2017-44 (3664)

Üks roll

Vigadest ei õpita – see ei üllata. Eesti Rahva Muuseumi (ERM) juhikonkursil tallas kultuuriministeerium rehadel, mis vähemalt Sirbi lugejaile nelja aasta tagusest ajast tuttavad.
Selles, et kaht ülikooli juhtinud ja rahvusvaheliselt tunnustatud teadlane Alar Karis (ETISes on tal üle kolmekümne 1.1 klassi ehk teaduse püha lehma staatusega artiklit) ka ERMi juhtimisega hakkama saab, pole põhjust kahelda. Kui molekulaargeneetik ja arengubioloog…
Märkmeid armastusest
Armastus pole tunne ega mõte, vaid tegu. Kaader Massive Attacki videost „Teardrop“ (1998).

Märkmeid armastusest

Armastus, mis ei väljendu tegudes, muutub iseenda vastandiks ja muudab sind kumisevaks vasknõuks.

Mäletades anarhiat
„Armastuse ja anarhia“ ajaloos on stiilset graafilist disaini. 2010. aasta festivali kataloogi kaanepilt.

Mäletades anarhiat

Hüpe Helsingi filmifestivalile „Armastus & anarhia“, mis sai just 30aastaseks ja millele kingiti sel puhul ajalooline uurimus.

„Ja minu arust peab näidendis kindlasti armastus olema …“*

Oleme teatrirahvas, sest meie igatsus armastuse järele on nii võimas, et seda ei kõiguta ükski pettumine. Kuna tõelisimat armastust saab ainult teatrist, siis teed sinna ei rohtu ei ees- ega tagauste kaudu.

1.
Väike Eesti on suur teatrimaa, seda teab meil iga lehelugeja. Lihtsal…

Meie kõikide Koidula

Malle Salupere on kirjutanud Lydia Koidulast sisuka ja kõikehõlmava käsitluse.

Kes meist ei teaks, kes oli Koidula? Kes ei oskaks tsiteerida paari rida mõnest tema luuletusest? Või mõnda luuletust koguni tervikuna?
Kuid igal ajal on meie suured surnud olnud meie tähelepanu keskmes eri viisil. Johann Voldemar Jannseni tütar Lydia Emilie Florentine Jannsen, abielus Michelson,…
Hea, et niigi läks
Pätsi (Meelis Põdersoo) ja Laidoneri (Elina Reinold) kujutatakse „Sirgu Eestis“ üsna groteskselt.
Siim Vahur

Hea, et niigi läks

„Sirgu Eesti“ koosneb kolmest küllaltki harali komponendist: rännakust läbi rahvusraamatukogu maja, näitusest fuajees ning etendusest suures saalis.

Armastus maali vastu

Kristi Kongi pälvis meie tänavuse maalikunsti tähtsaima, Konrad Mäe preemia.

Kristi Kongist artiklit tellides palus kunstitoimetaja kasutada, kui vähegi võimalik, pealkirja „Armastus maali vastu“, et see seostuks ajalehenumbrit läbiva armastuseteemaga. Õnneks ei tunne ma seda palvet täites ebamugavust, vaid rõõmu sobiva raamistiku üle.
Loomulikult armastavad kõik kunstnikud oma elukutset, muidu nad ei tegeleks…

Pidurijälg globaliseerumise kiirteel

Miguel Llansó: „Me ei grupeeru enam rahvuse alusel, vaid teisiti: kogunetakse pungi lipu alla, free-jazz’i, autorifilmi vms kommuuni.“

Paari aasta eest kohtusin seltskonna Hispaania noorte filmitegijatega, kes olid valmis teinud terve hulga eksperimentaalseid, fantastilisi, värvikaid ja julgeid filme, juured ühtviisi nii sürrealismis kui ka ulmes. Nüüd on Miguel Llansó kolinud Eestisse ja valmistab…

Filmilik proosa armastusest

Grigori Skulski suudab oma parimates tekstides nõukogude kirjanduse levinud võtted tagurpidi pöörata.

