Räägitakse, et teater on kaduv kunst – kaob kohe ära. Kaob tõesti, kuid mitte päris kohe ja korraga, vaid vargsi ning mitmes jaos, jupi kaupa. Esimene imeline kadumine leiab aset iga mängukorraga: etendus on ainuline ja kui see läbi saab, siis teist täpselt samasugust ei tule enam kunagi, tee või tina. Järgmine kadumisetapp on lavastuse viimane etendus: kui lavastus teatri mängukavast maha läheb, jäävadki üksnes mälestused. Mälestustel on aga kombeks…
Olen sellest puudujäägist kaheksa aastat tagasi korra juba kirjutanud1, aga kuna olukord pole vahepeal muutunud, siis üritan uuesti. Teatriaasta 2024 on äsja leidnud oma otsa ning kaugel pole ka teatrikuu märts, kui tolle aasta parimatele pärjad pähe pannakse või täpsemalt: antakse pihku klaaskuul, Ivo Lille loodud „Theodori silm“. Mullu lavale jõudnu kohta on ajakirjanduses esimesed kokkuvõtted juba ilmunud ning võib oletada, et teatri aastaauhindade žüriide liikmed ragistavad praegu pead, et…
Kui vaadata tagasi lõppevale teatriaastale, hakkab sealt silma kalandusteema harjumuspäratu esiletõus. Tõsi, vaal pole kala, vaid vee-eluline imetaja, aga tühja sellest, majanduslikku kasu osatakse nende püüdmisest (täpsemalt: küttimisest) ikkagi lõigata. Aasta ühes tipplavastuses, Ekspeditsiooni „Leviaatanis“ (lavastaja Lauri Lagle), on leidnud osavalt põimuvat kasutamist Herman Melville’i vaalajälitusromaan „Moby Dick“ ja piiblist pärit lugu lisaks muudele sõiduvahenditele ka vaala kõhus reisinud Joonast. „Moby Dickist“ on juttu ka Rakvere teatri valusalt vajalikus „Vaalas“…
Endla teatri lavastaja Laura Jaanhold: „„Nukumaja“ keskne teema on vaimne vägivald: hoopis varjatum ja väljastpoolt raske märgata, eriti kui sellega ei kaasne füüsilist vägivalda.“
Kõik sai alguse Eesti Päevalehe septembri lõpul ilmunud juhtkirjast „Näitlejad ei saa kunagi jõukaks, kui teater raha ei teeni“1, mis torkas silma oma erakordse asjatundmatusega. Tundmatuks jääda soovinud juhtajakirjanik jagab seal napakavõitu soovitusi, mil kombel teatrid peaksid senisest rohkem lisaraha teenima ja saaksid nõnda ise oma näitlejatel palka tõsta. „Teater peab hakkama ise märksa enam pingutama, et endale kasumit toota,“ ollakse juhtkirjas veendunud. Eeskuju vääriva näitena pakutakse välja Hispaania teater…
Sõltumatu tantsu festivalilt, mis toimub Tallinnas 5. oktoobrini, saab omakorda alguse Ð-festival, mille raames näitavad tänavu Islandi kunstiülikoolis nüüdistantsu eriala lõpetanud tantsijad oma diplomitöid selle kursuse välistudengite kodulinnades. Tallinnast siirdutakse oktoobri esimeses pooles edasi Soome, kus antakse etendusi Lohjas ja Tamperes, ning seejärel Rootsi Karlskronasse. Ð-festivali korraldajate ja sellel osalejate seas on ka Islandil nüüdistantsu õppinud eestlane Juulius Vaiksoo. Festivaliga saavad noored tantsijad näidata, mida nad on Islandil õppinud, tutvustada…
Sõltumatu Tantsu Lava (STL) korraldab 26. septembrist kuni 5. oktoobrini Tallinnas Telliskivi loomelinnakus esmakordselt rahvusvahelise Sõltumatu tantsu festivali (STF), kus etendub üle 20 lavastuse Prantsusmaalt, Itaaliast, Portugalist, Ungarist, Saksamaalt, Islandist, Luksemburgist, Ukrainast, Eestist jm.
Mis eesmärke silmas pidades see festival korraldatakse?
Plaan korraldada rahvusvaheline nüüdistantsufestival on meil meeles mõlkunud juba mõnda aega, ent viimasel aastal on see võtnud täpsema kuju ja joonistunud selgemalt välja, milliseid eesmärke tahame tähtsaks pidada. STF pakub võimaluse…
Suveteatris võis kohata nii õnnestumisi kui ka lavastusi, mille puhul jäädi alusmaterjalile alla või oli ka valitud materjal ise kehv või ei paistnud kuskilt tegijate ind midagi kunstiliselt väärtuslikku korda saata.
Snami Project korraldab 7. kuni 9. septembrini Tallinnas „Krymov Fest’i“, millega tähistatakse kõrgelt hinnatud vene lavastaja ja teatrikunstniku Dmitri Krõmovi oktoobris kätte jõudvat 70. sünnipäeva. Minifestivalil näeb kinos Artis Krõmõvi enne Venemaalt lahkumist Moskvas tehtud viimase kahe lavastuse ehk „Mozarti „Don Giovanni“. Peaproovi“ (Pjotr Fomenko meistriklass) ja „Kostiku“ (Puškini-nimeline draamateater) salvestust, mis varustatud eestikeelsete subtiitritega. Samuti korraldatakse Vene teatris Dmitri Krõmoviga kohtumine, mis kannab pealkirja „Esmaspäeval ja enam mitte kunagi“…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.