2023-15 (3938)

Laul peale ja südamele
Viimastel aastatel on Tatjana Kozlova-Johannese loomingus ilmnenud mure inimkonna suhte ja suhtluse pärast maailmaga.    
 Piia Ruber

Laul peale ja südamele

Tatjana Kozlova-Johannese muusika teeb nii eriliseks see, et tal õnnestub alati olla ainulaadne, omanäoline ja originaalne ning suhestuda kuulajaga vahetult, isiklikult ja võimsalt.

Mida teeb ruumilooja, kui ruumilooja võib olla igaüks?

Termini „tehisintellekt“ (artificial intelligence ehk AI) võttis kasutusele USA arvutiteadlane John McCarthy 1956. aastal, mõistes selle all süsteemi, mis võimendab inimeste teadmisi ja arusaamist maailmast. Tehisintellekti võimekusest on fantaseerinud paljud kirjanikud ja filmitegijad ning peaaegu alati on need ulmad apokalüptilised ja löövad inimkonnale hingekella.
Nüüd, 67 aastat pärast tehisintellekti esmamainimist, võib…

Kultuur koalitsioonileppes

8.1. Kultuur ja loometegevus
8.1.1. Otsime täiendavaid võimalusi eraraha kaasamiseks kultuuri- ja spordivaldkonna rahastamiseks.
8.1.2. Jätkame kultuuriranitsa programmiga.
8.1.3. Jätkame Eesti filmitööstuse arengu toetamist läbi Film Estonia programmide.
8.1.4. Uuendame Rahvusringhäälingu seadust ja analüüsime ERR-i senist rahastusmudelit.
8.1.5. Leiame rahalised võimalused ERR-i uue maja ehitamiseks läbi Eesti Kultuurkapitali rahastusvõimaluste.
8.1.6. Võtame vastu uue rahvaraamatu­kogu seaduse ja…
Kust see tuleb, mida koguda?
Tööstuskunsti näitus Tallinna Kunstihoones 1963. aastal    
Oskar Vihandi, Rahvusarhiiv

Kust see tuleb, mida koguda?

Rakenduskunstist tööstuskunsti ning unikaal­tarbekunsti kaudu nüüdisdisainiks ja materjalikunstiks

Mustermajaga digi- ja rohepöördeni
Läti arhitektuuribüroo Nomad projekteeris Elektrilevi koolituskeskuse mustermaja süsteemis nii, et hoone saab pärast eluea lõppu hõlpsalt osadeks lahti võtta ja materjalide kaupa sortida.    
 Arhitektuuribüroo Nomad

Mustermajaga digi- ja rohepöördeni

Renee Puusepp: „Kui mõtleme juba projekteerimisel, kuidas hoones midagi parandada, kuidas see osadeks lahti võtta ja uueks kokku panna, siis ehitusse CO2 jalajälg väheneb.“

Vormitud inimesed
Gary Markle’i Hopi galerii näitusel kandsid massiivseid „kleite“ Ikea lambivarjud.    
 Roman-Sten Tõnissoo

Vormitud inimesed

Gary Markle: „Minu uurimuse mõte on seada kahtluse alla autorsus ja seega inimkesksus ning liikuda esteetika suunas, kus esiplaanil on koostöö, sümbioos ja koevolutsioon.“

Pärjatud Järve betoontornid
Järve tornid paiknevad hiiglasliku mitmetasandilise ristmiku pervel ja sealt saab kiigata kaugele. See on üks väheseid kohti Tallinnas, kus tundub, et valitseb metropoli moodi kiirustav sagimine.    
 Kaido Haagen

Pärjatud Järve betoontornid

Betoon on suurepärane materjal, millest saab teha teekonstruktsioone, vett, kuumust ning rahvamasse taluvaid ehitisi, monumente ja väikevorme, tüüp- ja tehaselahendusi.

Kuidas portreteerida naist?
Filmiga Kristiina Ehinist on Anu Aun hakkama saanud ilusa hommage’iga ühele naisest luuletajale. Või pigem femmage’iga.    
 Kaader filmist

Kuidas portreteerida naist?

Kristiina Ehin on palju triksterlikum looja kui „Vetelkõndijas“ näha, aga Anu Auna film ei ole üldsegi nii hull, kui mõni arvustaja on võtnud nõuks seda kirjeldada.

Disainistik. Pind

Disainistik. Pind

Lame pind võimaldas disaini, kunsti, tarbeesemete, inseneeria, esteetika ja instrumentaalsuse piiride kaotamist.

Tunnete ja teooria tulemus 
Mattias Malk
Stefano Carnelli

Tunnete ja teooria tulemus 

Urbanistile on koht tähtis mõiste, uurimisobjekt ja töövahend. Kõikvõimalikud „tänav, pink ja puu“ stiilis käsitlused on omast kohast täiesti asjakohased ja põhinevad aegruumiliselt fikseeritud kogemusel. Ka minule meeldib maakodu, meri ja vanalinn. Siiski on huvitavam mõelda kohast kui muutlikust ja sotsiaalsest kogemusest, kus mul on aktiivne roll. Teooriasse laskumata mainin…
Metateatraalsus kui uus reaalsus
Rainar Aasranna etteaste „Rööviku eleegia“ kuulus esimesse blokki.   
 Alina Birjuk

Metateatraalsus kui uus reaalsus

Parimaks etteastujaks võib ka tänavu kuulutada korraldustiimi, kes kaheksa tundi laval ja lava taga askeldas ja lõpuks Caateri „O si nene“ saatel lavale tantsima hüppas.

Kirevad kõlavärvid ja orkestraalne klaver
Tähe-Lee Liiv kehtestas end klaveril veenvalt Griegi klaverikontserdi esimeste akordidega, pakkudes teose esimeses osas orkestriga võrdset orkestraalset kõlajõudu.    
 Tiit Mõtus

Kirevad kõlavärvid ja orkestraalne klaver

ERSO selle hooaja kontsertide üks sümpaatseid jooni on see, et orkestri ette on soleerima palutud eesti noorema põlvkonna väljapaistvad solistid.

Kolbad ja rümbad eestlase kunstimenüüs
Ott Kadarik. Sander lucioperca, 2020    
Tõnu Tunnel

Kolbad ja rümbad eestlase kunstimenüüs

Ott Kadariku fotoloomest tulvab Jaapani suurlinnade panoraame ja tänavakultuuri vaibi, aga ka kunagise feodaalse šogunaadi ajaloolist kultuuripärandit.

Preili Julie allakäigu teel
Lavastuses peategelaste vanuse muutmine – preili Julie (Marika Barabanštšikova) on poole vanem kui Strindbergi näidendis – annab tekstile uusi tähendusvälju ja tõlgendusvõimalusi.   
 Heikki Leis

Preili Julie allakäigu teel

Paistab, et lavastaja Kaili Viidast ei huvita „Preili Julies“ erisugustesse sotsiaalsetesse klassidesse kuulumise probleemid, vaid mehe ja naise suhe.

Müstikat on lihtsam uskuda kui inimkogemuse rääma
Lavastuses „Mets“ eraldab publikut ja näitlejaid puurilaadne võre. Uurija – Veljo Reinik.   
 Siim Vahur

Müstikat on lihtsam uskuda kui inimkogemuse rääma

Lavastaja Tatjana Kosmõnina heidab „Metsas“ valgust elu valuallikatele, mida osa meist talub, osa aga soovib sellisest elukorraldusest mis tahes moel põgeneda.

Sirp