Uus

Uus

Eesti Kontsert kutsus 1990. aastal ellu noorte interpreetide konkurss-festivali „Con brio”, kus koostöös EMTA, Eesti Televisiooni, Eesti Raadio ja ERSOga on üheteistkümnel korral esile tõstetud meie noori andeid. Ettevõtmise kiituseks saab öelda, et võitjate esinduslikus reas on tõepoolest meie muusikaelu liidrid viiuldaja Arvo Leiburist (1990) flötist Heili Rosinani (2010). Ometi on korraldajad jõudnud otsuseni, et senise maratonkontserdi vorm vajab värskendamist. Nii on Eesti Televisioon, Klassikaraadio ja Eesti Kontsert jõudnud telekonkursini „Klassikatähed”, mille video- ja eelvoor on juba möödas ning kaheksa muusikut lõppvõistlusele valitud.

Erinevalt oma eelkäijast on telekonkursile oodatud üksnes 15–25aastased solistid (kammeransamblid ei osale), kellele antakse võimalus end nii meie esindussaalis, tõelises kontserdiõhkkonnas kui ka telestuudios proovile panna. Tee klassikaolümposele ei ole kerge ja liigub läbi viie vooru. Muusikud peavad end näitama kõige erinevamatest külgedest: efektse virtuoosina, unustamatu meloodia esitajana, olema kohanemisvõimelised ja leidlikud, musitseerides koos ootamatute lavaparteritega ja esitades klassika- ja pophittide töötlusi, suutma tuua teleekraanile vakatust, pisaraid ja ovatsioone.

Konkurss koosneb seega viiest otsesaatest ETV stuudios ja kontserdivoorust Estonia kontserdisaalis Klassikaraadio ülekandega, millele järgneb finalistide kontsert samuti ERSOga ja Estonia kontserdisaalis, kust teevad ülekande Klassikaraadio ja Eesti Televisioon.

Sirp uuris korraldajatelt, kuidas uue konkursini jõuti ja milliseid eesmärke on silmas peetud.

Televoorud on pealkirjastatud „Virtuoosne tulevärk”, „Unustamatu meloodia”, „Koos superstaariga”, „Parafraas” (kahe tuntud pala töötluse esitamine) ja „Finaal” (kolm kuni kolmeminutist pala). Kui ideega lagedale tuldi, kostis ka murelikke hääli, et noored muusikud pannakse väga raskesse olukorda: isegi tippmuusik suudab efektse miniatuuriga publikut lummata pigem lisapalaga, kui n-ö eelsoojenduseks juba esitatud tõsine kava … Nüüd, kui kaheksa paremat juba valitud, saab öelda, kuidas ülesandega hakkama saadi.

Eesti Kontserdi produtsent NEEME PUNDER: Need kaheksa valitut said kenasti hakkama, kuigi lühike enesetõestamise aeg seab kõik võistlejad korraliku pinge alla küll. Konkursi voorudes kombatakse tegelikult neid omadusi, mis on ideaalsele muusikule hädavajalikud. Võrdluseks, nii nagu meedia ei soovi enamasti kuulda kellegi pikki heietusi, vaid tahab selgeid ja löövaid vastuseid, nii on ka tänapäeva noored muusikud valiku ees, kus nad peavad mis tahes olukorras ainuõigesti käituma, olema välkkiire reaktsiooni ja hirmselge väljendusjõuga. Sel konkursil on veel üks dimensioon – avalikkusega suhtlemise õpe. See tähendab fotosessioone, intervjuusid meie tippajakirjanikega, käitumis- ja riietusjuhiseid, sajaprotsendilist pühendumist oma sooritusele mitte ainult laval, vaid ka enne ja pärast seda. Kindlasti ei jää ükski võistleja tühjade kätega, sest kõik saavad kaasa ainukordse kogemuse, kuidas tänapäeva muusikamaailmas toimida.

Olen erakordselt uhke Eesti Televisiooni üle, et nad niisuguse konkursi sihikule võtsid, ning tänan juba ette kogu nende meeskonda. Julgen loota, et ka televaatajad ei pea pettuma, sest konkurss on tõesti hästi ette valmistatud. Kõik on suureks lahinguks valmis.

Meie telekanalid on süvamuusika eetrisseandmisel üsna „ettevaatlikud”. Kas suurejooneline telekonkurss on ETV-le risk või loodate, et n-ö superstaari formaat tagab vaatajahuvi?

ETV peatoimetaja HEIDI PRUULI: Süvamuusika vahendamine televisioonis on üks omaette kunst, mis muutub koos ajaga ja otsib uusi väljendusvorme. Vaataja tähelepanu võitmise nimel tuleb järjest enam leidlikkust ilmutada. Võistluse formaat „töötab” teles hästi, tõsi küll, vaid siis, kui toimuv on vaatajaile arusaadav, tempokas ja mitte ülemäära tõsine. Akadeemilisi konkursse on maailm täis ja nendega me ei konkureeri. ETV soov on noored anded ja muusikast huvitatud vaatajad kokku juhatada. Püüame mängijaile luua hea ja toetava atmosfääri, et nad saaksid oma oskustel särada lasta. Siis võidavad kõik: noored saavad teenitud tähelepanu, vaatajad emotsioonilaengu ja klassikalise muusika sõprade ring kasvab. Vähemaga ei tahakski leppida.

Sirp