-
„The Black Rider’i” alusmotiiviks on faustlikul viisil sõlmitud leping, mis sedapuhku tehtud küll armastuse nimel.
VAT -teatri „The Black Rider” („Must ratsanik”), muusika ja laulutekstide autor Tom Waits, lavastaja Christian Römer, kunstnik Kathrin Hegedüsch, videokunstnik René von der Waar, liikumisjuht Marge Ehrenbusch. Mängivad Katariina Unt, Sandra Uusberg (Tallinna Linnateater), Lauri Saatpalu, Raivo E. Tamm, Margo Teder, Tanel Saar, Meelis Põdersoo ja Ago Soots, muusikat teeb ansambel Tunnetusüksus. Esietendus 8. IX Kultuurikatla…
-
Nii nagu enamiku viljakate ideede üle diskuteerimise puhul, sõltub ka debatt postmodernismi lõpu ja selle järgsuse üle esmalt dialoogi võimalikkusest eri osapoolte vahel. Isegi enne põhimõistete defineerimist tuleks seega esmalt küsida, miks see teema üldse viimasel ajal nii aktuaalseks on muutunud ning mis positsioonilt ühes või teises kontekstis oma vaateid kuulutatakse. Aatelisele postmodernistile võib tunduda, et jutlustatakse lõppu millelegi, milles pole end jõudnud veel õieti väljagi sirutada, seevastu tunnetusviisile, mis…
-
Marjorie Shostaki „Nisa” on rikas teatrimaterjal, mis aitab esile tuua teatri enda olemuslikke küsimusi.
VAT -teatri „Nisa”, dramatiseerija, lavastaja ja esitaja Katariina Unt, lavastaja Aare Toikka, muusikaline kujundaja ja esitaja Tanel Ruben, koreograaf Marge Ehrenbusch, valguskunstnik Triin Hook. Esietendus 15. IV rahvusraamatukogu teatrisaalis.
Vaatamata monoteatri näilisele väheatraktiivsusele ja dramaturgilistele eripäradele, on lavastuse aluseks võetud Harvardi antropoloogi Marjorie Shostaki raamat „Nisa” rikas teatrimaterjal. Mitte ainult oma sisus peituva emotsionaalse intensiivsuse poolest, vaid ka…
-
Teatri NO 99 „(Untitled)”, lavastaja Lauri Lagle (Eesti Draamateater), kunstnik Liisi Eelmaa. Mängivad Inga Salurand, Mirtel Pohla, Eva Klemets, Marika Vaarik, Rasmus Kaljujärv, Risto Kübar, Andres Mähar, Tambet Tuisk, Gert Raudsep ja Jaak Prints. Esietendus 23. X 2010 teatris NO 99.
Lauri Lagle lavastust „(Untitled)” võiks nimetada tähenduste tühistamise teatriks selle väljendi kõige teatrisõbralikumas mõttes. Mitte küll eesmärgina iseeneses, kuid siiski silmatorkavalt ja kõrvakriipivalt kõnetab lavakeel ennekõike vaataja meeli. Loo…
-
„Dogma” esteetika aitab teatrile meelde tuletada, et ka XX I sajandiks ei ole kadunud kunsti funktsioon seada inimene silmitsi millegi endast suuremaga.
Von Krahli teatri „Idioodid”, autor Lars von Trier, lavastaja ja kunstnik Juhan Ulfsak, dramaturg Anni Ojanen, tõlkija Ülev Aaloe, videokunstnik Emer Värk, valguskunstnik Oliver Kulpsoo, graafiline kujundaja Arbo Tammiksaar. Mängivad TÜ Viljandi kultuuriakadeemia teatrikunsti VIII lennu üliõpilased Jim Ashilevi, Kait Kall, Ott Kartau, Katre Kaseleht, Liis Lindmaa, Loore…
-
Kitzbergi konservatiivsus ei seisne küünilises sõnumis, et elu ongi ebaõiglane, mis parata, vaid pigem teadatahtmises, mil kombel iga inimene oma etteantud võimalused lunastusväärseks realiseerib.
Rakvere teatri „Tuulte pöörises”, autor August Kitzberg, lavastaja ja lavakujundaja Andres Noormets (Pärnu Endla), kostüümikunstnik Kristi Leppik. Mängivad Anneli Rahkema, Tiina Mälberg, Peeter Rästas, Erni Kask ja Toomas Suuman. Esietendus 24. IX Rakvere teatri väikeses saalis.
Eestlastena peame endid alalhoidlikeks, väärtustades ajaloolises plaanis omaenda maalappi, tänapäeval…
-
Uku Uusbergi „Jõus” jäid siirad elutõed, mis on senistes lavastustes avanenud mängu kaudu, üksnes sõnade kanda.
R.A.A.A.M-i „Jõud”, lavastaja Uku Uusberg (Eesti Draamateater). Mängivad Ivo Uukkivi (Eesti Draamateater), Argo Aadli (Tallinna Linnateater), Alo Kõrve (Tallinna Linnateater), Mikk Jürjens (Tallinna Linnateater), Mait Joorits (Rakvere teater), Lauri Kaldoja (Rakvere teater), Ott Kartau (TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia), Raigo Saariste (Balti Filmi- ja Meediakool), Mikk Dede (Eesti Muusika-ja Teatriakadeemia), Aare Külama (TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia), Mihkel…
-
Algus Sirbis nr 26 ja 27
Harvamängitavast repertuaarist küündis esile Erich Wolfgang Korngoldi ooper „DIE TOTE STA DT” („Surnud linn”) ROHi laval, esietendusena Suurbritannias 90 aastat pärast teose sündi. Willy Deckeri lavastus pärineb 2004. aasta Salzburgi festivalilt, on vahepeal külastanud veel õige mitut teatrit. Dirigeeris Ingo Metzmacher, peaosades laulsid Stephen Gould (Paul) ja Nadja Michael (Marie/ Marietta).
-
Algus Sirbis nr 26
Gardnerile iseloomulik elektriseeriv, täpne ja mõtestatud muusikaline teostus kandis ka teist ENO markantset uuslavastust, Béla Bartóki ühevaatuselist ooperit „HERTSOG SINIHABEME LOSS ” (1911). Väljendusrikkalt laulsid-näitlesid mõlemad solistid, Clive Bayley (Sinihabe) ja Michaela Martens (Judith).
Daniel Krameri lavastus asetas tegevuse halli tänapäeva. Öine agul, keskealiste väikekodanlaste kohtamine. Lihtne uks, naine on uudishimulik, palub ekskursiooni. Kelder, järjest uued uksed ja korrused, mis on pöördlava abil leidlikult esile manatud. Algul…
-
Royal Opera House (ROH), asukoha järgi nimeks ka Covent Garden, ja English National Opera (ENO) mängivad kahepeale aasta jooksul 40–45 erinevat ooperit. Kui arvestada ka kammerlavasid, siis etendatakse Londonis heatasemelist muusikateatrit veel oma paarikümnes paigas1. Lavastuste koguarv ulatub aasta peale õige mitme sajani. Olen ise pigem kontserdiinimene, osalemine Laurence Olivier’ auhindade2 ooperižüriis tähendas elu kõige tihedamat ooperiskäimist. Hindamisele kuulusid 2009. aasta Londoni uuslavastused, sh varem esitamata mujalt üle võetud ning…