-
EDA LÕHMUSE näitus „Postmaastikud” ArtDepoos kuni 24. X.
ArtDepoos on väljas 2008. aastal esimeste maalimagistrite lennus Tartu ülikooli lõpetanud Eda Lõhmuse magistrikomplekt, seesama, mis Tartu Kunstimaja monumentaalkunsti galeriis pea kohalolijate ovatsiooni (aplausi kindlasti) põhjustas. Tollane ekspositsiooniskeem pingestas maalikomplekti (Tartu galeriis mõjus see praegusest veenvamalt), kõrge valge ruumi salapära andis sakraalse lisamõõtme, lisaks loomulik piimjas valgus – sõna võtsid nii retsensent Tiiu Talvistu kui Ants Juske, Harry Liivrand, Jaak Kangilaski, siinkirjutaja jt.
-
2. septembril kultuuriministeeriumist kooskõlastusringile saadetud askeetliku sõnastusega riigihangete seaduse muutmise seaduse eelnõu (nn protsendikunsti seadus) koos viieleheküljelise seletuskirjaga on koalitsiooni kultuuripoliitiline lubadus ja paneb ilmselt iga kunstniku südame (ootus)ärevalt põksuma. Strateegilise otsuse (ei tule eraldi seadust, vaid täiendus riigihangete seadusse) tegi kultuuriministeerium juristide nõustamisel ja fundamentaalkriitikat selle otsuse kohta ei ole mõistlik (enam) teha.
-
3. VI laevaga San Marco vastaskaldal asuvale San Giorgio saarele Peter Greenaway Paolo Veronese kuulsast maalist „Kaana pulm” tehtud visiooni vaatama sõites taipasin, et polnud San Giorgio Maggioret enne külastanud. Doodžide palee rõdult hästi vaadeldava, heledast marmorist fassaadiga üle laguuni valendava Maggiore kiriku kellatornist avanevad vaated kogu arhipelaagile ja eriti San Marcole on aga tõeline must, seda lihtsalt peab nägema. 1566. alustatud kuppelkiriku ruumimõjust rääkimata. Palladio ehitatud söögisaalis ootab vaatajat…
-
Valencia keskosa oma roosa marmoriga tahveldatud kõnniteede ning taevasse kõrguva lumivalge streamline-arhitektuuriga (ladinamaitseline segu art déco’st, funktsionalismist ning XX sajandi alguspoole neostiilidest) kaunistatud palmialleedega teeb eriti nurgalahenduste arhitektuurses mitmekesisuses tükati silmad ette nii Rio de Janeirole kui São Paulole. Madridi Gran Via’t ääristavate imperiaalsete kreemikookide sarnaste kõrghoonete mahud on ehk suuremad ja detailirikkamad, kuid Valencia lööb Vahemere-äärse elegantsiga.
-
GERHARD RICHTERI näitus National Portrait Gallery’s kuni 31. V.
Näitusel on väljas 35 Gerhard Richteri portreed ja figuurimaali, kusjuures üks neist kolmekümne viiest koosneb erandina 48 fotost. See on 1998. aasta parafraas Richteri 1972. aastal maalitud portreesarjale, mille prototüüpide galerii on omakorda leitud omaaegsetelt entsüklopeediafotodelt. Sooliselt „kallutatud” sarjas ei ole ühtegi muusika, filosoofia, teaduse või kirjandusega kuulsaks saanud naist. (Naisõiguslus teemana kunstnikku väljaspool selle töö konteksti ei köida, ülejäänud lõuendid on…
-
Kui Eesti närune kevad enam asu ei anna, võtke pilet easyJet’ile, ostke 2. 99 naela eest igal neljapäeval ilmuv Time Out (www.timeout.com/ london) ja London on lahti muugitud. Märtsikuine Londoni näitusepilt on täpselt sama hea kui igal teisel kuul maailma juhtivas kunstimetropolis. Hiljuti uuel aadressil taasavatud meediamoguli ja kunstimetseeni Saatchi galeriis (mõõtudelt pigem kaasaegse kunsti muuseum) on pärast Hiina kunstile pühendatud avanäitust väljas „Uus kunst Lähis-Idast”. Saatchi programmiline pöördumine maailma…
-
Kunstnike sotsiaalsest kaitsest Euroopas
14.–16. detsembrini toimus Pariisis Pompidou keskuses Prantsuse suurima kunstnikke koondava organisatsiooni La Maison des Artistes korraldatuna kõigi Euroopa Liidu liikmesriikide kunstnike organisatsioonide osalusel konverents „Visuaalkunstnike staatus Euroopas”. Visual art’i ja visual artist’i mõistega tähistatakse tegevusvaldkonda, mida on eesti keeles seni määratletud kujutava ja rakenduskunstina. Ka tegevuskunst ja uued meediad on sõnaga „visual” terminiga kaetud.
-
Kunstikiri
Larnaca–Varssavi lennu tühistamine ja re-ruutimine Larnaca–Frankfurdiks, koos kuuetunnise sunnitud lonkimisega novembrirõskes Frankfurdis oli kui lotovõit. Nimelt on kuni 2009. aasta 4. jaanuarini sealses moodsa kunsti muuseumis väljas seni suurim Takashi Murakami (1962), jaapani popikooni personaalnäitus. Kui 2005. aasta Veneetsia biennaali satelliitprojekt, Francesco Bonami kureeritud näitus „Pittura/ Painting: From Rauschenberg to Murakami 1963–2004” lõppes pahaendeliselt Murakami superflat polüestermaalide ja multikatega, kuulutades otsekui senise väärtussüsteemi kadu ja uut teelahet nüüdismaalis, siis…
-
Vabadussamba eelmisel konkursil, mille žürii tööd juhtis Lennart Meri, puudus lähteülesandes täpne teemapüstitus (ideestik, asukoht), mistõttu oli töid raske võrrelda. Mõne projekti järgi oli obelisk projekteeritud väljaku keskmesse, teisel oli must kuubik taevasse suunduva laserkiirega Harjumäe tippu, olemasoleva kõlakoja asemele asetatud, kolmandal juhul oli memoriaalkabel ette nähtud bastionivööndi ja Kaarli puiestee vahelisele alale. Sisuliste ja vormiotsingute poole pealt oli spekter sama lai: vaba armastuse kontakttsoonist ja skate-pargist kuni uusklassitsismi vaimus…
-
Tootmine Aasiasse, kultuuritööstus ja finantssektor Euroopasse