Elmo Nüganen on teatrijuht ja lavastaja, kes hoiab järjepidevalt üleval usku teatrisse.
Üpris varsti pärast NO99 asutamist avastasime endalegi üllatuseks, et meie teatrit võrreldakse Tallinna Linnateatriga. Või õigemini, meid ei võrreldud, vaid vastandati: NO99 olemus joonistati välja Tallinna Linnateatri taustal ning seda, milline on Tallinna Linnateater (või pigem etteheitena: milline see teater ei ole), hakati esitama NO99st lähtuvalt. Tundsime end Tallinna Linnateatri pantvangidena. Ei usu, et neidki seal valdasid soojad tunded,…
Olete kümmekonna monumentaalteose autor. Kuidas te nende loomiseni jõudsite ja milliseid võimalusi pakub monumentaalteos kunstnikule?
Enn Põldroos: Olen alati olnud monumentaalkunsti koha pealt hingelt hell. Kaasaegse vabakunsti needuseks on minu arust nõrk funktsionaalne side eluga, tema jaoks poleks nagu kohta. Näitused on pääseteeks vaid osaliselt: kujutlen, et neid võiks vaadelda aruandena tehtud tööst, mitte aga kunstiloomingu sihtsadamana. Kunst seintel võib pakkuda väljapääsu.
Mil määral tajusite nõukogude ajal monumentaalteoste formaadi poliitilist mõõdet?
Poliitilisus tähendas…
Paul Kuimet
Eero Epner küsib maalikunstnik Tõnis Saadojalt, miks ta oli nõus laemaali looma.
*
Sirbi esiküljel on alati olnud inimesed: kunstnikud, kirjanikud, heliloojad, lavastajad jt. Sinu sooviks oli ennast esiküljelt taandada ning jätta sinna vaid Paul Kuimeti foto NO99 teatri teise korruse fuajee tühjast laest. Miks?
See lagi ei ole päris tühi. Seal on praod, mis restauraator igaks juhuks lahti kraapis ja hiljem uuesti kinni pani, et kruntvärvid tulevase maalingu all oleksid safe…
Võib ilmselt öelda, et ainult halb maitse paneb kunstist kõneledes esitama üleskutseid nagu „pöördugem tagasi juurte juurde”. Pole midagi konservatiivsemat kui teatada, et maalikunstnikud peaksid seadma oma loomingu keskmesse värvi, poeedid meetrika ja muusikud harmooniaprintsiibi, sest „nii oli alguses”. Seetõttu on kummaline lugeda ka teatrikäsitlusi, kus teatatakse, et teatri olemuseks on näiteks loo jutustamine, inimtunnetele kaasaelamine või maagia, sest „nii on see alati olnud”. Ei ole. Teatri alguspunktiks ja –…
Abstraktne kujund on asi iseeneses: see ei viita mitte millelegi, mis asub väljaspool seda, ei sümboliseeri, kommenteeri ega illustreeri midagi.
Andres Laasiku mõni nädal tagasi Eesti Päevalehes avaldatud teatri NO 99 lavastuse „Three Kingdoms” („Kolm kuningriiki”) arvustus1ei väärikski ehk tähelepanu, kui see ei lõpeks silmatorkavalt suure mõistmatusega, mis varjutab isegi lõpuväites sisalduva küünilisuse. Margit Tõnson2 on juba tabavalt võtnud kokku selle, miks kriitiku selline arutelu ühe pesemisstseeni üle on vägivaldne, kuid…
Saksakeelse teatriruumi ühe huvitavama ja omapärasema lavastaja Sebastian Nüblingi käe all esietendub 17. septembril Tallinnas teatris NO99 lavastus „Three Kingdoms” („Kolm kuningriiki”). See on nüüdisaja ühe silmapaistvama briti näitekirjaniku Simon Stephensi spetsiaalselt selle lavastuse tarvis kirjutatud thriller, mille tegevus toimub Euroopa ja inimteadvuse mahajäetud soppides. Proove on seni tehtud Münchenis ja Londonis, nüüd ollakse otsaga Tallinnas. Lavastuses osalevad lisaks NO99 näitlejatele (Mirtel Pohla, Risto Kübar, Tambet Tuisk, Jaak Prints, Rasmus…
Marco Scotini ja Andris Brinkmanisega vestleb Eero Epner.
FOTO: Maiu Kurvits
Marco Scotini on Milano Nuova Accademia di Belle Art’i visuaalkunstide ja kuraatoriõppe osakonna juhataja ning kaasaegse kunsti ajaloo ja kuraatoriõppe professor. Ta on ajakirja No Order – Art in a Postfordist Society asutaja ja peatoimetaja, Gianni Colombo arhiivi direktor ja Isola kunstikeskuse asutajaliige. Scotini teeb regulaarselt kaastööd paljudele nüüdiskunsti-, arhitektuuri-, kultuuri- ja ühiskonnaalastele ajakirjadele ning tema kirjutised, kriitilised esseed ja intervjuud…
Berliinis suri läinud laupäeval nüüdisaja teatri üks pöörasemaid uuendajaid Christoph Schlingensief (1960–2010).
„Ta oli üks suuremaid kunstnikke, kes kunagi elanud,” kirjutas möödunud laupäeval ühele Austria uudisteagentuurile kirjanik Elfriede Jelinek. „Ma mõtlesin alati, et säärased inimesed ju ei sure. On tunne, justkui oleks elu ise surnud.” Mõned tunnid enne seda teadet oli Berliinis perekonna ringis lahkunud elavate kirjast Christoph Schlingensief. See polnud külmetus, mida ta pooleteise aasta eest Nepaalist filmivõtetelt naastes oli…
Kuigi NO 99 on viimastel aastatel päris palju Euroopas ringi rännanud, oli seekordne minek 12. – 22. maini Bernis peetud teatrifestivalile „Auawirleben” kindlasti eriline. Esiteks on Šveitsi ühe olulisema teatrifestivali põhiliselt üle 30aastastest koosneva publiku vastuvõtt alati nutikas, tundlik ja soe. Ja teiseks, NO 99 seekordne ringreis oli juba kolmas külaskäik Berni, mistõttu šveitslased teadsid, keda ja mida on neil oodata. Oodati, mida „metsikud eestlased” (nii nimetati NO 99 truppi…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.