-
Vegard Vinge ja Ida Mülleri lavastustes rõhutatakse pigem protsessi kui lõpptulemust, mõtestatakse ümber etendaja ja vaataja positsiooni ning tõstetakse fookusesse ruumi- ja ajasuhted.
Mais ja juunis mängiti Berliinis lavastust, mille kogu tutvustus seisnes vaid tegijate nimedes, mängukohas ja etenduste kuupäevades ning mida ei reklaamitud isegi plakatiga. Mängukohaks oli Volksbühne teatri väike maja Prater, mille lähedal asub kokteilibaar Becketti Pea: baaril ei ole reklaamsilti, majast möödudes kumab läbi tumeda klaasseina kirjanik Samuel…
-
Berliini festivalil uuriti ühiskonnas toimetava keha ajalugu, selle mõju, vajadusi ja ihasid.
Etenduskunstide festival „Precarious Bodies” 8.–13. IV Berliini teatris Hebbel-am-Ufer.
Berliini nüüdisaegsete etenduskunstide keskuses, teatris Hebbel-am-Ufer (HAU) korraldatud festivalil „Precarious Bodies” („Ebakindlad kehad” või ka „Ohtlikud kehad”) vaadeldi ühiskondlikku ja isiklikku, kunstlikku ja realistlikku, allasurutud ja domineerivat keha.
Festivalil etendati küll vaid nelja autori viit lavastust, ent tulemuseks oli säravalt terviklik ja mitmekülgne etenduskunstide programm. Kõneldi võrdselt nii isiklikust kui ka…
-
Franki „Lukustatute” neli tegelast on end vabatahtlikult sisemiselt lukku keeranud.
Teatrirühmituse Frank „Lukustatud”, lavastaja Mirko Rajas, kunstnik Kalju Karl Kivi, helilooja Ekke Västrik. Mängivad Rainar Aasrand, Kristiina-Hortensia Port, Katariina Tamm ja Taavi Tõnisson. Esietendus 13. X Theatrumi saalis.
Uue teatrirühmituse Frank debüütlavastus „Lukustatud” räägib olulistest asjadest. Neli inimest on end vabatahtlikult sisemiselt lukku keeranud. Neil on äng. Neil on halb. Nad ei oska end lahti keerata. Aga kas nad seda tahavadki? See…
-
Kripeldama jääb soov saada pehme müksu asemel üks terav lõuahaak.
„The Wolf Project” („Hundi projekt”), koreograafid-esitajad Külli Roosna ja Kenneth Flak, dramaturg Thomas Falk, valguskujundaja Thomas Dotzler ja kostüümikunstnik Asalia Khadjé. Esietendus 12. X Kumu auditooriumis.
Külli Roosna ja Kenneth Flaki uues minimalistlikus, ent tihedas tantsulavastuses ehitatakse üles võimust ja manipulatsioonist rääkiv maailm. Selles maailmas on aga mõrad ning tundub, et päris kadudeta lavastuse maailm publikuni ei jõua.
Ma ei lähtu analüüsis kitsalt…
-
Vaadata on üsnagi lõbus, ent pärast tunned, et kõik oli hoopiski kurb.
Eesti Draamateatri „Kontakt”, autor Martin Algus, lavastaja Ingomar Vihmar ja kunstnik Illimar Vihmar. Mängivad Kleer Maibaum-Vihmar, Kristo Viiding, Ain Lutsepp, Jaan Rekkor, Marta Laan, Märt Avandi, Maria Avdjuško ja Martin Algus. Esietendus 23. IX Eesti Draamateatri väikeses saalis.
Martin Alguse kirjutatud ja Ingomar Vihmari lavastatud „Kontakt” pole sellise „kiiksuga” kui Vihmari hiljutised Eesti Draamateatri väikese saali lavastused, näiteks „Õitseng” ja…
-
Saksa ilmselt mängituim nüüdisaegne näitekirjanik Roland Schimmelpfennig on Eestis teenimatult tundmatu.
Eesti Draamateatri „Naine minevikust”, autor Roland Schimmelpfennig, tõlkija Kalle Hein, lavastaja ja kujundaja Ingomar Vihmar, valguskujundaja Triin Suvi, videokujundaja Kadri Hallik. Mängivad Kleer Maibaum (külalisena), Harriet Toompere, Roland Laos, Tiit Sukk ja Klaudia Tiitsmaa (Viljandi kultuuriakadeemia üliõpilane). Esietendus 15. II Eesti Draamateatri väikeses saalis.
Kui eelmise aasta lõpus märkasin teadet, et Eesti Draamateatris tuleb lavale Roland Schimmelpfennigi näidend, siis hüüatasin…
-
Reibas ringkäik New Yorgi avangardteatrites
Küllap on kõik New Yorki külastanud ühel meelel, et tegemist on pöörase linnaga. Kindel kapitalismi kants. Maailmalinnale omaselt on seal ka pöörane kultuuripakkumine. Aasta alguses lühidalt, kuid intensiivselt külastatud mitu festivali ja mitukümmend nähtud lavastust annavad julgust üldistusteks. Üks üldistusi seob Ameerika kunsti Euroopaga: mitu nähtud kunstnikku on oma erialase hariduse saanud Euroopas või elavad-reisivad seal pikemalt. Seega võib mõnda esinejat juhtuda nägema meile lähemalgi.
Jaanuaris võib…
-
Eesti Nuku- ja Noorsooteatri uued jõud on võimelised looma mitu kunstiliselt heal tasemel nukulavastust järjest.
Eesti Nuku- ja Noorsooteatri „Rapuntsel”, autorid Jacob ja Wilhelm Grimm, lavastaja Kadri Kalda, kujundus valminud rühmatööna, laulusõnade autor Jaan Pehk. Mängivad Laura Nõlvak, Katri Pekri ja Mihkel Tikerpalu. Esietendus 2. X teatri väikeses saalis.
Eesti Nuku- ja Noorsooteatri „Metamorfoos”, autor Franz Kafka, lavastaja Mirko Rajas, kunstnik Kalju Karl Kivi, muusikaline kujundaja Ekke Västrik. Mängivad Mart Müürisepp, Katariina…
-
Praha kvadriennaalil esindasid Eestit Reet Ausi taaskasutuskostüümid ja stsenograafiatudengite „Ihade osakond”.
Praha kvadriennaal 16. – 26. VI.
Praha kvadriennaal, iga nelja aasta tagant toimuv lavastuskunsti suursündmus, on nagu hiiglaslik laat, kus üritatakse oma kaupa ehk kunsti isuäratavalt ja pilkupüüdvalt esitleda. Kümnel päeval sai näha 52 maa stsenograafide ning 45 riigi stsenograafiatudengite väljapanekut, teatriarhitektuuri näitust (samuti riikide kaupa), valgus- ja helikujunduse näitust. Kõrvalprogrammi tipp oli 30 kutsutud kunstnikuga performance’id-näitused-installatsioonid, lisaks kümned loengud…
-
Paljutähendusliku nimega festival POT tõi Tallinna maailma etenduskunstnike tipud.
Tallinna rahvusvaheline etenduskunstide festival POT 20. IV – 6. V. Festival hõlmas 12 mängukohta üle pealinna, võõrustati 11 riigi esinejaid ja anti 57 etendust.
Paljutähendusliku nimega festival POT tõi Tallinna maailma etenduskunstnike tipud. Potti mahtusid nii sõna- kui ka tantsuteater, nii loeng kui ka videokunst, nii Austria kui ka Ungari, nii Jaapan kui ka Eesti. Keskendun kuuele välismaisele esinejale, kelle lavastused moodustavad…