Veidi meelevaldselt tõlgituna on artikli pealkiri Balti Audiovisuaalsete Arhiivide Nõukogu (BAAC) korraldatud seminari pealkiri. Seminari peeti Tartus 25.–27. septembrini, korraldajateks Eesti Kirjandusmuuseum, Eesti Rahva Muuseum, Teadusfond ja eespool nimetatud BAAC. Programmi kokkupanijaks ja kogu ürituse eestvedajaks oli Piret Noorhani. Üritust toetasid Norra, Rootsi ja Kanada suursaatkond, kes osalesid tervitussõnadega avatseremoonial,…
On lahkunud Rein Tomingas, sõber ERKI üliõpilaspäevilt ja kolleeg üle 20 aasta kestnud tööperioodist EKE Projektis. Üsna hiljuti mõtisklesime koos istudes endiste EKE Projekti kolleegidega nagu tavaliselt möödunust ja tänapäevast. Tõdesime, et EKE periood meie elus on olnud kõige viljakam ja meeldejäävam. Arutlesime, kuidas tähistada tuleval aastal Reinu 65. sünnipäeva.
Hea…
Kurb on, et pärast rasket haigust lahkus meie seast Kustas Kikerpuu, kes oli aastaid meie eesti kergema muusika mitte ainult et raudvara tähenduses juhtfiguuri positsioonil, vaid ka meie kergemuusika muusikalise põhivara, nii komponeerimise kui arranžeerimise ja dirigeerimise mõttes üks liidritest.
Kustas Kikerpuu töötas aastaid meie eesti levimuusika kollektiivide esiridades nii orkestrijuhi…
16. oktoobril lõppes pärast rasket haigust kirjanik Dagmar Normeti elutee.
Dagmar Normet (sündinud Rubinstein) õppis Tallinna Saksa gümnaasiumis ja Anna Tõrvand-Tellmanni Inglise erakolledžis, kust sai kaasa perfektse saksa, inglise ja vene keele oskuse. Teise maailmasõja ajal tudeeris ta Uljanovski Pedagoogilises Instituudis ja hiljem Tartu Riiklikus Ülikoolis, kus omandas kehalise kasvatuse õpetaja…
Mindaugas Karbauskis: Mulle ei istu see venevastane poliitika, mida Leedus aetakse. Vene kultuuri kadumine on Leedust teinud provintsi.
Mindaugas Karbauskis on lõpetanud GITISe (Moskva teatriinstituudi) Pjotr Fomenko meistriklassi lavastajana kaheksa aastat tagasi, enne seda saanud Leedu Muusikaakadeemias näitlejapaberid. GITISe lõpetamise järel töötas ta 2000. aastast Oleg Tabakovi juhitud Moskva stuudioteatris. Ta…
Nelja aasta jooksul oleme näinud rahvuslikest ja riiklikest oludest sõltumata head teatrikunsti.
Elina Agejeva pühendus lavastuses „Uinuv kaunitar” ihu ja hingega marionettidele.
Dora Maar. Nimeta, 1934. Pressifoto
Eile avati Kumu suures saalis näitus „Tegelikkuse sabotaaž. Sürrealism Euroopa fotokunstis 1922–1947”. Näitusel on väljas üle 150 foto sürrealismi kõrgajast, kunstiajaloo suurnimesidki nagu Man Ray, Dora Maar, Brassaï, Éli Lotar, Claude Cahun on enam kui paarkümmend.
„Ma ei karda loomingulisi inimesi, usun, et olen ise üks nende hulgast ja saan nendega suhtlemisega hästi hakkama.” Nii kinnitas kultuuriminister Laine Jänes kohe pärast ametisse astumist Sirbile antud intervjuus (13. IV 2007), kui jutuks oli tulnud valitsusliidu lepingus ette nähtud koostöö loomeliitude ja -seltsidega. Võib ette kujutada, et poolteist…
Kultuuriministeeriumi andmetel kahaneb rahaline toetus riigieelarvest kunsti valdkonnale 8,05 miljonilt kroonilt 4,32 miljoni kroonini ehk 46%. Mis selle tõttu järgmisel aastal tegemata ja kellel toetus saamata jääb? Kas ministeerium on erialalaliidult küsinud arvamust kulude vähendamise võimalikkuse osas ning kui, siis millal informeerinud tekkivast olukorrast ning milliseid kompensatsioonimehhanisme pakkunud?
Uutes oludes on üha raskem saavutada nii hiiglaslikku auditooriumi, nagu oli igapäevane asi aastakümneid tagasi.
