-
Ülle Kirss: „Hääleprobleemide tekkimise taga on lauljale ebasobiv repertuaar, tolmune või suitsune õhk, stress, aga ka viirusnakkused.“
Lauljate, vokaalpedagoogide ja muusikapedagoogide foorum 26. II Georg Otsa nimelise Tallinna muusikakooli saalis.
Hiljuti ajakirjanduses lahvatanud teema eri laulustiilide õpetamise võimalikest ohtudest hääletervisele inspireeris Georg Otsa nimelise Tallinna muusikakooli juhti sedavõrd, et Aarne Saluveer otsustas anda võimaluse asjast huvitatutele kokku tulla ja rahulikumas õhkkonnas neil teemadel arutleda. Lauljate ja lauluõpetajate foorum kestis peaaegu…
-
Richard Wagneri romantiline ooper „Tannhäuser”: lavastaja Daniel Slater (Inglismaa), dirigent Vello Pähn, kunstnik Leslie Travers (Inglismaa), valguskunstnik Anton Kulagin, liikumisjuht Kati Kivitar. Estonia koor, poistekoor, orkester ja solistid, nimiosas Mati Turi, Venuse ja Elisabethi kaksikrollis Heli Veskus ja Aile Asszonyi. Esietendused 14. ja 16. III Estonias.
Richard Wagneri idee oli liita muusika, sõnakunst, näitlemine ja kujutav kunst ooperis üksteist toetavasse tugevasse harmoonilisse tervikusse. Estonia seekordse lavastuse puhul, mis on läbi viidud…
-
Estonia teatri Gounod’ „Fausti” lavastust on ajakirjanduses juba paaril korral vaetud. Alvar Loog tegi seda üsna armutu semiootiku pilguga Postimehes, Maarja Kindel kirjutas Sirbis etendustest kui kunstniku Ene-Liis Semperi, lavastaja Dmitri Bertmani ja dirigent Vello Pähna kollektiivsest ühisnägemusest ning Linnar Priimägi oli üsna etteheitev lavastuse suhtes ETV saates „Mi”. Siinne arvustus põhineb kahe, 24. ja 26. oktoobri etenduse muljetel, kus Mefisto rolli laulis Ain Anger. Kümmekonna aasta eest Eestis korralikku…
-
„Lõunamuusika”: Mati Palm ja Peep Lassmann 18. I Estonia kontserdisaalis.
Bass-bariton Mati Palmil täitus 13. jaanuaril seitsmes aastakümme. Meie üks tuntumaid ooperilauljaid tähistas sünnipäeva soolokontserdiga publikust tulvil Estonia kontserdisaalis, kavas Franz Schuberti, Mart Saare ja Georgi Sviridovi laululoomingut ning Giuseppe Verdi ja Gioacchino Rossini ooperiaariaid. Klaveri taga oli juubilari kauaaegne lavapartner Peep Lassmann.
Mati Palmi lauljaks kujunemise aeg jääb 1960.-1970. aastatesse. Pärast Tallinna konservatooriumi lõpetamist (1968), kus ta õppis Jenny Siimoni lauluklassis,…
-
Tagasi vaatasid lauljad Kaia Urb, Karin Salumäe, Marianne Pärna, Aarne Talvik, Allan Vurma ja direktor Esper Linnamägi.
Kuus nädalat juuni- ja juulikuust osales EFK ooperikoorina Aix-en-Provence’i ooperifestivalil Verdi „La traviata” ja Mozarti „La clemenza di Tito” etendustel. Muljetest publiku poolelt kirjutas eelmises Sirbis pikemalt Kristel Pappel. Ka lauljatele endile kujunes töö elamusi pakkuvaks. A. T.: „Eriline sünergia osalejate vahel ja „ühise veregrupi” tunne tekkis eriti Mozarti ooperi puhul, mida dirigeeris 83aastane maailmanimi…
-
Irina Arhipova mälestusõhtu 14. III EMTA kammersaalis.
Irina Arhipova (2. II 1925 – 11. II 2010) oli XX sajandi teise poole üks kõige tuntumaid metsosopraneid. Ta debüteeris suure eduga Bizet’ ooperi „Carmen” nimirollis 1954. aastal Sverdlovskis ning juba kaks aastat hiljem Moskva Suures teatris. Lauljatar on esinenud paljudel maailma tipplavadel nagu Milano La Scala, Londoni Govent Garden või New Yorgi Carnegie Hall. Teda mäletatakse ja hinnatakse nii vene kui itaalia…
-
„Androgüünsed laulud”: Tui Hirv ja Farištamo Leis 26. II teatris NO99s.
Tui Hirv on pitsiline ja hõrk, iseendaga võibolla isegi et androgüünses tasakaalus kunstnik (kui parafraseerida kontserdi pealkirja), kes mõjub meie klassikalises laulukultuuris intrigeerivana – teda ei näi huvitavat otseselt hea vokaal, vaid vaim ja elegants. Hirve hääl kõlab sellest hoolimata sulnilt ja nõtkelt, värskelt ja veetlevalt ning kandvalt ja dramaatiliseltki. Vanaaja hermeneutikas kehastab androgüün ehk meesnaine paljude ihaldatud ideaali,…
-
Lauljad Mati Palm ja Maria Veretenina ning pianist Piia Paemurru esitasid 10. novembri pärastlõunal kuulajatest tulvil kontserdisaalis Modest Mussorgski laulutsüklid „Päikeseta”, „Lastetuba” ja „Surma laulud ja tantsud”. Kuigi Mussorgskil polnud korralikku muusikuharidust, oskas ta erakordselt hästi tunnetada ja helikujunditesse vormida vokaalteoste aluseks oleva teksti sisu ja tähendusvarjundeid, mis pakub lauljaile hulganisti väljakutseid interpretatsiooniks.
-
Sarja „Vocalissimo” avakontsert: Monika-Evelin Liiv (metsosopran) ja Ralf Taal (klaver) 12. IX Tallinna raekojas.
„Vocalissimo” seitsmeosalist sarja Tallinna raekojas alustas sel hooajal metsosopran MonikaEvelin Liiv, partneriks pianist Ralf Taal. Hingates ühte rütmi tempoka maailmaga, mahtus XX sajandi alguse heliloojate, geniaalse venelase Sergei Rahmaninovi ja hispaanlase Manuel de Falla lauludest koosnev kaheosaline kava kenasse tunnikesse laupäeva õhtupoolikust. Muusika mõjub mitut moodi – ka üksnes kõla iseenesest saab vallata kuulaja meeled. Monika-Evelin Liivi…
-
MATI PALM (bass), MARIA VERETENINA (sopran) ja PIIA PAEMURRU (klaver) Kadrioru lossis 10. IV.
Meie vanema põlvkonna esibassi Mati Palmi ja noore, alles õpinguteeas soprani Maria Veretenina ühine lauluõhtu 10. IV õhtul Kadrioru lossis kulges emotsionaalselt kaasaelavast publikust pilgeni täidetud saalis. Kahetunnist ülesastumist jäid lõpetama mitmed lisapalad. Lauljate ansamblipartnerina klaveril astus üles Piia Paemurru. Kuigi kavaleht viitas vene romanssidele, kuulis publik lisaks ka mõned ooperiaariad ning veel mitut rahvalauluseadet, kus akordioni mängis Kaspar…