-
See on küsimus, millele ühest vastust pole. Kindlasti eelistab iga ooperisõber kaasaelamist elavale, siin ja praegu sündivale muusikalisele imele. Kuid kui puudub võimalus istuda ME Ti, Covent Gardeni või Salzburgi saalis, ent tehnoloogia annab võimaluse kuulata-vaadata maailma tippkunstnike tegemisi, nautida täiuslikkuseni välja voolitud rolle suures plaanis, s.o kinoekraanil, siis pole kahtlust – see on õnn. Ja ma ei kahtle absoluutselt ka selles, et need kolm aastat, mil Eesti kinosaalides (Tallinn, Tartu…
-
VII Klaudia Taevi konkurss 8. – 12. VI Pärnus
See suvi jääb vist mitte ainult minule eriliseks – eelduseks viibimine juunikuu esimesel dekaadil Pärnus: 30kraadises leitsakus ööbikute külluslik laksutamine hunnitutes parkides, konnade seksikas pulmalaul varajastel hommikutundidel rannaroostikus ja Taevi-nimelisel noorte lauljate konkursil prevaleerinud koloratuursopranite elektriseerivalt särtsakas ja küllaltki tasavägine võistulaul! Hämmastav, kuidas sellest esialgu tagasihoidlikust lokaalsest ettevõtmisest on saanud täismõõduline, suure resonantsiga rahvusvaheline konkurss! Meil võiks ju olla suurte tegijate nagu…
-
„Vocalissimo”: Priit Volmer, Piia Paemurru, Oksana Sinkova ja Heiki Mätlik 27. IV Tartu kontserdimajas.
Aprilli lõpupäevil kõlas Pärnu ja Tartu kontserdimajas ning Tallinna raekojas sarja „Vocalissimo” hooaja viimane kava, kus Priit Volmer, Piia Paemurru, Oksana Sinkova ja Heiki Mätlik esitasid Schuberti ja eesti heliloojate muusikat. Rõõm nentida, et viis aastat tagasi produtsent Tuuli Metsojaga alguse saanud sari on elus, hinganud küll eri mahus, kuid alati huvitavas koosluses. „Vocalissimo” on andnud hea…
-
Siinmail varem kuulmatu bel canto ooper Vanemuises
Gaetano Donizetti ooper „Maria Stuarda”: muusikajuht ja dirigent Mihkel Kütson, lavastaja Roman Hovenbitzer (Saksamaa), kunstnik Roy Spahn (Saksamaa), valguskunstnik Palle Palmé (Rootsi), peaosades Aile Asszonyi, Karmen Puis ja Oleg Balašov. Esietendus 5. V Vanemuise väikeses majas.
Lugenud ajakirjanduses ilmunud arvamusi Donizetti „Maria Stuarda” lavastuse kohta Vanemuises, tekkis taas soov pöörduda Toomas Pauli raamatu „Totrus ja tähendus” poole. Tsiteerin: „Austria kirjanik Karl Kraus on öelnud:…
-
Kui jälgida muusikateatrite olelusvõitlust tänases maailmas, siis võib julgelt väita, et meie omad pole erand siin maakeral – kuulume terviku hulka. Olgu selle tõsiasja kinnituseks üks alapealkiri ajakirja Opera Now (märts/aprill 2011) esikaanel: „Miks poliitikud vihkavad ooperit”!
Kuid, vaatamata sõltuvusele rahast, meie mõlemas muusikateatris on ooper siiamaani küllalt hea tervise juures. Vanemuise ooperite nimistu on üldplaanis väga mitmekesine ja huvitav, kuid ajakava ja lauljate rakendusega seoses kerkib valulisi küsimärke.
Muusikalavastuste mitmekesiduse…
-
Vene heliloojate vokaalmuusikat 1. III RO Estonia talveaias ja 5. III Vene Kultuurikeskuse kammersaalis.
Täiesti väljaspool valimiskampaaniat oli suur nauding kuulata märtsi algul kahel õhtul Tallinnas vene heliloojate romansse, ooperiaariaid ja -duette meie lauljate esituses. Esimesel kuulsime teatrilavalt eemaldunud Nadia Kuremit ja Mati Palmi, klaveril Tarmo Eespere, ning teisel Vanemuises aktiivselt hõivatud Alla Popovat ja Valentina Kremenit, klaveril Andres Mutso. Nii Tšaikovski, Mussorgski, Rimski-Korsakov ja Rahmaninov kui praegusajale juba lähemal…
-
Riia ooperiteater Tallinnas
Läti Rahvusooperi külalisetendused: Giacomo Puccini „Madama Butterfly” 21. I ning Pjotr Tšaikovski „Jevgeni Onegin” 22. ja 23. I Estonia teatris.
Kohtumine Läti Rahvusooperi kahe etendusega meie Estonia teatrisaalis tuletas taas meelde, et üsna meie külje all on suurepärased lauljad, muusikud ja erksad kontseptuaalsed mõttemallid. Eks lätlasi ole päris mitu korda rohkem kui meid ja seega ka valik kunstivallas märksa rikkalikum. Kuid kui rääkida laulukunstist, milles neil juba…
-
Muusikaõhtu: Maria Veretenina (sopran), Jaakko Ryhänen (bass, Soome), Piia Paemurru (klaver), Erika Jefimova (orel) 4. I Kaarli kirikus.
Ajakirja Looming mullu viimases numbris ilmus Arvo Valtoni novell (või mõistujutt?) „Kirsioks”. Olin pärast Viivi Luige „Varjuteatri” lugemist veendunud, et sain viimase aastakümne sügavaima elamuse tõelisest, ehedast mõtetejagamisest lugejaga ja muidugi sõnavaldamise kultuurist. Ja uskusin, et küllap läheb jälle tükk aega, kuni miski suudab sellisel määral lummata ja kaasa haarata. Ometi tuli…
-
Imre Kálmáni operet „Silva”: muusikaline juht ja dirigent Jüri Alperten, lavastaja ja kunstnik Mart Sander, esietendus 16. IX Estonias.
Pealkirja selgituseks tsiteerin kavaraamatust lavastaja Mart Sanderi sõnu: „Kuna selles ligi sada aastat vanas loos leidub teravaid paralleele tänapäeva maailmaga, otsustasin neid rõhutada mitte lavastuse kaasajastamise, vaid „vanutamisega” – üritan teha lavastuse, mis edastab moodsa sõnumi vaatamata sellele, et selle visuaalne külg on rõhutatult, peaaegu karikatuurselt vanamoodne. Miski ei näita meile…
-
. . . . ja teatrilavalgi toimub pidev „verevahetus”. 4. novembril tähistati Estonias Verdi „La traviata” etendusega kahe suurepärase laulja Urve Tautsi ja Anu Kaalu juubelisünnipäeva.
Väikese pöördumise publiku poole tegi RO Estonia konsultant Arne Mikk, kes temale omase delikaatsusega ei nimetanud sünnidaatumeid (mis meie ajakirjanduses haiglase täpsusega alati nime järel figureerivad!), vaid kõneles kahe kunstniku kaalukast panusest ja tähtsusest meie 1960-1990ndate teatriloos ka sellele osale publikust, kes neid iial pole laval kuulnud-näinud. Heas,…