Kuidas hindate „Seanaha” festivali rahvusvahelises tegevuskunsti kontekstis?
„Seanahk 3” oli väga huvitav ning sealjuures ka edukas sündmus. Just asukoht tegi selle ürituse eriliseks, julgen isegi arvata, et Euroopas ei leia teist sellist. Kindlasti peetakse teisigi tegevuskunsti festivale tugeva tähenduse ning võimsa potentsiaaliga paikades, kuid „Seanahas” on midagi väga unikaalset. Kui nägin seda inimeste hulka, kes Kiltsi lennuväljale performance’eid vaatama tulid, siis see oli selge märk, et festivali vastu on Eestis suur huvi. Nii et hästi valitud paiga ning seal esitatud kunsti kombinatsioon teeb festivali atraktiivseks. Mulle imponeeris publiku kannatlikkus ning huvi jätkumine hiliste öötundideni. Kunst, ruum ning publik lõid koos erilise sümbioosi, lausa sünergia: kunstnikud ja pealtvaatajad mitte ainult ei veetnud mõnusalt koos aega, vaid jagasid ka kogemusi ning hoiakuid.
Jaan Toomik oli palju aastaid Eesti Kunstiakadeemia interdistsiplinaarse õppetooli juhataja, nüüd on tema õpilane Eerik Alalooga sellel ametikohal, Toomik juhatab aga samas õppeasutuses maaliosakonda. Loodan, et teil on olnud aega tutvuda ka Eesti noorema põlvkonna tegevuskunstiga. Kuhu paigutate selle rahvusvahelises tegevuskunsti kontekstis?
Olen õpetanud EKA interdistsiplinaarsete kunstide osakonnas 2004. aastast peale, juhatanud töötubasid ja pidanud loenguid, mille keskmes on tegevuskunst. Õpetamise käigus on mul olnud võimalus jälgida, kuidas tudengid kasutavad performance’i-keelt, töötavad välja oma lähenemise. Väidan, et nende töödes on eriline eesti stiil, isegi kui olen veendunud, et tegevuskunsti keel on rahvusvaheline ja sellel ei ole lokaalsusega eriti midagi pistmist. Eesti tegevuskunst on rahvusvahelise nüüdiskunsti osa. See ei käi ainult Non Grata kohta, kuigi Non Grata grupp on vaieldamatult Eesti kõige aktiivsem tegevuskunsti rühmitus. Ka kunstiakadeemiast on tulnud palju noori kunstnikke, kes kasutavad aktiivselt n-ö eesti potentsiaali rahvusvahelises kontekstis. Jaan Toomik on selleks palju ära teinud.
Kuidas iseloomustaksite lühidalt nüüdistegevuskunsti? Kas on võimalik tuua välja aktuaalseid suundumusi? Kuhu paigutaksite oma performance’id rahvusvahelisel tegevuskunstiväljal?
Kogu praegune tegevuskunst on mõjutatud varasemast ajast. Keha ja kehakontseptsioon hõlmavad kõiki tegevuskunsti vorme. Performance’i-kunstis on kasutusel teatud strateegia, mida on hõlbus avada, muuta ja mis nakatab ka teisi kunstiprotsesse. Selle kohta saab lugeda lähemalt mu koduleheküljel (www.bbbjohannesdeimling.de).
Küsinud Reet Varblane