2019-01 (3723)

Horisontaalne teema

Horisontaalne teema

Kui kord kultuur põhiseaduse preambulis on julgeolekuga samale pulgale seatud, siis antagu ka võrdselt toimimisraha.

Sirbi laureaadid 2018 – Gregor Taul

Gregor Taul on pälvinud laureaadinimetuse 2018. aasta kirjutiste eest nii kunsti- („Performatiivse monumendi sünd“, 5. I; „Monumentaalsus kuubis luubi all“, 7. IX ja „Elitaarne kunst“, 23. XI) kui ka arhitektuurivaldkonnas („Protsendikunst kui ühisruumi tööriist“, 9. III; „Kus lõpeb monument ja algab tänavakivi“, 8. VI). Aga mitte midagi ei oleks valesti, kui need oleksid…

Sirbi laureaadid 2018 – Mikael Raihhelgauz

Ühe äsja auhinnatud lugudest, arvustuse „Kuidas ühiskond on?“ (Sirp 20. VII 2018), saatis Mikael Raihhelgauz toimetusele pea kaks aastat tagasi. Ta oli siis Tallinna reaalkooli lõpuklassi õpilane. Mõni nädal hiljem pälvis Raihhelgauz EV100 raames toimunud esseekonkursi „Eesti loost ja lootusest“ võitjaau.
Ent kultuurilehe esseistikaosakonnas sumbati samal ajaperioodil häbi- ja autusesoos, toimetaja südant…

Sirbi laureaadid 2018 – Ülo Niinemets

Akadeemik, Eesti maaülikooli taimefüsioloogia professor Ülo Niinemets kirjutas Sirbile glüfosaadi ohtlikkusest ja selleteemalise globaalse vassimise teemal seeria silmi avavaid artikleid. „Monsanto dokumentides“ kirjeldab ta ülima põhjalikkusega, milliste võtetega on Monsanto, üks peamisi glüfosaadipõhiste herbitsiidide tootjaid, saavutanud oma toote Roundup ülemaailmse laialdase leviku ning milliseks võib kujuneda glüfosaadi baasil toodetud herbitsiidide kasutamise hind…
Savisaare kohtusaaga kui muinasjutt
Pole võimalik öelda, kas jokker kuulub Eesti õigussüsteemi või on ennast juba sellest lahti rakendanud. Ta on kusagilt müstilistel asjaoludel välja ilmunud, vahepeal figureerinud, kuid siis kadunud, haihtunud õiguslikult nagu fantoom.
Flickr

Savisaare kohtusaaga kui muinasjutt

Jokkeri immuniteet on piiritu, ei mingeid õiguslikke toiminguid: kõik, mida ta puutub, muutub samuti õiguslikult immuunseks. Seda näitab ka nõue tagastada Savisaarelt konfiskeeritud raha.

Monsanto dokumendid IV

Monsanto dokumendid IV

Eestis kasutatakse üha rohkem glüfosaati. Riik teadlaste arvamust ei kuula, kuigi riigil seisukoht puudub, oodatakse Euroopa Komisjonilt tulevaid juhiseid.

Keelele tuleb kasuks
Kaarel Tarand

Keelele tuleb kasuks

Haridus- ja teadusministeeriumi initsiatiivil on kuulutatud tänavune aasta riiklikult eesti keele aastaks, ajendiks fakt, et sajand tagasi tõsteti eesti keel riigikeele staatusesse (vormistamine põhiseaduses jäi küll aastasse 1920). Riigikeele juubeliaastasse on…

Mina, Johannes Semper ja Maarja Kangro

Maarja Kangro „Minu auhinnad“ kinnitab, et auhindade mõju on erakordselt kehaline: kirjaniku organism hakkab nõristama nektareid, mis annavad talle eluisu tagasi.

Johannes Semper kirjutas 1920. aastal, et kunstiteost saab vastu võtta kahel moel: seda võib kas a) maitsta või b) mõista. Prestiižsete kirjandusauhindade žürii liikmed ei tohiks tema arvates isiklikku maitset…
Kell on alati viis hommikul
Nikolai Bentsleri ja Harriet Toompere duett on nauditav oma sooja partneritunnetuse ja ootamatute sööstudega.

Kell on alati viis hommikul

„Päikesetriibu“ tugevuseks on heade näitlejatööde kõrval otsus kasutada nii eesti kui ka vene keelt, nagu see nii mõneski kakskeelses peres igapäevane on.

