Mänguline näitus

Mänguline näitus

Kahte väga erinevat kunstnikku Jasper Zoovat ja Sorget ühendavaks jooneks võib lisaks sõprusele pidada väga kirevat ja mitmekülgset kunstnikuteed, mingil määral ka mõtteviisi: nad keelduvad allumast traditsioonilistele kunstistrateegiatele.

Jasper Zoova ja Sorge näitus „Iseenda saba neelav Kuningmadu” Tami galeriis kuni 14. IX.

Tami galerii näituse planeerimisel tundus, et kunstnikel on rohkem ühiseid vaatenurki ja seisukohti, kuid tulemuse põhjal tuleb tõdeda, et väljapanekut ei saa võtta tervikuna, vaid näitusesaale tuleb käsitleda eraldi. Zoova teosed on ikka eristunud meie kunstist värvikülluse ja fantaasiarohkuse poolest, tal on julgust kasutada muinasjutumaailma nii, et see ei muutu kitšiks. Galerii teise korruse suurde saali on kunstnik loonud selle väljapaneku tarbeks uued teosed. Ta on lähenenud humoorikalt Tami galerii koostööle gurmeerestoraniga  Neh: teosed on vormistatud pitsakarpidele, laskutud sel viisil dialoogi ka restoranikülastajatega. Pitsakarbid vihjavad kiirtoidule ja sealt edasi praeguse aja kiirele tarbimisele. Kunsti sõnumgi peab olema võimalikult kiirelt edastatud – nii pakubki  Zoova lihtsustatud sõnumiga  kiirkunsti. Õhtused restoranikülastajad vaatavad seinal eksponeeritud kunsti aga eemalt, kuigi viibivad kunstiteostega märgatavalt kauem ühes ruumis kui näitusekülastajad.  Galerii ja restorani sümbioosis muutub kunst dekoratsiooniks, ruumi osaks. Loodetavasti häirivad  pitsakarbid kalli restorani külastajaid piisavalt ja nad hakkavad sõnumi peale mõtlema? Teises saalis eksponeerib kunstnik juba tuttavaid teoseid, mis inspireerituna tema väikese poja tegemistest ning põimituna idamaa kunstisümbolite ning oma lapsepõlve muinasjututegelastega, mõjuvad soojalt ning fantaasiaküllalt. Vaataja viiakse reisile eksootiliste metsloomade juurde: poeg Frank kihutab porgandil Tiibeti taevas teemante jahtima, mõlemas pihus kõrvupidi jänes. Jääb üle ainult imestada kunstniku fantaasia ning oskuse üle, kuidas ta on suutnud selle kõik nii lihtsalt ühte teosesse põimida.
Alumise korruse saalis on väljas Sorge rattad, mis vihjavad meie tuntud kunstnike Lapini, Mäetamme, Toomiku jt teostele. Sorge on öelnud, et kunst on kogu tema elu, kuid tean, et tal on ka teine kirg – vanad jalgrattad. Näitusel võibki näha kahe kire põimumist, kuid oodatud plahvatuse asemel on kunstnik lähenenud mängulisemalt.
Mõlemad kunstnikud on humoorikad ning kasutavad lihtsustamistehnikat: Zoova on julge ja mänguline, Sorge reserveeritum, vaid detailid paljastavad ta kirgliku loomuse. 
Andra Orn

Mänguline avamine
Meeles mõlgub Tami galerii värvikas avamisaktsioon. Kunstnikud Jasper Zoova ja Margus Tiitsmaa aka Sorge näitavad õdusas, Pädaste mõisaga seotud toitlustusasutuse keskkonnas, oma uut ja vana. On pilti, on lugu ja minimaalseid žeste. Zoova maalitud pitsakarpide toetaja on olnud muusik Jaak Johanson. Sorge üks põhilisi vaimseid mentoreid  ja avamise veinisponsor oli Eesti avangardilegend Lapin isiklikult. Esinesid ka elukunstnikud, performaatorid ja häppeningidiivad Raul Velbaum ja Callmesiiribaby. Esimese räige vokaali ning teise ette sisse lauldud naishääle toel ning telefoni- ja infokataloogi baasil lindistatud absurdilooga „Kontakt”, muusika koostöös Kiwanoidiga, seostus kosmeetikateenuse pakkumine. Callmesiiribaby värvis kohalviibijate sõrme- ja varbaküüsi. Häppeningi tegid ka kunstnikud Meeland Sepp ja ja Jasper Zoova. Sorge on aga ise elus häppening, nagu ka kohalviibinud Taave Tuutmaa ja Billeneeve.
Hanno Soans

Sirp