Inimesed võivad öelda, et ma ei oska laulda, aga keegi ei saa kunagi öelda, et ma ei laulnud.
Florence Foster Jenkins
Mängufilm „Florence Foster Jenkins“ (Suurbritannia 2016, 111 min), režissöör Stephen Frears, stsenarist Nicholas Martin, operaator Danny Cohen, helilooja Alexandre Desplat. Osades Meryl Streep, Hugh Grant, Simon Helberg, Rebecca Ferguson jt.
Muusika on olemuselt äärmiselt tinglik kunstiliik. Kuigi teatav tinglikkuse aste on omane kogu kunstiväljale, on just muusika oma abstraktsuses teiste kunstidega võrreldes eriti kaugel…
Muusika-aasta Eesti Heliloojate Liidu juubelisarja peeglis
Peatselt lõppev muusika-aasta on toonud palju head ja huvitavat, inspireerivat ja mõtlemapanevat. Kuna mul endal on selle aasta sees palju välisreise olnud ja kõikvõimalikud kohustused tekitanud kroonilise ajanappuse, on mu elamused paratamatult valikulised ja seotud eelkõige nende projektidega, milles olen osalenud.
Eesti Heliloojate Liidu (EHL) juhina tegi mulle muusika-aastal eriti rõõmu see, et meie liidu 90. aastapäevale pühendatud kontserdisari kujunes selle üheks oluliseks osaks. Eesti…
Veebruarikuus oli siin- ja sealpool lahte mitu väljapaistvat ja kõrgel tasemel nüüdismuusika vokaalsuurvormi kontserti naishäälele ja suuremale koosseisule. Käisin neist kolme kuulamas Helsingis: Hans Abrahamseni suurvormi „Let me tell you“ maailma ühe tippsoprani Barbara Hannigani esituses, Toshio Hosokawa kammerooperit „The Raven“ ja Poul Rudersi teost „Dreamland“ soome juhtivate sopranite Anna-Kristiina Kaappola ja Virpi Räisäneni esituses ning lõpuks Tallinnas Agata Zubeli mono-ooperit „Not I“ ehk…
Selleaastased maailma muusika päevad (World Music Days), mida korraldab Rahvusvaheline Uue Muusika Ühing (ISCM International Society for Contemporary Music), viidi 3. – 12. oktoobrini läbi Poolas Wrocławis. Oma valdkonnas on ISCM vanim ja suurima liikmeskonnaga organisatsioon, mis tegutseb juba 1922. aastast. Liikmeid on seal rohkem kui 50 maalt, esindatud on kõik kontinendid. Festivali ajal on traditsiooniliselt ka ühingu aastakoosolek, kus arutatakse jooksvaid küsimusi, otsustatakse…
Eelmisel nädalal andis Yxus Ensemble selle hooaja avalöögi teatri NO99 kammersaalis, kus tuli ettekandele Karlheinz Stockhauseni rustikaalse paatosega „Sügismuusika” („Herbstmusik”). Tegemist oli äärmiselt ereda ettevõtmisega, ühelt poolt seetõttu, et Stockhauseni performance’i ja muusika piirimail kulgevat teost eriti tihti ei näe ega kuule kusagil. Teiselt poolt aga seepärast, et Yxus Ensemble sai selle väljakutsega suurepäraselt hakkama.
Mulle tundub, et Eesti ühiskonna edusammud kui ka valupunktid on pikka aega olnud liiga isikustatud. Mis puudutab viimasel ajal kerkinud diskussiooni, siis tuleks silmas pidada seda, et paljud olulisemad probleemid ei ole seotud mitte niivõrd konkreetsete erakondade või isikutega, vaid pigem vaimsusega, mida erakonnad ja nendega seotud isikud kannavad ja levitavad.
Ma ei ole kunagi osanud näha ei deemonite ega pühakutena neid mõjukamaid poliitikuid, keda…
PÖFFi filmimuusikaelamustest
Tänavuse PÖFFi valik oli filmimuusika poolest taandatum kui varasematel aastatel. Paljude eredate filmielamustega kaasnes kas peaaegu olematu või siis üsnagi napp muusikataust. Tavaliselt oli aga tegemist ka väga teadliku ja põhjendatud valikuga.
See kehtib täielikult näiteks Abbas Kiarostami värske filmi „Just nagu armunud” kohta, mille ainukeseks muusikapalaks on pealkirjana kasutatud 1940. aastate džässistandardit. Taandatud ja minimalistlik filmikeel on lasknud Kiarostamil tuua väga nappide vahenditega…
Lumi on just maha tulnud ja ümbrus on omandanud üsnagi must-valged toonid. Samad värvid näivad püsivalt tooni andvat ka eesti vaimsel maastikul – vähemalt, mis puudutab poliitikat ja diskussiooni selle üle. Või siis selle puudumist.
Meie kõige suurema esindatusega partei on meile jälle üsna robustsel moel selgeks teinud, et on ainult üks tõde ja selle monopol on nende käes. Meie president näib olevat selle tõemonopoli…
Mul ei ole millestki kirjutada ja ma kirjutan sellest.*
Cage tahtis inimesed vabastada puuridest –, cage’idest – etteantud raamidest ja ettekujutustest, sellest, mis justkui peaks olema õige muusika, kunst, mõtlemine – ja laiemas mõttes ka elu. Tegelikult tahtis ta inimesed ju vabastada ka iseendast. Ta tahtis ka iseenda vabastada iseendast, Cage’i vabastada cage’ist. Aga kas see tal ka õnnestus?
