-
Kuulsad detektiivid on pärit Suurbritanniast, pornofilmid Saksamaalt, litsid ja sutenöörid Eestist
Teatri NO 99 „Three Kingdoms” („Kolm kuningriiki”), autor Simon Stephens, tõlkijad Barbara Christ ja Anu Lamp, lavastaja Sebastian Nübling, kunstnik EneLiis Semper, muusikaline kujundaja Lars Wittershagen, valguskujundaja Stephan Mariani. Mängivad Risto Kübar, Nick Tennant, Ferdy Roberts, Rupert Simonian, Jaak Prints, Gert Raudsep, Çigdem Teke, Mirtel Pohla, Sergo Vares, Lasse Myhr, Steven Scharf, Rasmus Kaljujärv ja Tambet Tuisk. Esietendus 17. IX…
-
Erki Aule lavastajatöö piirdus näidendi Adamsoni kunagise ateljee väikesesse aeda mahutamisega.
Pärimusteatri Loomine „Adamson: kujud ja killud”, autor Loone Ots, lavastaja Erki Aule, kunstnik Riina Vanhanen, tantsujuht Kati Kivitar. Mängivad Marilyn Jurman, Külli Reinumägi ja Maarius Pärn. Esietendus 11. VIII Paldiskis Amandus Adamsoni ateljeemuuseumi aias.
Eluloolisi näidendeid-lavastusi ei ole sugugi kerge luua. Nagu näitas ka lõppenud suve teatrikogemus, kipuvad ajaloost kõnelevad teatriteosed kujunema pigem kunstiliselt kõnetuteks koha- ja mäluprojektideks (nt Ugala…
-
Viinistul etendunud „Tühermaa” on tinglik, ruumitundlik ja metafoorijanune teatriväljendus.
R.A.A.A.Mi „Tühermaa”, autor Anna Jablonskaja, lavastaja Marat Gatsalov (Venemaa), kunstnik Oksana Peretruhhina (Venemaa), kostüümikunstnik Leša Lobanov (Venemaa) ja helilooja Dmitri Vlassik (Venemaa). Mängivad Elina Reinold, Raimo Pass (Eesti Draamateater), Nero Urke, Margus Prangel (Eesti Draamateater) jt. Esietendus 22. VI Viinistu kunstimuuseumi katlamajas.
Roman Jakobsoni parafraseerides: teatrikunst (teater oma kunstilises funktsioonis) deautomatiseerib argikäitumist, teeb selle tajutavaks, teadvustab selle toimemehhanisme. Lavastuse „Tühermaa” puhul on vaieldamatult…
-
Sander Puki „Biloxi blues” on peamiselt näitekunsti, mitte niivõrd teatrikunsti sündmus.
Tallinna Linnateatri „Biloxi blues”, autor Neil Simon, tõlkija Peeter Sauter, lavastaja Sander Pukk, dramaturg Maria Lee Liivak, kunstnikud Ellen-Alice Hasselbach, Annika Lindemann ja Sander Pukk. Mängivad Priit Strandberg, Karl-Andreas Kalmet, Henrik Kalmet, Pääru Oja, Priit Pius, Piret Krumm, Kristjan Üksküla, Rain Simmul, Sandra Uusberg, Liis Lass. Esietendus 2. IV Tallinna Linnateatri Põrgulaval.
Teise maailmasõja aegseist Ameerika ajateenijaist kõnelev Neil Simoni…
-
Teatri NO99 viimase lavastuse „The Rise and Fall of Estonia” retseptsioonist saab huvitava sissevaate eesti teatrikriitikasse. Kui mõned üksikud arvamusavaldused (Jaak Allik, Valle-Sten Maiste, Madis Kolk) kõrvale jätta, on lavastusele osaks saanud ohtralt vahendikriitikat stiilis „kas kaamera kasutamine ikka oli põhjendatud?”.
-
Andri Luup kandideerib Viljandi Ugala lavastusega „Piloot” tänavu parima lavastaja aastaauhinnale.
Viljandi Ugala „Piloot”, autor ja lavastaja Andri Luup, kunstnik Laura Pählapuu. Mängivad Tanel Ingi, Kadri Lepp, Maria Peterson (Theatrum), Meelis Rämmeld, Liina Olmaru (Vanemuine), Luule Komissarov, Anne Valge, Arvo Raimo, Indrek Sammul, Martin Mill, Janek Vadi, Keir Tetsmann (Ugala noortestuudio) ja Vallo Kirs (Viljandi kultuuriakadeemia). Esietendus 17. IV 2010 Ugala väikeses saalis.
Õigupoolest ei peaks ma Andri Luubi „Piloodi”…
-
Wimbergi „Wabastatud wärsid” on üks möödunud aasta ärritavamaid luulekogusid. Nii võib arvata 2010. aasta novembri Loomingus ilmunud Alvar Loogi arvustuse „Wärsside peal katsetatud Wimberg” põhjal. Ärrituse pealt kirjutatud arvustustega kipub olema sama häda, mis imetleva kriitikagagi: sageli ei lase arvustaja neil juhtudel lugejat teosele ligi, vaid hoiab teksti kiivalt selja taga ja nõuab oma hinnangute pimesi usaldamist. Kuigi ma ei nõustu Alvar Loogi väitega, et Wimbergi luule on halb luule,…
-
Võimalus sattuda vaatama nii tehniliselt täiuslikku kui ka kunstiliselt põnevat lavastust on kahetsusväärselt väike.
Olin just alustanud sõnateatri kalendriaasta olulisemaid kunstisündmusi kokkuvõtva artikli kirjutamist, kui Postimehe veergudel lahvatas diskussioon Eesti teatrikultuuri hetkeseisu üle. Arutelu katalüsaatoriks oli Ott Karulini juhitava Eesti Teatri Agentuuri korraldatud seminar pealkirjaga „teater | väärtus”, mille raames teatripraktikud, -kriitikud ja -teadlased püüdsid üheskoos mõtestada Eesti teatri põhiväärtusi ja hetkeseisu. Seminari kokkuvõtvale Postimehe intervjuule Ott Karuliniga1 sai osaks…
-
Õigus on neil, kes kahtlustavad noorlavastaja Kristjan Üksküla erakordses konservatiivsuses.
Tallinna Linnateatri „Härra Biedermann ja tulesüütajad”, autor Max Frisch, tõlkija Aleksander Kurtna, lavastaja Kristjan Üksküla, kunstnik Aime Unt. Mängivad Argo Aadli, Veiko Tubin, Allan Noormets, Rain Simmul, Piret Kalda ja Helene Vannari. Esietendus 6. XI Hobuveskis.
„Nii noor mees ja teeb nii konservatiivset teatrit!” kõlas mu teatriseltsilise suust veidi pahandav repliik pärast Kristjan Ü ksküla lavastatud Max Frischi „Härra Biedermann…
-
Teatri NO99 „Tallinn – meie linn”, töörühma liikmed Eero Epner ja Tiit Ojasoo, giid Eva Klemets. Esietendus 29. IV Tallinna vanalinnas.
Teatri NO99 vanalinnaekskursioonilt-aktsioonilt lahkudes kuulsin pealt kahe kaasekskursandi nurinat. „Kas linnaekskursiooni vormis esitatud sarkastiline poliitkriitika on kuidagi väärtuslikum ajakirjanduses niigi levinud sõimust poliitikute aadressil?” küsis üks. „Miks peaksin NO -teatri giidi järel tervelt poolteist tundi ühe keskerakondliku linnavalitsuse ärastatud vanalinna maja juurest teise juurde kõmpima, kui olen meedia vahendusel…