Pealelend – Hedi-Liis Toome, teatrifestivali „Draama“ kuraator ja tegevjuht

TAMBET KAUGEMA

7. kuni 13. septembrini korraldatakse Tartus teatrifestival „Draama“, mis tänavu toimub koos Balti teatri foorumi ja Eesti etenduskunsti esitlusfestivaliga „draamamaa.weekend“. Festivalide programmi kuuluvad Tallinna Linnateatri „Balti tragöödia“ (lav Karl Laumets), Eesti Draamateatri „Kuritöö ja karistus“ (lav Ene-Liis Semper ja Tiit Ojasoo) ning „Lehman Brothers“ (lav Hendrik Toompere jr), Von Krahli teatri „Pigem ei“ (lav Juhan Ulfsak) ja „Sa oled täna ilusam kui homme“ (lav Lauri Lagle), Ugala „Valged põdrad“ (lav Andres Noormets), Karl Saksa ja Kanuti gildi saali „Planet Alexithymia“, Tartu Uue teatri „Mängu ilu“ (lav Andreas Aadel) ja „Anne lahkub Annelinnast“ (lav Ivar Põllu), Ruslan Stepanovi, Artjom Astrovi ja Kanuti gildi saali „Gangstarap“, Endla „Pimevalge“ (lav Johan Elm), Saueaugu teatritalu „Kadunud kodu“ (lav Margus Kasterpalu ja Priit Põldma), Vaba Lava ja Eesti rahva muuseumi „Keegi KGBst“ (lav Dmitri Jegorov) ning Vanemuise „Niskamäe naised“ (lav Tiit Palu). Veebis etendub Liis Varese, +aave+ ja eˉlektroni „Kõik loeb / The Reader“. Esietendusena jõuab publiku ette Rakvere teatri „Katk.Est.Used“ (lav Karl Koppelmaa).

Milliste põhimõtete järgi „Draama“ programm seekord kokku pandi? Kes valiku tegemisel osalesid?

Festivali „Draama“ programmi pani kokku loomenõukogu koosseisus Liisi Aibel, Annika Üprus, Oliver Issak, Tiit Palu ja mina. Lähtusime lavastuste valikul eelkõige sellest, et „Draama“ raames toimuvad ka Balti teatri foorum, mille fookuses on Eesti dramaturgia (mõtestasime seda küll üsna laiana), ning „draamamaa.weekend“, mille eesmärk on Eesti teatri eksport. Nii on „Draamal“ esindatud eesti näitekirjandus (nt Piret Jaaks, Priit Põldma, Ivar Põllu jt) ja nüüdisaegne etenduskunst (nt Ruslan Stepanovi ja Arjom Astrovi Kanuti gildi saalis etendunud „Gangsta­rap“ või ka etenduskunsti auhinna saanud Lauri Lagle „Sa oled täna ilusam kui homme“).

Pidasime oluliseks ka häid näitlejatöid või võimalust tutvustada noori lavastajaid, mistõttu kogu programm ei keskendu ainult Eesti dramaturgiale, vaid kavas on ka välismaistel tekstidel põhinevad lavastused. Alles pärast kava kokkupanemist ilmnes, et oleme Tartusse kutsunud peaaegu kõik selleaastased näitlejaauhindade laure­aadid. Teatriauhinnad ei olnud valiku tegemise alus, ent ju ühtis meie maitse žürii hinnanguga.

Viimasel kahel aastal on peetud oluliseks tuua „Draamale“ ka lavastusi, mis on alles hiljuti esietendunud: nt Tallinna Linnateatri „Balti tragöödia“ ja Vaba Lava „Keegi KGBst“ esietendusid alles augustis, Saueaugu teatritalu „Kadunud kodu“ juulis. Tulemas on ka üks esietendus: Rakvere teatri „Katk.est.used“.

Tegemist on läbilõikefestivaliga. Kas Tartusse kutsutud lavastuste põhjal tulevad esile mingid praegusele Eesti teatrile omased suundumused?

Eesti teater on praegu nii esteetiliselt kui ka temaatiliselt väga mitmekülgne, mistõttu on sellele küsimusele keeruline vastata. Ma ei ole ka kindel, et „Draama“ peab läbilõikefestivalina võtma eesmärgiks mingeid kindlaid suundumusi oma programmiga rõhutada. Eesti teatrist koosneva festivali programmi kokkupanek on pusle, mis ei sõltu ainult korraldaja ja loomenõukogu soovidest, vaid tihti väga praktilistest põhjustest. Kindel eesmärk on näidata Tartus kvaliteetset ja tipptasemel teatrit.

Paar tähelepanekut siiski teen. Vahepeal kõlasid hääled, et Eesti lavastajad ei oska suure lavaga midagi peale hakata, aga „Draama“ 2021. aasta programmi vaadates ütleksin, et oskavad küll. Hea meel on Von Krahli teatri uuenenud trupi tugevuse üle, mida saab näha ka Tartus kahes lavastuses. Programmis on esindatud uued ja huvitavad noored näitekirjanikud, dramaturgid, lavastajad ja näitlejad – tundub, et Eesti teatri tulevik on helge.

Draama“ tänavune programm on pandud kokku koostöös festivaliga „draamamaa.weekend“, samuti toimub samal ajal Balti teatri foorum. Miks on otsustatud need kolm ettevõtmist kokku panna? Kui palju on seetõttu Tartusse oodata väliskuraatoreid ja -kriitikuid?

Balti teatri foorum leiab külakorda aset Eestis, Lätis ja Leedus ning 2021. aasta on n-ö korraline Eesti aasta. Sellel festivalil on iseenesest pikad traditsioonid ning kõigi kolme riigi kriitikud, teatriuurijad ja ka praktikud peavad seda äärmiselt oluliseks mõttevahetuse kohaks. 10. septembril toimub ka kõigile avatud konverents „Balti peegeldused“ („Baltic Reflections“), kus räägitakse teiste Balti riikide dramaturgiast oma teatrite laval.

„draamamaa.weekend“ tuli koroona tõttu edasi lükata ning tundus hea plaan kaks festivali ühendada. „draamamaa.weekendil“ osalevad välismaised kuraatorid vaatavad kaks päeva ka Tallinnas etenduvaid lavastusi ning tulevad Tartusse ainult kaheks päevaks. Kokku on festivalile oodata umbes 50 väliskülalist.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht