25 aastat pärast Peeter Lilje lahkumist on veel väga paljudel silme ees pilte temast orkestri ees, nii lava kui ka saali poolt nähtuna.
Peeter Lilje oli väga hea dirigent ja väga hea muusik, professionaalne ja isikupärane. Eestis on olnud ja on häid dirigente, aga tema musitseerimislaadiga orkestridirigenti pole hiljem tulnud. Ehkki tema esitustes oli küllaga energiat, oli eriline see soe laulvus, millega ta oskas orkestri mängima panna. Tajudes…
Ansambel U: uusimal plaadil on ainult kontserdivõtted.
Esitlusel kuuldus mängijate seast arvamus, et see on nende parim plaat. Püüdes aru saada, miks, kuulasin uuesti kaht eelmist ega saanudki aru, et need oleksid vähem head. Kontserdisalvestisel on „elus asja“ võlu, kuid ma pole kuulnud ka ühtegi U: stuudiovõtet, milles elu puuduks.
Nii, nagu iga nende kontserdikava on hästi kavandatud tervik, on eri kontsertidel ette kantud teoste kava plaadil alati uus tervik.
Esimesel…
Paul Hindemithi ooper „Cardillac“ helilooja enda ja Ferdinand Lioni libretole Ernst Theodor Amadeus Hoffmanni novelli „Preili von Scudéry“ põhjal. Muusikajuht ja dirigent Vello Pähn, lavastaja Vilppu Kiljunen ja kunstnik Kimmo Viskari (mõlemad Soomest), valguskunstnik Anton Kulagin, koormeister Elmo Tiisvald, lavastaja assistent Ellen Maiste, näitejuht Marko Matvere. Osades Rauno Elp (Cardillac), Tamara Gallo (Tütar, USA), Jyrki Anttila (Ohvitser, Soome), Mart Laur (Kullakaupmees), Sergiu Saplacan (Kavaler, Rumeenia), Heli Veskus (Daam), Pavlo Balakin…
Arvo Pärdi ja Robert Wilsoni „Aadama passioon“. Muusikajuht ja dirigent Tõnu Kaljuste. Etendused 12. – 16. mail Noblessneri valukojas.
Noblessneri valukoda näeb välja nagu kummitusloss ja kõlab nagu katedraal. Viletsus ja hiilgus, niisamuti nagu Aadama ja inimkonna loos.
„Aadama passiooni“ rikkalikus eelreklaamis ja veel 12. mai pressikonverentsi algul oli nii palju juttu mitmesuguste institutsioonide organisatoorsest koostööst ja Eesti tutvustamisest maailmale, et oodatava kunstisündmuse tähtsus jäi varju. Nüüdseks on etendust näinud umbes kuus…
Tüüri ja Tulve uued autori-CDd.
Erkki-Sven Tüür. Klaverikontsert (2006) ja seitsmes sümfoonia „Pietas” („Kaastunne”, 2009). Esitajad Frankfurdi ringhäälingu sümfooniaorkester, Laura Mikkola (klaver), Põhja-Saksa ringhäälingu koor, dirigent Paavo Järvi. ECM New Series 2341.
Helena Tulve. „Arboles lloran por lluvia”. Peale nimiloo (tõlkes „Puud nutavad vihma järele”, 2006) on plaadil veel kolm vokaalteost instrumentaalansambliga: „Reyah hadas ’ala ” („Tõuseb mürdi aroomi”, 2005), „silences/larmes” („vaikused/pisarad”, 2006) ja „L’Équinoxe de l’âme” („Hinge pööripäev”, 2008); lõpus kõlab…
Helena Tulve kammerooper „Läheb nii pimedaks”, lavastaja Reeda Kreen, muusikajuht Veronika Portsmuth, esitas 14 naislauljat: Ülle Tuisk, Anneli Metsik, Maarja Leemet, Lili Kirikal, Greesi Langovits, Silja Uhs, Kristiina Under, Evelin Ester, Tiiu Kütson-Janke, Triin Jaago, Annely Leinberg, Mari Calling, Sirlen Rekkor, Kristel Marand. Osales instrumentaalansambel koosseisus Eda Peäske (harf), Marion Aruvee (flööt), Vigo Uusmäe (metsasarv), Mari Aasa (vioola), Tiit Pärtna (kontrabass) ja Maarja Nuut (löökpillid). 21. II Kadrioru lossis.
Suurepärane kava mängiti puupüsti täis saalile.
„Meistriklass II ”: ERSO, dirigent Olari Elts, solist Mihkel Poll, kavas Erkki-Sven Tüüri klaverikontsert (2006) ja Gustav Mahleri sümfoonia nr 6 (1903–1904). 8. II Estonia kontserdisaalis.
Teoseid klaverile soolopillina ja orkestrile kirjutatakse tänapäevalgi palju, harvemini kontserdi nime all. Tüüri klaverikontsert on üks neid, millel on selge oma ilme, oma ID. Et soolopill pole orkestrile järsult vastandatud, on uuema aja instrumentaalkontsertidele üldse iseloomulik. Tüüril on klaver orkestri…
8. mail saanuks Lepo Sumera 60aastaseks. 50. sünnipäev jäi tal viimaseks. Ei saa oletada, mis oleks võinud veel olla, saame üksnes vaadata, kuidas on kümne aasta jooksul läinud tema muusikal.Esimestel aastatel pärast autori lahkumist oli tihedalt mälestuskontserte, peamiselt kammermuusikaga. Seejärel on üksikuid teoseid järjekindlalt ette kandnud mitmed ansamblid. Muutumatult on eesti ja teistegi maade pianistide kontserdikavades klaveriteoseid, eriti „Pala aastast 1981”, mida võib mängida ülierinevalt, ilma et selle võlu kaoks…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.