Eestis elanud vene kirjaniku Grigori Skulski (1912–1987) nimi ei ole praegusele eesti lugejale kuigivõrd tuntud. Seda toredam on näha, et on ilmunud Skulski novellikogu, mida saadab tema tütre Jelena Skulskaja tundeline eessõna.
Raamatusse koondatud tekstid on pühendatud armastusele, mis, nagu kinnitatakse…

Keerdkäigud ja jäneseurud

Tartu Uue teatri ja kompanii NII „Tahe“, autor, lavastaja, kunstnik, valgus- ja muusikaline kujundaja Renate Keerd. Mängivad Liisa Tetsmann, Gerda-Anette Allikas, Taavi Rei ja Riho Vahtras. Esietendus 21. X Tartu Uues teatris.
Renate Keerd on kohati brutaalselt aus: uuslavastuse pealkiri on „uuslavastus“. Saan sellest täiesti aru, mõnele luuletusele ei ole ka pealkirja vaja, sisu räägib enda…
Näitusel uitaja hajamõtteid
Jaan Klõšeiko (1939–2016), kes alati teisi pildistas, laskis ka ennast fotografeerida, sest just sel päeval sai ta 50aastaseks. Jüri Haini foto 10. IX 1989.

Näitusel uitaja hajamõtteid

Kumu järjekordse suurnäituse esitusviisi on hõlbus kritiseerida, kuid paremat on raske välja pakkuda: materjal on mitmepalgeline ja mõttesuunda näitavate pealkirjadega alajaotused on ainumõeldav juhis.

Poolid, koorid ja pidused algoritmid

Kolmandal „Üle heli“ festivalil jätkati kontserdisarjadele „Hea uus heli“ ja „Kumu öö“ iseloomulikku vaimule värskendavat hargnevatel radadel kulgemist.

Festival „Üle heli“ 26. – 29. X Tallinnas ja Kirimäe mõisas Läänemaal.
Aivar Tõnso kureeritud žanri- ja distsipliiniülene „Üle heli“ festival oli järjekorras kolmas, kuid jätkas mõtteliselt auväärseid festivale ja kontserdisarju „Hea uus heli“, „1ÖÖ%“,…

Edukas talendipoliitika kui vahend üldise heaolu kasvuks

Paul Evans: „Eesti ning teiste Ida- ja Kesk-Euroopa riikide puhul näeme palju talendikadu, kus kesktaseme oskustöölised, nagu elektrikud, lähevad jõukamatesse naaberriikidesse, kus neil on suurem sissetulek.“

Nõudlus haritud tööjõu järele kasvab kogu maailmas ning riigid konkureerivad parimale oskustööjõule, reformides rändesüsteeme, et soodustada talentide sisserännet. Näib,…

Viljo Anslan 6. IV 1937 – 28. X 2017

Pärast pikaajalist haigust suri 28. oktoobril Eesti Kirjanike Liidu liige Viljo Anslan.
Viljo Anslani kutsus meri: aastakümneid sõitis ta merd pootsmanina kala- ja kaubalaevadel. Meri ja meresõidud on ka Viljo Anslani romaanide, reisikirjade ja kirjutiste sisuks. Tema tekste hakati avaldama alates 1960ndate alguses ja sellest ajast kirjutas ta pidevalt, läbi aastakümnete. Ilmunud on ligi…
Kultuurikorraldaja määratlematu identiteet
Piret Aus

Kultuurikorraldaja määratlematu identiteet

Kas kultuurikorralduse tudengid peaksid spetsialiseeruma muusikamänedžmendile või pigem pirnivahetusele?

