Toimetused, kus on teie eetilised põhimõtted?
Meediakommentaar
Ukrainast põgenenud poisi pisarates nägu, kõrvuti Kanal 2 hooaja avapeo piltidega, kus kaks neiut klaase kokku löövad. Uudislugu „Rinnad ripuvad? Kuidas hoida büst prink!“ kõrvuti uudisega, mille pealkirjaks „Kas Ukraina president peab pingele vastu?“ Või veel markantsem näide: „Haruldane klõps. Lauljatar Elisa Kolk tähistas miljonärist kallima juubelit“ on kõrvuti uudislooga sellest, kuidas noor mereväe insener Vitali Skakun ohverdas enese Krimmi Henišeski silla õhkimiseks, et takistada vaenlaste edasitungi. Kas tõesti on 50aastaseks saanud ärimehe ja tema kaaslase riietus ja pidu samaväärse uudisväärtusega nagu end oma riigi kaitsmise nimel õhku lasknud noor mees?
Sõja väldates ilmusid Postimehe ja Delfi veergudele lood Ukraina tsiviilelanike vägistamisest, samuti analüüs sellest, kas Putin oma sõnavõttudes ridade vahel vägistamist propageerib. Samal ajal on nende uudisnuppude kõrval reklaamid, kus – kuna lähenemas on naistepäev, reklaamitakse erootikapoode, pesupoode jne, piltidel poolpaljas punaste aluspükstega naine, kelle tagumik mehe käte vahel. Müüa vägistamisest rääkivate uudiste kõrval erootikatoodete reklaame? Seks müüb, aga kus on inimlikkuse piir? Ajakirjanikud, kus on teie eetilised põhimõtted?
Kas me aktsepteeriksime paberlehes surmakuulutuse kõrval erootikapoe reklaami või uudisnupukest sellest, kuidas eesti suunamudija luksusjahi pardal oma depressioonist puhkab? Miks siis digimaailmas verisesse sõtta ja inimeste hukkumisse vähema austusega suhtutakse? Digilehti loeb palju suurem hulk inimesi kui paberkandjal ajalehti, need on osa avalikust inforuumist ja seega kujundavad ühiskonna suhtumist ellu, surma ja kõigesse, mis sinna vahele jääb.
Reklaamide ja sisu ilmselge kokkusobimatuse või konfliktsuse juhtumeid võis muidugi kohata juba kaua aega enne Ukraina sõja puhkemist, ent nüüd torkab see traagiliste sündmuste taustal eriti teravalt silma. Lihtne on olla puu otsas ja öelda, et veebiväljaandes kuvatakse reklaame ja uudislugusidki algoritmide najal, ent on aeg, et toimetuste töötajad inimlikkuse tagasi tooks. Sest alanud on maailmasõda. Esimene maailma infosõda, kus sõditakse inforuumi vallutamise nimel. Ärge naeruvääristage Ukraina kangelasi, ärge lahustage väärtusi, hoidke Eesti avalikku inforuumi.
Näiteid kõrvuti olevatest uudislugudest viimasel nädalal.