2014-7 (3477)

Võimas haprus

Võimas haprus

„24. veebruaril, pärimuse järgi 509 e.Kr, ajas rahvas Roomast välja oma viimase kuninga, õigemini võõra despoodi, Tarquinius Superbuse,” meenutab Mikael Laidre. Ta jätkab: „Roomal ja Eestil oleks justkui üks ja sama iseseisvus- või sünnipäev.” Pidupäevakõnedes on ikka kombeks lisaks hea meeldetuletamisele heita ka kriitiline pilk senisele. Seda teeb ka Sirp.Numbri…

Riik meis enestes

Seoses Sirbi palvega panna kirja mõni mõte Eesti Vabariigi sünnipäeva puhul meenus mulle üks juhtum. Mõni aasta tagasi oli mul au siseneda tollase kultuuriministri kabinetti, et teiste muusikaasutuste juhtide ja ministeeriumi ametnike ringis tutvustada Eesti Muusika Infokeskuse tööd. Ühelt poolt meeldiv kutse, minu poolt valmisolek asjalikuks tööjutuks. Tutvustasin end. „Tunnen,…

Eesti ja tema pehme võim

Philippe Rammette’il on installatsioon tühja postamendiga, mille peale üritab ronida väike pronksist tüdruk. Laps on suutnud vasaku jala üle postamendi ääre vedada, käed otsivad kramplikult järgmist tugipunkti, ta võib kergesti libiseda ning kukkuda kõrgelt servalt alla. See skulptuur kujutab Indiat. Indiat tõusmas maailmaareenile, kuid vajumas vastassuunas, tagasi vaesusesse ja vägivalda,…

Esseevõistlus

Dokumentalistika on rahvuse südametunnistus

ELUTÖÖPREEMIA filmide eest, mis annavad elamise jõudu.
Millest sai alguse sinu armastus filmikunsti vastu?Toivo-Peep Puks: Me kasvasime üles Vene sõjajärgsete trofeefilmide keskel. Siis, kui ma noor olin, dokumentaalfilme eriti näha ei saanud. Oli olemas ametlik riigikroonika, mida näidati kinos kunstiliste filmide ees. Mulle meenub üks trofeefilmi kaader, mis on mul kogu…

Mentaalne teekond*

ELUTÖÖ­PREEMIA piltide eest, mis on aidanud olla.
Leidsin unustatud failist paari aasta eest kirjutatud teksti. Siin see on.

Tüdruk, kes tahtis saada Miina Härmaks

ELUTÖÖPREEMIA muusika eest, mis räägib meiega eesti keeles.
Ester Mägi kehastab ideaalset eestiaegset inimest, olles täiesti tänapäevane helilooja.  Veljo Tormis
Detailitäpsus, vormipuhtus, viimistletus. Kannatlikkus, visadus. Kindlameelsus, ehk isepäisuski. Kammerlikkus. Väikevormid. Introvertsus, intiimsus. Hoolikalt valitud vahendid – ja nende ammendav kasutamine. Enesekriitilisus. Tõsidus. Absoluutne muusika.

Õnne algus

Kümmekond aastat tagasi on mul pooleli dokumentaalfilm „Tummfilm kurdist tüdrukust”. Satun kuulama Ester Mägi laulu, mis räägib vaikuse kuulamisest ja sõnade püsimatusest. Saan lahke loa teost filmis kasutada.

Meistrite koolis

Kõne Jaan Krossi kirjandusauhinna üleandmisel Tallinnas 19. veebruaril.

Eesti Kultuurkapitali kirjanduse sihtkapitali aastaauhindade nominendid

Eesti Kultuurkapitali kirjanduse sihtkapitali 2013. aasta auhindade põhižürii koosseisus Igor Kotjuh (esimees),  Veronika Kivisilla, Urmas Vadi, Indrek Koff ja Triinu Seppam valis aastaauhindadele kandideerima järgmised teosed.

Veel kord ühest vaatest Eesti „eduloole”

Bohle ja Greskovits tahavad näidata Baltimaade äpardumist ning Visegrádi riikide ja Sloveenia tee õigsust.
Dorothee Bohle ja Béla Greskovits, Capitalist Diversity on Europe’s Periphery. Cornell University Press, 2012.

Paralleelmaailma paratamatuse maalija

Andrei Ivanov, Harbini ööliblikad. Tõlkinud Veronika Einberg, toimetanud Tiia Valdre. Kujundanud Anne Pikkov. Varrak, 2013. 440 lk.

Pealelend: Eeva Park

10. – 16. veebruarini toimus Soomes Tuglase Seltsi eestvedamisel eesti kirjanduse nädal ja seoses sellega toimus üle Soome arvukalt kirjandusõhtuid. Lugejatega kohtusid kirjanikud Indrek Hargla, Eeva Park, Lia Virkus ja Piret Raud ning tõlkija Juhani Salokannel. Ajakirjas Helmi tutvustasid praegust eesti kirjandust Jan Kaus, Kätlin Kaldmaa ja Mart Velsker, samuti…

Majanduslikust edust ja ebaedust kirjus maailmas

Ideoloogiline propaganda à la „Mina olen kõige parem ratsanik kogu Kesk- ja Ida-Euroopas” võib majanduse mõistmist ainult kahjustada.

24. II 509 e. Kr ja XXI sajandi Euroopa renovatio

24. veebruaril, pärimuse järgi 509 e.Kr, ajas rahvas Roomast välja oma viimase kuninga, õigemini võõra despoodi, Tarquinius Superbuse. Roomlased tähistasid igal aastal 24. veebruaril kuninga põgenemist – regifugium’i. Roomal ja Eestil oleks justkui üks ja sama iseseisvus- või sünnipäev.

Trooja hobune Tallinnas

Tallinna Transpordi identiteedi ja infokandjate arendustöö on Eesti kontekstis unikaalne projekt.

Joonistatud arhitektuur

Neil Bingham: „Eesti XX sajandi arhitektuurile pühendatud osa RIBA raamatukogu riiulitel pole tõepoolest suur, kuid seda on rohkem kui käsitlusi India moodsa arhitektuuri kohta!”

Kui vaba on e-riigi avalik ruum?

XIV Veneetsia arhitektuuribiennaalil esindab Eestit installatsioon „Vaba ruum”.

Eesti Kunstnikkude Rühm rahvusvahelisse konteksti

Eestlased mõtlevad globaalselt, tegutsevad lokaalselt.
Näitus „Elektromagnetiline. Põhjamaade moodne kunst 1918–1931” Kumus kuni 18. V. Kuraator Gladys C. Fabre, koordinaator Liis Pählapuu, kujundaja Tõnis Saadoja ja graafiline kujundaja Martin Pedanik.

Terminid on kriitikule, mitte kunstnikule

„Elektromagnetilise” näituse kuraator Gladys C. Fabre on kindel, et prantsuse kunstipublikule meeldiks Eesti Kunstnikkude Rühma näitus.
Eesti Kunstnikkude Rühma kunstist on räägitud kubismi mõiste kaudu, kuigi, nagu kas või rühma juhtfiguur Märt Laarmann oma kirjutistes on osutanud, olid nad mõjutatud 1920ndate konstruktivismist, purismist. Mis tähendus on kunstiteaduslikel mõistetel?Ka mina ei seosta…

Kriitikakunst: kriitika ja kontrollimatu pluralism

Kriitika on modernsuse institutsioon par excellence: suunatud edasipürgimisele, tugevuse toetamisele ja nõrkuse paljastamisele. Ometi on selles modernsuse institutsioonis midagi, mis laseb inimkonnal paista ilusana, sest keskne ei ole siin mitte individuaalne, vaid kollektiivne pürgimus. Olen mitmetelt Eesti loovinimestelt kuulnud, küll mõneti erinevas sõnastuses, et väikeses Eestis peaks kriitika institutsioon olemagi…

Piiblite koguja pärand

Näitusel on tajuda, kuidas ajaloolised pinged on lõimunud tervikpildiks.Jaan Paruski ajalooliste eestikeelsete piiblite kogu näitus „Alguses oli Sõna” Mikkeli muuseumis kuni 2. III, kuraator Kerttu Männiste.

„MustonenFest” pakkus isikupäraseid esitusi

Ma ei alusta tänavuse „Mustonen­Festi” (30. I – 8. II) ülevaadet krono­loogiliselt avakontserdist, vaid Suurbritannia vanamuusika ansambli La Serenissima 1. veebruari erakordselt heast etteastest, mis kujunes mu vaieldamatuks lemmikuks. Vivaldi loomingu ettekandmisele ja uurimisele keskendunud ansambel (kunstiline juht Adrian Chandler) esines kavaga „Armastus Elvira vastu” („L’ amore per Elvira”), mis…

Chopini pidunädal Narvas

X rahvusvaheline Fryderyk Chopini nimeline noorte pianistide konkurss 2. – 9. II Narvas.

Gesualdo vari Tüüri ja Brett Deani muusikas

Festival „Täiuslik vaikus”: EFK ja TKO kontsert „Gesualdo vari” Tõnu Kaljuste dirigeerimisel 15. II Tallinna Metodisti kirikus. Kavas Carlo Gesualdo madrigalide instrumentaalseaded, Erkki-Sven Tüüri „Risti vari” jm.

Eraõiguslikud korraldajad

„Lossimuusika” ja VIII Tallinna talvefestivali avakontsert.

Kolmel pillil ühist keelt leidmas

Ansambel Una Corda: Kristi Mühling (kannel), Liis Viira (harf) ja Ene Nael (klavessiin) 13. II Mustpeade majas.

London hindab isikupära ja loomingulisust

Sõnumi edastamiseks on vaja õiget õhkkonda. See ei teki kunstlikult, selle loovad inimesed. Eesti jazzi esitlusõhtu möödunud nädalal Londoni klubis Inegales kujuneski nagu vanade heade sõprade kohtumispaigaks, kus meie jazzisõnumid jõudsid iga üksiku kuulajani.

Vaba Lava vabastav hingamine

Oleg Lojevski: „Teatrid peavad sündima ja ka surema. Repertuaariteatrite puhul see ei toimi: aeg-ajalt ollakse  haiged, põetakse pikka aega, isegi aastakümneid, ent surm ei tule.”

Pealelend

Madis Kolk, teatrikriitik ja -teadlane, Vaba Lava kuraator

Jutustamise rahu

Teekond IX. Teatrireisikiri

Stalini-mängu lust. Mis on Karusoo taotlus?

Merle Karusoo pole kunagi ühtki lavastust ega sõnavõttu niisama moe pärast õhku poetanud.
Eesti Draamateatri „Kollaborandid”, autor John Hodge, tõlkija Triin Sinissaar, lavastaja Merle Karusoo, kunstnik Pille Jänes, valguskunstnik Margus Vaigur, helilooja Urmas Lattikas ja koreograaf Teet Kask. Mängivad Hendrik Toompere jr, Guido Kangur, Merle Palmiste, Maria Avdjuško, Roland Laos, Robert…

Sisekosmoses hääletaja reisijuht

„Kongress” on üks käesoleva kümnendi tippe, ja nagu head filmi ikka, tasub seda vaadata, enne kui arvustusi lugeda.
Animeeritud mängufilm „Kongress” („The Congress”, Iisrael-Prantsusmaa-Belgia-Poola-Luksemburg-Saksamaa 2013, 123 min). Režissöör-stsenarist Ari Folman. Põhineb Stanisław Lemi romaanil „Futuroloogiline kongress”. Operaator Michal Englert. Osades Robin Wright, Harvey Keitel, Paul Giamatti jt. Linastub Sõpruses ja Forumi…

Andres Sööt – Ruhnust Marsini

Möödunud aasta lumesajusel naistepäeval andis dokumentaalfilmi režissöör-operaator Andres Sööt filmistuudios Vesilind ühe oma harvadest intervjuudest, kus räägib oma kirev-vägevast filmilooja teest. Intervjuu valmis tulevase dokumentaalfilmi tarvis (režissöör Riho Västrik). Film kaardistab Eesti dokumentalistikat aastatel 1960–1990. 4. veebruaril täitus vanameistril 80 eluaastat. Palju õnne!

Eesti teaduse koondumine ja hõrenemine

Hindamine on olnud vähemalt taotleja seisukohast vaadates õnnemäng.

Eesti teadlased võistlevad toetustele välisteadlastega samadel alustel

Äsja kuulutas Eesti teadusagentuur välja personaalsete uurimistoetuste 2013. aasta taotlusvooru tulemused, enim toetusi läks loodus- ja tehnikateaduste valdkonnale.

Sportlased, idaeurooplased, Nietzsche ja rehepapid

Kui kõik või määrav osa sportlastest petaks, ehitaksime ühiskonnas totaalse petmise kultuuri.

Poriloopimisolümpia võikad värvid

Eesti meedia 1984. aasta Los Angelese olümpia vastasest poriloopimiskampaaniast möödub suvel 30 aastat. Nüüd saime seoses Sotšiga kaasa uue ja sama hullu. Mõlemas vihkamisõhutuses on olemuslikku sarnasust, aga vähemalt sama palju erinevat. Ühine on eelkõige viha koondamine ühele isikule: aastal 1984 Reagan, 2014 Putin. Sest ühe isiku mustamine on ohutum,…
Sirp