24. Pärnu nüüdismuusika päevad (PNP) 9. – 17. I Pärnus, korraldaja
Eesti Arnold Schönbergi Ühing.
Kolmandat aastat järjest oli tänapäeva muusika ja kunsti festivali üldteemaks „Performatiivsus“, tänavu alateemaga „Sõna ja muusika“.
Nagu kombeks, võtsid suurema osa PNP ajast enda alla töötoad ja festival kulmineerus sümpoosioniga 15.-16. jaanuaril Pärnu keskraamatukogus koos õhtuste kontsertidega Pärnu vanalinna põhikoolis. Sümpoosioni alusidee oli läheneda ammendamatuid tõlgendusvõimalusi pakkuvale kombinatsioonile „sõna ja muusika“ kolmest nurgast: 1) kirjutatud sõna ja muusika,…
1. oktoobril, viimasel rahvusvahelisel muusikapäeval hindas Eesti Kultuurkapitali helikunsti sihtkapital Tatjana Kozlova-Johannese möödunud hooaja heliloomingu aastapreemia vääriliseks. Ja õigusega! Tänavustel Eesti muusika päevadel kõlas esiettekandena tema orkestriteos „Tule süütamine“ (2015). Ta oli ka 22. kuni 29. maini Tartus Eesti heliloojate festivali üks kahest teemaheliloojast, mh tuli seal esiettekandele tema multimeediaetenduse „Betweenland“ (2014) uusversioon.
Lisaks uuele muusikale pole tähtsusetu ka asjaolu, et Kozlova-Johannes sõnastas viimase aasta jooksul ajakirjanduse vahendusel selgelt oma loojakreedo.…
22. – 29. maini leiab Tartus ja Tallinnas aset XIV Eesti heliloojate festival (EHF), millest kõneleb festivali kunstiline juht, flötist ja helilooja Monika Mattiesen.
EHFi on Tartus korraldatud 2002. aastast. Sina oled festivaliga seotud 2005. aastast saadik. On sul midagi erilist meenutada?
Monika Mattiesen: Täpsustan, et olen alates 2005. aastast küll EHFi kunstiline juht, kuid ansambliga Küberstuudio olen festivalil osalenud selle asutamisest peale. Need olid ansamblile väga olulised kujunemisaastad. Ja üldse olid…
Kohe alguses tuleb öelda, et akadeemik Arvo Pärdi raamat, mida selle aasta 23. jaanuaril Eesti teaduste akadeemia saalis esitleti, on väga ilus. Seda nii kujunduse kui ka idee mõttes koondada ühtede kaante vahele kõik meie armastatud maestro muusikaga vahetult seotud tekstid (nimetan neid edaspidi teosetekstideks). Ühest küljest pole viimane idee muidugi midagi uut. Mu endagi riiulis asub kogumik J. S. Bachi vokaalteoste BWV 1–249 tekstidega (Leipzig 1989). Teisest küljest on aga Pärdi teosetekstide kogumik…
Kui 24. septembril edastati ajakirjanduses teade Eesti ühe suurvaimu, kirjaniku, füüsiku ja filosoofi Madis Kõivu surmast, siis imestas üks internetikommentaator, et ta pole sellenimelisest inimesest kunagi kuulnud. Sellele kommentaatorile ei saagi väga pahaks panna, sest Madis Kõiv ei hoolinud põrmugi avalikust tähelepanust ja sestap jäi ta paljudele ka märkamatuks. Kuid küllap on Kõivu nimi paljudele võõras ka seetõttu, et ta oli lõunaeestlane ning elas ja töötas Tartus.
Miks alustan muusikaarvustust viitega…
Seitsmendat korda Tartus toimunud festival on leidnud endale kindla koha siinses muusikaelus ja ka tartlaste südames. Viimase väite teeb vaieldamatuks publiku rohkus: kõigil festivali 12 kontserdil-etendusel näisid tühjad istekohad olevat pigem erand.
