2021-31 (3853)

Pandeemia ja tööelu mutatsioonid
Riigiti oli väga erinev, keda peeti eesliinitöötajateks, kas määratleti kategooria essential worker (hädavajalik või oluline töötaja) ning missugune tähendus sellele omistati.
ILO / F. Latief / flickr

Pandeemia ja tööelu mutatsioonid

Töö valdkonnas ei tähendanud pandeemia täielikku katkestust, hoopis protsessid, mis iseloomustavad neoliberaalset kapitalismi, intensiivistusid veelgi.

Hallist hiirest Kadriorus ehk Miks on vaja tiksuvat presidenti?

Süsteemile kuuletuma harjunud vihmavarjukandjast välja kasvanud isikupäratud (mitte)mõtlejad ei ole üleajalised, nende järgi ei nimetata lennujaamu.

Geeniuste aeg on möödas, suurte presidentide aeg on möödas. Uut Lennart Merd pole kusagilt võtta. Välispoliitika guru, sisepoliitikas köielkõndijat, tugevat ühiskonnakriitikut. Tuntud inimesi muidugi on – on poliitikuid,…

Lilli Suburg ja feminism Eestit vallutamas

1. augustil möödus 180 aastat eesti esimese feministi Lilli Suburgi sünnist. Seda tähistati, küll tagasihoidlikult, Pärnu Vallikääru pärnapuu istutamisega. Lilli Suburg oli kirjanik, ajakirjanik ja pedagoog, kelle unistuseks…

Ahistav ja utoopiline autoriõigus

Autoriõigus peaks edendama äri, kultuuri ja loovust. Samas kätkeb see ahistavaid piiranguid. Samas vaadatakse neile tihti läbi sõrmede, sest need on utoopilised. Kord pannakse fotograafid õmblejannale tema „teoste“…

Kokkuhoidlik keha, õrnad poisslapsed ja eri sorti ressursid

Triversi-Willardi hüpoteesi versioon, mille järgi on poisid evolutsioneerunud õrnemaks ja stressitundlikumaks kui tüdrukud, ei pea igas olukorras paika.

Ühes Aisopose valmis läksid kehaosad omavahel vaidlema. Käed, jalad, suu, hambad ja keel süüdistasid magu, et too ei tee midagi kasulikku ja kuulutasid välja streigi, et magu mitte toita.…
Läbi raskuste absurdi poole
Luuluri ja Jakapi dialoogid on üks ainulaadsemaid suhtlusmänge, mida esitajad saavad endale lubada.

Läbi raskuste absurdi poole

Jaan Malini etenduses oli dünaamikat ja visuaalset rütmi, selle performatiivsus ja multimeediakasutus tuli esile tänu etenduspaigale ja mitmekesisele osalejate seltskonnale.

Mis on meie päritolu kood?
Rao Heidmets Tartuffi filmikriitika suvekoolis.
Eva Maria Tartu

Mis on meie päritolu kood?

Rao Heidmets: „Mina püüan animatsiooni kilbil hoida ja ükskõik mis vahenditega saavutada see, et animatsioonist natukenegi räägitaks.“

Jürka on Wanapagan ja Ants on kaval
Ago Andersoni suurepäraselt mängitud pöörase ja lapsemeelse Jürkaga on siiski keeruline mestis olla.
Priit Loog

Jürka on Wanapagan ja Ants on kaval

Wanapagan on seekord kirjutatud võõrapärase algustähega W – kas märk vanast kirjaviisist või moodne moonutus?

Kas Päts ja Laidoner küüditati?
Edward von Lõnguse „President_Pätsi_mitu_nägu“.
Ivo Kruusamägi / Wikimedia Commons

Kas Päts ja Laidoner küüditati?

Eesti Vabariigi kunagistest riigipeadest vahistati esimesel okupatsiooniaastal kaheksa inimest kümnest. Nad kas mõrvati või surid vangistuses. Imelikul kombel pääses Päts.

