Sulev Teinemaa oli tubli toimetaja, filmikunsti populariseerija entsüklopeediaartiklite kaudu, filmiajakirjanik, aga mitte salvav kriitik.
Sulev Teinemaa on Eestis olnud kõigi aegade kestvaima tööstaažiga filmiajakirja toimetaja. Ta oli Teater. Muusika. Kino filmitoimetaja aastatel 1988–2017, seega sama hästi kui 30 aastat. Nõnda kestvat ja truud karjääri ei ole (olnud) kõrvale panna mitte ühelgi teisel filmist kirjutajal, nimesid nimetamata. Samale ametikohale on olnud teisi huvitavaid kandidaate, ent ühel või teisel mõjuval põhjusel…
Berliini võidukamatest filmidest on juba juttu olnud paaris Eesti leheski. Värskete karusaajate hindetabeli juures maksab aga alati meeles hoida küünilisematel kriitikutel ununema kippuvat tõsiasja, et juba festivalikonkursile pääsemine on tohutu võit. Selleks tuleb konkureerida sadade uute filmidega.
Isegi siis kui vaatame asja nii, et iga korraliku A-filmipeo konkursikavas peab üldjuhul olema näiteks üks klassikaekraniseering, vähemalt üks ajalukku viidud sündmustikuga film, paar põletavalt päevakajalist stoorit, viimasel ajal peaaegu…
„Tšekaa komissar Miroštšenko. Draama 6 vaatuses Eesti optantide elust Nõukogude Venes 1920. a“. (Eesti National Film, Eesti, 1925, 80 min), režissöör Paul Sehnert, stsenarist Nikolai Root, operaator Rudolf Unt. Osades Mihkel Lepper, Valentine Vassiljeva, Niina Ormus, Leoniide Jürisson, Kaljo Raag, Ella Silber, Alfred Hindrea jt. DVD, väljaandja Tallinna rahvusarhiiv, 2015.
2. detsembril esitles rahvusarhiiv okupatsioonide muuseumis uut vana eesti filmi. Plaadil saab nüüd rahvale kättesaadavaks kirglik põnevuslugu…
Läinud nädala Sirp pakkus lehekülgedel 12-13 huvitava intervjuu seoses „Laenatud naese“ (1913, autor teadmata) taaslinastamisega, sõna said Venemaa Riikliku Filmiarhiivi kuraator Pjotr Bagrov ja Eesti filmiloolane Lauri Kärk. Küsitlejaks on Tallinna pedagoogikaülikooli (oli kord selline ülikool!) telerežii eriala 2004. aastal lõpetanud, nüüd juba rahvusvaheliselt tunnustatud dokumentalist Aljona Suržikova.
Ega olekski põhjust tema tööd üle kiitma hakata, igati tubli lugemine. Teksti üle lugedes jäi aga silm peatuma kummalisel…
Mängufilm „Vehkleja“ (Soome-Eesti-Saksamaa 2015, 90 min), režissöör Klaus Härö, stsenarist Anna Heinämaa, operaator Tuomo Hutri, helilooja Gert Wilden jr. Osades Märt Avandi, Ursula Ratasepp, Hendrik Toompere jr, Liisa Koppel, Jaak Prints, Lembit Ulfsak, Kirill Käro. Linastub kinodes Artis, Coca-Cola Plaza, Solaris, Cinamon ja Ekraan.
„… rõivad veel mahtusid kohvrisse, siis pidi minema,“ nõnda luulendas Juhan Viiding oma lõpuparafraasi Stalini-aegsele palju korratud õnnelaulule. Tema luuletuses mõeldud minek oli…
65. Berliini filmifestivali võistluskavas oli tänavu 19 mängufilmi. Žürii tööd juhtis Darren Aronofsky. Nii Kuldkaru kui ka kriitikute preemia sai iraanlase Jafar Panahi film „Takso“ („Taxi“, 2015). Ei juhtu väga tihti, et peažürii ja filmikriitikud auhindavad üht ja sama filmi. „Berlinale“ žüriid peetakse kinopoliitiliselt otsustusvabamaks kui kevadise Prantsuse Riviera filmikohtunikke.