Süda ja rahutus

Süda ja rahutus

Eda Ahi: „Ukraina-aasta meenutas, et kipume võtma paljusid hüvesid iseenesestmõistetavalt. Seal mõistad, milline kaal ja tähendus võib olla kirjandusel ja selle lugemisel.“

Vanamees ja tiss
Toni Servillo teeb „Silvios“ taas väga hea esituse järjekordse vanamehe kehastajana.

Vanamees ja tiss

„Silvio“ ei ole eluloofilm, selles vaadeldakse Itaalia ühiskonda, üht vana meest ja tema ümber kiibitsevaid tegelasi lõputu hulga paljaste naiste saatel.

Riimitud sõda

Riimitud sõda

Ühiskonna ja ajaloo tõmblused on sama paratamatud kui aastaaegade vaheldumine.

Kuidas ehitada superflööti
Muu hulgas valmistati müsteeriumi esitamisel ka superflööt, mis oli tehtud ansambli U: publikule tuttavatest plasttorudest.
Andres Tenusaar

Kuidas ehitada superflööti

Kallastu sõnutsi andis publik muusikutele „Residentuu:ris“ ülesanded, helilooja on algideed vaid edasi arendanud, struktureerinud, pannud paika tempo.

Tartu Üliõpilasteater mängib töötegemist

Väidetavalt on maailmas kolm asja, mille vaatamisest kunagi ära ei väsi: põlev tuli, voolav vesi ja töötav inimene.

Tartu Üliõpilasteatri „Saak“, autor Pavel Prjažko, tõlkija Aare Pilv, lavastaja ja muusikaline kujundaja Kalev Kudu, lava- ja valguskujundaja Enor Niinemägi, kostüümikunstnik Kudrun Vungi, liikumisjuht Jaanika Tammaru. Mängivad Jörgen Sinka,…
Nagu välismaa sari
Visuaalselt hästi toimib Nordpanga kontrast halli ja puitunud Kodupangaga. Pildil Aivar (Tanel Ingi).

Nagu välismaa sari

„Pank“ on oluline katsetus Eesti sarjamaastikul, aga ei anna päris välja dünaamilise karaktersarja mõõtu

Haruldane külaline
Jelena Rubinova

Haruldane külaline

Tretjakovi galerii eesti kunsti näituse kuraatorite ülesanne ei olnud lihtne, nad pidid hõlmama terve sajandi eesti kunsti, looma dialooge ja arvestama ka galerii koguga.

Elu pingeväljade liikumapanev jõud
Tantsijad ei loo lavastuses „Prime Mover“ omavahel dramaturgiliselt tähenduslikku suhet, ent liikumist kannab pidev üksteisest teadlikolek.
Antero Hein

Elu pingeväljade liikumapanev jõud

Norras Bærumi kultuurikeskuses esietendunud Kenneth Flaki ja Külli Roosna lavastuse „Prime Mover“ lähtekoht on liikumine kui peamine tegudele tõukaja.

Nähtamatud jõud
Suurepärane ruumimanipulaator Neeme Külm on installatsioonis „Elieli valgus“ (2018) kätkenud Soome suured teemad efektiivselt lihtsasse objekti.
Angel Gil

Nähtamatud jõud

Alice Kase, Neeme Külma ja Jass Kaselaane ühisväljapanekuga Helsingi Taidehallis on Eesti nüüdiskunst saanud Soomes nähtavamaks.

Elu ilu leiutamine

On positiivne, et juba käesoleval aastal toimuv Tallinna arhitektuuribiennaal (TAB) ja sellega seotud võistlus tundeid tekitab.* Ilu mõiste provokatiivsus oli ka üks peamisi põhjusi, miks see üldse biennaali teemaks sai. Siinkohal soovingi vastukaaluks Jaanika Tamme artiklile vaadelda, kas TABi üldteema ja visioonivõistlus peaksid otseselt lähtuma poliitilistest ja majanduslikest küsimustest. Või kas on üldse võimalik midagi luua, ilma…

Paul Pihlak 16. III 1968 – 30. XII 2018

30. XII lahkus meie seast Paul Pihlak – kontserdi­korraldaja, plaadiprodutsent ja -levitaja, mitme ansambli mänedžer, festivalide algataja, ajalehe- ja raamatukirjastaja.
Pauli armastus oli hea muusika ja tema elu kutse oli selle jagamine teistega. 1989. aastal asutas ta firma Elwood Muusik ja sestpeale oli muusika talle nii töö kui ka hobi. Tegutses talupojatarkusega pigem…