Kommentaar – Loone Otsa käsikiri „Armastus“

Christopher Booker on oma raamatus „Seitse põhisüžeed“ („The Seven Basic Plots“) eristanud seitse peamist lootüüpi. Loone Otsa „Armastus“ on liigitatav neist kahe alla: kolmas süžee, mida inglise keeles tähistatakse…
Puittaimede kirjeldaja ja määraja

Puittaimede kirjeldaja ja määraja

„Lehtpuude“ I ja II osa on maailma kultuurpuittaimi tutvustavad entsüklopeedilised teatmikud, mis näitavad autori täielikku pühendumist ja suurt töövõimet.

Mänguväljak noortele  ehk Kõrvalekalle normist
Nurk sai algimpulsi lapsepõlvest ja aitab meelde tuletada, mis tunne oli seigelda lapsepõlves maakodu tagaaias.
Evelin Lumi

Mänguväljak noortele ehk Kõrvalekalle normist

Sada betoonplokki ja kilomeeter prusse on Tartus vormitud kunstiakadeemia värskeks varjualuseks, noortele hingedele mõeldud ronimismaastikuks Nurk.

Põhjuste ja tagajärgedeta paarisuhe
Näitlejad Evelin Võigemast ja Märt Avandi mängivad igal hetkel võluvalt ja tühjade teatraalsete žestideta.
Siim Vahur

Põhjuste ja tagajärgedeta paarisuhe

„Stseenid ühest abielust“ lavastustervikul näib puuduvat kontseptuaalne režiiline raam, põhjendus, miks ja milliste rõhuasetustega see (vana) lugu just nüüd on uuesti lavastatud.

Mina, sina ja lind meie kannul
„Kood“
Kaader filmist

Mina, sina ja lind meie kannul

Lühianimatsioon „Kood“ (Rao Heidmetsa Filmistuudio, Eesti 2021, 8 min), režissöörid Rao Heidmets ja Pauline Heidmets, stsenaristid Rao Heidmets ja Valter Uusberg, helilooja Sven Grünberg. Linastub Tartuffil, kinodesse jõuab novembris.
Kaheksa…

Kommentaar – Juta Kivimäe käsikiri „Suur tuba“

Juta Kivimäe „Suur tuba“ vallutab lugeja juba esimeste lausetega. Žüriiliikmena romaani lugedes olin varsti kindel, et tegemist peab olema elukogenud ja varem palju avaldanud autoriga (pool arvamust ei osutunud…
Helge määramatus
Hollandi kunstniku Reinoud Oudshoorni teosed oli kuraator Stine Bidstrupile meeldiv üllatus.
Hedi Jaansoo

Helge määramatus

Stine Bidstrup: „Kuraatoriprojekt tähendab vabadust, aga ka vastutust, sest see peab olema kontseptuaalselt veenev, veenvam kui avatud konkursiga näitus.“

Olulised asjad. Vaikivad koreograafid
Urmas Lüüs mõtiskles Kanuti gildi saali residentuuris liikumise kaudu inimese sõltuvussuhete üle asjadega.
Urmas Lüüs

Olulised asjad. Vaikivad koreograafid

Kõigi asjadega, mida inimene on endale loonud, teeb ta midagi. Olgu nende kasutusotstarve kui tahes abstraktne või tühine, ikka on objektidel eesmärk täita. Siinkohal jõuangi asjadest rääkiva jutujärjega objektide…
Asjade nimekiri seitsmes alajaotuses
Ditte Hammerstrømi toolid kattuvad nagu kujutis kokkujooksnud arvuti ekraanil, kuid funktsionaalsest absurdist hoolimata on need ennekõike ikkagi toolid. Taustal Sissi Westerbergi installatsioon „Alasti“.

Asjade nimekiri seitsmes alajaotuses

Rakenduskunst hakkab tasapisi tänu uusmaterialismi värsketele hoovustele ja materjalikunstide naasmisele Eesti kunstimaastikul taastama oma kolme-neljakümne aasta tagust seksikust.

Raivo Kelomees, kunstiteadlane 
Raivo Kelomees
Erakogu

Raivo Kelomees, kunstiteadlane 

Poliitiline vabadus käib koos kunstivabadusega. Sellega liitub arvamus, et palju vabadust – hea, vähe – halb. Ja kui poliitilist ja ühiskondlikku vabadust on palju, saavad kõik oma arvamuse kuuldavale tuua, kunstnik ei ole erand. Meenub…
Sirp