Kõik pole nii, nagu paistab
Sepideh Rahaa. Abielu ja rõõm. II. Multimeedia installatsioon, 2016-2017. Installatsioon põhineb kunstniku enda kogemusel tema kahest abielust – üks Iraanis, teine Soomes.
Erakogu

Kõik pole nii, nagu paistab

Sepideh Rahaa: „Teistsugusega suhtlemisel selgub sageli, et me polegi nii erinevad: loeme ühesuguseid raamatuid, kuulame ühesugust muusikat ja oleme feministid. Islami naine võib olla väga radikaalne feminist.“

Sa tulid

Kuldar Singi loomingu esitamine ei peaks olema ainult juubelihõnguline.

Kontsert „Kuldar Sink 75“ Eesti Kontserdi sarjas „Kumu galeriides“ 28. X Kumus. Tuuri Dede (metsosopran), Mari-Liis Vihermäe (flööt), Kirill Ogorodnikov (kitarr), Aare Tammesalu (tšello), Liis Viira (harf). Kavas Kuldar Singi „Aastaajad“ Juhan Liivi tekstile ja süit nr 1 sooloflöödile, Manuel de Falla „Seitse hispaania rahvalaulu“.
„Muusika kirjutamine on saanud loomulikuks…
Detektiivse dendrokronoloogia diskursus
Artikli autor tegi dendrokronoloogiat kasutades kindlaks, et see Puhja kirikla ait on ehitatud 266 aastat tagasi.

Detektiivse dendrokronoloogia diskursus

Sarnasuse alusel kohakuti asetatud aastarõngaread võivad ulatuda kaugele, isegi tuhandeid aastaid, üle üksikpuude eluea.

Rääkimata lugu

Kui palju räägime sellest vägivallast, mille all kannatasid lapsena praegu 40ndates eluaastates täiskasvanud?

 
Et selle raamatu lugu kuidagi alata, laenan ühe mõtte Kätlin Kaldmaa lasteraamatust „Halb tüdruk on jumala hea olla“. Eelviimasel lehel tõmbab autor raamatule joone alla sõnadega, et ei saa iga kord kohe kirjutada, nii kui midagi on. Elada on ka vaja.…

Murdes eelarvamusi ja ehitades sildu

Botticelli lüüriline maal, Stravinski, aga ka nüüdisheliloojate rütmid ning teatritudengite kaasakiskuv väljenduslaad annavad Lutsu tegelastele, eeskätt Arno ja Teele suhetele rikastava ajaloolise perspektiivi.

Ugala teatri ja Viljandi kultuuriakadeemia „Primavera Paunveres“, lavastaja ja koreograaf Saša Pepeljajev, dramaturg Karl Koppelmaa, kunstnikud Saša Pepeljajev ja Eero Ehala, valguskujundajad Kristo Kuusik, Karolin…

Aarne-Mati Üksküla 21. IX 1937 – 29. X 2017

Tõetunne. Lahkumistunnil kerkis paljude kolleegide, sõprade, õpilaste ja vaatajate mällu see ükskülalik joon. Püüd elada ja mängida endast parimat andes, oma tööst ja kaasteelistest lugu pidades, tõde ja täpsust taotledes, nõnda, et sellesse mahuks ühtlasi kõik loomuldasa inimlik, elu komöödia ja tragöödia, siiras naer ja hingevalu. Aarne Üksküla on tema lihtsa…
Filmid, kus inimese ebaõnnes ei süüdistata keskkonda
Vishal Vittal on filmis „Ülal“ ERMi ekspositsioonitemaatikat käsitlenud mitte konkreetse, äratundmis- või avastamisrõõmu pakkuva käpikupaari, vaid kujunditena: katusel punaste lõngapusade vahel istub keegi vanem daam ja koob.
4 × Kuvatõmmis

Filmid, kus inimese ebaõnnes ei süüdistata keskkonda

Uued arhitektuuri lühifilmid tekitavad huvi hoolimata sellest, et kokkupuude arhitektuuriga on kohati vaid põgus. Neis on algusest peale rõhku pandud atmosfäärile ja keskkonnas tekkivale tunnetusele.

Sirp