-
Valdur Mikita, Lingvistiline mets. Kaane kujundanud Maite Kotta. Grenader, 2013. 240 lk.
Mikita räägib vonnegutliku muigega tõsistest ja lausa süngetest asjadest, ent teeb samal ajal eestlasele hella pai.
-
-
Mulle tehti ettepanek kirjutada hiljutisest Tallinna arhitektuuribiennaalist, sest „TABi mastaabis sündmuse puhul on oluline mõista, kuidas (ja kas üldse) saavad teematõstatusest aru ka inimesed teistest valdkondadest”. Siinkohal kinnitan, et olen tõesti täiesti teisest valdkonnast ja mul puudub igasugune erihariduslik kokkupuude arhitektuuriga (kunstiajaloolist ABCd jms ei pea ma mainimisväärseks), olen arhitektuuriprofaan, nagu nõutud. Seega palun siinse muljenduse puhul sellega arvestada.
-
Jan Kaus, Koju. Toimetanud Tiina Hallik. Kujundanud Andres Rõhu. Tuum, 2012. 208 lk.
Kirjutan neid ridu üpris hädises olekus, toibudes tasapisi mitmepäevasest voodirežiimist. Joosta pole saanud ja selgroolülidevahelised kettad, mis vajavad toitumiseks vedrutamist, on valuskanged.
Alustan sellise tavatu pihtimuslikkusega seetõttu, et haigena, väga hapras olekus üle lugedes sai Jan Kausi romaan „Koju” mulle märksa mõistetavamaks. Eriti vaimuinimestel on kalduvus ajada oma ihulikud protsessid nii automaatseks, et need jäävad tähelepanu alt täiesti…
-
Ikka progressi ja rohkemaid hüvesid tõotanud teadus kuulutab äkitselt elukvaliteedi paratamatut langust.
Kaupo Vipp, Globaalpohmelus. Naftatipuvaade tööstusühiskonnale. DS Varahaldus OÜ, 2012. 331 lk.
Sedamööda, kuis lihtsalt kättesaadavat energiat jääb järjest napimaks, saab majanduses kulla, dollari jms kunstlike asendusväärtuste omamise asemel järjest määravamaks reaalsete energiaühikute omamine.
Biofüüsik Paul Weisz
1. Inimese võõrandumine
Teaduse arengulugu on tihti nimetatud ka inimese võõrandumise looks ja seda õigusega, sest sageli pole inimese järjekordne teaduslik kirjeldus mõistusele vastuvõetamatult keerukas, vaid tekitab…
-
Artishoki III biennaal EKKMis 10. – 28. X. Kuraator Liisa Kaljula, kunstnikud Art Allmägi, Madis Katz, Epp Kubu, Andrus Lauringson, Ats Parve, Tanel Rander, Triin Tamm, Timo Toots, Paco Ulman ja Anu Vahtra; kriitikud Saara Hacklin (Soome), Indrek Grigor, Marian Kivila, Mihkel Kunnus, Oliver Laas, Meelis Oidsalu, Šelda Puķīte (Läti), Gregor Taul, Annika Toots ja Triin Tulgiste; graafiline disain Tuuli Aule ja Jaan Evart; kujundajad ja installeerijad Neeme Külm, Johannes…
-
Miks kukkusid läbi Aet Annisti uuritud arenguabiprogrammid, miks ei käitunud inimesed mõistlikult ega ühinenud utsitamise toel reibasteks ja teotahtelisteks kogukondadeks, nagu kujutlesid õilsad arenguabistajad?
Aet Annist, Otsides kogukonda sotsialismijärgses keskuskülas. Arenguantropoloogiline uurimus. Tallinna Ülikooli Kirjastus, 2011. 408 lk.
Tallinna Ülikooli Kirjastuselt on viimastel aastatel hooga häid tõlkeid ja algupärandeid ilmunud. Viimaste hulka kuulub ka Aet Annisti arenguantropoloogiline uurimus, mille kongeniaalses ja lisaväärtustavas tutvustuses ütleb Külli-Riin Tigasson, et „Aet Annisti raamat on tõeline…
-
Teispoolsuse kadudes kristlus ainult fundamentalistlikuna esineda saabki, sest enam pole lepingut (käitud nii, siis saad taeva), vaid ainult irratsionaalne nõue: käitu nii!
Donald DeMarco, Benjamin Wiker, „Surmakultuuri arhitektid”. Tõlkinud Toomas Help, Madis Kivisild. Toimetanud Krista Hirvoja. Elukultuuri Instituut 2012. 400 lk.
Praegune aeg soosib fundamentalismi, klammerdumist mõne kultuurinormi, traditsiooni, moondunud mälestuse või müüdi külge. Juri Lotman on rõhutanud, et kiire tehnoloogia, mäluvahendite, kommunikatsiooniviiside ja ühiskonnaeluvormide muutumine desorienteerib rahvahulki ja „harjumuslik, tavaline lakkab…
-
Enamiku autorite ebaküpsus pöörab aktuaalse temaatikaga kogumiku taotluse peaaegu vastupidiseks ja laiaulatuslikud müüdilammutusplaanid realiseeruvad ühe spetsiifilise müüdi monoloogilises näitlikustamises.
Kapiuksed valla: arutlusi homo-, bi- ja transseksuaalsusest. Toimetanud Brigitta Davidjants. MTÜ Eesti Gei Noored, 2010. 144 lk.
1.
See kogumik on nagu buumiaegne küprokmaja linnaäärsel põllul, s.t ühiskondlike ootuste palavikupuhangust ja utopistlikest unelmatest kehutatud amatöörteostuse traagiline lõpptulem, mis ei kannata eriti sihtotstarbelist kasutamist ega kainet pilku. Erinevalt rämpsehitistest võib siin mõni täiendav kommentaar…
-
1.
Toomas Pauli suunas minna tähendab kaarega minna: on ta ju teoloog, see tähendab vaimutüübi esindaja, kelle eestikeelne nimi juba, usuteadlane, kõlab teaduse ajastul anakronistlikult. Kui võtta Ilmar Vene Uku Masingu käsitlusest (Ilmamaa, 2001) algusots Pauli tutvustamiseks, siis on see üks kõige ökonoomsemaid viise visandada meie kodumaise eksistentsiaalse mõtte kiirgavaim tuum.