„Berlinale“ žürii otsused määravad ära kultuursete riikide kunstikinode paremad palad järgneval poolaastal. Eesti meedias on juba teatatud,…
Seoses „katkestuse kultuuriga” Eesti filmikunstis kargas millegipärast esimesena meelde labajalavalsi saatelaulu algus. Umbes niiviisi „siitsiiradi” ongi meie mängufilmitegu ja -lugu läbi saja aasta hüpeldes-kareldes kulgenud.
Hans Petter Moland: „Iga inimene võib muutuda vägivaldseks.”
Hans Petter Molandit võib pidada juba staažikaks norra režissööriks, kes on filme teinud 1990. aastatest peale. Tema viimane linateos, must mõrvakomöödia „Kadumise järjekorras” („Kraftidioten”, 2014), on äratanud elavat vastukaja. Film võistles Berliini filmifestivali võistlusprogrammis ja pärast üht eellinastust Haapsalu õudusfilmide festivalil võitis seal publikupreemia. Praegu on film Eesti kinolevis.
Stellan Skarsgårdi kehastatud lumesahajuht pälvib teie filmis just enne pööraste sündmuste…
Tänavuse, numbrilt 64. „Berlinale” programmi ja sellega rööbiti peetud Euroopa filmituru kohta kirjutati, et tegemist olevat seekord leigete juhtumitega juba siis, kui üritused olid alles poole peal.Tuleb möönda, et filmiturul pakiti kohvreid juba viiendal päeval, mis ilmselt osutas sellele, et filmiäri tänavu väga vilkalt ei kulgenud, või on siis filmiturundus suuremas mahus maistelt turulettidelt virtuaalsele laadaplatsile ümber kolimas.
Jõhvi kesklinnas on 5. detsembril oodata mitut kultuurisündmust. Mida täpsemalt?
Jõhvi kontserdimaja direktor Piia Tamm: Avatakse Jõhvi promenaad, Kaljo Kiisa skulptuur ja neljandat korda antakse üle Kaljo Kiisa noore filmitegija stipendium.
Jõhvi vallavanem Tauno Võhmar: Avame Jõhvit läbiva jalakäijate promenaadi väärikaima osa, mis kulgeb keskväljakult kontserdimajani. Valgustid, mis tehti promenaadi tarvis eritellimusena, muudavad Jõhvi linnaruumi meeldejäävaks ja eriliseks. Südalinna ilme muudab põnevamaks seegi, et promenaad kulgeb raudtee alt…
Esimese tänaseni säilinud Eesti joonisfilmi „Kutsu Juku seiklusi” kunstnik ja animaator Elmar Jaanimägi on maetud Hageri surnuaiale. Novembrikuu alguspäevadest seisab tema hauaplatsil Kutsu Juku joonistusega mälestuskivi, mis kujundatud Eesti Kinoliidu ja Eesti Kultuurkapitali toetusel ning koostöös (kivi lahenduse autor on filmikunstnik Mare Raidma).
Neil paaril leheküljel, mis kogu Eesti kultuuri 2020. aastani ulatuvast seitseaastakuplaanist moodustab audiovisuaalsektori ehk filmivaldkonna lootuste konspekti, on jäetud kirja panemata mitu olulist asja. Muidugi mõista (aga siiski – miks?) on välditud rehkendusi, mis see ilus suundumus (kas või: 14 mängufilmi aastas) meile viimaks maksma tuleb.
Kui viskaks kivi seisvasse vette ja lisaks, et ainuüksi oluliste eestikeelsete baastekstide, mis on vajalikud filmivaldkonna eesti keeles mõistmiseks ja tundmiseks,…
63. „Berlinale” tagasivaatepeeglis
Suurte festivalide žüriide otsustega on vahel olnud nii, et kui kohtunike kogu president on eriti uljas audiovisuaalkujundite arhitekt, iseäranis rafineeritud pildiatmosfääride häälestaja, ässade äss oma filmikeeleilma loomisel, tulevad viimaks võiduotsustused suhteliselt karedanahalise realistlike lugude kasuks ning mõnigi kõrgema viimistlusprooviga kunstikatsetus jääb hoopis tagaplaanile. Nii oli millalgi Cannes’is, kui žüriid ohjas David Lynch, ja nii oli seekord Berliinis, kus filmide mõõtmise kammertooni andis kätte Wong…
Kuldse Palmioksa võidujooks Prantsusmaa lõunakaldal on selleks aastaks läbi. Festivali tulemustega võib jääda rahule, vähemalt laias laastus: Küllap oleks natuke teine žürii koosseis muutnud auhinnatseremoonia stsenaariumi, asetanud tähtsatele kohtadele mõne teise kaaluga rõhu, aga olgu, pärast festivali … ja need teised sõnad. Auhinnanimistu on soliidne. Ja see, et kohtunikke juhtis itaallane, avaldas oma mõju.