Silvi Kalda 16. I 1929 – 21. XII 2018

21. detsembril lahkus meie seast oma 90. sünnipäeva lävel üks Eesti nahakunsti klassikuid Silvi Kalda, erialale andunud kunstnik ja paljude aastate vältel nahakunstnikke pühendunult koolitanud õpetaja.
Silvi Kalda lõpetas 1956. aastal Eesti Riikliku Kunstiinstituudi nahk­ehistöö erialal. Töötanud mõnda aega Tartu ja Tallinna kunstitoodete kombinaadis teostuskunstniku ja meistrina, avanes tema tõeline kutsumus, kui temast…
Me peame rääkima Schopenhauerist
Arthur Schopenhauer: „Väärtus ei ole kuulsuses endas, vaid vahendites, millega see saavutati; nauding on surematute laste sigitamine.“
Wikimedia Commons

Me peame rääkima Schopenhauerist

Schopenhauer ei meeldi tavapärastele filosoofidele, ta on palju sümpaatsem neile, kellel kujutlusvõimekombitsad pole veel otsast lõigatud.

Seitse aastat õnnelikku armastust
Üks esimesi TajuRuumi avaliku ruumi töid on Tartu Annekese mänguväljak (2012–2013). Väga oodatud mänguplats on suurele kasutuskoormusele ja ajale hästi vastu pannud.
Erge Jõgela

Seitse aastat õnnelikku armastust

Maastikuarhitektuuribüroo TajuRuum keskendub koostööd ja kaasamist väärtustavate väliruumide loomisele. Nende tööde signatuur on „atmosfäärilisus“.

Ado Lill 18. VII 1932 – 21. XII 2018

Jõulude eel saabus Eesti Kunstnike Liitu kurb sõnum: lahkunud oli eesti abstraktse maalikunsti suur meister Ado Lill.
Erandliku kunstnikusaatusega Lill osales aktiivselt eesti kunstielus üle poole sajandi ning tõestas, et andekuse, sihikindla töö ja visadusega võib ka ilma akadeemilise kunstihariduseta tõusta maalikunsti tippude hulka. Ta oli Eestis üks järjekindlamaid abstraktse kunsti viljelejaid. Tähelepanuväärne ja…

Süda laulab, süda muretseb

VAT-teatri „Südame sosin“ on Margo Tedre ja Lauri Saatpalu kolmas koostöö ning kasvava omavahelise usalduse uus samm.

VAT-teatri „Südame sosin“, autor Jevgeni Griškovets, tõlkija Toomas Kall, lavastaja Margo Teder, kunstnik Kaspar Jancis, valguskunstnik Triin Hook, muusikaline kujundaja Paul Daniel. Mängib Lauri Saatpalu. Esietendus 28. XI 2018 rahvusraamatukogu teatrisaalis.
Kui on olemas teatrivorm, mille vastuvõttu vaataja…
Päästerõngas või prügi?
Laurentsiuse näitusel „OOOO“ on eksponeeritud ühest visuaalsest kujundist lähtuv narratiiv.
Vaal

Päästerõngas või prügi?

Laurentsiuse töödel kujutatud kummirõngal on ühiskonna diskursuses võimas tähendus.

Lygia Habicht 5. VI 1925  – 2. I 2019

2. jaanuaril lahkus meie hulgast moekunstnik Lygia Habicht.
Lygia Habicht (neiupõlvenimi Edela) sündis 5. VI 1925 Läänemaal. Tema lapsepõlv möödus Ristil. Pärast Eesti Riikliku Kunstiinstituudi lõpetamist 1952. aastal suunati ta moekunstnikuna tööle Tallinna keskrajooni tööstuskombinaadi õmblustsehhi. Seejärel koos kursusekaaslase Dagmar Isokiga väikesesse õmblustöökotta ning edasi Klementi-nimelisse õmblusvabrikusse. Kui 1957. aastal asutati Tallinna Moemaja,…
Detsember  – Kristusest kommertsini
Tallinna Kammerorkestri (dirigent Juha Kangas) kõlasügavus ja tehniline üleolek on endiselt tipptasemel.
Rene Jakobson

Detsember – Kristusest kommertsini

On suisa imekspandav, et ostlemise ja arvukate muude hooajaliste toimetuste kõrvalt jõutakse ka nii paljusid kontserte külastada.

Sirp