Järelehüüetes Jaan Krossile mainiti mitmel puhul, et kirjaniku näol lahkus viimane Suur Eestlane. Suured olid ka Lennart Meri, Valdo Pant, Paul Keres. Miks mitte ka hiljuti lahkunud Urmas Ott. Suurmeeste ja -naiste mõõdupuuks on suurte inimkoosluste…
Läinud nädalal hõlmas avalikkuse tähelepanu üks hüljatud laps. Hea Mihkel Mutt on sellega seoses arvanud, et järglased hakkavad õhtumaa heaoluühiskonnas funktsiooni minetama: pole enam varanduse, tiitli ja nime pärandamise ega surivoodil hooldatud saamise muret. Olgu viimastega kuidas on. Ühes pole ma Mihkel Mutiga nõus. Nimelt on nii mõneski ühiskonnas, kus…
Neuroteadused ei saa iialgi sisukalt kirjeldada lingvistilist fenomeni.
Mõnikord arvatakse meil Euroopas, et teenekas ameerika lingvist Noam Chomsky kirjutas oma parimad tööd XX sajandi keskel, tema teaduslik panus leidis oma lõpu 1980. aastatel printsiipide ja parameetrite introdutseerimisega ning vanameister keskendus seejärel täiskohaga USA poliitilis-ideoloogiliste küsimuste lahendamisele.
Enne kui kirjutada oktoobrikuu alguse rahvusvahelisest konverentsist „Põlisvene vähemus Eestis ja Euroopas”, tuleks selgeks teha, miks Eesti Regionaal- ja Vähemuskeelte Liit (ERVL) selle korraldas ning mida kujutavad endast ERVL ja ta katusorganisatsioon Euroopa Vähem Kasutatud Keelte Büroo (EBLUL – European Bureau for Lesser-Used Languages). See veendumus süvenes, kui hiljutiste hõimupäevade…
Viimasesse Keele Infolehte pani haridus- ja teadusministeerium teate Euroopa keeltepäeva (26. september) tähistamise kohta, milles seisab muu hulgas: „Emakeele Seltsi eestvõtmisel hakati keelepäevi /—/ pidama juba 1961. aastal, peamiselt keskenduti eesti keelele ja soome-ugri keeltele. Alates 1996. aasta 14. märtsist on Eestis tähistatud kauni emakeele päeva ehk Kristjan Jaagu päeva,…
Poola XX sajandi teise poole luule eriline tugevus tulenebki sellest, et vaadati luule võimatusele näkku ega leinatud taga roose.
Hendrik Lindepuu scanpix
Elu ilma poola kirjanduseta on raske karistus, võrdne mõistusest ilmajätmisega.
Poola kirjandust lugedes valdavad mind alati sügavad ja häirivad tunded, heldimus ja nukrus. Poola kirjandus on võimas tootegrupp ja kummalisel kombel ohtralt, esinduslikult ja väga hea valikuga eesti keelde tõlgitud. Millisest muust keelest oleks tõlgitud selline hunnik pöörast näitekirjandust või mida…
„Tegelikkus” ja „maagia” on maagilises realismis leplikult teineteisesse põimunult ning kuidagi iseenesest mõistetavalt koos üks ja seesama asi – tegelikkus ise.
Grandville’i illustratsioon (XIX sajand).
Võib öelda, et tänase eesti luule pildis on autoreid, kes räägiksid jõuliselt erootilistel teemadel, ikka näpuotsaga, ja Lapin on kindlasti neist üks põnevam.
Leonhard Lapin, Albert Trapeež, Isiklik. Üleüldine. Eesti Keele Sihtasutus, 2008. 80 lk. Andres Langemets, Vooder. Verb, 2008. 55 lk.