Mul ei ole millestki kirjutada ja üha…
XX Viljandi pärimusmuusika festival „Mehe laul” 26. – 29. VII
Tänavune pidupäevahõnguline Viljandi pärimusmuusika festival kulges üsna harjumuspäraseid radu, esitledes ühelt poolt vana ja tuttavat ning teiselt poolt kaardistades ka tundmatumaid alasid. Nagu ikka oli kava väga tihe ning asju, mida oleks kuulata tahtnud, natuke liiga palju. Festival, nagu oodata oligi, oli sisukas ja elamusterohke.
Festivali teemaks oli seekord meestelaul ja peab ütlema, et nii teemapüstitus…
Tänavuse PÖFFi filmimuusika elamused olid ülimalt erinevat laadi. Ühelt poolt oli esindatud täielik taandatus, isegi muusika täieliku puudumisega, teiselt poolt muusika pidev ja rõhutatud kohalolu.
Viimati mainitud esteetika suurejoonelisemaid näiteid oli PÖFFi lõpufilmina linastunud Terrence Malicki „Elupuu”. Filmi esimene pool oli teatud mõttes justkui Kubricku „Kosmoseodüsseia” lõpuosa pikendatud variant: Malicki eeposes oli looduse, kosmose ning geoloogiliste ajastute mastaapseid kaadreid, mida saatsid erinevad nopped lääne süvamuusika…
On selge, et peagi kahekümnendat toimumisaastat tähistav Viljandi pärimusmuusika festival on saanud eesti kultuurimaastiku lahutamatuks osaks. Paljudele – muuhulgas ka allakirjutanule – on see sündmus, milleta oleks suve raske ette kujutada. Festivalist on saanud midagi, mille kohta kehtib juba väljend „oma tuntud headuses”. Seetõttu olingi meeldivalt üllatunud, et tänavune festival suutis ikkagi mind üllatada, ja seda väga positiivses mõttes. Selle aasta festivalil lummas mind kava…
Nagu ikka, oli juuli lõpp Viljandis pärimusmuusika päralt ja sel aastal oli festivali teemaks tants.
Pean kõigepealt ütlema, et põhiliselt tantsule pühendatud üritustest on mul muusikuna natuke raske kirjutada. Seepärast keskenduksin rohkem festivali muusikalisele poolele ja sellele, mis mulle sealt kõige eredamalt meelde jäi.
PNP 2010. aasta konverentsi „Skolastika” ettekanded: Tiina Koivisto „Brian Ferneyhough’ muusikast ja esteetikast”, Märt-Matis Lille „Muusika positsioonist keskaegses mõttemaailmas”, Meelis Friedenthali „Skolastika kui lugemise kunst” ja Marek Tamme „Skolastiline mõtteviis (1220–1290)”.
Tänavuste Pärnu nüüdismuusika päevade (PNP) keskmes oli skolastika teema ja Brian Ferneyhough’ esteetika. Kogu festival tervikuna oli sel aastal teoreetilisemat laadi, mis tulenes osaliselt teemavalikust, osaliselt paraku ka festivali majanduslikest võimalustest. Keerulisemat laadi nüüdismuusika…
Tänavune Viljandi pärimusmuusika festival käis paljuski juba sissetallatud radu. Lõviosa kavast sisustasid juba teada-tuntud eesti tegijad ning nende kõrval väga eri laadi kultuure esindavad välisesinejad. Seega koduselt tuttav ja mõnusalt eklektiline valik, mille hulgast oli võimalik leida nii lahedat äraolemise muusikat kui ka tõeliselt raputavaid elamusi. Et festivali mahub sedavõrd palju kontserte, et nende käsitlus ületaks kaugelt ühe ajaleheartikli mahu, siis peatun alljärgnevalt neil,…
Eesti muusika päevad ehk EMP, nagu seda kolleegide hulgas suupärasemalt kutsutakse, on kindlasti olnud minu generatsiooni heliloojate kujunemisel üks kesksemaid mootoreid. Muidugi on need olulised olnud ka vanemale põlvkonnale, aga sellest on mul raskem rääkida, sest paratamatult kipud endaga lähedalt seotud asju nägema eelkõige oma perspektiivist. Minu esimesed mälestused EMPist langevad üsna kokku selle ajaga, kui ma ka ise esimest korda teatud sorti heliloominguga…
On juba vääramatu traditsioon, et juuli lõpus raputatakse Viljandi linn pärimusmuusika austajate poolt neljaks päevaks üles eneseküllasest väikelinlikust letargiast ning muudetakse andunud musitseerimise ja mõnusa äraolemise keskuseks. Traditsiooniliselt kätkeb nende päevade muusikaline pool kirjut valikut sellest, mida pärimusmuusika koondnimetuse alla üldse mahutada annab. Oodatult kirju oli ka tänavune festival, pakkudes nii ülimat professionaalsust, nakatavat entusiasmi kui kõike seda, mis sinna vahele jääb.
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.