„Klaaspärlimängu” edu märksõnadeks võiks sobida „koostöö” ja „hiilgus”. Ühe nädalase suurürituse korraldamisel on koostöö institutsioonide ja isikute vahel muidugi vältimatu, kuid siiski hämmastab mind kui põlist tartlast-tartumaalast ja siinseid kultuuriolusid tundvat inimest Peeter Vähi juhitava tiimi osavus koostööpartnerite leidmisel…
Muljeid XIII Eesti heliloojate festivalilt
Pühapäeval, 8. juunil lõppes Tartus XIII Eesti heliloojate festival (EHF). Sain sel nädalal osaleda vähem, kui oleksin tahtnud, kuid muljeid kogunes siiski omajagu. Kui mõtlesin, millise märksõnaga neid kokku võtta, siis tuli esmalt pähe sõnapaar „piiride ületamine”.
Galina Grigorjeva autorikontsert: Allar Kaasik (tšello), Ulla Krigul (orel), Monika Mattiesen (flööt) ja Brita Reinmann (löökpillid) ning Eesti Rahvusmeeskoor Mikk Üleoja juhatusel 7. XII Tartu Jaani kirikus.
MTÜ Tartu Jaani kiriku Kultuuriprojekti korraldatav Eesti heliloojate festival on oma tegevust tänuväärselt laiendanud: lisaks juunikuisele festivalile on ta pakkunud kontserte ka sel sügisel. Galina Grigorjeva juubelile pühendatud kontsert tegi südame tõeliselt rõõmsaks.
Kava oli külluslik. Esmapilgul võinuks oletada, et selle esimese poole sisustanud sooloteosed…
Eesti Rahvusmeeskoor: kavas Gesualdo da Venosa, Liisa Hirchi ja Toivo Tulevi looming, dirigent Mikk Üleoja, 23. XI Tartu Jaani kirikus.
Pärast kontserti oli hea tunne. Eks ole vist igasuguse kunstilise mõjutaja eesmärgiks katarsis ehk vastuvõtja puhastumine. Võib-olla midagi sellist Rahvusmeeskoori kontserdil kogesingi. Kahjuks polnud sel puhastaval kontserdil kuigipalju publikut. Viimases oli ehk süüdi ka vaid tund varem saja meetri kaugusel TÜ aulas alanud Eesti Filharmoonia Kammerkoori prantsuse kava. Loodetavasti kogeti tolgi…
Vanemuise Sümfooniaorkestri kontsert, kavas Kilari, Séjourné, Tubina, Sisaski ja Räätsa muusika, solistid Heigo Rosin (marimba) ja Tõnu Kalm (klarnet), dirigent Lauri Sirp 16. XI Vanemuise kontserdimajas.
Soov minna 16. novembri õhtul Vanemuise kontserdimajja tekkis minus niipea, kui nägin kontserdi kava. Mind on nimelt alati huvitanud kontserdil kõlavate palade seosed nii üksteisega kui ka väliste kultuurinähtustega – n-ö kontsert kui erinevatest kompositsioonidest koosnev makrokompositsioon (kasutan terminit väljaspool selle tähendusvälja fotograafias). Kontserdil kasvas…
Vanemuise sümfooniaorkestri ja Vanemuise kontserdimaja hooaja avakontsert: Antonín Dvořáki „Stabat mater” op. 58 koorile, solistidele ja orkestrile, esitasid Magdalena Risberg (sopran) ja Katarina Giotas (metsosopran) Rootsist, Seok Be Ha (tenor) Lõuna-Koreast, Krišjānis Norvelis (bass) Lätist, Vanemuise ooperikoor (koormeister Piret Talts) koos Tartu Noortekooriga (koormeistrid Kadri ja Riho Leppoja) ning Vanemuise SO, dirigeeris Vanemuise teatri peadirigent Paul Mägi. 14. IX Vanemuise kontserdimajas.
Esmalt tahan tähelepanu juhtida seikadele, mis võivad tunduda muusikavälised, kuid…
Festival „Klaaspärlimäng” 19. – 24. VII Tartus
Tänavuse „Klaaspärlimängu” kaheksast kontserdist seitse leidis aset Jaani kirikus, üks kontsert oli paigutatud Tartu ülikooli ajaloomuuseumi. Festivaliga rööbiti toimusid Tartus ka hansapäevad, kuid mõlema suurürituse korraldajad olid oma ajakava kenasti kooskõlla viinud.
