Rohkem head tööd!

Rohkem head tööd!

Graafilise disaini osakonna näitus „Hea töö” Kanuti gildi keldrisaalis 13. VI.
Graafiline disain paikneb mingis mõttes eikellegimaal. Kunst? Käsitöö? Ühelt poolt ärilise taustaga võimalused, teiselt kujutlus sellest, kuidas see ala ikkagi ka ise toimib ja hakkama saab, vahel isegi tellimuste või koolitöövabana.

 

Kanuti gildi keldris efektsetes puitkiudplaatkastides eksponeeritud kunstiakadeemia graafilise disaini osakonna kevadnäitus „Hea töö” on pealtnäha minimalistlik või väheütlev komplekt või segadik, koos on  suurfirmadele tehtud päristööde ja üliõpilaste laserprinterist välja lastud eksperimentide näited, aga siht on selge. See on eesti graafiline disain XXI sajandiks. Vaadatagu sellele näkku, sest see ala on üle elanud aastatepikkuse tõsise muutuste perioodi. Küsimus on koolis ja õpetuses. Selle väljapaneku juured on ajas, kui kunstiakadeemia senine graafilise disaini õpetus dramaatiliselt kokku jooksis, mil seni nii enesestmõistetavate  ilu ja ärilise müüvuse asemel hakati tegelema ideede ja süsteemidega. Mitte et nendega poleks varem tegeldud, kuid senised õppekavad jäid ühel hetkel ajale jalgu: see, mis võis kunagi olla täiesti adekvaatne õpetamisviis, mattus mürasse, õppejõudude parimate päevade trikkide kohustuslikku kordamisse, tegelikult masendavasse suletusse maailmas toimuva  eest. Ivar Saki ja Kristjan Mändmaa asumine kunstiakadeemia graafilise disaini osakonda juhtima muutsid olukorda totaalselt.

Uus graafilise disaini õpetus on pigem õpetus maailmast kui keskkonnast graafilise disaineri ja tema tööde jaoks, mitte lihtsalt juhtnöörid, kuidas teha visuaalseid trikke ja kasutada aina täienevat tarkvara. „Hea töö” seob omavahel üliõpilaste ja  nende õppejõudude tööd. Muidugi on vahe mõne institutsiooni tarvis kindla-peale-töötava, aastakümnete pikkuse karjääriga kujundaja ja eksperimenteeriva tudengi vahel, kuid tervikpilt graafilise disaini osakonnas toimuvast on selles väljapanekus olemas. Erinevad lähenemised ja stiilid toimivad kõrvuti. Mu kinnisidee, et niinimetatud Hollandi koolkonna maneerlik ja nürivõitu minimalism on ka siin päriselt  võimust võtnud, ei leia kinnitust. Üliõpilased on nutikamad, näha on reaalset loomingulisust. Kunstiakadeemia graafilise disaini osakonna tõus langeb kokku ka muude sama ala ilmingutega: meil on Haapsalu graafilise disaini festival, Eesti on hulga osalejatega esindatud Brno biennaalil ja nii vähe koledas kujunduses raamatuid  pole minu arvates ammu müügil olnud. Disainer olla tundub sel suvel uhke ja hea …

Sirp