Bacon maalis ühest tööst palju variante: Velázqueze portreel paavst Innocentius X-st põhineb vähemalt 50 versiooni, millest igal veidi erinev alltekst. Repro
Francis Baconit peetakse briti suurimaks maalikunstnikuks alates Turnerist. Teda võrreldakse Picasso ja van Goghiga ning loetakse uue suuna rajajaks. Tate Britaini ülevaatenäitus tõmbab magnetina kunstihuvilisi kogu maailmast. Bank of America…
Mike Hentz, Orion Maxted. Marja-Liisa Plats
Nimetan hakatuseks neli kõige radikaalsemat etenduse tüüpi: enesetapp, mõrv, (enese)tapp kellegi teise käe läbi, näkku sittumine (otseses, mitte ülekantud tähenduses). Kuna tegu on etendusega, on muidugi juba eeldatud ka lavastust ja dokumentatsiooni. Enamikul juhtudel on neisse nelja liiki kuuluvad etendused liiga radikaalsed selleks, et kunsti-…
Jumana Manna. Rubi ja Tamer araabia meeste seeriast. 2007-2008. pressifoto
Möödunud pühapäeval lõppes Viini Essli muuseumis iisraeli ja palestiina kunstnike ühisnäitus „Kattuvad hääled”. Veel möödunud nädalal võis kõikjal üle Viini näha näituse plakateid, tutvustavaid bukleteid jagati nii Viini kunstimuuseumides, galeriides, aga ka hotellides. Nii et vaatamata sellele, et Essli uue kunsti…
On üks asi, kui ütleme, et meie, eestlased, oleme laulurahvas, ja põhjendame seda oma koori- ning laulupeokultuuriga. Ning on hoopis teine asi, et eesti tänapäevane koorilaulukultuur päädib ametlikult vaid kahe professionaalse kooriga (pluss kaks ooperikoori) ning et meie riigis pole ühtegi professionaalset segakoori. Ja tõsiasi on mõistagi see, et meil…
Corelli Consorti hooaja avakontsert „Vivaldi, Casanova ja Veneetsia”: RAIVO JÄRVI (sõna), MAIL SILDOS (barokkviiul), NEEME PUNDER (barokkflöödid), TÕNU JÕESAAR (barokktšello) ja LEMBIT ORGSE (klavessiin) Toompea muusikasalongis 19. X.
Nagu iga krahvinna salong oli kuulus sellevõrra, keda seal näha sai, peitub ka Mail Sildose barokksalongide võlu just selles, keda ta sinna esinema kutsub.…
Kontserdisarjas „Akadeemiline kammermuusika” ANNALIISA PILLAK (metsosopran) ja JAANIKA RAND-SIRP (klaver) Kadrioru lossis 18. X.
„Akadeemiline kammermuusika” jätkas oma kontserte Kadrioru lossis 18. oktoobril kell 18 ning samaaegselt alustati Tallinnas viimast ehk finaalvooru rahvusvahelisel Heino Elleri nimelisel viiuldajate konkursil Estonia kontserdisaalis, Mederi saalis (kell 18) alustas juubeldamist Tallinna Saksofonikvartett ja õnneks oli Hortus…
Kammerorkester MOSKVA SOLISTID ja Juri Bašmet (vioola) Estonia kontserdisaalis 22. X.
Estonia kontserdisaalis esines möödunud nädala kolmapäeval kammerorkester Moskva Solistid – Grammy 2008 kategoorias „parim väikese ansambli esitus” (dirigendiga või ilma). Eraelus, see tähendab muusikute ringis nimetatakse ansamblit lihtsalt Juri Bašmeti kammerorkestriks, mida ta tegelikult ongi. Kuna kaks-kolm vene tippmuusikut (N. Petrov, V. Spivakov,…
Galina Grigorjeva ja Ülo Kriguli uutest teostest paistab, et eesti muusika pealiin on selge ja sirge.
Eesti Filharmoonia Kammerkoor koos verivärske peadirigendi Daniel Reussiga tõi eelmise nädala neljapäeval Tallinna Niguliste kirikus publiku ette kava, mille mõtteliseks teljeks olid pildikesed maailmalõpust, karmid ettekuulutused ja religioossed mõtisklused. Esiettekandele tuli kaks värsket kooriteost: Galina…
Kui Riho Unt kujutab „Lilis” inimese loomastumist sõjas, siis Rao Heidmetsa „Kaasasündinud kohustused” kirjeldab inimese loomastumist tarbimisühiskonna virvarris, tema lamestumist.
Kaader filmist „Kaasasündinud kohustused”.
Teha 1980. aastal film kolhooside alguspäevadest, pidamata kolhoosi eesrindliku põllumajanduse musternäidiseks, on tõe võit, realismi võit sotsialistliku realismi üle tingimustes, kus vale oli igati soositud.
Külvivolinik Kukemeri (Arvo Kukumägi) ja Metsa kolhoosi esimees Tuvike (Tõnu Kark). KAADER FILMIST
Heast ideest ja mainekatest näitlejatest hoolimata jääb „Õigustatud tapmine” lahjaks.
Al Pacino ja Robert De Niro mängivad „Õigustatud tapmises” vägivaldseid politseinikke, kes kipuvad omakohut mõistma. KAADER FILMIST
„Saar” („Ostrov”, Venemaa-Prantsusmaa 2006, 112 minutit). Režissöör Pavel Lungin, stsenarist Dmitri Sobolev. Osades Pjotr Mamonov, Viktor Suhhorukov, Dmitri Djužev, Viktoria Issakova jt. Levitab Media Aljans.
See film algab kirjaga: „Sõda. 1942”. Kusagil Põhjamere pärapõrgus seisab mingis väikesadamas mingi laevuke. Selle peal kaks vene nõukogude meest: kapten ja madrus. Ja siis, kui…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.