakriitika tulla järele etno väljakutsetele, mitte vastupidi.
Kriitikakunst – Igal sõnal on kaal, väljendil tähendus
SA Kultuurilehe konservatiiv-elitaristlik-romantiline perspektiiv muusikale
Sirpi, TMKd ning ajakirja Muusika võib eelkõige seostada omadustega sektoritest „elitaarne-klubiline“, „akadeemiline-konservatiivne“, „ajakirjanduslik-konservatiivne“.
Hall ja lõpmata tee

Kriitikakildude kaleidoskoop
Kirjanduskriitikas võiks rohkem katsetada uusi žanre, tehnikaid, ilmumispaiku jms.
Tiina Jaaksoo 1. III 1939 – 25. IV 2016
Tiina Jaaksoo õppis aastatel 1957–1960 Tallinna Muusikakoolis muusikateooriat ja lõpetas 1966. aastal Tallinna Riikliku Konservatooriumi muusikateaduse erialal. Pärast kõrgkooli lõpetamist alustas ta pedagoogitööd praeguses Otsa-nimelises muusikakoolis, kus töötas kuni aastani 2003, õpetades klassikalist harmooniat, solfedžot ja elementaarteooriat, aastatel 1987–1989 oli ta…
Elusolendid kultuuri kallal
Biokahjustused mõjutavad nii mäluasutustes säilitatavaid objekte, hooneid, sisustust kui ka töötajaid ja kasutajaid.

Lavatäis valgeid luiki
Toomas Eduri lavastus „Luikede järv“ on kolmveerandi ulatuses täielik õnnestumine.

Uus põlvkond, vanad probleemid
Ei ole juhus, et produktsioonile ja kaubastamisele orienteeritud kunstielus haihtub järk-järgult poliitiline agentsus.
Aeglased sammud vaherahuni Kalarannas
Ressi Kaera 15. XI 1923 – 21. IV 2016
Ta sündis Tallinnas farmatseudi ja laulja perekonnas, lõpetas 1941. aastal Tallinna IX keskkooli (inglise kolledži). Aastail 1941–1944 oli ta koos emaga NSV Liidu tagalas, töötades Moskva Kehakultuuri Instituudi juures, pärast sõda mõnda aega ENSV Kehakultuuri- ja Spordikomitee inspektorina, seejärel 1948. aastani ENSV Riikliku Filharmoonia repertuaariala juhatajana. 1951. aastast…
Andrus Vaht 26. I 1951 – 21. IV 2016
21. aprillil lahkus meie hulgast Eesti esitrummariks nimetatud Andrus Vaht, suure algustähega muusik, kelle avar silmaring avaldus klassikast džässini ja polkast rokini ning kelle loometee on jäädvustunud nii Eesti Riikliku Sümfooniaorkestri, rokkansambli Ruja kui ka paljude teiste Eesti muusikakollektiivide ajalukku.
Muusikute peres sündinud…

Öine ülestõus Pariisis
Ühiskonna muutmine eeldab utoopilist kujutlusvõimet, mille abil sünnivad uued arusaamad avalikust hüvest ja ühiskonnast, kus tarbimiskeskne individualism ei domineeri.

Mäletamine, aeglus ja kontrollimatu kapitalism
Eugen Ruge: „Kirjandusel on erinevalt kõikidest teistest žanritest võimalik näidata seda, mis juhtub tegelaste sees.“
Väikesed viited suurele maailmale
„Bonus Trackist“ kirjutamine tundub vastuolulise ülesandena. Kõlanud arvamustest kumab läbi isiklikke ootusi, mis on igati loomulik, sest tegijaks on kogenud režissöör Riho Västrik ja filmi aluseks huvitav isiksus Sven Grünberg. See ongi ehk saanud…
Mõjus, musikaalne, dünaamiline
Toomas Edur on toonud oma inglise balleti kogemusega lavale harjumuspärasest lihtsama, orgaanilise õukonnaelu ning säilitanud muinasjutulistes luikede lavapiltides ka algupärandi puhta klassikalise joone.

Vaiksete detsibellide võlu
Miks peaksime teadma, kes on Maarja Nuut ja kuidas kõlab tema CD „Une meeles“?

Pereelu väikesed valud
Joachim Trier: „Mälestuste ümberhindamine võib olla väga vabastav.“
Meeleline teekond Hispaania
Tõnu Reimann 6. II 1947 – 23. IV 2016
Tõnu Reimanni õpingutee käis läbi Tallinna Muusikakeskkooli (lõpetas 1965. a) ja Tallinna Riikliku Konservatooriumi (lõpetas 1970. a) Herbert Laane õpilasena. Aastatel 1971–1974 täiendas ta end Moskva Konservatooriumi assistentuur-stažuuris Galina Barinova viiuliklassis. 1970. kuni 1977. aastani oli Reimanni töökohaks (katkestusega õppimise ajaks Moskvas) Estonia teatri…
Eesti muusikud maailmas, aprill 2016
1. IV esineb Saksamaal Erfurti Thomaskirches Eesti Filharmoonia Kammerkoor, ettekandel viis Arvo Pärdi teost – „Dopo la vittoria“, „Magnificat“, „Nunc…
Sumises kui mesipuu
Kuna äsja lõppenud Eesti muusika päevade deviisiks oli „Roheline heli“, mille keskkonnasäästlikuks aspektiks on asjade taaskasutuse (recycling) printsiip, siis ei saa imeks panna, et üks tänavusi teemasid oli vanad pillid. Mitte küll vanamuusika instrumendid tavapärases (s.t taaskasutuse) tähenduses, vaid tähelepanu keskmes oli Eesti esimene, üle poole…
Kalaranna juhtum kui kodanikuaktivismi proovikivi
Arutelu Tallinna merele avamise üle ei saa vaibuda enne, kui linn on mereäärega tõepoolest parimal viisil kokku liidetud.

Harjutusi iseseisvaks surmaks
„See hetk“ tundub olevat seda sorti lavastus, kus publiku härdumise ja kaasaelamise määr ei ole korrelatsioonis lavastuse kunstilise väärtusega.
Normaalne olmerealism mõrvaga
Poeetiline plaan jääb Vanemuise „Öörändurites“ nõrgaks, domineerib argine realism.
Tuntud iiri näitekirjaniku Conor McPhersoni „Öörändurid“ on Tiit Palu lavastuses ja Silver…
Vana kõutsina Kassineemel
Okupatsiooni järelelu
Samma näituse vaatamiskogemust mõjutavate kultuurilis-poliitiliste ideede ja nendega läbi põimunud eelhäälestatuse tõttu paigutuvad vaatajad eri vaateplatvormidele.
Lootsin, et Eestis vähemalt paar põlvkonda mäletab Nõukogude okupatsiooni ja neil on immuunsus. Selgus, et olin…
Ingel jäämäe jalamil unejõel – nihked, nihked, nihked
Külastanud nõnda sündmusrikkal festivalil iga neljandat-viiendat kontserti, olen arvustajana asetatud huvitavalt fragmentaarsesse seisukorda: vaheldumisi on mind nagu suumides nihutatud…
Kui meil oleksid tiivad!
Ei meie looduslikud võimed ega ajalooline vedamine anna alust sissetulekute ebavõrdseks jaotuseks ning meie ühiskondlikud valikud peaksid maksimeerima kõige kehvemate heaolu.