Arvatavasti jõuavad parimatest parimad filmid ka Eesti kinode või festivalide ekraanidele. Püüdes haarata…
Eesti film 100 retrospektiiv Prantsuse Filmoteegis 23. XI – 5. XII ja teised filmietendused.
Eesti kultuuri festivalil “Estonie-tonique”, mis kestis Pariisis oktoobri algusest detsembrikuu alguseni, näidati muidugi mõista ka Eesti filme.
26. X kuni 1. XI demonstreeriti Champs Élysées’ põiktänavas kinokeskuses Lincoln Eesti animafilmide valikkava, peamiselt lastele mõeldud teoseid, nagu Nukufilmi ”Miriami” ja ”Porgandi” sarja filmid, “Lepatriinude Jõulud”, “Leiutajateküla Lotte”, aga ka Riho Undi ja Hardi Volmeri “Primavera”,…
Algav aasta 2012, mis toob Eesti filmirahvale mõningase põhjuse taas pidutuju tunda, on seinakalendris juba ette keeratud. Tänases Sirbis kirjeldavad eesti filmi tublid asjatundjad eri vaatenurgast meie rahvusliku kinematograafia ees seisvaid küsimusi ja küsitavusi, edasise tegevuse vajadusi ning võimalusi. Need on peamiselt hea tuleviku-usuga kirjutatud lood.
Niisiis Eesti filminduse 100. aasta on ukse ees. Kui heita lävepakul seistes pilk korraks tagasi, siis võib julgelt tunnistada, et võrreldes…
13. septembril on Eesti loodusfilmi suurmeistril Rein Maranil ilus ümmargune sünnipäev. Õnnitlustepäeval kell 13 tutvustatakse Tallinna vanas telemajas Maalehe kirjastuse värsket raamatut „Ööbikut ei tohi reeta. Rein Marani elu filmides”, kus ajakirjanik Alo Lõhmus vahendab juubilari filmijutte. Raamatu vahel on DVD nelja Rein Marani filmiga, mis äsja Eesti Rahvusringhäälingus restaureeritud. Samas, ET V maja esimese korruse fuajees, avatakse filmimehe loominguteele pühendatud näitus „Loodusfilmi tuhat nägu”, mis…
Rõõmustav fakt, et „tARTuff” (Tartu armastusfilmide festival) pakub tänavuse festivali lõpupäeval ka väikese silmatäie Eesti filmikunsti klassikat.
Rein Raamatu „Suur Tõll” (1980) on hiljaaegu restauraatorite nõelasilmast tulnud ja juba saadaval ka DVD-l. Sellegipoolest on RaamatuArraku joonisteose, mille kahtlemata võib arvata Eesti kõigi aegade parimate animafilmide varasalve, suurel ekraanil vaatamine omaette uhke elamus. Üks kirglik filmieestlane vaatab „Suurt Tõllu” rahumeeli kas või 30 või 50 korda. Kui palju…
2011. aasta filmitalgute võtteperioodi eelõhtul
Kinobussi tänavusuvise Filmitalgute suuraktsiooniga seoses on mõnigi kord küsitud: kas siis niiviisi, ühistöö korras, saab üleüldse filmi teha? Augustikuus algavatel filmimise talgutel Eesti maakondades just seda teha ju kavatsetaksegi. Kindlasti „saab” vabatahtliku ühistegevusena filmi teha, seda on tõendanud Eesti filmiajaloos toimunu mitmel ajajärgul. Ja kindlasti „võib” niiviisi filmi teha, kui see pakub lõbu ja koos raskuste ületamise ja improviseerimise naudingut, kui leidub…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.