-
„Improtest” on teadupoolest improvisatsioonilist muusikat vahendav kontserdisari ning nüüd juba teist aastat ka festival. Kuid mis asi on üldse improvisatsioon? Proovides mõistet määratleda negatiivsena, hoides kõrvus kõla „protest”, satume hätta. Kas saab üldse olla ilma igasuguste piirangute ja piiritlusteta muusikat, ning kui saakski, siis mis mõte sellel oleks? Sisukamana näib positiivne lähenemisnurk: „test” kui võimaluste läbikompamine, katsetamine, uurimine, ent vaikimisi ka improvisatsioon kui midagi ürgset ja olemuslikku, püüe tuua esile vahetut…
-
Kui muusikakriitik „Jazzkaarele” jõudis, olid kontserdid juba alanud.
Feel good koraalid
Üsnagi sobivalt sain festivali esimese mulje ülestõusmispühal (24. IV) Oleviste kirikus, kus oma bändiga esines lauljatar Rebecca Kontus uue plaadi materjaliga, mis kujutab endast vaimulike koraalide töötlusi. „Jazzkaarest” on õigusega räägitud kui piiride sulandajast ning siin oli nüüd järgmine crossover – sekulaarne muusika ja vaimulik sisu. On jumalakojas ennegi jatsu kuuldud, kuid kiriku institutsionaalset kohalolu tuletasid antud juhul meelde kirikuteenistuja avasõnad,…
-
24. – 26. märtsini leidis aset kolmas Tallinn Music Week. Esimese showcase-festivaliga võrreldes oli esinejaid, kultuuripealinna-aastal juba üle poole rohkem (147 vs. 65), märkimisväärselt oli suurenenud tegevuspaikade arv (16 vs. 10 lava) ning ka delegaate ja kontserdikülastajaid liikus ringi mainimisväärselt rohkem. Hea mõte oli välisartistide kaasamine festivaliprogrammi, mis lõi võrdlusmomendi, võimaldas aga ka näidata üritust erisuunaliste huvide ristumispunktina. Muusikalist ampluaad aitas endisest enamgi laiendada tihe koostöö Eesti muusika päevadega. Ning…
-
Muusika ja müra?
Mihkel Kleis : Ma ei ole kunagi osanud eriti väärtustada helikvaliteeti. Pole olnud võimalust ega ka tahtmist hankida tipptasemel stereosüsteemi kristallselgete kõlade ja tervet maja raputavate bassisageduste nautimiseks. Võib-olla seetõttu ongi mulle saanud südamelähedaseks muusika, kus helikvaliteedi puudumisest on tuletatud omaette esteetika. Kuid puhtakujulist noise’i kuulan ma üpris vähe. Tõeliselt sügava mulje on jätnud vist vaid Boyd Rice. Seevastu on olnud väga olulisteks teenäitajateks underground black metal…
-
Iga eelarvamusvaba kuulaja võiks leida neilt kahelt plaadilt vähemalt paar lugu, mis teda kõnetavad.
Aasta algul ilmus debüütalbum eksperimentaalselt projektikoosluselt Edasi. Õigupoolest on tegu üle kahetunnise kogumikuga, millele sattunud lood aastatest 2004–2010 on jaotatud kahele plaadile: „Night At The Museum” ja „White Tie Black Noise”. Plaadipoodidest väljaandeid ei leia, küll aga saab need endale alla laadida Mihkel Kleisi muusikablogist (historyofmisery. blogspot.com). Sest just see, peamiselt
Luarvik Luarviku eestvedajana tuntud melomaan, B-filmide…
-
„Jõulujazz”: Robert Jürjendal (kitarr), Aleksei Saks (trompet), Peter Chilvers (süntesaator) ja Tim Bowness (vokaal) 2. XII Tartu Jaani kirikus.
„Jõulujazzi” raames esines Tartu Jaani kirikus koosseis, kuhu kuulusid Robert Jürjendal, Aleksei Saks, Peter Chilvers ja Tim Bowness, iga muusiku instrumentaariumisse kuulus ka paras ports live-elektroonikat. Teatavasti ühendab kahte esimest ECMiliku „täiusliku vaikuse” esteetikat järgiv, jahedates kajades kümblev, ilusa ja rahuliku sisekaemusliku muusika projekt UM A, millel tänavu ilmus teine kauamängiv.…
-
CD „Enter Denter”: Kristjan Randalu ja Tallinna Kammerorkester. ERP, 2010. Kristjan Randalu uue plaadi läbiv kontseptsioon on viia kokku džässmuusika vabadus ja klassikalise muusika läbimõeldud orkestratsioon. Samalaadseid taotlusi kumab läbi ka mõnelt tema eelmiselt plaadilt, kuid sedapuhku on mäng vormiga üks albumi keskseid jooni. Lihtsustuste vältimiseks on löökpillid seadest välja jäetud, mis tundub õige otsus, kuivõrd pahatihti mõjub kergemale muusikale klassikaliste koosseisude liitmine lihtsalt külgepookimisena ning võib olla originaalsete ideede nappuse…
-
„KontsertJazz”: Ted Curson ja Toivo Undi trio 21. X Vanemuise kontserdimajas.
Vanemuise kontserdimajas esines trompetist Ted Curson, saatjaks Toivo Unt Trio: Brian Melvin trummikomplektil ja löökriistadel, Tõnu Naissoo klaveril ja Toivo Unt kontrabassil. Saali olid toodud baar ja lauad, mis muutsid õhustiku informaalsemaks, lähendades seda džässiklubi omale.
Cursonile viidatakse enamasti kui Charles Minguse bändi liikmele – koostööle keevaverelise kontrabassistiga eelnesid kokkupuuted Miles Davisega ja kolimine 1956. aastal New Yorki, kus trompetimängija karjäär sai…
-
Eesti indie-stseeni koondava plaadifirma Seksound kolmekümnes väljalase toob meieni esikalbumi ansambli Pia Fraus endistest liikmetest koosnevalt grupeeringult, kes on endale nime võtnud Koola poolsaarel asuva veekogu järgi. Rein Fuks ja Eve Komp pruugivad mitmesuguseid instrumente ja laulavad, Margus Voolpriit mängib kahes loos trumme.
Ent see pole kaugeltki mingi „säästuvariant” elik päästepaat kodumaise shoegaze’i eestvedaja-ansambli pardalt. Ja üldse, paratamatult toob antud žanrimääratlus minu kujutlusse ühe väljaveninud kampsunis, silmadele vajunud tukaga nooruki, kelle…
-
„Sügisjazz”: Bendik Hofseth (saksofon) ja Jacob Young (elektrikitarr) 23. IX Kumu auditooriumis.
„Sügisjazzi” raames esinenud Bendik Hofsethi teatakse kui üliproduktiivset ja loomingulist muusikut, kes esinenud muuhulgas koos John McLaughlini ja Django Batesiga, mänginud kuulsas fusion-bändis Steps Ahead, lisaks tegutseb Rahvusvahelise Autorite ja Heliloojate Liidu juhina. Jacob Young on samuti mainekas džässmuusik, kes õppinud kitarristide Jim Halli ja John Abercrombie’ juures ning plaadistanud viimased kaks albumit elitaarse kaubamärgi ECM all. Ometi…