-
XXII Tallinna barokkmuusikafestival 28. I – 10. II , kunstiline juht Andres Mustonen.
Veebruari alguses „Tallinn – Euroopa kultuuripealinn 2011” ürituste raames toimunud XXII barokkmuusika festival on sedapuhku taas ajalooks saanud. Tallinna tänavate seisukord lõi jalakäijatest kuulajaskonnale kõik võimalused harrastada tõelist jäätantsu. Iluuisutamise maailmameistrivõistlustest inspireerituna kujutlesin end üksiksõidu vabakava sooritajaks ning mul oli õnne: vaid paari sammukombinatsioonide kaskaadi järel õnnestus mul siiski vertikaalasendisse jääda ning ohtlikud tulupid ja axelid jäid…
-
Georg Friedrich Händeli oratoorium „Messias”(„Messiah”): Eesti Filharmoonia Kammerkoor (EFK), Tallinna Kammerorkester (TK O), solistid Sophie Daneman (sopran), Clare Wilkinson (metsosopran), Thomas Walker (tenor) ja Uku Joller (bass), dirigent Daniel Reuss. 21. XII Türil kultuurikeskuse saalis.
Händeli oratoorium esitati mullu, nagu ikka jõulude eel, kahel õhtul. Kiriku akustikast olid korraldajad sedakorda loobunud, esituskohtadeks Türi kultuurikeskuse ja järgmisel õhtul Estonia kontserdisaal. Selline valik polnud sugugi meelevaldne, vaid ajaloo seisukohast igati paslik. Toimus…
-
Kontsert „Schütz, Pärt, Bach”: Eesti Filharmoonia Kammerkoor (EFK) Frieder Berniuse juhatusel, orelil Ene Salumäe. 7. XI Niguliste kirikus.
Novembriõhtusel kontserdil oli esindatud kolm heliloojat, kelle looming moodustab mõttelise ahela üle sajandite, ühendades kõike olemasolevat. Kuulaja sai kogeda helendava nimbusega muusikat, mis mähkub ümber pühade tekstide. Siin peegeldus vaimsus, mis ulatub meie aega välja, harmoonia, universaalsus ja kõiksuses lahustumise ihalus.
Ühtlasi viis kontsert ühe nimetaja alla kolm juubilari: Heinrich Schütz – 425 aastat…
-
Saksa hilisbaroki instrumentaalstiilist annab suurepärase ülevaate Georg Philipp Telemanni 1740. aastal trükis ilmunud tsükkel „Essercizii Musici”, mis sisaldab tema elu viimase kümne aasta loomingut. Helilooja ise on suhtunud vägagi tunnustavalt oma viimasesse oopusse. Seda tõendavad tema sõnad oma autobiograafias aastast 1739. Pealkirja järgi on tegemist küll harjutuste kogumikuga, mitte just eriti „kõrgelennulise” žanriga, kuid kuulaja leiab siit saksa barokksonaadi oma ehedaimal kujul.
-
Toivo Nahkur, Muusika läbi vaimu. II osa. Renessansist Bachini. Toimetaja Priit Kuusk, keeletoimetaja Ingrid-Annelie Koit, kaanekujundus Arvo-Artur Palu. Toivo Nahkur, Tallinn 2010. 331 lk.
Muusikateaduse seniiti kuuluvad terminid „substants” ja „aktsidents” kõlavad eestlase kõrvale, tõsi küll, üsna võõrapäraselt. Lihtsalt väljendades tähistab see sõnapaar olemuslikku ja juhuslikku, olulist ja ebaolulist, põhisisu ja detaile. Siinses arvustuses ei kasuta ma neid üliteaduslikke kategooriad mitte snobismist, vaid selleks, et mõista uue klahvpilli ajalugu sisaldava raamatu…
-
EIL-i sari „Eliitkontserdid”: Reet Sukk (barokkflööt), Taavi-M ats Utt (barokkoboe), Egmont Välja (tšello) ja Reinut Tepp (klavessiin) 7. VIII Kadrioru lossis.
Eesti tunnustatud barokkmuusikud andsid augustis kaks saksa barokkmuusikale pühendatud suvekontserti. Kummagi saali „õhustik” olevat mängijate sõnul erinenud lausa kardinaalselt: Tartu linnamuuseumis tuli ansamblil musitseerida saunalava leitsakus, järgmisel õhtul Kadriorus aga külmiku temperatuuris, sest sisse oli lülitatud konditsioneer. Teatavasti pole seda laadi kontrastid naturaalsete instrumentide kasutajatele just teretulnud, sest pillid …
-
Wolfgang Amadeus Mozarti Sümfoonia nr 39 Es-duur KV 543 ja Missa c-moll KV 427: Eesti Filharmoonia Kammerkoor (EFK), läti orkester Sinfonietta Rīga, solistid Kristīne Gailīte (sopran), Baiba Berķe (sopran), Mati Turi (tenor) ja Uku Joller (bass), dirigent Daniel Reuss. 3. IV Jõhvi kontserdimajas ja 4. IV Tallinna Jaani kirikus.
Ülestõusmispühade rõõmusõnum kandus sel kontserdil kuulajateni surematu Mozarti helide saatel. Noore geeniuse viimasel elukümnendil, täpsemalt 1788. aasta suvel loodud Es-duur sümfoonia…
-
Bachi galakontsert ja „Johannese passioon” 21. III Tallinna Jaani kirikus.
Tänavune Bachi pidustus Tallinnas oli koondatud Jaani kirikusse. Pärastlõunal sai siin kuulata Eesti Kontserdi korraldatud Bachi galakontserti, kus soleerisid tuntud instrumentalistid Ivo Sillamaa, Neeme Punder, Aare Tammesalu, Andres Mustonen, Andres Uibo ja kontratenor Ka Bo Chan. Kavas oli hulk sooloteoseid, mis kokku kujundasid päevase kontserdi toretseva-piduliku asemel hoopis süüvivaks muusikaliseks mõtiskluseks. Seejuures sai iga solist võimaluse näidata oma suhestumist suure…
-
Helsingi Barokkorkester, kontsertmeister Riccardo Minasi, dirigent Aapo Häkkinen, kavas J. S. Bachi Brandenburgi kontserdid nr 1, 3 ja 4. 26. IX Estonia kontserdisaalis.
Helsingi Barokkorkester klavessinist Aapo Häkkineni juhatusel on Eestis alati teretulnud orkester, kellelt kohalikel ajastuteadliku esituse huvilistel on olnud paljutki õppida, olgu see siis renessansi- või barokiajastu muusika. Barokiaja instrumentaalkontserdi žanr oma afektiderohke ja sädeleva mängulustiga meelitas Eesti Kontserdi saali arvuka publiku, mis on märk sellest, et barokkmuusika hakkab…
-
III Türi kevadfestival: festivali patroon Fred Jüssi, kunstiline juht ja produtsent Iren Lill. Koostöös Tallinna Filharmoonia, Matsalu loodusfilmide festivali ja Eesti Rahvusringhäälinguga 5. – 7. VI .
Kolmas Türi kevadfestival on jäänud oma põhisisult samaks: jälgitakse muusika ja looduse, kunsti ja loodu vastasmõjusid. Inimese elumustri oluliseks osaks on keskkond ja enese tajumine selles. Kultuurikeskkond on omakorda elukeskkonna tähtis osa, mis kujundab väärtussüsteeme ja aitab maailmas orienteeruda. Vee element on loomulikult…