27. juuli Tartu Postimehes arvab festivali kunstiline juht Peeter Vähi, et „Muusikasündmust võib täielikult kordaläinuks pidada vaid siis, kui viisik helilooja-interpreet-korraldaja-meedia-publik leiab ühise keele. Tundub, et just selles mõttes festival tänavu õnnestus”. Kõigi…
XI Eesti heliloojate festival 31. V – 3. VI Tartu Jaani kirikus
Tartus toimus juba XI Eesti heliloojate festival (EHF). Nagu ikka, olid festivali kunstiline juht Monika Mattiesen ning korraldava MTÜ Tartu Jaani Kiriku Kultuuriprojekt ja Tartu Jaani kiriku tegevjuht Juhani Jaeger paigutanud kõik festivaliüritused Jaani kiriku ruumidesse.
Kui festivali algusaastatel muusika, esitajad ja publik peamiselt imporditi, siis edaspidi on Tartu loomeinimesed hakanud festivali „kodustama”. Eriti märgatavaks sai see alates 2009. aastast,…
Ülestõusmispüha kontsert: ERSO, Eesti Kontsertkoor, solistid Božena Ferancová-Berkyová (sopran), Teele Jõks (metsosopran), Ludovit Ludha (tenor) ja Priit Volmer (bass), orelil Piret Aidulo, dirigent Peter Feranec 7. IV Vanemuise kontserdimajas.
Tänavuse vaikse laupäeva õhtul kõlas Vanemuise kontserdimajas kaks suurejoonelist vaimulikku vokaal-instrumentaalteost: Leoš Janáčeki „Slaavi missa” ja Anton Bruckneri „Te Deum” C-duur. Kuulsin Janáčeki „Slaavi missast” (esiettekanne 1926) üle 20 aasta tagasi muusikatudengina ühelt oma õpingukaaslaselt ja lubasin endale mõttes selle arhailise sakraaltekstiga,…
Advendi- ja jõuluajal kostab Eestis ikka hääli, et nende kirikukalendriga seotud perioodide tõelist sõnumit ei mõisteta või ei arvestata. Küll tegeldavat jõulueelsel ajal liiga palju kaubandusega, küll pakutavat jõulupühadel kommertskanalite kaudu inimestele vaid seksi ja vägivalda. Osalt on neil häältel muidugi tõsi taga. Kuid advendi- ja jõuluaja kirikuvälisel taustal on seda selgemini nähtavad avalikud sündmused, mis harmoniseeruvad kristlusel rajaneva Euroopa traditsioonidega. Ma ei pea siinjuures silmas kirikuelu, mis lähtub niigi…
Jaapani taiko-trummid ja RA M, dirigent Chifuru Matsubara 20. X Vanemuise kontserdimajas.
20. oktoobri õhtul sai kuulda Eesti Rahvusmeeskoori musitseerimas – üksi ja koos külalistega – idamaade stiilis. Peakülaliseks oli rahvusvaheliselt tuntud jaapani traditsioonilise trummi taiko mängija Ichitaro. Ütlen kohe alguses ära, et kontserdist jäi väga hea mulje. Alljärgnevalt üks refleksioon selle üle, millest see mulje võis tekkida. Jaapanist on mul ettekujutus kui traditsioone austavast ja rangete käitumisnormidega tsentraliseeritud kapitalistlikust ühiskonnast,…
23. – 25. VIII toimus Haapsalu toomkirikus koraalimaraton. Selle sisuks oli Eesti Evangeelses Luterlikus Kirikus (EELK ) käibiva lauluraamatu „Kiriku laulu- ja palveraamatu” (KLPR ) terviklik läbilaulmine. Koraalimaraton oli üks paljudest EELK s 2011. aastaks välja kuulutatud lauluraamatuaastale pühendatud üritustest. Lauluraamatuaasta osutab KLPR i ilmumise 20. aastapäevale: see raamat õnnistati Tallinna toomkirikus kasutusse 1991. aasta 30. novembril.
Festival „Klaaspärlimäng”, korraldaja OÜ Estonian Record Productions, koostöö Tartu linnaga. 21. – 26. VII Tartus (enamik kontserte leidis aset Jaani kirikus); samal ajal toimusid ka Tartu hansapäevad ja rahvusvaheline rahvakunstifestival „Europeade”.
