Kapitaalset süvauuringut, teadustöid mitmes valdkonnas ootab Meistri looming, aga ka tema ühiskondlik roll Eesti kultuuris vajab põhjalikku käsitlemist.
Meie hulgast on lahkunud silmapaistev isiksus, geniaalne kunstnik, mõtleja, hea õpetaja, südamlik inimene. Ta oli ka minu õpetaja 1970ndail, seejärel pikki aastaid hea sõber. Meid lahutas vaid tema kaksteist aastat kestnud raske haigus, sest ma ei söandanud vaevatud Meistrit oma tühise isikuga tülitada. Siinkohal ei tohi unustada Tõnis…
Paar kuud tagasi helistas vana sõber Eri Klas ja kutsus mind kaasa võitlema Vana-Lõuna tänaval tegutsenud Lutheri klubi taastamise nimel. Olin sellega kohe päri, sest vaatamata sellele, et majas töötab hea pagarifirma, ei sobi sellist hoonet nüüdisajal enam väiketööstuse majutamiseks kasutada. Pealegi leiaks see endale paremad ruumid, kuhu…
Eesti küps ja mitmekesine nüüdiskunst ei jõua hulkadeni, ei ilmesta meie riiki.
Protsendiseadus, mis nõuab, et riigi vahenditega ehitatud hoonetesse paigutataks kunsti, kehtib juba mõnda aega ja näib, et kõik on justkui rahul, sest selle tegevuse ümber valitseb väljapeetud vaikus. Pean ettevõtmist, mille jõustumiseks isegi omal ajal sõna võtsin, igati õigeks. Senise praktika põhjal saab siiski välja tuua hulga probleeme, eriti seoses kunsti loomisega avalikku ruumi.
Näiteks Soomes…
Nüüd, arhitektuurimuuseumi 25. sünnipäeval, oleks ehk paslik meenutada, kuidas Rotermanni soolaladu avastati, et säilitada looke meie uuemast ajaloost ning vältida tulevikus igasugu võltsmüüte.
Uurisin 1970ndate algusaastatel koos Helmi Üpruse ja Rein Zobeliga ning Leo Gensi tõhusal kaasabil omaaegses vabariiklikus restaureerimisvalitsuses Tallinna kesklinna plaane ja hoonestuse kujunemist ning selleks ajaks väljakujunenud miljööd. Merega piirnevad alad olid aga…
Rahvusraamatukogus avatud suurel graafikanäitusel üllatas litograafiate hulk. Kui aga hakkasin lähemalt vaatama piltide tehnikat – litokivile olen joonistanud juba 1970. aastast peale ja tunnen seda tehnikat läbilõhki –, selgus, et litograafiaks on mõnigi noor kunstnik nimetanud hoopis metall- või siis plastplaadiga masinatega trükitud ofsettrükki, isegi digitrükke.
Noored kunstnikud kas pole õppinud klassikalisi graafikatehnikaid, kuigi enamik neist…
Viimase kahekümne aasta jooksul on inimeste maailm muutunud oluliselt ja kui seda vaadata „Tehnobia” teooria aspektist, siis looduse uus arenguetapp, milleks on inimeste loodud masinate maailm, üldistatult tehnoloogia, on asunud endale juba palju tähtsamat positsiooni haarama, kui seda tegi auruvedur või kosmosesüstik. Palju olulisemaks on muutunud arvutite kujundatav virtuaalne maailm, mis üha enam lahutab inimest…
Aastal 1990 helistati mulle Hollandist Groningeni linnast ja kutsuti osalema üritusel, kus maailmas tuntud arhitektid ehitasid linna ja selle piiridele objekte ja installatsioone. Groningen on Hollandis tähtis ülikoolilinn, nagu Tartu Eestis ja Turu Soomes, ning tähistas tol aastal oma 650. aastapäeva. Mind saadi kätte viimasel minutil ning esimesed eskiisid saatsin ära faksiga. Internetti siis veel…
Soup ’69 kuuest tuumikliikmest on nüüd lahkunud neli: Gunnar Meieri, Ando Keskküla ja Rein Metsa kõrval ka Andres Tolts. See on ootamatu, põlvkonnakaaslastele valus kaotus. Kohtasin Andrest koos Andoga – neid kutsuti instituudis „loomingulisteks kaksikvendadeks” – kõrgkoolis 1967. aastal. Saime kohe sõpradeks ning võtsime eesmärgiks uuendada eesti kunsti, eeskujuks Ameerika popkunst. Võimude silmis oli see…
Toivo Raidmetsa isikunäitus „27 tooli”, kujundaja Toivo Raidmets, graafiline disainer Kerli Virk. Keldrisaalis „Sushi Bar”, tudengite baaripukid Simo Heikkilä töötoast. Näitus on Tallinna arhitektuuri- ja disainigaleriis avatud kuni 11. märtsini.
