Intervjuu ooperilavastaja Peter Konwitschnyga
Eelmisel nädalal viibis muusika- ja teatriakadeemia kutsel Eestis praegusaja elav legend, ooperimaailma väsimatu enfant terrible Peter Konwitschny. Ta töötas ooperistuudio üliõpilastega, lavastades stseene Weberi „Nõidkütist”, Verdi „Rigolettost” ja „Traviatast” ning Tšaikovski „Jevgeni Oneginist”. Meie üliõpilased olid motiveeritud ja avatud, muusikaline ettevalmistus oli hästi tehtud (ooperistuudiot juhib Ene Rindesalu). Kõigepealt aga pidas Konwitschny loengu sellest, mis on tema jaoks muusikateatris kõige olulisem.
Tõenäoliselt ei kunagi varem meie muusikaloos pole eesti heliloojate tegevus ooperi vallas osutunud rahvusvaheliselt nii edukaks kui lõppeval aastal: aprillis esietendus Soome Rahvusooperis Jüri Reinvere „Puhastus” Sofi Oksaneni samanimelise näidendi ja romaani järgi, juulikuus toodi Karlsruhes Badeni Riigiteatris lavale Erkki-Sven Tüüri „Wallenberg” ooperi kolmanda lavatõlgendusena ning novembri lõpul sõlmiti leping Jüri Reinvere ja Norra Rahvusooperi vahel ooperi „Peer Gynt” kirjutamiseks esietendusega 2014. aasta novembris. Lavastustest Helsingis ja Karlsruhes on juttu…
Oleme harjunud, et Arvo Pärdi muusikat esitatakse, kuulatakse, armastatakse (või siis ka mitte – aga ei jääda ükskõikseks). Ent selles paljususes ja laias levikus on vahel erilised hetked, mis lähenevad võimalikule absoluudile, ühendades paiga atmosfääri, teose, esituse ja publiku vastuvõtu. Mõnikord on üks niisuguseid hiiglaslikke hetki terve kontsert, nagu oli 13. oktoobril Müncheni kuningalossi kuulsas Heraklese saalis, kui esitati Saksamaa esiettekandes mitmeid Pärdi teoseid, peamiselt tema firma ECM uuelt CD-lt,…
ehk Hooaja avamine Berliini moodi
Kui Berliini Komische Operi uus intendant Barrie Kosky teatas, et tema teater avab hooaja 12tunnise Monteverdi-triloogiaga, mõtlesin, et see on siiski väike liialdus – oli ju teada, et tegemist on töötlustega Monteverdi kolmest säilinud ooperist. Ent siiski – pühapäeval, 16. septembril kell 11.03 algas „Orpheus” ning kell 23.03 lõppes „Poppea kroonimine”. Muidugi olid ooperite vahel umbes pooleteisetunnised pausid vestlemiseks, einestamiseks, jalutamiseks, ent nad olid liiga lühikesed…
Tüüri „Wallenbergi” edu Karlsruhes
Erkki-Sven Tüüri ooper „Wallenberg”: muusikaline juht Johannes Willig, lavastaja Tobias Kratzer, stsenograaf Rainer Sellmaier, nimiosas Tobias Schabel. Esietendus 7. VII Badeni Riigiteatris Karlsruhes.
„Wallenbergi” on kaheteistkümne aasta jooksul lavale toodud kolm korda, mis on nüüdisooperi puhul päris hea tulemus. Pärast esiettekannet Dortmundis (2001), mida iseloomustas deklaratiivne plakatlikkus ning diktatuuride sümbolklišeed, oli selge, et 1944. aastal Budapestis ligi 100 000 juudi elu päästnud Rootsi diplomaadi müüdistumise teema (ta vangistati…
Jüri Reinvere ooper „Puhastus”: muusikaline juht Paul Mägi, lavastaja Tiina Puumalainen, lavakujundus Teppo Järvinen, kostüümid Marjaana Mutanen, valgus Timo Alhanen, koreograafia Osku Heiskanen. Vt ka Sirp 27. IV, nr 17. Külastatud etendus 15. V Soome Rahvusooperis.
Jüri Reinvere „Puhastuse” etendusi oli Soome Rahvusooper planeerinud kokku kümme, viie nädala jooksul reedest reedeni, kahe koosseisuga. Täna on niisiis viimane „Puhastus” Helsingis ja uuel hooajal seda enam ei näe. Võib siiski loota, et sellele…
Reinvere „Puhastus” Soome Rahvusooperis
Jüri Reinvere ooper „Puhastus”: muusikaline juht Paul Mägi, lavastaja Tiina Puumalainen, lavakujundaja Teppo Järvinen, kostüümikunstnik Marjaana Mutanen, valguskunstnik Timo Alhanen, koreograaf Osku Heiskanen. Maailmaesiettekanne 20. IV Soome Rahvusooperis.
Ma ei vaadanud kahjuks kella, kui kaua kestis saalis vaikus pärast Jüri Reinvere ooperi „Puhastus” viimaste helide lõppemist. Tõsi, meeleolule oli kaasa aidanud ka lavastaja: orkestri võimsa lõpumonoloogi vaibumisel süüdatakse laval kalmuküünlad, mis jäävad pimedusse võbelema. Tekkinud ängistus ja pinge…
Täna õhtul esietendub Helsingis Soome Rahvusooperis Jüri Reinvere, 40aastase Berliinis elava eesti helilooja esikooper „Puhastus” Sofi Oksase samanimelise romaani järgi. Dirigeerib Paul Mägi, lavastaja on Tiina Puumalainen, kunstnik Teppo Järvinen. Eesti lauljatest osalevad Heli Veskus (vana Aliide) ja Koit Soasepp (Lavrent). Ooperi libreto on soome keeles mõningate eestikeelsete lõikudega. Allpool vahendame esietenduseelse intervjuu heliloojaga.
Kuidas jõudsid mõtteni kirjutada Sofi Oksase romaani „Puhastus” aineil ooper?
Jüri Reinvere: See mõte tuli täiesti juhuslikult, nagu…
Piia Ruber
Kristel Pappeli intervjuu Mare Teearuga
Viiulikunstnik ja -pedagoog Mare Teearu on 1960ndate algusest peale osalenud aktiivselt meie muusikaelus ning esinenud sageli ka väljaspool Eesti piire, samuti olnud mitmete rahvusvaheliste konkursside žüriis. Ta on õppinud sünnilinnas Viljandis (õp Augustin Pung), Tallinnas (Harald Aasa, Vladimir Alumäe) ning Moskvas (Galina Barinova). Aastast 2004 on Teearu Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia professor. Tema rikkalikud kogemused ja mälestused andsid põhjust vestelda viiulimängust Eestis.
*
Kuidas iseloomustad meie viiulimängu…
Tallinna Filharmoonia jõulukontsert „Talendid kodus – Risto Joost”: solistid Arvo Leibur, Harry Traksmann ja Elo Tepp (viiul), Leho Karin (tšello), Reinut Tepp (klavessiin) ning Tallinna Kammerorkester (TK O) 20. XII Mustpeade majas.
Mustpeade Majast oleks võinud saada Revaler Philharmonie asupaik juba XIX sajandi keskel – juhul kui sellise Philharmonie’ni oleks jõutud. Sellele oldi aga väga lähedal: 1840ndatel asutatud Muusikaühing tegutses jõudsalt, ühingu orkester andis praeguses Valges saalis regulaarselt kontserte, proove tehti…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.