Sel aastal oli festivalil ka peateema: W. A. Mozarti muusika. Oletan, et selle valiku taga on dirigent Risto Joost, kes juba teist aastat järjest annab festivali kunstilisele juhile Peeter Vähile nõu ja kelle praeguseid meelisteemasid on just Mozarti muusika. Viimasele…
X eesti heliloojate festival 2. – 5. VI Tartu Jaani kirikus
Kuna tegu oli kümnenda festivaliga, siis juhatan kirjutise sisse lühikese tagasivaatega selle ajaloole. Esimene eesti noorte heliloojate festival leidis aset 2002. aastal Tartu hansapäevade raames peetud Tartu Jaani kiriku päevade osana. Ja nõnda on festival kirikuga seotuks ka jäänud. Möödunud aastal kadus festivali nimetusest „noorte”, kuna kontserdikavadesse hakkas alla 35aastaste heliloojate ja tudengite loomingule tasapisi lisanduma ka vanemate heliloojate töid.…
Eesti Kontserdi ja Vanemuise teatri hooaja lõppkontsert: Jaan Kapp (klaver), Irina Vaštšenko (sopran, Venemaa), Atlan Karp (bariton), Vanemuise Sümfooniaorkester ja ooperikoor ning Tartu Noortekoor, dirigent Mihkel Kütson 14. V Vanemuise kontserdimajas.
Pärast nõustumist asuda 2008. aasta sügisest jälle Vanemuise teatri peadirigendi kohale ütles Mihkel Kütson: „Tartu publikul peab olema võimalus näha-kuulda kõrgetasemelisi soliste ja sisukaid muusikalavastusi” (Tartu Postimees 13. XI 2007). Nüüd on kolm lepingujärgset tööaastat läbi saanud ja arvan, et…
„Hingelindude” esimene pool kõlas läinud aasta hingedepäeval Tallinna Jaani kirikus (vt Igor Garšneki arvustust „„Hingelindude” lend” 12. XI 2010 Sirbis) ja seda ma pole kuulnud. Mida öelda teise poole alusel, mis kõlas vaikse laupäeva õhtul Tartus? Tegemist oli tellimusteosega hingedepäevaks ja ülestõusmispühadeks. Tellijad aimasid hästi publiku ootusi ja tellimuse teostajad aimasid hästi tellija ootusi.
Tulemuseks on ilus lüüriline tekst Hirvelt ja ilus südamlik muusika Rannapilt.
14. jaanuari Sirbis andis Siram juba ülevaate Pärnu rahvusvahelisest „In graafika” festivalist. Täiendan seda oma mõtetega Pärnu nüüdismuusika päevadest (PNP), mis toimusid juba mitmendat aastat koostöös selle kunstnike foorumiga.
Mittepärnakale, kes jälgib iga aasta jaanuaris Pärnus toimuvat ajakirjanduse vahendusel, võib jääda mulje, et PNP üritused on liiga laiali – need toimuvad terve kuu jooksul hajali kuupäevadel. Näitust saab külastada suvalisel lahtiolekuajal, kontserdist osasaamiseks tuleb aga õigel ajal õiges kohas olla,…
„Dixit Dominus”: Eesti Filharmoonia Kammerkoor (koormeister Mikk Üleoja) ja Corelli Barokkorkester, dirigent Daniel Reuss 28. XII Tartu Jaani kirikus.
Süütalastepäeva, 28. detsembri õhtul oli Tartu Jaani kirikus jõulukontsert, üks kahest kontserdist, mis lõpetasid kontserdiagentuuri Corelli Music jõulufestivali. Lõpukontsertide pealkiri „Dixit Dominus” („Issand ütles”) oli laenatud kavva planeeritud Händeli psalmikantaadilt HWV 232, mis aga asendati solistide haigestumise tõttu J. S. Bachi motetiga „Jesu, meine Freude” BWV 227. Ometi pole sellest midagi, sest…
Vanemuise Sümfooniaorkestri advendikontsert 5. XII Tartu Jaani kirikus. Dirigent Lauri Sirp, kaastegevad solistid ja Tartu Noortekoor.
Teise advendipühapäeva õhtupoolikul kogunes Tartu Jaani kirikusse palju muusikuid: Vanemuise Sümfooniaorkester (SO) koos dirigent Lauri Sirbi ja kontsertmeister Kristel Eeroja-Põldojaga, Tartu Noortekoor koos oma dirigentide Riho ja Kadri Leppojaga, oboesolist Riivo Kallasmaa, sopran Alla Popova, metsosopran Karmen Puis, tenor Mati Turi ja bass Märt Jakobson. Ka kõik kuulajate istekohad hõivati ning mõnele viimasel minutil…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.