Tarrvi Laamanni isikunäitus Viljandi Linnagaleriis kuni 21. III.1
Tarrvi Laamann on vaieldamatult Eestis parim reggae-muusika asjatundja ja Ringo Ringveega ka parim selle valdkonna DJ. Kuna ta on Jamaical käinud 1999. aastast peale viis korda, tunneb ta meil kõige paremini seda saareriiki ja selle mitmepalgelist rahvast. Vähe sellest, ta on talletanud visuaalselt nähtu oma visandiplokki ja loonud…
Selle kirjutisega toetan Emil Urbeli kriitilisi seisukohti arhitektuurivõistluste korraldamise kohta (Emil Urbel, Arhitektuurivõistlustest. – Sirp 13. X, nr 38). Kahju, et keegi pole varem selleteemalise kriitikaga välja tulnud. Eesti Arhitektide Liit, kelle ülesanne on kaitsta meie kutseliste arhitektide huve, oleks pidanud seda juba ammu tegema. Liikmemaksu ja tasu kutsekvalifikatsiooni eest küll võetakse, aga liidu peasuunaks…
Ettekanne konverentsil „Tallinna vanalinna kaitseala 45 ja Helmi Üprus 100”
Kui kirjastus Kunst andis 1997. aastal välja minu raamatu „Kaks kunsti”, siis pühendasin selle oma kahele emale: lihalikule, Sofia Lapinile ja vaimsele, Helmi Üprusele. Helmi Üprusel on olnud minu vaimses arengus oluline koht. Kohtusin temaga aastal 1971, kui olin lõpetanud kõrgkooli ja saanud suunamise…
Sirje Runge Kumus eksponeeritud maal „Suur armastus” on tähelepanuväärne teos, aga mitte üksnes oma suuruse poolest. Seda on varem eksponeeritud Rotermanni soolalaos, ent Kumus mõjub ta siiski teistmoodi, justkui oleks uuesti üle maalitud. Ruum on teine ja intiimsem, selle mõõtkava sootuks erinev, valgus tugevam ning Jaan Ollik on maali aluse vormistanud täiesti uutmoodi – puidust arhitektoonina,…
Eesti Kunstnike Liidu aastanäitus Tallinna Kunstihoones 1. VII – 14. VIII 2011, kuraator Leonhard Lapin
XX sajandil on lääne kunstis kujutava kõrval võrdväärsena esinenud ka mittekujutav kunst, mõnel perioodil domineerinudki. Ka Eestis on läbi möödunud sajandi ja selle aastasaja kümnendi esinenud abstraktset kunsti, ent paljudel põhjustel on siin ikkagi valitsenud kujutav laad, seda eriti Nõukogude…
SIINMAA VILLA PÄRNUS RÜÜTLI 1A. Valminud aastatel 1931–1933, arhitekt Olev Siinmaa, restaureeritud aastatel 1997–2006, siselahenduse restaureerimisprojekti autor Taso Mähar.
Seda maja tunnevad Eestis vist kõik arhitektid – 1930. aastate kodumaise funktsionalismi tippteos ja kultusobjekt. Meenub, kuidas Olev Siinmaa sajandal sünniaastapäeval 1981. aastal kogunesid Pärnusse meistri juubelit tähistama Eesti tuntumad ehituskunstnikud ning kümmekond tähtsat kolleegi ka…
„Elu 69 – erootika eesti kaasaegses kunstis” Rakvere muuseumis kuni 12. II .Näituse avamisel küsisid mitmed inimesed minult, ka ajakirjanikud ja ametimehed, kes ei kuulu kunstnikkonna siseringi: kus siis algab siin erootika ja lõpeb porno? Ega seda piiri nii kerge eritleda ei olegi. Vastust kunstnike huvides vormides määratlesin erinevuse sedaviisi, et erootiline kunst sisaldab lisaks…
Asjadel on lisaks nende argistele funktsioonidele tihti ka sümboolne tähendus. Sageli on viimane tähtsamgi kui tarbeline ning kõik inimesed elavad argielu sees ka müütilist elu, olgugi see vaid argimütoloogia. Ilmaasjata ei nimeta Kaug-Ida mõtlejad inimese tavaelu illusiooniks ning vaimset vabanemist sellest – elu unenäost – virgumiseks.
Olin elanud juba paraja elu, kui esmakordselt, 1990. aastate alguses,…
Arvan, et Ilja ja Emilia Kabakovi installatsioon ?Tühi muuseum? Tallinna Kunstihoones on eriti tähenduslik just siin ja möödunud aegade, Tallinna-Moskva avangardi suhete kontekstis. Lõid ju paljud tollased põrandaalused kunstnikud oma teoseid, lootmata neid kunagi, eriti veel muuseumis, eksponeerida. Nii oli mõnedel ka selliseid suuremahulisi teoseid, mis ei mahtunud ei uksest ega aknast välja ning kui…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.