-
Marko Ylönen pressifoto
Pealkirjas toodud kuvand võiks iseloomustada viimast sümfooniakontserti Estonia kontserdisaalis eelmise nädala reedel, kui ERSOt juhatas soome dirigent Hannu Lintu ja solistina astus üles tšellist Marko Ylönen. Pealkirja järgi otsustades võib aimata, et kavas oli kolm teost, ja alustangi kava järgi esimesest.
-
Kui enamik kontserdikorraldajaid, festivale ja muusikakollektiive arvavad aega hooaegade kaupa, piiridega sügisest kevadeni, siis Eesti Interpreetide Liidu kontserdisari „Akadeemiline kammermuusika” kestab igavesti kui perpetuum mobile. Hetk hingetõmbeks tuleb siis ikkagi võtta ja selleks on eriti sobilik aastavahetus. Jõuluaega märgiti piduliku kammerkontserdiga Kadrioru lossis 15. XII flöödiõhtuga, kus esinejateks Oksana Sinkova (flööt) ja Lea Leiten (klaver).
Esinejad hoiatasid mind millegipärast, et ma ei suhtuks sellesse kavasse liiga tõsiselt, akadeemiliselt. Sellest lähtudes tahan ikka…
-
Kontserdisarjas „Akadeemiline kammermuusika” MARJU RIISIKAMP (klavessiin) Kadrioru lossis 1. XII.
Tänavu tähistab maailm taani-saksa helilooja Dieterich (Dietrich, Diderik) Buxtehudega (1637–1707, pildil) seotud tähtpäevi: 370 aastat sünnist ja 300 aastat surmast. Helilooja teoste kataloogis „Buxtehude-Werke-Verzeichnis” (BuxWV) on kasutatub siiski eesnime varianti Dietrich.
-
Tundub, et seitsmega lõppevad aastanumbrid annavad põhjust siduda muusika edukalt poliitikaga. Meenub aasta 1957, kui Estonia kontserdisaalis juhatas sümfooniakontserti esimene pärast sõda Eestit külastanud välisdirigent Tauno Hannikainen ja Sibeliuse „Finlandia” kõlades tõusid tollased muusikakooli õpilased püsti ning pidid hiljem oma teguviisi kohta KGBs seletust andma.
1967. aastal olin tunnistajaks, kui juuni alguses tormas filharmooniasse maestro Roman Matsov ja nõudis, et ta soovib ette kanda, ja kohe, Händeli oratooriumi „Iisrael Egiptuses” –…
-
24. XI esines „Akadeemilise kammermuusika” sarjas Kadrioru lossis Tartu Keelpillikvartett koosseisus Kristel Eeroja-Põldoja, Toomas Nestor, Kadri Rehemaa ja Reet Mets. Kavas oli vaid üksainus teos – Franz Schuberti Kvintett C-duur D.956, kus esimest tšellot mängis külalisena Aare Tammesalu. Enamasti ongi nii, et selles Schuberti geniaalses ja ulatuslikus (ca 55 minutit) teoses serveeritakse ühte kahest tšellistist kui solisti, kusjuures päris täpselt ei teatagi, kas see on esimese või teise partii mängija.…
-
. . . .ja tänaseks „piirang” juba ka mõnevõrra ületatud, siis on lubatud ennast pealinnaski eksponeerida. Selline sissejuhatus on tingitud asjaolust, et tänavu olen 30. III Sirbis kirjutanud, et Jüri Alperten on erakordne dirigent, kes kohe üldse ei põle soovist ennast eksponeerida. Selle aasta mais viiekümneseks saanud Jüri Alperten märkis oma juubelit ERSO ees 23. XI Estonia kontserdisaalis. Mais tähistas Alperten sünnipäeva oma orkestri, s.t Pärnu Linnaorkestriga Pärnu kontserdimajas. Selle kontserdi puhul olen maininud, et…
-
Kontserdisarjas „Akadeemiline kammermuusika” AARE SAAL (bariton) ja PIIA PAEMURRU (klaver) Kadrioru lossis 10. XI, kavas Napoli laulud.
Pealkirjas toodu puhul tuleks vist kaaluda, milline sõna asetada jutumärkidesse kontserdisarja nimetuses, või siis ehk juba mõlemad. Sõnapaaril „akadeemiline kammermuusika” pole kindlasti rangeid reegleid, mis sätestaksid ühe või teise teose või esituse kuuluvuse selle mõiste alla. Tundub, et olulisem näitaja loetelust, s.o esitajate koosseis, esitatav muusika, esituspaik ja esituslaad, on siiski viimane.
-
Akadeemiliseks peretrioks on üsna sobiv nimetada neid kontserdil esinejaid, kes astusid üles „Akadeemilises kammermuusika” sarja järjekordsel muusikaõhtul 27. X ja seda ikka Kadrioru lossi saalis. Peretrio koosneb järgmistest interpreetidest (nii nagu nad ka partituuri järjekorras olid kavalehel ära toodud): Vello Sakkos (klarnet), Liina Žigurs (altviiul) ja Nata-Ly Sakkos (klaver). Selgituseks, kui mõni lugejatest ei peaks teadma: Liina on Nata-Ly ja Vello tütar. Klassikalise klaveritrio (viiul, tšello, klaver) repertuaariga niisugust koosseisu õnnistatud…
-
Oleks peaaegu pealkirjastanud selle loo kui „Sosinad ja karjed”, kuid õigeaegselt meenus Ingmar Bergmani selle pealkirja all vändatud geniaalne film (1972) ja asjaolu, et keelpillikvarteti kontserdil kõlaval muusikal ei olnud vähemalt seekord midagi ühist perevägivallaga. Tallinnas asub ukraina kreekakatoliku Kolmkäsi Jumalaema kirik ja selle ruumides leidis 17. X aset NYYD-festivali kontsert, kus esinejaks keelpillikvartett TetrArchi.
Alustama peab kontserdikohast, seda enam, et ruum on ka ühes ettekandes osaline. Niisiis, kirik asub Laboratooriumi tänavas…
-
Meie muusikute hulgas on ikka ja jälle leidunud tegijaid, keda peaks liigitama kõige paremas mõttes fanaatikute hulka. Kuidas teisiti saakski tänapäeval suhtuda kahe suurepärase, veel ikka noore muusiku ettevõtmisse esitada „Akadeemilise kammermuusika” sarjas mõlemad Sergei Prokofjevi sonaadid viiulile ja klaverile.
Viiulikunstnik Olga Voronova on Eesti muusika- ja teatriakadeemia doktorant, Tallinna Kammerorkestri ja Tallinna Keelpillikvarteti liige. Pianist Mati Mikalai, samuti EMTA doktorant, on koos Kai Ratassepaga võitnud ARD konkursi ja töötab nii…