-
Popmuusikaterminite eestindamise teeb raskeks asjaolu, et paljud ingliskeelsed terminid käibivad nii omadus- kui nimisõnana. Ambient tähendab ’ümbritsev’, kuid võib osutada ka ümbritsevale endale, antud juhul siis muusikanähtusele. Eesti keele loogika aga ei soosi predikaatide kasutamist subjektidena ega ümberpöördult, nii et tuleb ikkagi leiutada mingi nimisõna. Kuivõrd ambience’i tähenduseks on mh ’õhkkond’ või ’meeleolu’, siis võikski termini ambient omakeelseks vasteks olla ökonoomne „oluheli”.
Teadupärast on originaaltermini loonud Brian Eno, kes ühendas juba…
-
Pentsik sõna kummalise nähtuse jaoks, mis ometi ilmneb massimeedia ja meelelahutustööstuse tõttu üpris harjumuspärasena. Niisiis, tuttav pilt: laval mängib mingi agressiivsemat sorti bänd, lava ees peamiselt nooremapoolsed „karvased ja sulelised” (subkultuuride esindajad), kes tõuklevad, hüplevad, tõmblevad, rüselevad ja nügivad üksteist kõlaritest väljuvate helivoogude taktis. Halvemal juhul ka hammustavad ja küünistavad.
Kui mosh pit on „mäsuauk”, siis moshing võiks ilusas eesti keeles olla „mäslemine”. Mõistagi ei pruugi mäsuaukude tarbijaskond suurt hoolida keele-…
-
Glitch on tehniline apsakas. Ingliskeelne termin tuli laiemasse kasutusse 1960ndatel seoses ameeriklaste kosmoseprogrammiga. See on anomaalne voolukõikumine, katkestus, tühik, viga süsteemis. Etümoloogilist seost võib näha saksakeelse sõnaga glitschen – „libisema”. Muusikaterminina viitab see veaesteetikast inspireeritud suundumustele elektroonilises mitteakadeemilises muusikas alates 1990ndate keskpaigast. Eesti keeles on raske leida ideaalset vastet, kuid võimalike kandidaatidena sobiksid „jõnks”, „hetktõrge”, „nihe”.
Ühe nurga alt tähendab glitch täiuslikkusele pretendeeriva süsteemi õõnestamist, eriti näiteks digitehnoloogia puhul. Kui laulja…
-
7. juulil toimus Kilingi-Nõmmel kuuendat korda ilusa muusika festival „Schilling”. Lava kaunistava puuriida asemel asus seekord kapsastest moodustatud orgaaniline pannoo, silma hakkas muidki muusikaväliseid atraktsioone nagu kokakool, viktoriininurk ja miniloomaaed, mida 12tunnise eeskavaga suveürituse puhul tuleb küll pidada külastajasõbralikkuseks. Imagoloogiliselt oli tänavune festival kooskõlalisem kui eelmine, sest mullu üpris karmi ilme võtnud klubiõhtu otsustati põhiprogrammi laiendamise arvelt hoopis ära jätta. On tore, et keegi oskab ka niimoodi mõelda.
Suveüritus võiks muidugi…
-
VII Tallinna kitarrifestival 10. – 16. VI
VII Tallinna kitarrifestival sisustas Tallinnas suveõhtuid seitsme päeva vältel, mil astus üles esinejaid Kanadast, Brasiiliast, Mehhikost, Argentinast, Hispaaniast, samuti Eestist. Festivali korraldaja ja kunstiline juht Tiit Peterson oli lubanud, et tänavune kitarripidu tuleb stiilikirevam kui kunagi varem – ning tõsi ta on, et vähemalt minu kõrvad ei kuulnud küll kaht samasugust kontserti ega esinejat. See aga ei tähenda muidugi, et elamusi ja isiksusi ei…
-
Kadri Voorandi trio plaadiesitluskontsert 2. VI Väravatornis.
Kadri Voorand Trio ehk Kadri Voorand vokaalil, kalimbal, meloodikal ja kellamängul, Virgo Sillamaa elektri- ja akustilisel kitarril ning Taavo Remmel kontrabassil esitles kontserdiga Väravatornis oma vastilmunud albumit. Plaat kannab nimetust „Kosmogooniline etüüd” ning lisaks Artur Alliksaare samanimelisele luuletusele on sellel kasutatud tekste omakeelsetelt poeetidelt nagu Kersti Merilaas, Ene Mihkelson, Juhan Viiding, Juhan Liiv, Doris Kareva, Hando Runnel, Mingo Rajandi, Andres Ehin ja Ernst Enno.…
-
Alustan sellest, et külalisfestivali „12 punkti” („12 Points”) kontserdilt oli mul suurepärane muusikaelamus juba saadud ning kõrvad veel õhetasid värskest muusikast, kui 25. aprillil kell kuus õhtul pidi „Jazzkaare” uues ja avaras Merepaviljonis esinema maailmanimega kontrabassist Christian McBride oma trioga. Liiklusõnnetuse tõttu Poolas jäi see sündmus kahjuks ära, kuid väljakuulutatud Raul Vaigla bassiansambel Aces of Basses oli kohal nagu viis kopikat. Et publikut ei tabaks siiski nukrameelsus ärajäänu pärast, avas…
-
2. ja 3. märtsil esines „Talvejazzil” Hollandi trummar Han Bennink koos oma vana tuttava Jaak Sooäärega kitarril. Kopenhaagenis kohtunud muusikud on Eestis üles astunud ka 2003. aastal koos Soome saksofonisti Mikko Innaneniga, samas koosseisus salvestati album „Spring Odyssey”. Bennink on „Jazzkaart” külastanud ka 1994. aastal koos Dave Douglase ja Myra Melfordiga. Nii et sedapuhku oli tal juba kolmas kord Eesti publikule mängida, kusjuures sündmusele lisas pidulikkust „vanameistri” aprillikuine 70. sünnipäev.…
-
„Jõulujazzi” lõppkontsert: Five Senses 10. XII Kumu auditooriumis.
Viis meelt on ikka viis meelt. „Jõulujazzi” lõpetas positiivselt mällusööbiva kontserdiga Five Senses koosseisus Kristjan Randalu klaveril, Bodek Janke löökriistadel, Nguyên Lê kitarril ning Steffen Schorn ja Claudio Puntin puhkpillidel. Viimased kolm külastasid „Jazzkaart” kümme aastat tagasi. Randalut võis Eesti publik kuulda alles sügisesel Tallinn Jazz Weekend’il, kevadisel „Jazzkaarel” võitis ta aga mäletatavasti Elioni jazziauhinna. Bodek Janke on koos Randaluga musitseerinud kümneaastasest peale.…
-
Tallinn Jazz Weekend 23. ja 24. IX Von Krahli teatri saalis ja baaris.
21. ja 22. septembril Django Batesi ja Eesti noorte muusikute ühiskontsertidega alanud Tallinna jazzinädalalõpp jätkus kaleidoskoopilise programmiga reedel ja laupäeval. Showcase-festivalil astus üles 14 Eesti jazzkooslust. Kui võrrelda kava näiteks kevadel toimunud Tallinn Music Week’i väljanäitusega, siis esmalt torkas muidugi silma (Eesti väiksusest ning ka jazzmuusika loomusest tulenev) muusikute kollegiaalne liikumine eri koosseisude vahel. Ligi neljandik interpreetidest…