Millegipärast olen aga paari viimase aasta jooksul seda üritust ignoreerinud, selle ära unustanud, tulemusi mitte eriti tõsiselt võtnud ega ka enda, siiani küll väheseid raamatuna kvalifitseeruvaid töid esitanud. Varem, noore, just alustanud graafilise disainerina ei osanud ma oma töösse veel päris ausalt suhtuda ning konkursid ja auhinnad tundusid kui ülimad eesmärgid, milleni üks hea kujundaja võib jõuda. Nüüd, iga päev disaineri ametit pidades, kolleegidega diskuteerides, klientidega arutledes või vaieldes, endamisi mõtiskledes, kui trükikodadega töid planeerin ja eelarvestan, võin kindlasti öelda, et disainiprotsessi ja -otsuste taga on midagi märksa enamat kui pelgalt esteetilised ja subjektiivsed kaalutlused stiilis kas kaanekujundus on kaunis või tüpograafia maitsekas. Ei tea küll läbinisti žürii hindamismeetodeid ja tööprotsessi, kuid millegipärast arvan, et nii lühikese aja jooksul, mil võitjaid suure hulga raamatute seast valitakse, ei ole võimalik konstruktiivselt kõike läbi arutada, mille tõestuseks on ka žürii mõnevõrra laialivalguvad ja küündimatud kokkuvõtted. Puudu on kujundajate enda kommentaarid ja selgitused: näitusel ringi käies ning raamatuid lehitsedes tahaks nii paljudelt disaineritelt uurida, miks just sellised otsused on vastu võetud. Loomulikult peab iga kujundus toimima ka iseseisvalt, aga põhjendused, miks asjad on just nii- või naasugused, panevad disaini elama ja loovad objektidele vajaliku konteksti ja taustsüsteemi.
2010. aastal oli välisliikmena kutsutud žüriisse kolleeg Urs Lehni Šveitsist. Maailmas tunnustatud raamatukujundajana oskas ta ehk värskema pilguga viidata üldistele tendentsidele, mis siin võimust on võtnud (Lehni artikkel „25 kauneimat Eesti raamatut” Sirbis, 4. II 2010, millega paljudes punktides nõustun ja lugeda soovitan). Millegipärast jäi väliskülalise kaasamine raamatukonkursi otsustajate ringi viimaseks korraks. Paljud nooremad disainerid, kes Eesti Kunstiakadeemiast võrsunud ja mõnes välisülikoolis tudeerinud ning piiritagust tööpõldugi kündnud, ootaksid selliselt konkursilt avatumat suhtumist ja värskust. Vastasel juhul ollakse olukorras, kus žürii liikmed, kes on ka professionaalsed kujundajad, jagavad auhindu iseendale, nagu on juhtunud paljude kohalike disainivõistlustega. Pole midagi parata, riik on väike ja asjatundjaid napib ning keda teist ikka kohtunikuks kutsuda, kui eelmise aasta laureaati …
Võib-olla ei vajatagi 2012. aastal enam üht järjekordset raamatute või ükskõik millist muud disainiteemalist iludusvõistlust. Selle asemel võiksid kujundajad, kirjastajad, trükikodade esindajad ja žüriiliikmed kokku saada, omavahel tutvuda ning rääkida ausalt oma töödest ja tegemistest, kuulata ära mured ja mõtted ning kutsuda seltskonda ka mõned väliskülalised, kellega koos vaadata disainikaarti veidi suuremalt, et kohalikest tendentsidest parem adumine tekiks.